Gå til innhold

Sverige tillater overvåking


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på om dette vil slå dårlig ut for bedrifter som driver kommunikasjon til utlandet, eller om de bare går over på kryptering, om de ikke allerede har gjort dette (noe de burde).

 

Vil jo være det alle "kriminelle" gjør også, og forhåpentligvis alle andre som er på internet. Jeg kjører kryptering på alt jeg kan av trafikk, inkl f.eks msn, men må innrømme at jeg ikke aner hvor vanskelig eller enkelt det vil være å knekke denne.

Lenke til kommentar

http://en.wikipedia.org/wiki/ECHELON

 

De driver fortsatt på litt høyere skala, men trodde ikke Sverige var like paranoide som USA.

 

Kort sagt.

 

The ECHELON system is fairly simple in design: position intercept stations all over the world to capture all satellite, microwave, cellular and fiber-optic communications traffic, and then process this information through the massive computer capabilities of the NSA, including advanced voice recognition and optical character recognition (OCR) programs, and look for code words or phrases (known as the ECHELON “Dictionary”) that will prompt the computers to flag the message for recording and transcribing for future analysis. Intelligence analysts at each of the respective “listening stations” maintain separate keyword lists for them to analyze any conversation or document flagged by the system, which is then forwarded to the respective intelligence agency headquarters that requested the intercept.
Lenke til kommentar

Og det var ingen som fortalte politikerene om kryptering... Alle som har noe å skjule vil jo kryptere trafikken sin...

 

Så dette blir (som vanlig) en lov som går utover vanlige folk som ikke vet bedre, mens alle de den er ment å ramme vet hvordan de skal holde seg under radaren

Lenke til kommentar

@lain:

 

Signalene fra utenlandske bedrifter er i alle fall at det gjør etablering i Sverige langt mindre interessant. Det lures også på om aktører som Telenor, TeliaSonera med flere vil flytte vekk datasentre fra Sverige i en del tilfeller. Særlig datasentre med overvekt av kommunikasjon med andre land.

 

@The_Free_Man:

 

Som jeg har forstått vil norsk nettrafikk via svenske servere overvåkes.

Lenke til kommentar
Dette suger,jeg kommer aldri til å tillate at dette skjer i norge, det forslaget vil jeg stemme nei til. Ingen overvåker meg, ikke f***.

Ferdig med saken.

Du stemmer ikke over lover så det er ikke så mye du kan gjøre om grøthuene på stortinget bestemmer seg for at dette virker som en god ide.

Lenke til kommentar

Det betyr jo at b.la norsk trafikk som går over Sverige vil være overvåket. Nå har jeg ikke illusjoner om at dette ikke er utbredt også i Norge, men da i mer tvilsomme former rent juridisk.

 

Men det er jo all grunn til å sette spørsmålstegn ved dette. Næringslivet liker vel ikke at deres sensitive informasjon blir overvåket. For private berører jo dette mange aspekter utover trafikk som går over Sverige enten man vet det eller ei. En Epost's veier er uransakelige.

 

Eksempler på leverandører jeg setter spørsmålstegn ved er momail.no, Netcom/Chess/Telia, dold.se osv osv.

 

For de som driver med fildeling og som har fått med seg den svenske skandalen hvor politimenn har jobbet vekselsvis i politiet og for antipiratselskaper kan man jo lett tenke seg hvordan dette kan misbrukes ved at informasjon tas med over i det sivile liv. Enkelte etterforskere er jo attraktive i det private næringsliv og dette kan reise spørsmål når det gjelder industrispionasje/korrupsjon osv.

 

Som flere her sier: Dette er en grov inngripen i personvern og privatliv - de som har svin på skogen finner løsninger, assosiasjonen til totalitære regimer er nærliggende.

 

Det eneste positive ved dette er at brukere kommer til å bli flinkere til å kryptere kommunikasjonen sin og blir mer oppmerksomme på persjonvernet. Forhåpentligvis vil dette smitte til Norge også.

 

Pidgin, Evolution og Thunderbird har alle gode verktøy for kryptering - f.eks bruk av blowfish2 / OpenPGP.

Lenke til kommentar

Som resten av dere syns jeg dette er helt på trynet!

 

En ting jeg lurer på er: Som et resultat av dette vil kryptering bli etterspurt, da blir den bedre, og de er nødt til å bruke enorme ressurser på å knekke krypteringer. De har skutt seg selv i leggen:\ Alt for lite IT-kompetanse i regjeringen.

 

Om et par år vil det sikkert være standard for antivirus/brannmurer å kryptere trafikken.

 

Om terrorister bruker nettet så kan du banne på at de bruker mer enn en proxy og et lite krypteringsprogram.

 

Jeg har ikke så mye peiling på dette, så skyt meg hvis jeg tar feil. (kommer sikkert en del skudd)

Endret av les_paul92
Lenke til kommentar

Personvernet er under konstant angrep og det taper stort. I Frankrike, England og Sverige er det for tiden krise for individets frihet.

 

For hundrevis år siden bygde store politikere sivilisasjonene våre slik vi er vant til dem nå. Da, på en tid da det knapt var mulig å overvokte folk, ble det laget strenge regler og lover som beskyttet et lands borgere.

 

Nå har teknologien gjort det stadig enklere å overvåke mennesker. Politikerene klarer ikke å motstå fristelsen. Disse lovene, laget av virkelig store mennesker, er under konstant angrep fra maktsyke mennesker.

 

Politikere. Lobbyister. Konsernledere med fascistiske tendenser. Syke, syke kontrollgale, maktgale mennesker.

 

Når loven står i veien for egeninteressene til disse menneskene, blir lovene tilpasset lederenes behov i stedet for at lederenes moral blir tilpasset samfunnet spilleregler.

 

Det er mange dårlige nyheter for tiden. Stadig mer utbredt statlig overvåkning i vesten. Fjerning av enkeltindividets beskyttelse. ISP'er blir tiltrodd rolle som både politi og dommer i Frankrike og Storbritannia. Ikke bare skal nettleverandørene avgjøre hva som er ulovlig bruk - som er politimyndighet. De skal også utdele straff selv. Og det stopper ikke der. De skal også føre lister over B-mennesker som ikke har rett til å koble seg til internet. Og dele disse opplysningene med alle andre som tilbyr internettilgang.

 

Jeg kan godt tenke meg en fire-fem navn jeg kunne tenke meg øverst på den lista. Toppolitikerene bør nok være ekstra forsiktig med å sette høy sikkerhet på trådløs-nettet hjemme.

 

Vi er i en sivilisasjonens regress og det har vi vært de siste ti årene.

Lenke til kommentar

Dette kan jo ikke stoppe botnets på noen måte. Viss noen ikke har rent mel er det jo bare å lage til et botnet og gjøre det. Dette er et KRAFTIG leggskudd. Skulle jeg gjort noe hadde alle på stortinget blitt VIP-medlemmer i mitt botnet.

 

Å btw tror jeg trådløs teknologi kan komme så langt at man slipper ISP'er. rutere med rekkevidde på nivå med sånne morsebølger.

 

Og hvis de har et håp om å stoppe fildeling med dette, GOOD LUCK. De skal få prøve å finne meg:P

Endret av les_paul92
Lenke til kommentar
Og det var ingen som fortalte politikerene om kryptering... Alle som har noe å skjule vil jo kryptere trafikken sin...

 

Det vil vel bare tiltrekke seg enda større oppmerksomhet og interesse fra "overvåkerne" vil jeg tro, hvis/når de snubler over denslags privat korrespondanse :hmm:

 

Forøvrig tviler jeg på at man fanger noen terrorister med denne nye loven. Det har vært nevnt at enkelte ord som Al Kaida, 9/11, Bin Laden, skal utløse alarmen. Det blir bare for dumt.

 

Er vel heller grunn til å frykte at på sikt så flyter denne loven ut til å omfatte alt mulig rart, alt ettersom hvilke populistiske politikere og byråkrater som sitter med makta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...