Gå til innhold

[løst]Oppdeling av Linux/UNIX-forumet


Anbefalte innlegg

Vel, hele programvaredelen er dominert av Windows, skal vi begynne å dele opp det også?

5259724[/snapback]

Nåja. Windows er Windows, så noen oppdeling er her ikke nødvendig. Dessuten, alt Linux-relatert blir jo tatt i dagens Linux/UNIX-forum uansett. Men som sagt, GNU/Linux og BSD/UNIX er på flere områder forskjellige, så her må det forandring til. Det vil alle parter tjene på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nåja. Windows er Windows, så noen oppdeling er her ikke nødvendig.

5259742[/snapback]

Kan ikke dy meg :)

<pirk>win95, win98, winNT, winME, win2K, winCE, winXP, win2K3, winVista. Og det *er* forskjeller.</pirk>

 

Dessuten, alt Linux-relatert blir jo tatt i dagens Linux/UNIX-forum uansett. Men som sagt, GNU/Linux og BSD/UNIX er på flere områder forskjellige, så her må det forandring til. Det vil alle parter tjene på.

5259742[/snapback]

Her er jo også en grunn til hvorfor BSD/UNIX spørsmål drukner i Linux/UNIX forumet. Vi har kun et forum for alle aspekter av operativsystemet vårt og alle programmer som vi kan kjøre. MS-n00bene :D har et forum for windows, et for programvare, codecs, og sikkerhet. Så "alle" Linux/UNIX relaterte spørsmål blir enten stillt i eller flyttet til Linux/UNIX forumet.

Hvis Linux/UNIX forumet kun hadde blitt brukt til OS hadde BSD/UNIX fått større eksponering, i min mening. Det var det å få Linux/UNIX folket til å henge på Programvare-forumet da, og få alle Linux/UNIX programvare spørsmål til å bli stillt der, OG få windows-folket til å holde trollinga i egne tråder.

 

Greit nok, har egentlig ikke noe imot egen del for BSD/Unix, men er ikke så sikker på at det blir nok brukere.

 

Hva med en poll i Linux/Unix forumet?

5259844[/snapback]

Hm, nå har jo allerede hain Vegard sagt at han ikke ser behovet for å forandre strukturen i Linux/UNIX forumet. Kanskje han vil se/tenke nøyere på dette om han ser hvor mange som faktisk ønsker forrandringen? Faren er jo hvis pollen blir ille negativ til en oppdeling og blir den "eneste" grunnen til avslag...
Lenke til kommentar

Men om forumet splittes, hvor skal vi da ta opp diskusjoner angående lisens osv?

Det jeg tror kunne vært fornuftig var å istedenfor å dele forumet opp mellom unix og linux, så kan vi heller dele det opp mellom hjelp og diskusjon. Så kan vi ha et forum der vi kan diskutere gnu/linux, unix, lisenser og hva det måtte være, og et hvor folk kan spørre om hjelp til ditt og datt.

Lenke til kommentar
Men om forumet splittes, hvor skal vi da ta opp diskusjoner angående lisens osv?

Det jeg tror kunne vært fornuftig var å istedenfor å dele forumet opp mellom unix og linux, så kan vi heller dele det opp mellom hjelp og diskusjon. Så kan vi ha et forum der vi kan diskutere gnu/linux, unix, lisenser og hva det måtte være, og et hvor folk kan spørre om hjelp til ditt og datt.

5260136[/snapback]

Mr.Garibaldi kom med et svært godt forslag, som jeg stiller meg bak: Vi har et *NIX rotforum som tar for seg generell diskusjon om *NIX-spørsmål. Så har vi to underkategorier, GNU/Linux og BSD/UNIX, hvor det diskuteres OS-spesifikke spørsmål.

Lenke til kommentar

Dette høres jo positivt i utgangspunktet positivt ut, og som tidligere sagt, så skader det ikke å gjøre dette til et prøveprosjekt- og eventuelt gå tilbake til utgangspunktet seinere. Samtdig har vi jo andre os, for eksempel Debian gnu/hurd og nextenta som baserer seg på ubuntu, men med en opensolariskjerne. Skal spørsmål som vedrører disse OSa postes i en generell kategori, eller bør de òg få et eget underforum?

Lenke til kommentar
Samtdig har vi jo andre os, for eksempel Debian gnu/hurd og nextenta som baserer seg på ubuntu, men med en opensolariskjerne. Skal spørsmål som vedrører disse OSa postes i en generell kategori, eller bør de òg få et eget underforum?

5261807[/snapback]

Nexenta baserer seg på Debian userland og SunOS kjerne. Ville tro at denne distroen da passer i BSD/UNIX-delen, da med tanke på kjernen. Men Hurd er såpass lite utbredt at jeg ikke helt ser hvor den passer inn, annet enn i *NIX-rotforumet eller ett eventuelt nytt forum som tar for seg andre varianter enn GNU/Linux-, BSD- eller UNIX-baserte OS.

 

Edit: er ikke helt på stø grunn her. Disse distroene er så spesielle. Vet også at det finnes noe som heter Debian GNU/BSD.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Dette høres jo positivt i utgangspunktet positivt ut, og som tidligere sagt, så skader det ikke å gjøre dette til et prøveprosjekt- og eventuelt gå tilbake til utgangspunktet seinere. Samtdig har vi jo andre os, for eksempel Debian gnu/hurd og nextenta som baserer seg på ubuntu, men med en opensolariskjerne. Skal spørsmål som vedrører disse OSa postes i en generell kategori, eller bør de òg få et eget underforum?

5261807[/snapback]

Det samme har jeg og uttrykt bekymring for: Hva med alle de "andre"?

HVIS det blir en deling, alá MR.Garibaldis forslag, må vi alle bruke skjønn for hva vi poster hvor, kanskje vi tilogmed burde fått oss en egen *NIX moderator? *NIX på diskusjon.no er jo egentlig ganske smalt, men jeg trur behovet for en spesifik *NIX-moderator kan øke ved en splittelse...

 

Nexenta baserer seg på Debian userland og SunOS kjerne. Ville tro at denne distroen da passer i BSD/UNIX-delen, da med tanke på kjernen. Men Hurd er såpass lite utbredt at jeg ikke helt ser hvor den passer inn, annet enn i *NIX-rotforumet eller ett eventuelt nytt forum som tar for seg andre varianter enn GNU/Linux-, BSD- eller UNIX-baserte OS.

 

Edit: er ikke helt på stø grunn her. Disse distroene er så spesielle. Vet også at det finnes noe som heter Debian GNU/BSD.

5261868[/snapback]

Som sagt, her må vi bruke skjønn og godta en del slingringsmonn.

Forøvrig kommer Debian med to forskjellige BSD kjerner: Debian GNU/OpenBSD og Debian GNU/kFreeBSD.

(hva den 'k'en i GNU/kFreeBSD gjør der aaaner jeg ikke)

Endret av olefiver
Lenke til kommentar
Det samme har jeg og uttrykt bekymring for: Hva med alle de "andre"?

HVIS det blir en deling, alá MR.Garibaldis forslag, må vi alle bruke skjønn for hva vi poster hvor, kanskje vi tilogmed burde fått oss en egen *NIX moderator? *NIX på diskusjon.no er jo egentlig ganske smalt, men jeg trur behovet for en spesifik *NIX-moderator kan øke ved en splittelse...

Ser ingen problemer i at vi får en *NIX-moderator. Og når det gjelder de "andre", så kan vi jo bare opprette enda en underkategori i *NIX rotforumet hvor vi samler alle de "andre", så blir det ikke noe mer problem om den saken.

Lenke til kommentar
Ser ingen problemer i at vi får en *NIX-moderator.

5263376[/snapback]

Med forbehold for at jeg missforstår om du har missforstått :)

Syns vår egen *NIX-moderator er en GodTing. Og innimellom syns jeg det er "long overdue". Jeg skulle likt en *NIX-moderator uansett egentlig, men behovet er kanskje ikke så stort fra andres synspunkt? Oss *NIX-folk er jo rimelig flinke til å moderere oss sjøl...

Lenke til kommentar
Den siste tiden har jeg begynt å få den oppfatning av at vi som holder med BSD/UNIX ikke helt hører hjemme i dagens form av Linux/UNIX-forumet. Straks jeg f.eks. foreslår *BSD, er det en risiko for at en BSD VS Linux flamewar oppstår.

Hvis du foreslår *BSD i en tråd hvor det spørres eksplisitt etter GNU/Linux distroer kan det jo bli bråk.

 

Akkurat som om noen skulle foreslå Ubuntu eller Fedora når det spørres etter *BSD.

Samme skjer hvis det kommer en diskusjon om BSD-lisens VS GPL/LGPL-lisens. Har sett flere lignende episoder.

Er vel ikke så ofte diskusjoner om lisenser, men så lenge de holdes i en egen tråd er det vel ikke noe problem.

 

Forøvrig vet jo alle at GPL er bedre enn BSD-lisensen :tease:

Dessuten, selv om GNU/Linux på en ene siden og BSD/UNIX på den andre muligens ligner hverandre i bruk, er systemene så forskjellige at de ikke kan sammenlignes. Derfor håper jeg at man kan gjøre en oppdeling av Linux/UNIX-forumet. Linux-forumet kunne godt ha tatt navnet GNU/Linux, og UNIX-forumet kan hete BSD/UNIX. Da kan vi som liker BSD og UNIX diskutere nettopp BSD og UNIX i fred.

5204778[/snapback]

Systemene er ikke så forskjellige i bruk, men desto mer ulike å administrere. Men det er da forskjeller mellom BSD-variantene, Solaris, IRIX, AIX osv.

 

Jeg skjønner godt at du ønsker en oppdeling, og i programmeringsforumet er det f.eks egne underforum for mange programmeringsspråk. Men Linux/Unix-forumet er jo ikke så stort og uoversiktlig at jeg nok foretrekker det slik vi har det idag.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Hvis du foreslår *BSD i en tråd hvor det spørres eksplisitt etter GNU/Linux distroer kan det jo bli bråk.

Og grunnen til at jeg av og til gjør det, er fordi jeg mener at en BSD-utgave vil klare oppgaven det spørres etter mer elegant enn det en GNU/Linux-distro vil gjøre hvis en bruker ser etter en GNU/Linux-distro til et spesifikt formål. F.eks. så mener jeg at en BSD-utgave er mer egnet til brannmur-formål enn en GNU/Linux-distro. Mye fordi at syntaksen til BSD-brannmursystemene er langt mer ryddig og forståelig enn syntaksen til iptables.

Jeg henger meg ikke så mye opp i at det f.eks. spørres spesifikt etter GNU/Linux hvis jeg føler at BSD, eller Solaris for den saks skyld, løser oppgaven bedre enn en GNU/Linux-distro. Mener at man bør bruke det som egner seg best, istedet for at man nærmest har et religiøst forhold til en distro e.l. Jeg benytter både GNU/Linux, BSD og Solaris på mine maskiner. Men på den andre siden ville jeg helt klart anbefalt en GNU/Linux-distro hvis det f.eks. hadde vært snakk om multimedia eller spill.

Forøvrig vet jo alle at GPL er bedre enn BSD-lisensen  :tease:

Dette har ingen ting med denne diskusjonen å gjøre, og jeg ser på den uttalelsen som et klart forsøk på å starte en flamewar. Og det er IKKE målet med denne diskusjonen.

Systemene er ikke så forskjellige i bruk, men desto mer ulike å administrere. Men det er da forskjeller mellom BSD-variantene, Solaris, IRIX, AIX osv.

BSD-variantene er ikke så ulike å administrere. Ser f.eks. store likheter mellom FreeBSD og OpenBSD. Det er større forskjeller mellom de forskjellige UNIX System V-variantene, men hvor mange bruker AIX, IRIX, SCO OpenServer/UnixWare? Disse variantene er så fjerne for folk flest (både i utbredelse og vanskelighetsgrad), og kjører for det meste på svindyre, proprietære plattformer. Solaris er den desidert største UNIX System V-varianten, og Solaris har nå blitt base for en ny open-source linje parallellt med BSD og GNU/Linux.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Det var det nok sikkert, men uansett kan det oppstå en flamewar av sånne uttalelser.

5268548[/snapback]

Jeg beklager, men jo, det var selvsagt en spøk. Har ikke noe ønske om noen flameware.

 

Uansett syns jeg du motsier deg selv litt. På den ene siden forsvarer du å blande inn *BSD i diskusjoner som spesifikt omhander linux-distribusjoner. Dette må jo være fordi du anser systemene for å være såpass like at de bør vurderes side om side. For hvis noen plutselig hadde foreslått Windows ville det åpenbart vært upassende.

 

Men hvis systemene er så like, hvorfor da skille de ut i separate underforum? Det virker ofte som du da prøver å markere et enda tydeligere (og kanskje kunstig) skille mellom de to leirene.

 

EDIT: Snek seg inn et par tyrkleifer, var i telefonen mens jeg skrev. Og jeg klarer tydeligvis ikke å multitaske.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Uansett syns jeg du motsier deg selv litt. På den ene siden forsvarer du å blande inn *BSD i diskusjoner som spesifikt omhander linux-distribusjoner. Dette må jo være fordi du anser systemene for å være såpass like at de bør vurderes side om side.

F.eks. så kan BSD kjøre linux-binærfiler. Det kan snart også Solaris gjøre. Og BSD klarer de fleste oppgaver en GNU/Linux-distro kan gjøre. De fleste programmer ment for GNU/Linux har gjerne en BSD- eller UNIX-port. Og så foreslår jeg et alternativ som for de fleste er helt nytt. Men administreringen og oppbyggingen av BSD/UNIX er ganske forskjellig fra GNU/Linux. Kjerne og userland er knyttet mye sterkere sammen. FreeBSD er ikke en BSD-distro, FreeBSD er et fullverdig operativsystem i motsetning til Ubuntu, som er en GNU/Linux-distro. Derfor kan det være lurt at man samler BSD/UNIX-spesifikke tråder i et eget forum. BSD/UNIX-stoff har en tendens til å forsvinne i dagens Linux/UNIX-forum.

 

Edit: men greit, jeg kan godt slutte å foreslå BSD i tråder som omhander GNU/Linux hvis det plager andre folk.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Men hvis systemene er så like, hvorfor da skille de ut i separate underforum? Det virker ofte som du da prøver å markere et enda tydeligere (og kanskje kunstig) skille mellom de to leirene.

 

Fordi at selv om to ting kan gi ca. samme resultat betyr det ikke at de trenger å utføre det på samme måte?

 

Som jeg har nevnt tidligere vil en deling av forumet kunne gi en større brukerbase for begge gruppene, dog Unix/BSD har størst potensiale, noe som vel ikke kan være noe annet enn nyttig.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...