Gå til innhold

Nikon D80 med 10 megapiksler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nikon har i dag lansert sitt nye speilreflekskamera i entusiastklassen. Som forespeilet, har det fått 10 megapiksler, men også en rekke andre nyheter.

 

Les mer

6639017[/snapback]

 

Forholdsvis interessant dette, men ikke akkurat et revolusjonerende kamera.

DPreview har postet en noen foreløpig vurderinger av kameraet her:

http://www.dpreview.com/news/0608/06080903...withpreview.asp

Lenke til kommentar

Det nye 18-135 mm objektivet er en god nyhet. 18-200 mm som ble lansert samtidig med D200, har vist seg å ha noen svakheter nettop over 135mm (ref. Svenske "FOTO"). Det var ikke noen stor overraskelse, da et så stort zoomområde medfører en god del kompromisser i den optiske konstruksjonen på så relativt sett store bildebrikker som DX eller full size 35mm format DSLR.

SD minnekort behøver ikke være negativt (disse finnes allerede i f.eks. Extreme III 2gB), kameraet har dessuten støtte for SDHC en ny standard som skal øke kapasiteten.

Den lyssterke søkeren er gode nyheter, og et vesentlig punkt for mange av oss, og gir bedre muligheter for manuell fokus og makrofotografering. For de som kommer fra analoge speilreflekskamera er dette viktigere enn LCD skjermen.

Ellers finnes det beste av Nikons teknologi for øyeblikket sammenpakket i dette kameraet, om enn i en noe nedskalert versjon fra D2X. Jeg venter spent på seriøse tester av kameraet (FOTO og FOTOGRAFI) og jeg vil ikke bli overrasket om det overgår D200 på rene bildeytelser.

Lenke til kommentar
Byggekvaliteten, følelsen når du bruker det, og knapper likner mest på D70s, men kameraet har tatt en del funksjonalitet fra D70s.

D70s skal vel et eller annet sted her byttes ut med D200? ;)

 

Ellers er dette en spennende lansering. Jeg gleder meg til dere kommer med en test! :)

Lenke til kommentar

Spørsmålet er vel om de fortsatt vil produsere D70s. Jeg har ikke sett noe om det men jeg tipper at de vil stoppe produksjonen ganske raskt og at D80 vil falle litt i pris når lagrene er tomme for D70s. Det er ikke noen vits å bruke dyrebar produksjonskapasitet på en 3 år gammel modell som D70s når de har problemer med å produsere nok av nye og etterspurte modeller som D80 og D200.

Lenke til kommentar
Nå kom det akkurat beskjed fra Nikon om nye priser. De nye prisene er som følger:

D80 hus – uendret – 9990,-

D80 kit m/18-135mm – endret – 12590,-

 

I følge dpreview blir USA-prisene på de to modellene hhv $999 og $1299. I norske kr blir det noe sånn som 999*6.19=6183 og 1299*6.19=8040. Evt. 7729/10051 med mva. Sparer mao. rundt 2000 på å importere :-(

Lenke til kommentar
Sparer mao. rundt 2000 på å importere :-(

6639652[/snapback]

Samtidig sparer man bort beskyttelse av den norske forbrukerkjøpsloven og norske menyer og manualer. ;)

 

Men jeg er enig i at prisforskjellen er så stor at det er spørs om forbrukerkjøpsloven er et sterkt nok argument til at det er verd et par tusenlapper.

Lenke til kommentar

Ville i hvertfall ventet og sett hva nettbutikkene havner på. Stort sett synker jo prisene litt når det første kjøperushet har stilnet. Specen til D80 er jo også relativt like Sonys A100 - minus stabilisatoren, så hvis ikke bildekvaliteten er mye bedre bør jo prisen ikke ligge veldig mye høyere enn A100.

 

Sparer mao. rundt 2000 på å importere :-(

6639652[/snapback]

Samtidig sparer man bort beskyttelse av den norske forbrukerkjøpsloven og norske menyer og manualer. ;)

 

Men jeg er enig i at prisforskjellen er så stor at det er spørs om forbrukerkjøpsloven er et sterkt nok argument til at det er verd et par tusenlapper.

6639824[/snapback]

Lenke til kommentar
Håper forresten ikke at økningen i megapixer går så mye ut over støynivået.

6639597[/snapback]

Erfaringene fra kameraet med samme sensor, Sony A100, tilsier at det går ut over støynivået. Det skal sies at D200 presterer bedre enn alphaen på høye ISO-verdier med en nesten identisk sensor, men jeg er likevel skeptisk til støyegenskapene til D80. Man er vel ikke sikker før man har sett tester ...

Lenke til kommentar

Ser det er nevnt at D80 bruker to kanaler fra brikken, og at dette kan gi bedre støyegenskaper. Men det sies ikke noen om "bedre enn hva da", kanskje Sony bare tar i bruk en?

 

At kameraer i denne klassen er to høvdinger billigere i utlandet er jo ikke uvanlig, og folk flokker jo ikke akkurat til statene for å handle.

Endret av Fulgu
Lenke til kommentar

Kameraet var overraskende nært spesifisert til D200, spesielt med tanke på søker (bravo!) og autofokusmodul. Men i praksis så blir vel kanskje ikke prisforskjellen så enorm ved lanseringstidspunktet heller. Ellers er vel mer "profesjonell" ergonomi, bedre byggekvalitet og kortere bilde-til-bilde-tid (og kortere blackout?) vel verdt prisforskjellen for en del av oss.

 

Det eneste som kanskje var litt overraskende i negativ betydning var den heller magre økningen i bufferstørrelsen for RAW-bilder fra 4 til 6, sammenlignet med D200 sin som er 22 på papiret, mer i praksis.

 

Edit: Det er også stor forskjell hastigheten på blitzen mellom D70 og D200, både med tanke på forsinkelse på pre-flash (lysmålingsblink som forårsaker at følsomme personer lukker øynene hvis det er lang nok tidsforsinkelse) og tiden det tar å gjennomføre trådløs iTTL-lysmåling for eksterne blitzer med den interne som master. Blir spennende å se hvilken kategori D80 plasserer seg i her.

Endret av CWalken
Lenke til kommentar

Bortsett fra ellers spennende specs var det skuffende at d80 ikke fikk 4,5 b/s som antydet av Ken Rockwell. Der falt kameraet bort for meg som alternativ som action kamera (skifoto). Men det ville vel blitt for likt d200.

 

EDIT:

 

Dessuten har jeg nettopp sett de Nikon's nye veil prislister og kan bekrefte at d70s ikke har gått ned i pris :hmm:

 

Med en veilpris på d70s m/ 18-70 på 10190,- blir det litt vel nært nye d80. Nå koster d70s et par lapper mindre i butikken, men likevel burde de satt ned veilpris også.

Endret av kayennefetter
Lenke til kommentar

Prisene kommer til å synke kraftig, det har skjedd med samtlige dSLR kameraer. Rett før jul vil det nok ligge på ca 8000 for huset, og muligens 10000 for kit med 18-135 hos de billigste sjappene. D70s blir nok faset ut etterhvert. Jeg lurer dog på om de kommer til å lage en erstatter for D50 også, eller om D80 også er en erstatter for denne. Det jeg liker best ved D80 er muligheten for originalt batterigrep med avtrekk, stor skjerm, god bildebrikke og nedblendingsknapp.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...