Gå til innhold

Entusiast-frister fra Abit


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke noen oppdaterte tester på det men tror det er ganske lite ytelse man taper på det.

 

Ellers så må jeg få applaudere Abit for å ha klart å lage hovedkortet vifteløst til tross for at det bruker ett av de mest varmeproduserende brikkesettene som finnes.

 

Ellers så ser jeg ikke helt poenget med solid state kondensatorer. De tar jo bare mer plass enn de med flytende elektrolytt. Er det virkelig noe betydelig lengre levetid på de?

Lenke til kommentar
Ellers så ser jeg ikke helt poenget med solid state kondensatorer. De tar jo bare mer plass enn de med flytende elektrolytt. Er det virkelig noe betydelig lengre levetid på de?

7626608[/snapback]

 

Hadde ikke ABIT ett stort problem med lekkende kondensatorer tidligere? kanskje de prøver å distansere seg fra det?

Lenke til kommentar
8-12 SATA ser ut til å være en stor utfordring for dagens hovedkort.

7626627[/snapback]

Det er vel ytterst få som har behov for så mange?

7627684[/snapback]

Jeg ser at veldig mange ønsker seg 8 SATA porter. Det er selvf. unntaksvis, men det er nok også for å holde liv i kontroller produsenter at vi ikke får hovedkort med veldig mange SATA porter. 6stk på HK ser ut til å være øvre grense så langt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Ellers så ser jeg ikke helt poenget med solid state kondensatorer. De tar jo bare mer plass enn de med flytende elektrolytt. Er det virkelig noe betydelig lengre levetid på de?

7626608[/snapback]

 

Hadde ikke ABIT ett stort problem med lekkende kondensatorer tidligere? kanskje de prøver å distansere seg fra det?

7628453[/snapback]

 

Det stemmer att bla Abit hadde problemer med lekkende kondensatorer. Også Micro-Star International, ASUSTek Computer, Gigabyte Technology hadde dette problemet, men Abit var vel den eneste som gikk ut offentlig og innrømmet dette.

Lenke til kommentar
8-12 SATA ser ut til å være en stor utfordring for dagens hovedkort.

7626627[/snapback]

Det er vel ytterst få som har behov for så mange?

7627684[/snapback]

Jeg ser at veldig mange ønsker seg 8 SATA porter. Det er selvf. unntaksvis, men det er nok også for å holde liv i kontroller produsenter at vi ikke får hovedkort med veldig mange SATA porter. 6stk på HK ser ut til å være øvre grense så langt.

7628484[/snapback]

 

På mitt Abit AB9 PRO kort er det 9 SATA porter så de finnes da kort med flere enn 6.

Lenke til kommentar

Digital strømregulering eller digital PWM forsyninger har lenge vært benyttet i strømforsyninger og elektronikk der det stilles krav til høy effektivitet og lav varmeutvikling. Etterhvert er vel kretsene også blitt vesentlig billigere, ihvertfall for litt større strømstyrker. Også enkelte hifi produsenter har tatt ibruk teknologien i ICE-forsterkere f.eks.

Dermed har en del hovedkort også fått digital regulering/forsyning av strøm til CPU. I praksis vil det si at det meste av resistorer, MOSFETs, spoler og kondensatorer rundt cpu sokkelen forsvinner, og blir erstattet av integrerte kretser. Dette kan skje helt eller delvis, f.eks kan man la resistorene være separat fremdeles, og spare noen kroner.

Eksempler er Asus Striker Extreme (8 fas), Abit iG9 (5 fas), Foxconn 975X7AB-8EKRS2H (5 fas).

Jeg tror nok flere vil gå over til å bruke slike forsyninger og at det etterhvert vil bli standard med digital. Selv om det selvfølgelig kan produseres kvalitet uten å gå digitalt, er det ikke mulig å konkurrere med en masseprodusert 12-fas PWM chip som kan levere 10-150A med +- 0.0001 v ripple. :ph34r:

 

edit: slike forsyninger vil, dersom alt annet er likt, kunne gi mulighet for å klokke lengre.

Endret av Karamell
Lenke til kommentar
Lurer på hva de skal med "Digital strømregulering" jeg.

 

Til infromasjon har de kortet 8 S-ATA kontakter, men to av dem er ekterne, og foresten så har Asus A8N 8 S-ATA kontakter.

7632484[/snapback]

Du, eSATA er ikke SATA, da hadde jeg skrevet eSATA. Kjekt med informasjon om hvor mange kort som har 8 SATA, men et søk i prisguiden kunne vist det sammen. 2 kort så langt er jo ikke så ille.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...