Gå til innhold

[løst]Oppdeling av Linux/UNIX-forumet


Anbefalte innlegg

Den siste tiden har jeg begynt å få den oppfatning av at vi som holder med BSD/UNIX ikke helt hører hjemme i dagens form av Linux/UNIX-forumet. Straks jeg f.eks. foreslår *BSD, er det en risiko for at en BSD VS Linux flamewar oppstår. Samme skjer hvis det kommer en diskusjon om BSD-lisens VS GPL/LGPL-lisens. Har sett flere lignende episoder. Dessuten, selv om GNU/Linux på en ene siden og BSD/UNIX på den andre muligens ligner hverandre i bruk, er systemene så forskjellige at de ikke kan sammenlignes. Derfor håper jeg at man kan gjøre en oppdeling av Linux/UNIX-forumet. Linux-forumet kunne godt ha tatt navnet GNU/Linux, og UNIX-forumet kan hete BSD/UNIX. Da kan vi som liker BSD og UNIX diskutere nettopp BSD og UNIX i fred.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg har dei siste dagane fulgt litt ekstra med på Linux/Unix-forumet for å sjå om dette faktisk har vore eit problem, og i løpet av desse dagane har eg kun sett ein tråd som har vorte avspora av dette.

 

Eg kan difor ikkje sjå nokon stor grunn til at me skal splitte dette forumet i dag. Om det finns fleire (nye) dømer, så føl deg fri til å linke til dei her.

Lenke til kommentar

Siden Linux/UNIX-tråden har en overveldende vekt av innlegg rettet mot GNU/Linux, så skjer ikke dette så ofte. Men diskusjonen mellom BSD, diverse UNIX-lisenser VS GPL har oppstått ved flere anledninger i tråden Den Frie Kafeen. En annen konsekvens med dagens form av Linux/UNIX-forumet er at tråder som omhandler BSD eller UNIX er at disse trådene har en tendens til å drukne. De blir nesten ikke besvart. Selv har jeg prøvd å besvare tråder som handler om BSD og UNIX så godt det lar seg gjøre, da jeg sitter inne med en del kunnskap om dette.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

Må si jeg er enig med han Vegard, syns ikke det er stort nok grunnlag for å splitte opp Linux/Unix til Linux og UNIX. På en annen side ser jeg at det kan være et problem at *BSD tråder forsvinner i mengden (selv om dette potensielt er sjebnen til mange tråder i et aktivt forum).

 

Jeg syns at det er sunt å kunne diskutere GNU/Linux kontra *BSD, det være seg os'et eller lisensene, men det fordrer at deltakerne ikke drar frem "lightern" og brenner av ved første og beste annledning. Sikkert falt i den graven selv. For å bedre dette trengs en holdningsforandring, ikke en "skilsmisse", mener jeg (vi har jo også hatt flere distro flammekriger i Linux/Unix forumet).

 

Forslag:

Hva med å lage en *BSD tråd alá Den Frie Kafeen, og gjøre den "sticky"?

Da er BSD folket sikret oppmerksomhet, BSD relaterte spørsmål vil ikke drukne, og med strenge retningslinjer i første post kan en holde Linux - BSD flammer på et minimum.

Lenke til kommentar

Et slikt forum vil ikke bare ta for seg BSD, men også diskusjon rundt UNIX System V-baserte OS, eksempelvis Solaris. Dette er operativsystemer som er komplekse. Solaris er f.eks. det tyngste operativsystemet jeg noen gang har vært borti. Synes egentlig det blir litt annenrangs at man skal samle alle BSD- og UNIX-spørsmål i en tråd. Da kunne man like gjerne kalt detnåværende forumet for "GNU/Linux (med én BSD/UNIX-tråd)". Dessuten blir det lite praktisk, fordi tråden vil med tiden bli såpass lang at brukere som søker etter info, vil måtte bla gjennom en lang tråd istedet for å kunne søke i tråder i et eget BSD/UNIX-forum hvis man lurer på en spesifikk ting. Det er alltid flere enn en person som har samme problem med en ting, og man vil da gjerne lett ha tilgang på slik informasjon. Et eget BSD/UNIX-forum vil være en svært nyttig ressurs for BSD og UNIX-brukere. Jeg mener fortsatt at oppdeling av Linux/UNIX-forumet er den beste løsningen for alle parter.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Et slikt forum vil ikke bare ta for seg BSD, men også diskusjon rundt UNIX System V-baserte OS, eksempelvis Solaris. Dette er operativsystemer som er komplekse. Solaris er f.eks. det tyngste operativsystemet jeg noen gang har vært borti.

5254049[/snapback]

Hvor mange på diskusjon.no bruker daglig Solaris? Og hvor mange Solaris brukere er det i forhold til *BSD, eller GNU/Linux? Merk at jeg ikke kritiserer hverken Solaris, BSD eller deres brukere, jeg stiller spørsmål om behovet. Jeg kan ærlig talt ikke huske å ha sett en egen tråd med spørsmål om Solaris (men det har vært noen spørsmål i Den Frie Kafeen).

 

Synes egentlig det blir litt annenrangs at man skal samle alle BSD- og UNIX-spørsmål i en tråd. Da kunne man like gjerne kalt detnåværende forumet for "GNU/Linux (med én BSD/UNIX-tråd)".

5254049[/snapback]

Kanskje litt annenrangs ja. Men på den andre siden, den tråden *må* være sticky. Da vil Linux/Unix forumet ha tre sticky: en gammel FAQ tråd; Den Frie Kafeen - en alt og ingenting, generell diskusjon om *NIX tråd; og BSD tråden - en BSD spesifik tråd, den eneste OS/distro spesifike sticky i Linux/Unix forumet. Avhengig av synspunkt er dette enten annenrangs eller eksklusivt. Jeg heller til det siste; hadde det blitt en Slackware spesifik sticky hadde jeg syns det hadde vært kult, en god moral boost.

 

Dessuten blir det lite praktisk, fordi tråden vil med tiden bli såpass lang at brukere som søker etter info, vil måtte bla gjennom en lang tråd istedet for å kunne søke i tråder i et eget BSD/UNIX-forum hvis man lurer på en spesifikk ting.

5254049[/snapback]

Det er nå mulig å søke innad i tråder. Bare brukerene blir oppmerksomme på dette er ikke lange tråder et problem.

 

Det er alltid flere enn en person som har samme problem med en ting, og man vil da gjerne lett ha tilgang på slik informasjon. Et eget BSD/UNIX-forum vil være en svært nyttig ressurs for BSD og UNIX-brukere. Jeg mener fortsatt at oppdeling av Linux/UNIX-forumet er den beste løsningen for alle parter.

5254049[/snapback]

Ja, et eget BSD/UNIX-forum ville vært en svært nyttig ressurs for BSD og UNIX-brukere. Men nei, jeg tror ikke den løsningen er den beste løsningen for alle parter.

Jeg bruker GNU/Linux, men jeg er interessert i BSD, og liker å prøve å følge med på det som skjer i BSD-leiren. Blir det et eget BSD/UNIX-forum må jeg starte å følge med på enda et forum. Ikke et stort problem kanskje, men for meg er det faktisk en stor sak. Jeg liker å få all min *NIX info på et sted. Derfor liker jeg meg ikke like bra på linux1.no forumet.

Hva med alle BSD brukere som også bruker GNU/Linux, etter min oppfatning er det ganske mange, du selv en.

 

Jeg mener at det å skille ut BSD/UNIX skaper et unaturlig og unødvendig skille mellom GNU/Linux, BSD og UNIX. Vi er alle UNIX i filosofi, alle finner sin rot i hodet til bla. Thompson, og Ritchie, alle følger den samme design filosofien og åpenheten rundt standarder og programmering. GNU/Linux og QNX er like mye UNIX som AIX og SCO OpenServer.

 

Ved å opprette et eget BSD forum bekrefter vi at BSD og GNU/Linux folket ikke kan samarbeide og sameksistere, og dette er slettes ikke tilfellet. Møt FUD med klare svar. Opplys istedenfor å skape splid. Diskusjoner i skikkelige former om kvaliteter til BSD kontra GNU/Linux er til nytte for alle parter fordi det øker forståelsen for den andre siden. Når vi diskuterer fordelene og ulempene til GPL og BSD-lisensen kommer vi kanskje enda et skritt nærmere full forståelse for hva FLOSS egentlig vil innebære for verden.

 

Vi har så mye å vinne ved å forsatt "leve" sammen!

Faktisk, fordi jeg ikke ønsker å miste BSD/UNIX folket og for å rette opp litt *NIX-karma, sverger jeg her å nå å gi hardt og umiddelbart korreks til enhver GNU/Linux-mann som klager på at du, eller andre BSD folk, annbefaller BSD.

Hvis vi ikke klarer å holde sammen kommer vi aldri til å "vinne" over MS.

Lenke til kommentar
Hvor mange på diskusjon.no bruker daglig Solaris? Og hvor mange Solaris brukere er det i forhold til *BSD, eller GNU/Linux? Merk at jeg ikke kritiserer hverken Solaris, BSD eller deres brukere, jeg stiller spørsmål om behovet. Jeg kan ærlig talt ikke huske å ha sett en egen tråd med spørsmål om Solaris (men det har vært noen spørsmål i Den Frie Kafeen).

Akkurat nå er antall Solaris-brukere ganske få i forhold til GNU/Linux-brukere, og i og for seg BSD-brukere. Men Solaris er gratis og Open-source nå, og skal vi tro rankingen på distrowatch, vil antall Solaris-brukere øke. Solaris er i vinden, i hvert fall internasjonalt. Det er Solaris som kommer til å føre UNIX videre.

 

Edit: jeg har faktisk sett et par tråder som spesifikt handler om Solaris. Det er ikke mange av de, men de fins.

Kanskje litt annenrangs ja. Men på den andre siden, den tråden *må* være sticky. Da vil Linux/Unix forumet ha tre sticky: en gammel FAQ tråd; Den Frie Kafeen - en alt og ingenting, generell diskusjon om *NIX tråd; og BSD tråden - en BSD spesifik tråd, den eneste OS/distro spesifike sticky i Linux/Unix forumet.

Som sagt før: Siden Solaris er på fremmarsj, og det hverken er GNU/Linux eller BSD, men UNIX, så må vi ikke glemme det heller. Dessuten, siden OpenSolaris kom i juni i år, har det allerede oppstått 3 forskjellige distroer basert på Solaris/UNIX.

Det er nå mulig å søke innad i tråder. Bare brukerene blir oppmerksomme på dette er ikke lange tråder et problem.

Info blir i praksis mye lettere tilgjengelig hvis man lett kan bla i tråder som omhandler spesifikke enmner enn å måtte hanskes med en stor, lang tråd.

Jeg mener at det å skille ut BSD/UNIX skaper et unaturlig og unødvendig skille mellom GNU/Linux, BSD og UNIX. Vi er alle UNIX i filosofi, alle finner sin rot i hodet til bla. Thompson, og Ritchie, alle følger den samme design filosofien og åpenheten rundt standarder og programmering. GNU/Linux og QNX er like mye UNIX som AIX og SCO OpenServer. Vi har så mye å vinne ved å forsatt "leve" sammen!

Faktisk, fordi jeg ikke ønsker å miste BSD/UNIX folket og for å rette opp litt *NIX-karma, sverger jeg her å nå å gi hardt og umiddelbart korreks til enhver GNU/Linux-mann som klager på at du, eller andre BSD folk, annbefaller BSD.

Hvis vi ikke klarer å holde sammen kommer vi aldri til å "vinne" over MS.

Som sagt, GNU = GNU's Not UNIX. Og en grunn til at jeg ønsker at BSD/UNIX skal skilles ut fra det nåværende Linux/UNIX-forumet, er nettopp fordi at det allerede eksisterer et skille mellom GNU/Linux på den ene siden, og BSD/UNIX på den andre siden. En stor del av GNU/Linux-folket (såkalte Linux-zealots) ønsker ikke å sameksistere med BSD og UNIX, og jobber faktisk mot BSD/UNIX. Jeg har jobbet med både GNU/Linux (da i form av Slackware), BSD og Solaris (UNIX), og selv om disse 3 kategoriene ligner hverandre, er det markante forskjeller mellom disse. Derfor mener jeg at slik tingene er i dag, er ikke GNU/Linux og BSD/UNIX forenelige.

 

Edit: kan også opplyse om at Slashdot har hatt en egen BSD-avdeling i lengre tid, og at GNU/Linux- og BSD-avdelingen her er skilt.

 

Hva med alle BSD brukere som også bruker GNU/Linux, etter min oppfatning er det ganske mange, du selv en.

Den dagen Slackware opphører å eksistere, kommer jeg ikke lenger til å bruke GNU/Linux. Da går jeg helt over på BSD og UNIX.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Som sagt, GNU = GNU's Not UNIX.

5254564[/snapback]

Jeg skjønner ikke hvorfor folk tolker det navnet så bokstavelig. Betegnelsen går ikke på filosofien bak, GNUs sanne natur, den går på kode.

GNU er ikke UNIX fordi GNU ikke bruker UNIX kode.

GNU er UNIX fordi det følger UNIX design filosofi.

Det er viktig å skille mellom UNIX som kode og merkenavn, og UNIX som idé og filosofi. Thompson og Ritchie er fedrene til UNIX, likevell startet de arbeidet med Plan 9, som ikke er UNIX, men byggd på de samme retningslinjene, den samme designfilosofien. Thompson og Ritchie forlot ikke UNIX, de ønsker å ta UNIX og gjøre det enda bedre. RMS ønsket ikke å bruke lukkede systemer, så han startet å lage en Free UNIX. Og for å sikre seg mot AT&T kalte han det GNU (GNU is Not Unix). På samme måten som folka bak QNX endte på det navnet (QNX het orginalt Qunix kort for Quick unix )

 

Av dagens UNIX som er UNIX i kode har vi AIX, IRIX, Solaris, SCO OpenServer og HP-UX (som jeg trur fortsatt "lever").

Så har vi dagens UNIX som er UNIX i design-filosofi: GNU/Linux, *BSD, QNX, Plan 9 og sikkert flere.

 

 

Og en grunn til at jeg ønsker at BSD/UNIX skal skilles ut fra det nåværende Linux/UNIX-forumet, er nettopp fordi at det allerede eksisterer et skille mellom GNU/Linux på den ene siden, og BSD/UNIX på den andre siden. En stor del av GNU/Linux-folket (såkalte Linux-zealots) ønsker ikke å sameksistere med BSD og UNIX, og jobber faktisk mot BSD/UNIX. Jeg har jobbet med både GNU/Linux (da i form av Slackware), BSD og Solaris (UNIX), og selv om disse 3 kategoriene ligner hverandre, er det markante forskjeller mellom disse. Derfor mener jeg at slik tingene er i dag, er ikke GNU/Linux og BSD/UNIX forenelige.

5254564[/snapback]

Med andre ord så gir du opp.

Jeg virker kanskje krass og du er sikkert uenig med meg, blir kanskje til og med sinna. BRA. Jeg vil at du skal bli sinna, jeg vil at du skal gjøre noe konstruktivt med det sinnet, og jeg vil at vi alle ikke tar den lette veien ut.

 

Det er så lett å sitte forran tastaturet og skrive "jeg vil ikke være med lenger, disse GNU/Linux zealotsene vil ikke leve med meg og jeg vil/orker ikke kjempe med dem lenger". Det som skjer når du fremmer et eget BSD/UNIX forum på grunnlag av at GNU/Linux fanatikerne ikke vil sameksistere med deg lenger er at du også synker ned på deres nivå.

 

Det fremmer ikke *BSDs og UNIXs sak at BSD og UNIX skiller seg ut og isolerer seg. Den enkleste måten å "omvende" folk på er å preke til de som er nærmest det du omvender til. Jeg har hørt mange ganger at *BSD kan være enda "vanskeligere" enn GNU/Linux, og du sier selv at Solaris er komplisert og "det tyngste operativsystemet jeg noen gang har vært borti". Hvem er enklest å få til å bruke BSD eller Solaris? En GNU/Linux bruker eller en Windows bruker.

 

Frihet og valgfrihet, vi trenger begge deler. GNU/Linux, BSD og OS basert på UNIX System V, vi trenger alle tre. Jeg liker signaturen din stigfjel, og jeg er veldig enig selv om jeg kun bruker GNU/Linux sjøl. Men jeg syns ikke ønsket om å dele opp Linux/UNIX forumet er særlig tro til signaturen ( og hvis du endrer den som en følge av denne kommentaren gir jeg deg *smekk* :) )

Du har blitt trolla, du har blitt FUDet, men du kan aldri gi opp for da har "de" vunnet. Jeg forsøker så godt jeg kan å se bjelken i mitt eget øye, "de" ser ikke den og det er derfor du, vi, ikke kan, aldri kan gi oss.

 

Se ut i verden og se hva som skjer når noen sier til andre at de ikke vil "leke sammen" mer. Diskriminering, frykt, undertrykkelse, krig, alle mulige resultater når to grupper selv kun noe uenige ikke snakker sammen mer.

Fred, likeverd, brorskap, framskritt er resultater som kommer når personer på begge sider av slike konflikter sier nok er nok. Uten viljen til å rekke frem en hånd hadde IRA fortsatt sprengt London i filler, uten viljen til å drite i zealotene kommer hverken BSD eller GNU/Linux til å "vinne" over MS.

 

Neste gang du blir angrepet av en GNU/Linux zealot stigfjel, ikke synk ned på hans nivå. Ignorer ham, eller diskuter saklig og lavmælt. Vi som har noe mellom øra vil se at du og har det, og trollet vil tape. ESR definerte Linus' lov: "Given enough eyeballs, all bugs are shallow." Jeg vil vri på den og kalle den online diskusjons loven: "Given enough arguments, all trolls are morons."

 

Ved å opprette et BSD/UNIX forum løper du stigfjel, du snur ryggen til, og trollene vinner. Ikke stikk av stigfjel, ikke la "dem" vinne, ikke la idiotene ta over verden.

 

Den dagen Slackware opphører å eksistere...

5254564[/snapback]

gråter jeg bittre tårer :cry: Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Jeg har hørt mange ganger at *BSD kan være enda "vanskeligere" enn GNU/Linux, og du sier selv at Solaris er komplisert og "det tyngste operativsystemet jeg noen gang har vært borti". Hvem er enklest å få til å bruke BSD eller Solaris? En GNU/Linux bruker eller en Windows bruker.

Derfor er det viktig med et eget BSD/UNIX-forum slik at folk kan få hjelp med nettopp BSD og UNIX, eksempelvis Solaris. Når man driver med et komplisert OS og oppretter en tråd, er det svært viktig at ikke denne tråden drukner i utallige tråder som handler om GNU/Linux.

Jeg virker kanskje krass og du er sikkert uenig med meg, blir kanskje til og med sinna. BRA. Jeg vil at du skal bli sinna, jeg vil at du skal gjøre noe konstruktivt med det sinnet, og jeg vil at vi alle ikke tar den lette veien ut.

Jeg blir ikke sur, tar gjerne en diskusjon. Men at vi er uenige i en eventuell oppdeling, det er helt klart. Her står vi mot hverandre.

Frihet og valgfrihet, vi trenger begge deler. GNU/Linux, BSD og OS basert på UNIX System V, vi trenger alle tre. Jeg liker signaturen din stigfjel, og jeg er veldig enig selv om jeg kun bruker GNU/Linux sjøl. Men jeg syns ikke ønsket om å dele opp Linux/UNIX forumet er særlig tro til signaturen ( og hvis du endrer den som en følge av denne kommentaren gir jeg deg *smekk* smile.gif )

Jo, jeg vil si at mitt ønske om oppdeling nettopp er tro mot min signatur. En oppdeling vil sørge for å synliggjøre BSD og UNIX System V i tillegg til GNU/Linux. Slik tingene er i dag, er det GNU/Linux som så å si totalt dominerer Linux/UNIX-forumet. Det er også viktig å signalisere at det finnes mer enn GNU/Linux.

Edit: dessuten, det begynner å skje spennende ting på UNIX-fronten nå. Man kan snart kjøre UNIX og likevel ha linux-binærkompabilitet. Forskjellige distribusjoner basert på Solaris UNIX begynner å komme. Vi kan være vitne til at et helt nytt fellesskap på linje med GNU oppstår rundt UNIX System V. Dette fortjener oppmerksomhet.

Neste gang du blir angrepet av en GNU/Linux zealot stigfjel, ikke synk ned på hans nivå. Ignorer ham, eller diskuter saklig og lavmælt.

Jeg prøver ALLTID å diskutere saklig/lavmælt, selv om jeg kanskje ikke alltid lykkes med det. Er tross alt bare et menneske jeg også.

Ved å opprette et BSD/UNIX forum løper du stigfjel, du snur ryggen til, og trollene vinner. Ikke stikk av stigfjel, ikke la "dem" vinne, ikke la idiotene ta over verden

Hvis det blir en oppdeling, noe jeg håper på, kommer jeg likevel til å delta i GNU/Linux-tråden, da jeg fremdeles har ett og annet å bidra med. Men kanskje ikke i like stor grad som jeg gjør nå.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Jeg har hørt mange ganger at *BSD kan være enda "vanskeligere" enn GNU/Linux, og du sier selv at Solaris er komplisert og "det tyngste operativsystemet jeg noen gang har vært borti". Hvem er enklest å få til å bruke BSD eller Solaris? En GNU/Linux bruker eller en Windows bruker.
Derfor er det viktig med et eget BSD/UNIX-forum slik at folk kan få hjelp med nettopp BSD og UNIX, eksempelvis Solaris. Når man driver med et komplisert OS og oppretter en tråd, er det svært viktig at ikke denne tråden drukner i utallige tråder som handler om GNU/Linux.
Jeg virker kanskje krass og du er sikkert uenig med meg, blir kanskje til og med sinna. BRA. Jeg vil at du skal bli sinna, jeg vil at du skal gjøre noe konstruktivt med det sinnet, og jeg vil at vi alle ikke tar den lette veien ut.
Jeg blir ikke sur, tar gjerne en diskusjon. Men at vi er uenige i en eventuell oppdeling, det er helt klart. Her står vi mot hverandre.

5255106[/snapback]

Søren og. Jeg som hadde tenkt å få deg grinete :p

Jeg vil poengtere at selv om jeg er uenig i en oppdeling, er jeg mer enig med deg når du argumenterer med økte muligheter for BSD/UNIX brukere kontra GNU/Linux zealots.

Jeg har vel gjort det klart at jeg syns en oppdeling på basis av Linux-troll er feil.

 

Det er selvfølgelig viktig at BSD og UNIX brukere er "garantert" hjelp, men jeg mener jo at dette burde løses på andre måter enn en oppdeling, i hvert fall forsøke på andre måter. Jeg mener en oppdeling må være siste utvei pga. en oppdeling snarere vil føre til større uenighet og fremmedgjøring enn positive effekter av økt profiliering.

 

Jo, jeg vil si at mitt ønske om oppdeling nettopp er tro mot min signatur. En oppdeling vil sørge for å synliggjøre BSD og UNIX System V i tillegg til GNU/Linux. Slik tingene er i dag, er det GNU/Linux som så å si totalt dominerer Linux/UNIX-forumet. Det er også viktig å signalisere at det finnes mer enn GNU/Linux.

5255106[/snapback]

Her er vi også litt uenige. Jeg er enig, en oppdeling vil synliggjøre BSD og UNIX, men jeg mener de negative effektene er større enn de positive.

En oppdeling vil synliggjøre og forsterke skillet. Fanatikere på begge sider av gjerdet vil få bekreftet sine fordommer og sjansen for at slike utskudd kan bli "turned from the dark side" minsker siden man isolerer seg innad "i" sitt OS. Fullstendig uten å dømme noen: men en rasist blir ikke mindre rasist av å kun være sammen med andre rasister. Dette er selvfølgelig satt på spissen.

 

Det *er* viktig å signalisere at det finnes mer enn GNU/Linux, men hvordan skal GNU/Linux folket vite det når "alle" BSD/UNIX gutta henger på sitt eget hjørne.

 

Jeg prøver ALLTID å diskutere saklig/lavmælt, selv om jeg kanskje ikke alltid lykkes med det. Er tross alt bare et menneske jeg også.

5255106[/snapback]

For å være helt klar, jeg mente ikke angripe din person, det var ment generellt :)

 

Ved å opprette et BSD/UNIX forum løper du stigfjel, du snur ryggen til, og trollene vinner. Ikke stikk av stigfjel, ikke la "dem" vinne, ikke la idiotene ta over verden
Hvis det blir en oppdeling, noe jeg håper på, kommer jeg likevel til å delta i GNU/Linux-tråden, da jeg fremdeles har ett og annet å bidra med. Men kanskje ikke i like stor grad som jeg gjør nå.

5255106[/snapback]

Og da mister GNU/Linux delen en del av mangfoldet og fanatikere vil få større spillerom.

 

Appropo mangfold. Jeg savner innspill fra flere Linux og BSD brukere. Dette har jo blitt en diskusjon mellom oss to :)

Lenke til kommentar
Appropo mangfold. Jeg savner innspill fra flere Linux og BSD brukere. Dette har jo blitt en diskusjon mellom oss to :)

5255304[/snapback]

 

Men den er jo artig å følge :)

 

Det gjør jeg også. Håper at flere på Linux/UNIX-forumet tar del i denne diskusjonen. Noe av grunnen til at jeg har linket til denne tråden i min signatur.

5255344[/snapback]

 

Ja, bare gi dem litt tid til å oppdage linken.

 

Diskusjonen er spennende, og ser klart at det er flere sider til saken, men er personlig av den oppfatningen at en deling nok ville være til det beste.

 

Jeg driver å lærer meg FreeBSD da jeg skal sette opp en server som vil bli stående halve kloden unna der jeg er, og fant at dette var best egnet for min bruk.

Når jeg nå leter etter informasjon om FreeBSD på forumet, er det et absolutt minimum tilgjengelig, noe som jeg er ganske sikker grunnet den store aktiviteten på GNU/Linux delen.

 

Når det dukker opp en *BSD tråd, faller den forholdsvis raskt av forsiden, og dette gjør at man(ge) nok blir av den oppfatningen at dette ikke er et sted for å få hjelp med *BSD problemer.

Hadde man hatt et eget Unix/BSD (under)forum ville ikke dette skjedd like lett, samtidig som man sender ut en melding om at det er et miljø her som kan hjelpe deg med Unix/BSD problemer. Dette vil igjen kunne bidra til å øke rektrutteringen til alternative OSer. Da mener jeg faktisk både fra GNU/Linux og direkte fra Windows.

 

Når det gjelder det negative, en segregering, så vil jeg si at denne allerede til en viss grad eksisterer. Selv om dagens kan myknes opp ved felles diskusjoner, så vil det kreve et større Unix/BSD miljø enn det som er aktivt her i dag.

 

En mulighet for å gjøre segregeringen mindre ved en oppsplittelse av GNU/Linux og Unix/BSD er at man har en hovedkategori *nix, som igjen består av 2 underfora, GNU/Linux og Unix/BSD (evt. andre man ønsker), og et diskusjonsområde for alle *nix OSer. Altså litt som " Spillforum - for de mest omdiskuterte Underforum", men at man også har muligheten for å diskutere der, ikke bare gå videre til et underfora.

På den måten vil man ha et felles område hvor man kan diskutere forskjeller mellom OSene, hva som er best i hvilket tilfelle av (L)GPL og BSD lisenser mm.

 

Det er ihvertfall mitt forslag...

Lenke til kommentar
Men den er jo artig å følge :)

5258478[/snapback]

Fint å være til underholdning :)

 

En mulighet for å gjøre segregeringen mindre ved en oppsplittelse av GNU/Linux og Unix/BSD er at man har en hovedkategori *nix, som igjen består av 2 underfora, GNU/Linux og Unix/BSD (evt. andre man ønsker), og et diskusjonsområde for alle *nix OSer.  Altså litt som " Spillforum - for de mest omdiskuterte Underforum", men at man også har muligheten for å diskutere der, ikke bare gå videre til et underfora.

På den måten vil man ha et felles område hvor man kan diskutere forskjeller mellom OSene, hva som er best i hvilket tilfelle av (L)GPL og BSD lisenser mm.

 

Det er ihvertfall mitt forslag...

5258478[/snapback]

Og et godt forslag er det.

Jeg ville sagt det selv om det ikke hadde virket som om jeg gikk tilbake på mine holdninger :whistle:bare tuller

Jeg satt å tenkte på dette mellom loading skjermene da jeg spilte HL2: Substance i går kveld.

 

En annen grunn til at jeg er skeptisk til en oppdeling er sjansen for at det vil fortsette. Neste blir å skille BSD og UNIX, så skiller vi GNU/Linux med SysV-initscript og BSD-initscript, så blir det et forum for hver distro, være det seg GNU/Linux, BSD eller Solaris distro.

Kort sagt er jeg redd for en forkbomb :)

 

Jeg er jo klar over at dette virker temmelig usannsynlig, men jeg er urolig for det likevell. Men jeg tror ditt forslag, Mr.Garibaldi, kan takle det selv om det mot formodligen skulle skje, alle underfora ville likevell ligge under samme grunnode.

 

Jeg er forsatt imot en oppdeling, men Mr.Garibaldis forslag tror jeg jeg skulle kunne leve med uten å måtte drikke meg lykkelig over de neste månedene etter skillet :)

Lenke til kommentar

Synes Mr. Garibaldi hadde et veldig godt forslag. *NIX blir da et rotforum med to underavdelinger, GNU/Linux og BSD/UNIX. Det kan faktisk bli levedyktig. Når det gjelder ytterligere oppdeling, ligger det nokså langt frem i tid. Utbredelsen av BSD og UNIX er ikke så stor i forhold til GNU/Linux, og BSD og UNIX System V er ikke så ulike. For dagens UNIX System V ble skrevet som et kompromiss mellom AT&T UNIX og BSD UNIX etter UNIX Wars, og de som sto bak UNIX System V Release 4 (den kodebasen de fleste UNIX-varianter i dag baserer seg på) var AT&T og Sun Microsystems.

Lenke til kommentar
En annen grunn til at jeg er skeptisk til en oppdeling er sjansen for at det vil fortsette. Neste blir å skille BSD og UNIX, så skiller vi GNU/Linux med SysV-initscript og BSD-initscript, så blir det et forum for hver distro, være det seg GNU/Linux, BSD eller Solaris distro.

Kort sagt er jeg redd for en forkbomb :)

 

Jeg er jo klar over at dette virker temmelig usannsynlig, men jeg er urolig for det likevell. Men jeg tror ditt forslag, Mr.Garibaldi, kan takle det selv om det mot formodligen skulle skje, alle underfora ville likevell ligge under samme grunnode.

 

Jeg er forsatt imot en oppdeling, men Mr.Garibaldis forslag tror jeg jeg skulle kunne leve med uten å måtte drikke meg lykkelig over de neste månedene etter skillet :)

5258511[/snapback]

 

Takker :) Godt å vite at jeg ikke gjør deg til en alkoholiker, men at du forblir en alkohol-liker ;)

 

Jeg kan se problemet med at man etterhvert ønsker et forum for hver *nix, men tror dette problemet er heller lite, ihvertfall i overskuelig fremtid, siden miljøet foreløpig er ganske lite.

Så selv om jeg håper at forslaget vil føre til en vekst i begge miljøene, tror jeg det skal mye til før vi når en stor nok masse til at man vil splitte det opp videre. (Om enn så kan man i så fall legge de nye splittelsene som underforum til GNU/Linux og Unix/BSD, og beholde fellesrommet i front).

 

 

Nå spørs det jo om admin vil lage en slik løsning for oss, da de sikkert er av den oppfatning at det vil være mye jobb og at det ikke er nok brukere av de eksisterende forum til å splitte opp i flere underfora.

Til det vil jeg svare at selv om det kanskje ikke er nok brukere nå, så vil en slik omlegging kunne tiltrekke seg flere brukere da det heller få norske BSD forum, samt at ved å endre oppsettet nå vil det være mye færre tråder som må flyttes. Man kan strengt sette det eksisterende forumet som GNU/Linux og bare flytte ut "Den frie kafeen". Opprett en ny tråd som informerer om endringene, og som oppfordrer de som ønsker å rapportere gamle Unix/BSD tråder som ligger i GNU/Linux, slik at disse kan flyttes.

Unix/BSD forumet kan godt starte tomt, og så kan de av oss som er interesert/har spørsmål begynne å fylle det opp.

Endret av Mr.Garibaldi
Lenke til kommentar
Den siste tiden har jeg begynt å få den oppfatning av at vi som holder med BSD/UNIX ikke helt hører hjemme i dagens form av Linux/UNIX-forumet. Straks jeg f.eks. foreslår *BSD, er det en risiko for at en BSD VS Linux flamewar oppstår.

Vel, du nevner jo BSD/Unix i tide og utide (spesielt på serverdelen). Har vel neste ikke lest et eneste innlegg fra deg den siste tiden uten at den inneholder BSD/Unix.

Samme skjer hvis det kommer en diskusjon om BSD-lisens VS GPL/LGPL-lisens.

Dette vil alltid starte flameware, ikke noe å gjøre med det.

Har sett flere lignende episoder. Dessuten, selv om GNU/Linux på en ene siden og BSD/UNIX på den andre muligens ligner hverandre i bruk, er systemene så forskjellige at de ikke kan sammenlignes. Derfor håper jeg at man kan gjøre en oppdeling av Linux/UNIX-forumet. Linux-forumet kunne godt ha tatt navnet GNU/Linux, og UNIX-forumet kan hete BSD/UNIX.

Brukermassen til BSD/Unix her på forumet er alt for lav for at den kategorien vil få noe trafikk (tror jeg).

Da kan vi som liker BSD og UNIX diskutere nettopp BSD og UNIX i fred.

Greit, hvis vi som liker Linux får være i fred :p

Lenke til kommentar
Vel, du nevner jo BSD/Unix i tide og utide (spesielt på serverdelen). Har vel neste ikke lest et eneste innlegg fra deg den siste tiden uten at den inneholder BSD/Unix.

Vel, nå er BSD/UNIX tilpasset serverbruk, så hvorfor ikke?

Dette vil alltid starte flameware, ikke noe å gjøre med det.

Hvorfor må det starte en flamewar hvis man diskuterer BSD vs GPL?

Brukermassen til BSD/Unix her på forumet er alt for lav for at den kategorien vil få noe trafikk (tror jeg).

Aldri si aldri. Tror ikke det finnes et eget forum i Norge spesielt rettet mot BSD og UNIX. Så det vil bli svært nyttig for oss som faktisk benytter BSD og UNIX.

Greit, hvis vi som liker Linux får være i fred

Tja, de fleste som bruker BSD og UNIX har i de fleste tilfeller vært borti GNU/Linux. Og det går an å si "Ja takk, begge deler". Forumet heter i dag Linux/UNIX. Synes det blir et misforhold siden det er en bortimot total dominans av GNU/Linux. Og det er derfor jeg tar til orde for en omstrukturering/oppdeling.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Vel, du nevner jo BSD/Unix i tide og utide (spesielt på serverdelen). Har vel neste ikke lest et eneste innlegg fra deg den siste tiden uten at den inneholder BSD/Unix.

Vel, nå er BSD/UNIX tilpasset serverbruk, så hvorfor ikke?

Det er helt greit, men du nevner jo BSD/Unix som selve løsningen på alle problem når du anbefaler BSD/Unix, ikke for å nevne at de fleste trådene du nevner BSD/Unix ikke har noe med det å gjøre. Skjønner at du vil promotere ditt valg, men det er ikke alltids det passer inn.

 

Dette vil alltid starte flameware, ikke noe å gjøre med det.

Hvorfor må det starte en flamewar hvis man diskuterer BSD vs GPL?

Slik er det bare. Linux vs. BSD, Linux vs. Windows osv skaper alltid "debatt".

 

Brukermassen til BSD/Unix her på forumet er alt for lav for at den kategorien vil få noe trafikk (tror jeg).

Aldri si aldri. Tror ikke det finnes et eget forum i Norge spesielt rettet mot BSD og UNIX. Så det vil bli svært nyttig for oss som faktisk benytter BSD og UNIX.

Kanskje det er en grunn til det. For liten brukermasse. Jeg ser gjerne at BSD/Unix-miljøet vokser, men la oss være realistisk.

 

Greit, hvis vi som liker Linux får være i fred

Tja, de fleste som bruker BSD og UNIX har i de fleste tilfeller vært borti GNU/Linux. Og det går an å si "Ja takk, begge deler". Forumet heter i dag Linux/UNIX. Synes det blir et misforhold siden det er en bortimot total dominans av GNU/Linux. Og det er derfor jeg tar til orde for en omstrukturering/oppdeling.

Vel, hele programvaredelen er dominert av Windows, skal vi begynne å dele opp det også?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...