Gå til innhold

Stor nedgang for Intel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Intel tjener fortsatt penger som gress. Husk at aksjemarkedet har en tendens til å overreagere på nyheter før det etterhvert stabiliserer seg.

 

Nå vet jeg ikke i farten hvor mye prosessorproduksjonen utgjør av Intels omsetning, men jeg innbiller meg at andre deler av virksomheten deres (hovedkort, brikkesett mm.) er ganske betydelig.

 

Dette får neppe betydning for den langsiktige investor, men det gir likevel et tydelig signal om hva "markedet" mener om Intel i øyeblikket.

Lenke til kommentar

Salget er antatt å havne 5% over hva det var på samme tid ifjor (istede for 10% som tidligere antatt) så noen katastrofe er det langt fra. TheInq sier den samme trenden er synlig hos minne, lcd og laptop produsenter. Nvidia har og bekreftet at det gjelder dem. Dette kan se ut til å være en trend i industrien (Intel fungere som vanlig som benchmark).

 

Tror kanskje dette er et resultat av at svært få egentlig forbedringer har dukket opp det siste året (unntakene er PCIe og 6800/X800). Disse vil få meg til å oppgradere men kanskje ikke i 2004 (PCIe kort utvalget er i minste laget og DDR2 er enda rundt 50% dyrere enn en tilsvarende DDR1 brukke).

 

Tenker mange som meg så kan det fort bli de "omtalte" prosentene av markedet.

Lenke til kommentar
Er ikke sikkert det er konkurransen fra AMD sin skyld. Har ikke hørt noe om at AMD har tilsvarende oppgang. Generell nedgang i PC salg kan være noe av årsaken.

Tja, leste at AMD ikke kunne produsere nok A64 CPUer grunnet høy etterspørsel, og på dem tjener dem jo litt peng på dem med dagens priser.

Lenke til kommentar
Ikke rart det går dårlig med aksjene deres.

Prescott er ikke akkurat en oppgradering fra northwood, mye varme og dårligere ytelse :ermm:

Jo det er ganske rart grunnet at laptopene holder på å ta over over halvpaten av markedet, og der er Intel en krafig leder, med P-M. At Intel ikke lengre ser ut til å satse alt på en stajonær maskin ser jeg ikke som noe negativt. Flere og flere vil ha en bærbarmaskin, og færre vil ha en top end stasjonær maskin. Dette vil bety mer peng i kassen siden du ikke kan oppgradere en bærbar på samme måten som en stasjonær.

 

Å tro at AMD kommer til å ta over i CPUmarkedet er latterlig slik som det ser ut nå. Selv om Intel har problemer med 1 CPU type P4E så betyr ikke det at det på noen måte går dårlig der, de har den CPUen som jeg ser har mest potensial P-M selv om den stammer ned til P6/ Pentium Pro/ P3. Så er den kapabel til om ikke lenge gi AMD den konkuransen jeg ikke er helt sikke på at de klarer å slå.

Lenke til kommentar
Tja, leste at AMD ikke kunne produsere nok A64 CPUer grunnet høy etterspørsel, og på dem tjener dem jo litt peng på dem med dagens priser.

Så lenge A64 og AXP produseres ved samme fabrikk og A64 har en mye høyere ASP kan jeg ikke se hvorfor det skulle være mangel på A64 (med mindre de ikke kan skaffe nok SOI wafere eller noe slik). Uansett tror jeg AMD's investorer ville takket med å sende aksjekursen rett ned om AMD virkelig dreiv å blingsa i markedsanalysene og ikke produserte A64 til å matche etterspørsel.

 

Grunnen til at AMD har slitt litt med leveranser i det siste er at det gikk over til et nytt datasystem (SAP) og det resulterte i 3 uker med kaotiske leveranser. Dette problemet er løst, og AMD sier det ikke skapte så mye rot at det gikk utover omsettningen.

Lenke til kommentar
Er ikke sikkert det er konkurransen fra AMD sin skyld. Har ikke hørt noe om at AMD har tilsvarende oppgang. Generell nedgang i PC salg kan være noe av årsaken.

Tja, leste at AMD ikke kunne produsere nok A64 CPUer grunnet høy etterspørsel, og på dem tjener dem jo litt peng på dem med dagens priser.

Jeg tror begge deler er sant. AMD har nok økt salget sitt en god del i det siste og er vel på god vei oppover for tiden. Men det utelukker ikke at det totale markedet har sunket samtidig. Husk at AMD fortsatt har en veldig liten markedsandel totalt sett, og de lager ikke en gang chipsett, nettverkskontrollere og hovedkort slik intel gjør.

 

Rundt regnet: Intels salg = totalt salg i markedet minus AMD's salg. Ikke rart at Intels salg er litt lavere enn forventet når begge faktorene taler i mot Intel.

 

NB. Jeg utelot PowerPC, Transmeta, Via C3 osv med vilje for å illustrere regnestykket bedre. Disse CPU'ene har uansett ikke så stor markedsandel at det er noen big deal for forståelsen av regnestykket.

Lenke til kommentar

Grunnen til at AMD har slitt litt med leveranser i det siste er at det gikk over til et nytt datasystem (SAP) og det resulterte i 3 uker med kaotiske leveranser. Dette problemet er løst, og AMD sier det ikke skapte så mye rot at det gikk utover omsettningen.

Jo da 3 uker med stopp ikke ga ringvirkninger i omsetningen, blir vel som at Kjøpemannen sier: Vi mista strømmen i isdisken 2 dager, men all isen er like fin ;) skal en tro kjøpmanenn eller skal en legge 2+2 sammen selv :hmm:

 

Tror Intel må bli kvit Elefantsyken sin, slik at utviklerne blir hørt av ledelsen! Når de sier i fra at de har problemer med et produkt,

Lenke til kommentar

Heh. Så de har gått over til sap de og ja. Grøss og gru. Gikk over til sap i ABB for en god stund siden nå. Ble bare tull. Har enda ikke begynt å forstå lønningen. Ser at slikt kan skape litt kaotisk marked ja.

 

Men intel tjene nok tjukt i cash enda. Aksjeprisene styres mye etter hover stort overskuddet er, dvs utbyttet aksjonere får til slutt.

Lenke til kommentar

Grunnen til at AMD har slitt litt med leveranser i det siste er at det gikk over til et nytt datasystem (SAP) og det resulterte i 3 uker med kaotiske leveranser. Dette problemet er løst, og AMD sier det ikke skapte så mye rot at det gikk utover omsettningen.

Jo da 3 uker med stopp ikke ga ringvirkninger i omsetningen, blir vel som at Kjøpemannen sier: Vi mista strømmen i isdisken 2 dager, men all isen er like fin ;) skal en tro kjøpmanenn eller skal en legge 2+2 sammen selv :hmm:

Mens is smelter vil ikke alle lokale lagre bli tøm for AMD prosessorer på 3 uker fordi det blir kluss hos AMD. Det tar en stund før kanalene tømmes, men naturligvis fikk mange en ukes utstettelse her og der, men ikke slik at AMD mistet "målbart" mye kunder til f.eks Intel - har AMD sagt.

 

Sitter man ikke med god informasjon som sier noe annet så bør man stole på at det AMD (eller Intel) sier, de er tross alt de eneste som kan vite. Antar du ikke sitter på insider informasjon fra AMD, som motsier det AMD offisielt sier...

Lenke til kommentar
Ikke rart det går dårlig med aksjene deres.

Prescott er ikke akkurat en oppgradering fra northwood, mye varme og dårligere ytelse  :ermm:

Jo det er ganske rart grunnet at laptopene holder på å ta over over halvpaten av markedet, og der er Intel en krafig leder, med P-M. At Intel ikke lengre ser ut til å satse alt på en stajonær maskin ser jeg ikke som noe negativt. Flere og flere vil ha en bærbarmaskin, og færre vil ha en top end stasjonær maskin. Dette vil bety mer peng i kassen siden du ikke kan oppgradere en bærbar på samme måten som en stasjonær.

Gjør de det? Har hørt og delvis sett tall på at salget "over disk" er ca 50/50 laptop/desktop. Men da tar man jo ikke med firmaer, eller brukere som bygger maskinene selv.

 

AtW

Lenke til kommentar
Jeg tror begge deler er sant. AMD har nok økt salget sitt en god del i det siste og er vel på god vei oppover for tiden. Men det utelukker ikke at det totale markedet har sunket samtidig. Husk at AMD fortsatt har en veldig liten markedsandel totalt sett, og de lager ikke en gang chipsett, nettverkskontrollere og hovedkort slik intel gjør.

 

Rundt regnet: Intels salg = totalt salg i markedet minus AMD's salg. Ikke rart at Intels salg er litt lavere enn forventet når begge faktorene taler i mot Intel.

 

Hei,

 

Bra forklaring der Simen1 :thumbup:

 

Et slik 'negativt' kvartalsregnskab får ikke folk til springe ut å selge deres aksjer, fordi aksjekursen er i fritt fall et øjeblikk.

Ordet 'negativt' skal tolkes som: mindre oppnått overskud i forhold til forventet overskudd,

 

PS. Lurer på hva denne tråd ender opp med, når alle 'hardcore AMD-gamerne' kommer fra skole og leser denne tråd?

 

Mvh

Kimmer

Endret av Kimmer
Lenke til kommentar
PS. Lurer på hva denne tråd ender opp med, når alle 'hardcore AMD-gamerne' kommer fra skole og leser denne tråd?

 

Mvh

Kimmer

Hehe, noe det samme som når alle "Hardcore-intel"-folka begynner tenker jeg (selv om jeg må innrømme at de er morsommere, AMD-fanboys er mer "AMD er best" hele tiden, og Intel-fanboyene skifter jo mening oftere enn frp, alt ettersom hva intel foretar seg. "64-bit er unødvendig for desktop" osv.)

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...