Gå til innhold

Dobler minnemengden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
G.Skill er første produsent som lanserer et sett DDR2-800-minnemoduler med totalt 4 GB kapasitet.

 

Les mer

7680943[/snapback]

 

At bruk av dette minnesettet er begrenset til 64bit operativsystemer er jo ikke helt sant. Man kan bruke Windows Vista 32 bit, for det har støtte for maskimalt 4GB minne.

7681348[/snapback]

Såvidt jeg har forstått "støtter" 32 bit 4 gb, men man vil egentlig bare få 3 GB

 

Av hvilken årsak er jeg ikke sikker på

 

edit: http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1135720

Endret av the_zombie
Lenke til kommentar
Bra større størrelser kommer no. Blir bra sammen med Vista.

7681326[/snapback]

.. og ennå bedre sammen med Windows XP. Det er jo synd sånn sett at Vista stikker av med minne som kunne vært tildelt nytteprogrammer og spill.

 

Angående 32bit OS og 4GiB så lar det seg gjøre. Alle 4GiB vil brukes men et område på 1GiB (med standardinnstillinger) vil settes av til kjernen i OSet slik at 3GiB blir synlig og tilgjengelig for programmer og spill. Området på 1GiB kan enkelt trimmes ned til f.eks 0,5GiB ved å endre boot.ini slik at det blir 3,5GiB synlig for programmene. Men det blir vist også litt ytelseproblemer med virtuell adressering. Alt i alt kan vi si at 64bit OS er det enkleste og greieste når man har 4GiB.

Lenke til kommentar

Tja, XP skal jo støtte 4Gb da med Pae.

 

Microsoft

 

Windows XP Professional and Windows Server 2003 Memory Support. The maximum amount of memory that can be supported on Windows XP Professional and Windows Server 2003 is also 4 GB. However, Windows Server 2003, Enterprise Edition supports 32 GB of physical RAM and Windows Server 2003, Datacenter Edition supports 64 GB of physical RAM using the PAE feature.

 

The virtual address space of processes and applications is still limited to 2 GB unless the /3GB switch is used in the Boot.ini file. When the physical RAM in the system exceeds 16 GB and the /3GB switch is used, the operating system will ignore the additional RAM until the /3GB switch is removed. This is because of the increased size of the kernel required to support more Page Table Entries. The assumption is made that the administrator would rather not lose the /3GB functionality silently and automatically; therefore, this requires the administrator to explicitly change this setting.

 

The /3GB switch allocates 3 GB of virtual address space to an application that uses IMAGE_FILE_LARGE_ADDRESS_AWARE in the process header. This switch allows applications to address 1 GB of additional virtual address space above 2 GB.

 

The virtual address space of processes and applications is still limited to 2 GB, unless the /3GB switch is used in the Boot.ini file. The following example shows how to add the /3GB parameter in the Boot.ini file to enable application memory tuning:

 

[boot loader]

timeout=30

default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT

[operating systems]

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT="??" /3GB

Lenke til kommentar

Tja. Sitter her med AM2 3500+ 2 GiB og Windows x64...

Rask under oppstart (booting), men når jeg knaster inn passord så går det seff tregt (mye 32-bits programmer som loader som Messenter, Skype, osv...)

Men alt annet går fort. Jeg har ikke prøvd 32-bits windows på denne maskinen...

 

Jeg er alltid en av de første som kommer meg inn i CS:S når jeg spiller... nVidia 7600 kort med High på allt, AF settes til 2 (annbefalt 4x) og AA ingenting (men annbefalt 2x).

 

Jeg har en vanlig Samsung (Spinpoint??) 250 gbyte...

Lenke til kommentar
Tja. Sitter her med AM2 3500+ 2 GiB og Windows x64...

Rask under oppstart (booting), men når jeg knaster inn passord så går det seff tregt (mye 32-bits programmer som loader som Messenter, Skype, osv...)

Men alt annet går fort. Jeg har ikke prøvd 32-bits windows på denne maskinen...

 

Jeg er alltid en av de første som kommer meg inn i CS:S når jeg spiller... nVidia 7600 kort med High på allt, AF settes til 2 (annbefalt 4x) og AA ingenting (men annbefalt 2x).

 

Jeg har en vanlig Samsung (Spinpoint??) 250 gbyte...

7682423[/snapback]

 

Går ikke 32-bit-programmer like fort på 64bit-windows som på 32-bit?

 

AtW

Lenke til kommentar

Hmm, her var det noen gale svar.

 

1) 32-bits Windows bruker hhv. 2/2 GiB minne til kjerneprosesser/applikasjoner. Alle prosesser har hver sine 4 GiB adresserom, men halvdelen av disse adresserommene vil være forbeholdt kjerneprosesser, og denne halvdelen (disse 2 GiB) er felles for alle prosesser. De resterende 2 GiB av adresserommet har prosessen selv til rådighet.

 

Dette forholdet kan skiftes til hhv. 1/3 GiB ved å starte Windows med en /3GB-switch.

 

Men! Dette gjelder kun de virtuelle adresserommene. Når det angår *fysisk* minne får du aldri utnyttet 4 GiB med et 32-bits operativsystem. Hovedgrunnen til dette er at en del hardware må adresseres innenfor det samme rommet. Alt etter hvilket hovedkort du har, hvilken hardware, osv, så vil du få fra ca. 3,0 - ca. 3,7 GiB ledig fysisk minne.

 

I Windows XP SP2 / 2k3 SP1 ble det gjort en arkiteturmessig endring slik at alle PC-er går ned til et visst nivå uavhengig av hardware (3 GiB såvidt jeg husker). Du vil altså aldri få utnyttet mer enn 3 GiB (eller der omkring) fysisk minne hvis du bruker 32-bits Windows.

 

Merk at dette gjelder fysisk minne.

 

Det virtuelle adresserommet er alltid 4 GiB for enhver prosess (2/2 eller 1/3) i Windows XP, om du så skulle ha bare 32 MiB fysisk minne.

 

2) Det er ikke noe ytelsestap ved å kjøre 32-bits programmer under Windows x64.

 

:)

Lenke til kommentar
En ting jeg alltid har lurt litt på anngående 64-bits versjoner av operativsystemer. Krever disse 64 bits prosessor, og hvor mange bits kjører de fleste nye prosessorene på?

7683767[/snapback]

Ja, 64bits versjoner av OS krever 64 bits prosessor. Såvidt jeg vet blir det ikke produsert annet enn 64 bit lenger (?)

Endret av the_zombie
Lenke til kommentar
En ting jeg alltid har lurt litt på anngående 64-bits versjoner av operativsystemer. Krever disse 64 bits prosessor, og hvor mange bits kjører de fleste nye prosessorene på?

7683767[/snapback]

Ja, 64bits versjoner av OS krever 64 bits prosessor. Såvidt jeg vet blir det ikke produsert annet enn 64 bit lenger (?)

7683790[/snapback]

Core Duo (1) og Pentium M er eksempel på 32bits cpuer. VIA har vel også 32bit.
Lenke til kommentar
Core Duo (1) og Pentium M er eksempel på 32bits cpuer. VIA har vel også 32bit.

7683869[/snapback]

Det stemmer ikke. Alle Intels CPU-er fra og med de siste Xeon- og Pentium 4-modellene, samt alle Core Duo og de nye Core 2 Duo (core-teknologi) har såkalt EM64T, som er Intels kloning av AMD64-instruksjonene.

 

(VIA vet jeg svært lite om.)

Lenke til kommentar

eha: Nå tror jeg du roter eller har lest feil.

 

efikkan lister opp prosessorer som blir solgt i dag uten 64bit. Han har helt rett i at de han lister opp mangler 64bit. Merk også at Core duo ikke har Core-arkitekturen, men en eldre 32bit arkitektur. Pentium M og alle Via-prosessorer til dags dato mangler også 64bit.

 

Det er også noe rot i det du skrev lengre opp her. Gamle Windows 2000 uten SP og med de første SP hadde en standard deling av 4GiB minne til 2+2, men i de senere SP til 2000 samt XP 32bit og Vista 32bit er delingen 3+1 som standard.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...