Gå til innhold

Nikon D80 med 10 megapiksler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Stod et eller annet sted at d70s blir produsert ut året, var på akam eller dpreview.

 

Er vel naturlig, siden D80 skal erstatte den.

 

Jeg jobber hos Elkjøp, så jeg håper vi får en god pris inn på den. D70s har det heller vært labert med tanke på besparelse ved å kjøpe til inn pris.

 

Telcontar

Lenke til kommentar
I følge dpreview blir USA-prisene på de to modellene hhv $999 og $1299. I norske kr blir det noe sånn som 999*6.19=6183 og 1299*6.19=8040. Evt. 7729/10051 med mva. Sparer mao. rundt 2000 på å importere :-(

Må man ikke legge til fraktkostnader + mva. på frakt + muligens et fortollingsgebyr på ca. 150,- på regnestykket hvis det skal bli helt riktig...? Med mindre man skal på tur over dammen da, selvfølgelig!

Lenke til kommentar

Her er enda en forhåndstest, eller ett førsteinntrykk kanske:

http://www.letsgodigital.org/html/review/nikond80/

 

Tror det var på Akam de sa D70S kom til å henge med ut året ja.

 

Man "må" legge til moms jo, men mange fikser dette ved å nedskrive verdien på pakka, slik at momsen blir minimal eller fraværende. Litt risky på så dyre ting iom at forsikringen på forsendelsen også vil følge denne verdien i de fleste tilfeller.

Frakten trenger i seg selv ikke bli så dyr den heller, alt ut i fra hvor sikker man vil være.

Å bestille fra over dammen vil uansett være en risiko, da jeg synes det er relativt mange kameraer som må reklameres etc, eller kanskje er et objektiv som følger med ikke helt i orden, da må hele greia tilbake igjen, og slike reklamasjoner kan være tid og ressurskrevende om man ikke befinner seg i amerika.

Lenke til kommentar
Ser det er nevnt at D80 bruker to kanaler fra brikken, og at dette kan gi bedre støyegenskaper. Men det sies ikke noen om "bedre enn hva da", kanskje Sony bare tar i bruk en?

 

Både A100 og D80 bruker 2 kanaler på Sony-brikken, der rød og blå leses ut på den ene kanalen og grønn på den andre. D200 derimot bruker 4 kanaler, og burde derfor takle støy bedre.

 

Nå har jeg i diverse tester lest at bl.a. detaljnivået er bedre på A100 enn D200, og det var svært overraskende på testeren i og med at brikken er såpass lik. Så det er tydeligvis mer som spiller inn her både mtp detalj- og støynivå.

 

Uansett er bildekvaliteten top-notch på alle modeller, så kriteriene for å velge ett merke forran et annet bør være andre ting.

Lenke til kommentar
Hvordan påvirker antall kanaler støyforholdet? Er det snakk om "crosstalk" på signalene på avlesningsbussen eller noe sånt?

6641098[/snapback]

 

Fra Akams artikkel:

Den vesentligste endringen er den økte oppløsningen. Her går de opp fra 6 til 10 megapiksler, og det ser ut som kameraet får samme sensor som Sony Alpha A-100. Den er omtrent identisk med sensoren i Nikon D200, men har bare to-kanals output der D200 har 4. D80 leser rødt og blått på den ene kanalen, og grønt på den andre. Dette gjør det lettere å fjerne støy enn hvis man hadde kjørt alt på en kanal.

 

De rent tekniske årsakene har ikke jeg oversikt over i alle fall

Lenke til kommentar

Men her mener jeg at Akam tar feil. Antall kanaler har kun betydning for hastigheten og har absolutt ingenting å si for støyen eller fargegjengivelsen.

Med 4 kanaler kan oppnår man 5 fps i D200 mens D80 og A100 som bare bruker 2 kanaler bare klarer 3 fps.

 

Det som betyr noe for støyen er sensoren og prosesseringen. Siden Nikon har hatt et halvt år mer på seg er det slett ikke umulig at D80 har lavere støy enn D200 på samme måte som D50 har lavere støy enn D70.

Lenke til kommentar

Listepris er alltid listepris, 30d hadde jo en listepris på rundt 12-13k da den kom, men prisen var rundt 1000-1500kr lavere enn det.

 

Kan nesten regne med at pris på nettet vil ligge rundt 11k for dyreste kitløsningen. Hvis ikke etterspørselen skulle ta helt av, eller at Nikon driter på leggen igjen og ikke greier å produsere nok (hint: D200, 18-200VR).

 

Telcontar

 

EDIT: Sakset denne fra 30d nyheten til Akam.

 

EOS 30D (Kun kamerahus): Anb. utsalgspris inkl.mva 12.999,- og salgsstart er mars 2006.

EOS 30D (m/18-55mm): Anb. utsalgspris inkl.mva 13.999,- og salgsstart er mars 2006. pris i webshoppene lå på typisk 11-12k for kit. Idag 10295

EOS 30D (m/ 17-85mm IS): Anb. utsalgspris inkl.mva 17.999,- og salgsstart er mars 2006.

Endret av Telcontar
Lenke til kommentar

D200 har vi da hatt i butikken vår i evigheter, nesten aldri vært utsolgt. Og vi har en meget god og konkurransedyktig pris. Men den selger ikke alikevel.. så jeg skjønner ikke at alle sier den er vanskelig å få tak i, hvertfall ikke i Norge.

 

18-200 VR kan jeg skaffe meg til 5000,- kr på under en måned, men jeg har ikke så mye penger... arrrgh... :cry:

Lenke til kommentar

Wildbill, jeg har ingen erfaring med det selv, bare lest masse på forums på nettet at 18-200 og d200 var så vanskelige å få tak, visstnok skal 18-200 enda være vanskelig å få tak i.

 

For min del så venter jeg på skikkelig test av D80 før jeg kjøper den eller 30d. Jeg håper D80 er bra siden jeg liker ergonomien på Nikon sine dslr. Pluss at objektivene til Nikon ikke er så ille priset.

 

Telcontar

Lenke til kommentar
For min del så venter jeg på skikkelig test av D80 før jeg kjøper den eller 30d. Jeg håper D80 er bra siden jeg liker ergonomien på Nikon sine dslr. Pluss at objektivene til Nikon ikke er så ille priset.

 

Gitt opp A100? Selv synes jeg A100 hadde bedre og dypere grep en D70s, men fortsatt er 30D kongen på haugen her. Når det gjelder "ille" priset optikk, så er vel det et prima argument for A100, siden du får veldig gode Minolta Maxxum objektiver til lave priser på bruktmarkedet - enn så lenge. Med Nikon/Canon så holder de høy pris.

Lenke til kommentar
For min del så venter jeg på skikkelig test av D80 før jeg kjøper den eller 30d. Jeg håper D80 er bra siden jeg liker ergonomien på Nikon sine dslr. Pluss at objektivene til Nikon ikke er så ille priset.

 

Gitt opp A100? Selv synes jeg A100 hadde bedre og dypere grep en D70s, men fortsatt er 30D kongen på haugen her. Når det gjelder "ille" priset optikk, så er vel det et prima argument for A100, siden du får veldig gode Minolta Maxxum objektiver til lave priser på bruktmarkedet - enn så lenge. Med Nikon/Canon så holder de høy pris.

6642917[/snapback]

 

Så lenge jeg ikke har holdt i en A100 så blir den ikke vurdert 100% fra min side. Nikon vet jeg hva de er gode for da jeg har vært og kjent på d50 og d70s, samme går for 30d forsåvidt.

 

Håper JP i Drammen har en A100 til utstilling snart, var der på mandag, men da hadde de ingen.

 

Jeg kjøper kamera mest sannsynlig i september, så ekstremt hastverk har jeg jo ikke.

 

Telcontar

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...