Gå til innhold

[løst]Oppdeling av Linux/UNIX-forumet


Anbefalte innlegg

Som jeg har nevnt tidligere vil en deling av forumet kunne gi en større brukerbase for begge gruppene, dog Unix/BSD har størst potensiale, noe som vel ikke kan være noe annet enn nyttig.

5268727[/snapback]

Noe som er hovedpoenget ved en oppdeling. For at folk skal bruke disse systemene, er det viktig at man har et sted å gå til, et sted man lett kan finne info. Jo mer informasjon man har, jo lettere er det for brukeren. BSD/UNIX blir sett på som generelt mer krevende enn GNU/Linux, så behovet for lett tilgjengelig informasjon er desto større. Og det oppnår man best etter min mening ved et eget BSD/UNIX-forum. Men også GNU/Linux vil tjene på dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Altså, det er ikke verre enn å bare prøve. Viser det seg at det ikke var en god idè så er det jo bare å stenge den igjen. Jeg kunne godt tenkt meg en deling, da det helt sikkert blir lettere å finne "likesinnede".

5282730[/snapback]

Hvis dette blir en realitet, blir det nok ikke borte. Dette forumet vil bli unikt her til lands, tror ikke det finnes et tilsvarende forum i Norge. Og jeg vil i hvert fall delta på dette forumet. Har selv en BSD-maskin som er aktiv og som gjør en spesifikk oppgave (brannmur), og har også en Solaris-boks jeg kjører testing på for å lære meg systemet.

Lenke til kommentar
Hvis dette blir en realitet, blir det nok ikke borte. Dette forumet vil bli unikt her til lands, tror ikke det finnes et tilsvarende forum i Norge. Og jeg vil i hvert fall delta på dette forumet. Har selv en BSD-maskin som er aktiv og som gjør en spesifikk oppgave (brannmur), og har også en Solaris-boks jeg kjører testing på for å lære meg systemet.

5282968[/snapback]

 

Nesten riktig. Det er et BSD forum på linux1, men det er dessverre nesten helt dødt.

 

Dog tror jeg et Unix/BSD forum her vil få betraktlig større aktivitet.

Lenke til kommentar
Nesten riktig. Det er et BSD forum på linux1, men det er dessverre nesten helt dødt.

 

Dog tror jeg et Unix/BSD forum her vil få betraktlig større aktivitet.

5283069[/snapback]

Så det nå. Det forumet hadde hele 4 tråder totalt. Men nå er ikke linux-forumet deres så stort i forhold til dagens Linux/UNIX-forum. linux1-forumet har litt over 700 tråder, mens Linux/UNIX-forumet her har over 10000 tråder. Så det sier seg selv at et BSD/UNIX-forum her vil være langt mer levedyktig enn på linux1.no.

Lenke til kommentar
Nesten riktig. Det er et BSD forum på linux1, men det er dessverre nesten helt dødt.

 

Dog tror jeg et Unix/BSD forum her vil få betraktlig større aktivitet.

5283069[/snapback]

Mulig at det ville ha blitt større aktivitet, eller at vi får akkurat det samme som på linux1.no og ender opp med et halvdødt forum. Jeg bruker både FreeBSD, Linux (fortrinnsvis Debian) og windows. Hjemme har jeg et par servere med FreeBSD, testmaskin og laptop med Debian samt én arbeidsstasjon med windows på. I tillegg jobber jeg i blant deltid for et lite firma som driver utelukkende med Linux :) FreeBSD ligger mitt hjerte nærmest og hadde jeg blitt pressa til å velge kun ett OS på alt sammen ville det sikkert blitt Free. Men jeg tror det hadde blitt ganske kjedelig.

 

Jeg innser at UNIX-baserte OS har så pass store likheter at jeg tror det blir dumt med en segmentering i en egen kategori. Går man litt mer bak skallet er det store forskjeller (mye bedre man-sider i *BSD ;)) men jeg tror ikke at det er nok for å ha et eget forum. Mange spørsmål som dukker opp her på forumet er ganske generelle unix-spørsmål som dreier seg om software som kunne ha kjørt på nesten hvilken som helst unix-distro. Jeg tror at BSD/UNIX-miljøet er for lite til at det vil tjene på å bli skilt ut i en egen kategori. I hvert fall inntil videre. Her har jeg mer sansen for å nevne *BSD i det generelle forumet i blant for å promotere litt.

 

At mange linux-brukere ikke respekterer folk som bruker andre OS får være dems sak. De har bare seg selv å takke ved å ikke prøve å stikke nesa utenfor sin egen verden.

Lenke til kommentar
Mange spørsmål som dukker opp her på forumet er ganske generelle unix-spørsmål som dreier seg om software som kunne ha kjørt på nesten hvilken som helst unix-distro.

Vel, det er ikke helt riktig. Ikke alle programmer som lar seg kjøre på GNU/Linux kan kjøre på f.eks. BSD eller UNIX (f.eks. Solaris). kdetv er et eksempel på et slikt program. Dessuten er det mange spørsmål som går på administrering og oppsett. Her er det markante forskjeller mellom GNU/Linux og BSD, som nevnt tidligere.

Jeg tror at BSD/UNIX-miljøet er for lite til at det vil tjene på å bli skilt ut i en egen kategori. I hvert fall inntil videre.

Den strategien har jeg selv prøvd i lengre tid, og har til tider blitt flamet for det. Ja, BSD/UNIX-miljøet er nok lite i forhold til GNU/Linux-miljøet, men jeg vet at det er flere her som bruker BSD eller UNIX. Og de vil nok komme tydeligere frem hvis vi får et slikt forum.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Vel, det er ikke helt riktig. Ikke alle programmer som lar seg kjøre på GNU/Linux kan kjøre på f.eks. BSD eller UNIX (f.eks. Solaris). kdetv er et eksempel på et slikt program. Dessuten er det mange spørsmål som går på administrering og oppsett. Her er det markante forskjeller mellom GNU/Linux og BSD, som nevnt tidligere.

 

Jepp, og jeg skrev da heller ikke at alt fungerer. Av de programmene jeg bruker er det så godt som alt, men nå har jeg ganske konservative behov og bruker mest linux/BSD til server. Her kommer forresten mitt inntrykk at det hadde vært mye bedre å dele opp forumet i et par kategorier, én som tar for seg bruk av av linux/unix på desktop: ("Hei, min wm funker ikke bla. bla.", "Hei, nå vil jeg spille video trallala") og en annen kategori som tar for seg bruk av linux/BSD som server. Det var det noen som foreslo tidligere, synes det var et bra forslag men tydeligvis var det ikke interesse nok for at det fikk gjennomslag.

 

Jeg bare mest redd for en overdreven segmentering, det er ikke alltid det fører kun til glede.

 

edit: glemte noen setninger

Endret av Zenit
Lenke til kommentar
At mange linux-brukere ikke respekterer folk som bruker andre OS får være dems sak. De har bare seg selv å takke ved å ikke prøve å stikke nesa utenfor sin egen verden.

5283667[/snapback]

 

 

Dessverre er nok det mest sant for brukere av *BSD eller Solaris, som er veldig opptatt av at deres operativsystem er "ekte" Unix, og benytter så og si enhver anledning, passende eller upassende, til å promotere sitt valg over GNU/Linux.

 

Påstand: Det er flest kunnskapsløse "elitister" i *BSD-leieren, eksempelvis herr "hemmelig" som dukker opp fra tid til annen, med begreper som "Winux".

Lenke til kommentar

JonJ: Zealots, uansett art er ikke ønsket på et forum. Ta et medlemssøk på bruker hemmelig, og se hva du får. Man kan anbefale en ting så lenge anbefalingen er saklig begrunnet. Men klart, det blir alt for dumt hvis man svarer "Bruk BSD eller UNIX" i en tråd som handler om at en bruker har et problem med en GNU/Linux-distro. Samme hvis en bruker f.eks. sier "Bytt til GNU/Linux" hvis trådstarter har et problem med BSD eller UNIX. Zealots har ikke noe konstruktivt å bidra med, og det meste av det de poster, forsøpler trådene de deltar i.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Dessverre er nok det mest sant for brukere av *BSD eller Solaris, som er veldig opptatt av at deres operativsystem er "ekte" Unix, og benytter så og si enhver anledning, passende eller upassende, til å promotere sitt valg over GNU/Linux.

Det sier du som linux-bruker, og her blir vi ikke enige. Mitt inntrykk er at noen linux-brukere gjerne bare må bruke tida si til å nevne hvor fælt MS er i nesten annenhver setning, uten å komme med god nok dekning for sine argumenter. Jeg merker i hvert fall langt mindre fiendtlighet mot folk som også bruker windows i *BSD-leiren. Varierer jo litt der også selvfølgelig, men det kan hende at det er litt mer ydmykhet nettopp fordi leiren er forholdsvis liten og må satse mer på samspill med andre OS. Eller kanskje fordi man tenker mindre religion og fokuserer først og fremst på valg av riktig OS til den oppgaven som skal løses? Jeg vet ikke helt jeg, men er slik jeg opplever det innimellom. Dog, det skal sies at det har blitt mye bedre.

 

Påstand: Det er flest kunnskapsløse "elitister" i *BSD-leieren, eksempelvis herr "hemmelig" som dukker opp fra tid til annen, med begreper som "Winux".

Hmm, winux? Trodde det var et slengnavn for Redhat ;) Aldri sett det begrepet blitt brukt av en BSD-bruker, men klart at det finnes elitister her akkurat som i linux-leiren. Bare tenk på de som bruker sin 1337 überdistro som er såååå mye bedre enn alt annet.

 

Men dette var ganske offtopic, men jeg beit jo på ;) Merk, dette var uttalelser på ganske generelt grunnlag selv om synet mitt kommer frem.

Lenke til kommentar

For å illustrere et eksempel, så finnes det en "linuxisforbitches"-side, skapt av en BSD-bruker. Det finnes neppe en tilsvarende side skapt av noen som lager GNU/Linux.

 

Selv kan jeg bruke det meste fra RedHat til FreeBSD, men graden av elitister som finnes i sistnevntes "leir" har fått meg til å stort sett la FreeBSD ligge. Dessuten er jeg mer interessert i GNUs filosofi, men da blir jeg kalt fundamentalist av stigfjel, dette illustrerer mange av *BSD-folkenes holdninger. Kanskje dere hadde kommet mye lenger om dere hadde promotert deres operativsystem på en annen måte?

Lenke til kommentar

JonJ: Jeg har da aldri kalt deg for en fundamentalist. Her er det jeg sa først:

Jeg velger ikke OS etter en fundamentalistisk holdning, men etter en vettug overveiing om hva som er mest gunstig.

Og her er presiseringen av den første uttalelsen.

Ta en titt på denne artikkelen. Her står det litt av hvert. Grunnen til at jeg brukte ordet "fundamentalistisk" er at det er en del mennesker som velger OS og programvare utifra følelser og ikke utifra nøye vurderinger i forhold til hva som er den beste løsningen i forskjellige situasjoner.

De ligger i Den Frie Kafeen, side 163, så du kan selv lese. Dette kom i forbindelse med hvilket OS som ville være mest gunstig å kjøre på en Sun UltraSPARC T1 (Niagara). Men uttalelsen kunne like gjerne kommet hvis det hadde vært snakk om å kjøre BSD på et system hvor GNU/Linux hadde vært det beste valget. Det med "fundamentalist" har ingen ting med spesifikke personer å gjøre. Det finnes både linux-zealots og såkalte UNIX-elitister. Begge parter har ingen ting i en normal, saklig diskusjon å gjøre. Som du ser, er disse uttalelsene ment å være helt generelle, og retter seg ikke mot noen spesielle grupper eller personer.

 

Edit: Men nå synes jeg at vi skal holde oss til topic. Jeg opprettet ikke denne tråden for at den skulle ende i en flamewar.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
For å illustrere et eksempel, så finnes det en "linuxisforbitches"-side, skapt av en BSD-bruker. Det finnes neppe en tilsvarende side skapt av noen som lager GNU/Linux.
Jeg kan egentlig ikke huske at det stod så mye saklig på den sida, men nå er det lenge siden jeg har besøkt den. Det finnes særdeles få slike sider :) Nå har man jo en god del sider som linux-brukere har satt opp for å disse ms? (nå er jo noen av disse ganske artig lesestoff da :)

 

Selv kan jeg bruke det meste fra RedHat til FreeBSD, men graden av elitister som finnes i sistnevntes "leir" har fått meg til å stort sett la FreeBSD ligge. Dessuten er jeg mer interessert i GNUs filosofi, men da blir jeg kalt fundamentalist av stigfjel, dette illustrerer mange av *BSD-folkenes holdninger. Kanskje dere hadde kommet mye lenger om dere hadde promotert deres operativsystem på en annen måte?

5291950[/snapback]

Tja, siden jeg begynte å bruke FreeBSD har systemet utviklet seg enormt. Jeg har ingen som helst problemer med at OS-et ikke er større enn det er i dag. Hadde FreeBSD vært mye større er jeg redd man hadde sett en like stor fragmentering som i linux-leiren med mange distroer. Synes ikke det bare er positivt.

 

Jeg liker at fokus er satt på sentral styring av kildekoden, at stabilitet er prioritet nr. 1 og at man har full kontroll med hele base (dvs. hele OSet, ikke bare kernel er under felles utvikling). Det som kanskje er viktigst for meg er all den gode og oppdaterte dokumentasjonen rundt OSet (håndboken og man-sidene). Linux har naturlig nok langt mer dokumentasjon og man finner nesten alltid løsningen på det man leter etter, men dog er det meste spredt over alle hauger (med noen unntak av de distroene jeg liker best). F.eks. hva er vitsen med å både ha man og info-sider? Kan ikke fordra sistnevnte. Jeg blir ganske forvirra i blant, selv om jeg stort sett klarer å finne svar på det jeg trenger.

Lenke til kommentar
Hva med å prøve (som nevnt tidligere) noe ala den frie kafen? BSD-hjørnet eller noe sånt?

5303003[/snapback]

Som nevnt tidligere, synes egentlig det blir veldig annenrangs. Det jeg går og venter på nå, er en uttalelse fra forumstyret om et eget BSD/UNIX-forum, eventuelt en omstrukturering av dagens Linux/UNIX-forum. Tenker meg en lignende modell som Mr.Garibaldi var først ute med å foreslå.

Lenke til kommentar

Hvis det blir opprettet en BSD-tråd (sticky er et krav, mener jeg) og aktivitetsnivået i den tråden er så høy at f.eks. tråden rivaliserer Den Frie Kafeen over kort tid, kan det brukes som et argument for furomsstyret for et skille.

"Problemet" vil da være at hele diskusjonen faller sammen om BSD-tråden "flopper".

 

Syns det er noe defensivt å gå å vente på en uttalelse, men du har kanskje sendt et par mail og/eller PM, stigfjel?

Lenke til kommentar
Hvis det blir opprettet en BSD-tråd (sticky er et krav, mener jeg) og aktivitetsnivået i den tråden er så høy at f.eks. tråden rivaliserer Den Frie Kafeen over kort tid, kan det brukes som et argument for furomsstyret for et skille.

"Problemet" vil da være at hele diskusjonen faller sammen om BSD-tråden "flopper".

 

Problemet er at selv med "søk i tråd" funksjoner, så blir slike tråder lett uoversiktelige. Man får ikke lett en oversikt over hvilke problemstillinger som er blitt tatt opp, ei heller er det lett å følge om et problem blir løst eller ikke (dog ikke så stort problem hvis aktiviteten er lav).

 

Personlig liker jeg mye bedre x antall tråder med en klart definert tittel/problemstilling, slik at det er lettere for andre med samme problem/spørsmål å finne frem/få ideér. (Har vært vant med den praksisen de siste årene på TechSpot.com)

 

Videre tror jeg et eget forum vil gi en mye større grobunn for vekts enn en enkelt tråd. En tråd som Den Frie Kafeén kan gi godt samhold, men hvis man får en "egen" del av forumet dedikert til Unix/BSD øker sjansene for at noen blir værende.

 

Så jeg holder fortsatt en knapp på et felles *nix hovedforum med diskusjonområde, og to underfora for Linux/GNU og Unix/BSD.

Lenke til kommentar
Syns det er noe defensivt å gå å vente på en uttalelse, men du har kanskje sendt et par mail og/eller PM, stigfjel?

5309557[/snapback]

Akkurat nå er jeg midt i en eksamensperiode, så dette må nødvendigvis bli litt nedprioritert i disse tider. Men dette er noe jeg kommer til å ta tak i etter eksamensperioden.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...