Gå til innhold

Sverige tillater overvåking


Anbefalte innlegg

Forøvrig tviler jeg på at man fanger noen terrorister med denne nye loven. Det har vært nevnt at enkelte ord som Al Kaida, 9/11, Bin Laden, skal utløse alarmen. Det blir bare for dumt.

Tøft! best å starte mail spammeren og fyre det jeg klarer av mail med de ordene gjentatt flere ganger og helst ord som "Hellig krig" og annet i dem mot svenske servere.... det er nok bare en ny måte å kaste bort skattepenger.... og kommer det til norge koster det garrantert 10x mer enn i sverige med dårligere løsning :p

Endret av johskar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tøft! best å starte mail spammeren og fyre det jeg klarer av mail med de ordene gjentatt flere ganger og helst ord som "Hellig krig" og annet i dem mot svenske servere

 

Hiver meg på den :p Skal vel ikke se bort ifra at det blir satt i gang spam-aksjoner etterhvert. Og listen med myndighetenes/overvåkernes fy-ord blir sikkert lang og omfattende, bare vent. Mujahedeen, torrents, AK47, preteen, djur aktivist, G8, animal rights, sniper, Olof Palme, lolita, explosives, mink farm, etc. Bare fantasien setter grenser for hva slags stikkord man vil finne opportunt å overvåke. All historie viser vel dessuten at myndigheter VIL komme til å misbruke et slik mulighet.

 

Nå får vel norske politikere blod på tann med å innføre det omstridte datalagrings-direktivet her hjemme også? De kan jo liksom bare peke på Sverige å si at de gikk mye lenger, så det må vi finne oss i.

Lenke til kommentar
Nå får vel norske politikere blod på tann med å innføre det omstridte datalagrings-direktivet her hjemme også? De kan jo liksom bare peke på Sverige å si at de gikk mye lenger, så det må vi finne oss i.

 

Faktisk har jeg inntrykk av at det er sunn skepsis til datalagringsdirektivet på tvers av partigrenser i Norge, så jeg er faktisk ikke sikker på at det blir innført i annet enn mest moderate form i Norge. Men man skal aldri si aldri.

 

Og så er vi så heldige å ha et Datatilsyn med en profilert herremann i front. Det hjelper uansett på debatten.

 

Sverige har ellers en noe "brogete" fortid når det gjelder overvåkning. Både SÄPO og den militære etterretningen i Sverige har drevet overvåkning opp gjennom historien som grundig overgår hva som har skjedd i Norge. Og i Sverige er faktisk overvåkning gjennom de militæres etterretning misbrukt politisk.

 

En komisk side av dette er at en borgelig/liberal regjering er de som står i bresjen for å innføre noe såpass omfattende. Og som flere har nevnt, hva myndigheter reelt vil bruke dette til i framtida er ikke kjent, og kan ha store konsekvenser.

Lenke til kommentar

Jeg må bare spørre... Hva er det dette tilltaket egentlig skal forhindre?

 

Håper de på at terroristene sender eposter til hverandre der det står når og hvor de skal bombe? Ok, kanskje, la oss annta at det kunne forekomme. Hvor mange ti-tusen mennesker er det de har tenkt å sette til arbeid med å sortere ut denne infromasjonen da? Har de noen som helst idè hvor mye informasjon som krysser landegrensen hvre dag?!?!? Det må jo være på størrelsesorden av flerfoldige tusen terrabyte. Lykke til sier jeg bare!

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Ikke bare det Stigma, håper da at disse som tilltaket skal stoppe har vett nok i huet til å kryptere det de eventuelt sender. Vips, har de et nytt problem.

Helt latterlig at noe sånt går gjennom, eneste dette ender opp med er overvåking av de svenske innbyggere fremfor de som har noe å skjule.

 

PS: ISP'er kan etter det jeg har forstått fortsatt nekte å overvåke trafikken på sitt nett.

Endret av Vizla
Lenke til kommentar

Man får vel bare begynne å overvåke politikerenes nettbruk, kanskje til og med lure seg inn på deres trådløse nettverk og besøke en del "ytters suspekte" nettsider. Deretter er det bare å sende loggene til VG og så er mediesirkuset igang. Etter at et par tre politikere må gå fra sine stillinger pga mediamaset vil de nok begynne å prioritere personvernet igjen.

Lenke til kommentar
Man får vel bare begynne å overvåke politikerenes nettbruk, kanskje til og med lure seg inn på deres trådløse nettverk og besøke en del "ytters suspekte" nettsider. Deretter er det bare å sende loggene til VG og så er mediesirkuset igang. Etter at et par tre politikere må gå fra sine stillinger pga mediamaset vil de nok begynne å prioritere personvernet igjen.

Haha, genialt! :D

Lenke til kommentar
Jeg må bare spørre... Hva er det dette tilltaket egentlig skal forhindre?

 

Håper de på at terroristene sender eposter til hverandre der det står når og hvor de skal bombe? Ok, kanskje, la oss annta at det kunne forekomme. Hvor mange ti-tusen mennesker er det de har tenkt å sette til arbeid med å sortere ut denne infromasjonen da? Har de noen som helst idè hvor mye informasjon som krysser landegrensen hvre dag?!?!? Det må jo være på størrelsesorden av flerfoldige tusen terrabyte. Lykke til sier jeg bare!

 

-Stigma

 

Vansklig å si om det er naivitet eller bare et påskudd fordi man ønsker å overvålke folk for mindre alvorlige ting. Jeg vurderer ihvertfall sterkt å begynne å krytere mail av prinsipp.

 

AtW

Lenke til kommentar

mmm, skaffe seg svensk proxy og mailkrigen kan begynne. Da vil vel all trafikken bli overvåket?

 

Jeg er btw ganske intr i å se disse folkene som skal sitte å overvåke og knekke krypteringer. De må være kjappe. Folk som er kjappe nok til denne jobben hade egnet seg bedre som CPU'er:P trur disse politikerne skulle vært kjørt noen runder med cpuburn og memtest86 for å finne ut om de er helt stabile og feilfrie:P

Endret av les_paul92
Lenke til kommentar
Hvilken terror frykter egentlig Sverige, de som har vært den store nøytrale skansen oppigjennom historien? Ikke er de med i NATO. De legger ned atomkraftverkene sine. Og de hadde lite med Mohammed-karikaturene å gjøre.

 

Kurdere - du kjenner vel til SÄPO sine famøse kurderspor i ulike sammenhenger.

Lenke til kommentar
Hvilken terror frykter egentlig Sverige, de som har vært den store nøytrale skansen oppigjennom historien? Ikke er de med i NATO. De legger ned atomkraftverkene sine. Og de hadde lite med Mohammed-karikaturene å gjøre.
Kurdere - du kjenner vel til SÄPO sine famøse kurderspor i ulike sammenhenger.
Dessverre. Har du noe lesestoff?

Kurdere pleier jo å være et fredelig folkeslag i forhold til sine naboer.

Lenke til kommentar
Hvilken terror frykter egentlig Sverige, de som har vært den store nøytrale skansen oppigjennom historien? Ikke er de med i NATO. De legger ned atomkraftverkene sine. Og de hadde lite med Mohammed-karikaturene å gjøre.
Kurdere - du kjenner vel til SÄPO sine famøse kurderspor i ulike sammenhenger.
Dessverre. Har du noe lesestoff?

Kurdere pleier jo å være et fredelig folkeslag i forhold til sine naboer.

 

Det kalles også PKK-sporet. Den mest kjente delen er knyttet til Palmemordet.. Og det var derfor en sterk tendens i Sverige til å angi at man hadde fulgt kurderspor på alle etterforskninger som gikk snett. Omtrent alle svenske krimforfattere har hatt god nytte av dette, og som også har gitt svensk politi og sikkerhetstjeneste et passelig "frynsete" rykte.

 

Så det var helst ment relativt ironisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...