Gå til innhold

Asus endrer produksjonsstrategi


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

har et anna forslag til Asus.

 

IT's "out of topic" i know.....

 

få noe orden på supporten deres.

fiks opp slik at det går ann å bruke hjemmesiden deres slik at man kan laste ned driver, etc. uten å vente i timesvis på det.

bedre support, gladere kunder, kunder promoterer, større interesse, større salg

 

hehe

Endret av djsimen
Lenke til kommentar
Bakgrunnen for dette skal være et ønske om økt konkurransedyktighet. Man regner med å redusere produksjonskostandene og derfor kunne operere med større marginer på blant annet bærbare maskiner og mobiltelefoner.

Det høres bra ut. Økt konkurransedyktighet kan vel oversettes til "mer for pengene" hos sluttbrukere. Økte marginer for Asus er selvfølgelig også en brikke i spillet, noe sm igjen kan gi litt mer til forsknings- og utviklingsavdelinga, som igjen kan gi oss litt spenstigere produkter i fremtiden. Men en ting: Asus mobiltelefoner? Jeg visste ikke at de lagde slike en gang.

 

Cornel: Jeg synes det var mye fordommer innebygget i innlegget ditt. Kinesere lager utrolig mye for tiden, og mye er av bra kvalitet. Kvaliteten kommer mer an på selskapene som lager varene og ikke så mye på arbeiderene. dessuten har jeg tro på at kinesere er arbeidsomme folk som er opptatt av å lage gode produkter til en lav pris. Merk deg gode produkter.

Lenke til kommentar

Min Asus Z71V er stemplet på undersiden med : made in China. Kvaliteten er upåklagelig. Den er solid bygget og ikke mykt deksel som kan forårsake ødelagt skjerm. Tror ikke produktene fra Asus vil bli dårligere etter at all produksjon flyttes. Det at min maskin er produsert i Kina tyder vel på at en del produkter allerede blir produsert der.

Lenke til kommentar

Hm, høres litt trist ut. Mange vil miste jobbene sine her, hvis de da ikke velger å flytte til Kina... Høres jo absurd ut. Nok en fjær i hatten for kinesisk økonomi, selvfølgelig.

Så flytter vel MSI og Abit til India etterhvert, for å presse produksjonskonstandene enda lenger ned. Og "vi brukerne" klapper i hendene.

Lenke til kommentar

Selvsagt klapper vi i hendene.

 

Tror du at noen nede i Asia hadde brydd seg om at en produsent i Norge flyttet fabrikken til f.eks Polen for økt fortjeneste og senke prisene. Noe som igjen gjorde at f.eks kinsesere fikk produktet billigere? "ånei, stakkars nordmennene nå minster mange av de jobben" Tror ikke det.

 

Lavere priser = bra. Så lenge kvaliteten opprettholdes.

Lenke til kommentar

Desverre ser det nok ut som det er den veien det går nå for tiden. Bedriftene sentraliserer sin virksomhet i disse landene for å redusere kostnadene. Og det er jo helt klart at konkurrentene vil følge etter for å holde tritt med dem. Dette reduserer kanskje prisene for forbrukerne, men i det lange løp vil det ikke gi høyere overskudd for bedriftene som må presse prisene lavere og lavere. Den største ulempen for oss forbrukere er at mindre bedrifter ikke vil overleve og vi får færre valgmuligheter.

Lenke til kommentar
Cornel: Jeg synes det var mye fordommer innebygget i innlegget ditt. Kinesere lager utrolig mye for tiden, og mye er av bra kvalitet. Kvaliteten kommer mer an på selskapene som lager varene og ikke så mye på arbeiderene. dessuten har jeg tro på at kinesere er arbeidsomme folk som er opptatt av å lage gode produkter til en lav pris. Merk deg gode produkter.

Dessuten er de fleste som bor på Taiwan kinesere, den opprinnelige Taiwanske befolkningen er visstnok svært liten og relativt undertrykt.. Dvs det er kinsere som produserer allerede i dag, bare på ett annet sted. Det jeg derimot tror er at lønningene(og utgiftene) i fastlandskina før eller siden vil øke dramatisk, det er grenser for hvor lavt man kan holde nivået her når vi vet at Kina i stadig større grad blir styrt etter kapitalistiske prinsipper og innbyggerne ønsker stadig høyere levestandard. Dvs det er ikke sikkert at produksjon i Kina vil være like lønnsomt om 3-4 år...

 

Angående konflikten mellom Kina og Taiwan tror jeg ikke dette er noe noen av landene kommer til å benytte krefter på når alt kommer til alt. Begge landene vet at en krig vil koste dem dyrt, vil f.eks Kina ha ett utbombet Taiwan? Tvilsomt, de måtte bruke store ressurser på å bygge opp landet igjen. Dessuten ville neppe Kina møte stor internasjonal aksept for dette(og de er avhengig av internasjonal handel) da Taiwan har store internasjonale støttespillere.

 

Steike ta, det blir jo bra med lavere priser på det da!!

Jeg tror ikke noe særlig på lavere priser, heller høyere profitt for Asus.

Endret av kindings
Lenke til kommentar
Selvsagt klapper vi i hendene.

 

Tror du at noen nede i Asia hadde brydd seg om at en produsent i Norge flyttet fabrikken til f.eks Polen for økt fortjeneste og senke prisene. Noe som igjen gjorde at f.eks kinsesere fikk produktet billigere? "ånei, stakkars nordmennene nå minster mange av de jobben" Tror ikke det.

 

Lavere priser = bra. Så lenge kvaliteten opprettholdes.

Hva er det du forsøker å si? At det ikke er synd at noen minster jobben sin, FORDI prisene blir lavere? Man kunne gi mange stygge navn på et slikt perspektiv.

Det eneste man oppnår med denne flyttingen i det lange løp er sannsynligvis bare en dehumanisering av arbeidsforholdene. Kravet om "konkurransedyktighet", særlig når de andre selskapene flytter etter, tvinger ledelsen til å finne nye fantasifulle måter å kutte produksjonskonstnadene på. Til Asus' fordel kunne man selvfølegelig si at det er økonomien som tvinger dem til det, må å gå derfra til å klappe i hendene blir litt ensidig.

Lenke til kommentar
Desverre ser det nok ut som det er den veien det går nå for tiden. Bedriftene sentraliserer sin virksomhet i disse landene for å redusere kostnadene. Og det er jo helt klart at konkurrentene vil følge etter for å holde tritt med dem. Dette reduserer kanskje prisene for forbrukerne, men i det lange løp vil det ikke gi høyere overskudd for bedriftene som må presse prisene lavere og lavere. Den største ulempen for oss forbrukere er at mindre bedrifter ikke vil overleve og vi får færre valgmuligheter.

Jepp, i tillegg er dette utnytting av arbeidere.

Det viser seg klart, flytt til et annet land eller mist jobben, hvordan hadde vi likt den beskjeden "flytt til Polen eller mist jobben" desto værre for disse da de ikke har det sosiale nettverk vi har :hmm:

Lenke til kommentar
Hm, høres litt trist ut. Mange vil miste jobbene sine her, hvis de da ikke velger å flytte til Kina... Høres jo absurd ut.

Du må se litt på arbeidsforholdene og levevilkårene de to plassene. Det er garantert verre i kina enn på Taiwan. Da er det jo godt for helheten at de som har det verst får et dytt i økonomien, som igjen vil heve levestandarden. Det å flytte mange arbeidsplasser fra en plass der folk har det bra til en plass der de har det mindre bra vil virke utjevnende på levestandarden mellom de to plassene.

 

Det kalles globalsiering.

 

Det er det samme som skjer i Norge vs. utenlandsk arbeidskraft: De fattige fra utlandet kommer til å få økt levestandard på bekostning av oss rike nordmenn. Det er litt Robin Hood, spør du meg. Men akkurat som i historien med Robin Hood så likte ikke de rike dette. Nå er det vi som er de rike og ikke liker Robin Hood-bedrifter som tar inn utenlandsk arbeidskraft. Jeg synes den holdningen må endres og at vi bør ha litt sympati med folk som har det verre enn oss. Globalisering er bra!

 

Edit: Innenfor norges grenser har ikke staten noe i mot å ta fra de rike og gi til de fattige (subsidier til finnmark, bondenæringa, sjøfart, trygdeordninger ++), men så snart det er snakk om å utjevne forskjellene mellom norge og f.eks polen så setter de seg på bakbeina og lager enorme tollsatser for import av f.eks matvarer. Snakk om dobbeltmoral.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Er det et land på kloden som ikke trenger flere produksjonsmessige dytt, så er det Kina.

Og Kina vil ikke bli et bedre land å bo i etter dette. Det er først og fremst politiske grunner til at folk har en relativt begredelig levestandard i Kina: man tillater enorme selskap fritt leide, på bekostning av arbeiderne. Altså, produksjonen flyttes dit det er billigst å produsere. Man kunne gå så langt som å si at hvis levestadnadren hadde blitt bedre i kina etter dette, ville det ikke lønnet seg å flytte produksjonen dit.

 

Det kalles globalisering.

 

Hva angår Robin Hood analogien din, er jeg ikke helt uenig, men dette er igjen et politisk spørsmål: å gi etter for denne logikken i Norge er det samme som å gi etter for den nådeløse globaliserte økonomien. Ifølge denne er eksistensberettigelse det samme som "billig". Den eneste grunnen til å ha jordbruk i Norge er at det er billig. Hvis det ikke er billig, så skal man ikke ha det. Tradisjon, kvalitet og mangfold kastes på sjøen.

Det kan ha fatale politiske konsekvenser for Norge om denne type prinsipper får overstyre den nokså ærverdige politiske likhetstradisjonen vi har i dette landet. For baksiden av "alle får lov til å tilby sine produkter på det åpne marked" vil ikke bare være at mange blir fattigere, men at noen blir uforholdsmessig mye rikere. Hvor var Robin Hood i Russland, for eksempel, når folk trengte ham mest? Han ble kanskje korrupt?

Lenke til kommentar

Håper bare at kvaliteten i ASUS produkter ikke forringes av dette. Jeg har heller ikke tro på at prisene faller av dette tiltaket. Det gir bare ASUS bedre grunn til å bestå som aktør i et presset marked. Det er jo allerede noen håndfulle med konkurrenter i fastlandskina.

Endret av G
Lenke til kommentar

Begrepet "MAde in China" er tvetydig, en må se etter om det står PRC eller ROC.

PRC = Peoples Republic of China = "Fastlandskina"

ROC = Republic of China = Taiwan

 

Som nevnt tidliger er mye laget i Kina, og det gjelder både komponenter såvels som sluttmontering. Jeg har ikke hørt det er noe lurvete over det som produseres i PRC eller ROC.

 

Globaliseringen ruller videre, ser nå at Fiji-øyene nå girer opp til å bli neste store sted for outsourcing for bl.a. teletjenester, de har en fordel i at engelsk er et offisielt språk der, og at kostnadene på de øyene er svært lave.

Endret av Codename_Paragon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...