Gå til innhold

Nikon D80 med 10 megapiksler


Anbefalte innlegg

Husk at det er forskjell på D70 og D70s...

6643854[/snapback]

 

Ja men hvis man skal se om D80 er dyrere eller billigere enn D70/s var bør man gå helt tilbake til da D70 ble lansert. Siden D70s bare var en lett oppdatering av et gammelt kamera og egentlig ikke kan regnes som et nylansert kamera.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Men her mener jeg at Akam tar feil. Antall kanaler har kun betydning for hastigheten og har absolutt ingenting å si for støyen eller fargegjengivelsen.

Med 4 kanaler kan oppnår man 5 fps i D200 mens D80 og A100 som bare bruker 2 kanaler bare klarer 3 fps.

 

Det som betyr noe for støyen er sensoren og prosesseringen. Siden Nikon har hatt et halvt år mer på seg er det slett ikke umulig at D80 har lavere støy enn D200 på samme måte som D50 har lavere støy enn D70.

6641457[/snapback]

 

Det er ingen tvil om at antall kanaler har noe å si for støyhandtering. Signalene fra en CCD brikke er analoge (det samme gjelder cmos-sensorer), og har ulik følsomhet for de ulike fargene. Hvis du ser på fordelingen av pixler i et histogram, så ser man at den blå kanalen som oftest har mindre antall pixler i høyre del av histogramet (de lyse partiene). Dette betyr at den blå kanalen ikke er like lysfølsom som den røde og den grønne. Når signalene fra sensoren ble lest ut via èn kanal, ble signalene forsterket før sampling i analog2digital konverteren (ADC). Denne forsterkningen ble utført likt på alle farger. For at man da ikke skulle klippe den grønne eller røde kanalen, ble "alltid" den blå kanalen "undereksponert". Ved flere kanaler så er denne forsterkningen individuell for hver kanal (farge), derfor kan den blå kanalen forsterkes mere, slik at man utnytter det dynamiske området til ADC'en . Ved separate kanaler er det også mulig å kjøre filtrering for hver farge. F.eks blå farge har et annet frekvensspekter på støy enn rød og grønn. Filtering kan derfor tilpasses hver enkelt farge.

Andre ting som følger med separate kanaler (men ikke har noe med støyhandtering å gjøre) er at man kan bruke ADC'er med "lavere" samplingshastighet, og likevel oppnå samme utlesingshastighet av bildet. Lavere samplingshastighet betyr som oftest billigere ADC'er, men man trenger flere, og det er nok her prisforskellen på D80 og D200 hovedsaklig ligger. Ulempen med utlesing i flere kanaler er 1: Pris og 2: Hvis kanalene ikke er synkronisert får man banding i bildene (som endel D200 fra tidlig produksjon hadde) Det stilles derfor strenge krav til kalibrering av kanalene. (dette er ikke et problem for cmos-sensorer med flere kanaler, da hver enkelt pixel adresseres for seg på slike sensorer).

Lenke til kommentar
Jeg tror D80 vil presse frem en etterfølger til Canon 350D med 10MP og langt bedre kit-objektiv(er).

6671514[/snapback]

Det ligger nok i kortene allerede. Tror også på at det legger press på 30D, slik at prisen kan blir redusert på den modellen.

Det med et langt bedre kitobjektiv er noe jeg ser frem til. Håper det blir skikkelig bra, slik at det er aktuellt som nytt objektiv for alle de som fremdeles sliter med 18-55. Det bør helst være så bra at de som foretrekker fastoptikk kan være fornøyd med det som utfyllingsobjektiv.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...