Gå til innhold

Foto

Snart oppdatering: om nedetid og hva du bør forberede deg på

22 svar i denne tråden

#1 TSP

TSP

Utviklingsansvarlig, Diskusjon.no

• Administratorer
  • 5 616 innlegg
  •   2. oktober 2004

Skrevet 7. november 2019 - 17:45

*
POPULÆR POST!

12. november oppgraderer vi Diskusjon.no fra Invision Power Board 3.4.9 til Invision Community 4.4.7. Dette er en programvare som er utviklet av en tredjepart og som vi implementerer en del ekstra ting til.

Det er en god del som er nytt, noe Øystein har laget mange tråder om tidligere:

Men det er såpass mye nytt at det kan hende du oppdager enda flere ting i etterkant!

Det er noen ting, både i forkant, under og i etterkant av oppgraderingen det kan være lurt å være klar over. 

Vårt viktigste budskap er at ganske mye vil endre seg. Vi håper dere er tålmodige og forståelsesfulle med Diskusjon.no etter oppgraderingen, og vi skal være akkurat det samme tilbake! Vi setter veldig pris på både positive og negative tilbakemeldinger etter oppgraderingen, i tillegg til spørsmål.

Når, hvor lenge og hva du kan finne på

Planen er å starte 12. november klokken 05:00.

Vi beregner 10 timer. 8 timer med kun lesbart forum og muligens to timer med ekte nedetid. Men husk Murphy's law og Hofstadter's law;)

I mellomtiden kan du lese på forumet mens det kan leses eller henge med oss i IRC-kanalen #diskusjon.no på efnet.

Vil du vite mer?

Spoiler

Ting du bør vite i forkant

Det meste skal på sikt bli bedre! Men det er noen små ulemper og ny oppførsel som man vil måtte tilpasse seg til etter oppgradering. Vi håper det blir enklere for deg å akseptere ved at du får greie på det allerede nå.

• Du må logge inn på nytt etter oppgraderingen
    Sørg for at du husker både e-postadresse og passord til kontoen din.

• Tråder blir markert som lest fra tidspunktet forumet ble oppgradert
    Dette fører til at du vil kunne oppleve å bli sendt til "feil sted" når du trykker for å gå til siste uleste svar i starten.

• Å trykke enter vil starte ett nytt avsnitt i tekstverktøyet
    I versjon 3.4.9 lager man et nytt avsnitt ved å trykke enter-tasten på tastaturet sitt to ganger. I den nye versjonen blir dette endret til at du kun trykker en gang. Hvis du ikke ønsker et nytt avsnitt, men bare et enkelt linjeskift, så kan du holde inne shift-knappen mens du trykker på enter.

• Vær forberedt på ekstra nedetid, sub-optimal ytelse og noe ustabilitet den første uken
    Dette er en stor oppgradering for oss. Det er vanskelig å optimalisere helt ny programvare til våre servere uten ekte trafikk å forholde seg til. Vi vet den nye programvaren er "tyngre" å kjøre og vi forbereder oss så godt vi kan, men ber om forståelse for at vi trenger tid til å tilpasse det nye oppsettet.

• Ingen BBkode-modus
    I dagens versjon kan man bytte mellom en enkel (BBkode) og avansert tekstverktøy-modus. I ny versjon er tekstverktøyet hele tiden avansert med mange muligheter for formatering. Man vil fortsatt kunne lime inn eller skrive inn noen BBkoder i tekstverktøyet, de vil da bli konvertert når du publiserer svaret.

• Eldre innlegg bygges om og kan se ødelagte ut i starten.
    Det vil kjøre en bakgrunnsoppgave for å bygge om våre nesten 25 millioner innlegg i tiden etter oppgradering. Det kan også hende at innleggene fortsatt ikke blir helt som de var før oppgraderingen, selv etter at de er bygget om. Les mer om dette i "Vil du vite mer?"-seksjonen lenger nede eller en egen tråd vi har startet for dette.

• Dårlig søk i starten, gamle innlegg vil ikke listes opp på profilen din osv. 
    Vi får være helt dønn ærlige. Søket blir ikke brukbart til å begynne med. Etter oppgradering må en søkeindeks bygges opp fra bunnen av. Dette er en del av bakgrunnsoppgavene som må kjøres etter oppgraderingen og kan ikke kjøres for gammelt innhold før det er bygget om. 

Vil du vite mer?

Eldre innlegg "bygges om" og kan se ødelagte ut en stund

Spoiler

Eldre innlegg kan fortsatt se annerledes ut eller mangle funksjonalitet etterpå
Spoiler

Hjelp oss gjerne med å finne innlegg som vi kan sammenligne før og etter!
Spoiler

Søket vil være redusert en stund
Spoiler

Vi håper dere er tålmodige med oss og forumet i starten!

Mens bakgrunnsoppgavene kjøres vil en del ressurser brukes på dette, i tillegg til at databasen helt i starten må "varmes opp" litt. Det kan derfor oppstå en del ustabilitet og tregheter som følge av at dette fortsatt holder på i de første dagene.

I tillegg er det viktig å være klar over at all koden til forumprogramvaren er helt ny. Vi er på forhånd allerede klar over at denne nye versjonen av forumprogramvaren er en del tyngre å kjøre enn den gamle versjonen. Det er likevel vanskelig for oss å forutsi hva vi bør gjøre av server- og database-justeringer før vi får ekte trafikk å bryne oss på til nye Diskusjon.no. 

Vi vil kontinuerlig jobbe for å sikre en stabil og rask surfeopplevelse på Diskusjon.no og skal gjøre det vi kan for å unngå ytelsesproblemer og nedetid i etterkant av oppgraderingen. 

Men det er viktig for oss at du er klar over at uforutsette problemer kan oppstå i etterkant!

Vi skal være tålmodige og forståelsesfulle tilbake 

Vi vet fra før at slike endringer kan være vanskelige og føles smertefulle for våre trofaste brukere, og det skal vi ha masse forståelse for i tiden fremover. Men vi håper med denne oppgraderingen at det meste blir bedre, både for dere og for oss.

Det er viktig for oss at dere sender oss tilbakemeldinger og spørsmål. Hva fungerer bra, hva er dårlig, finner dere noen feil, spørsmål, forslag til ting som kan forbedres osv. Både umiddelbart og etterhvert som du kanskje endrer oppfatning om ting. 

• 11
«They say you can't be killed.»
«I wouldn't be bothering with the shield then, would I?»
- Akilles fra filmen Troja

#2 TheDarkSapling - SCM

TheDarkSapling - SCM

Bruker

• Medlemmer
  • 1 130 innlegg
  •   5. juni 2015

Skrevet 7. november 2019 - 18:03

Er spent på hvordan nye oppdateringen vil bli. Litt uvant i starten, vil jeg nok tenke meg. Det går som regel fort over for min del. :wee:

Jeg syns jeg så at det skal være mulig å streame i nye oppdateringen. Hvordan vil det fungere? Kan jeg da streame konsollspill direkte fra en konsoll, fra en Ps4 for eksempel sånn at det vil synes her live på Diskusjon.no? :huh:

• 1

1: På YouTube: Jeg bruker fortsatt navnet TheDarkSeeds på YouTube 2: Siden Min: http://www.spheres-c...-mysterious.biz

3: Sensasjon --> (Nyheter) <-- du://kan.ikke-se/alt.med?det=blåtte.øye... XD 4: Kommende historie

5: Kodesnakk: alt://er.ikke-like/lett-i-å.løse//se.her --> http://www.spheres-c...s.biz/412066380 6: Lag egen hjemmeside: http://www.123hjemmeside.no 7: +så.mm =D Og ha åpenhet, ærlighet og respekt er det beste man kan gi.

#3 TSP

TSP

• Administratorer
  • 5 616 innlegg
  •   2. oktober 2004

Skrevet 7. november 2019 - 18:09

Jeg syns jeg så at det skal være mulig å streame i nye oppdateringen. Hvordan vil det fungere? Kan jeg da streame konsollspill direkte fra en konsoll, fra en Ps4 for eksempel sånn at det vil synes her live på Diskusjon.no? :huh:

Vi har ingen planer om å være en plattform for videostrømming. 

Men det skal være lett å embedde f.eks. videostrømmer fra Youtube ved å lime inn lenke til dem i et innlegg. 

Mulig du blandet med aktivitetsstrøm-funksjonen.

• 1

#4 TheDarkSapling - SCM

TheDarkSapling - SCM

Bruker

• Medlemmer
  • 1 130 innlegg
  •   5. juni 2015

Skrevet 7. november 2019 - 18:21

Vi har ingen planer om å være en plattform for videostrømming.

Men det skal være lett å embedde f.eks. videostrømmer fra Youtube ved å lime inn lenke til dem i et innlegg.

Mulig du blandet med aktivitetsstrøm-funksjonen.

Hvordan kan det da ha seg at jeg oppfatter det jeg nevner skal gå ann? Du må utdype den linken bedre. :hmm: Jeg oppfatter den linken helt annet enn du gjør.

Dette innlegget har blitt redigert av TheDarkSapling - SCM: 7. november 2019 - 18:22

• 1

1: På YouTube: Jeg bruker fortsatt navnet TheDarkSeeds på YouTube 2: Siden Min: http://www.spheres-c...-mysterious.biz

3: Sensasjon --> (Nyheter) <-- du://kan.ikke-se/alt.med?det=blåtte.øye... XD 4: Kommende historie

5: Kodesnakk: alt://er.ikke-like/lett-i-å.løse//se.her --> http://www.spheres-c...s.biz/412066380 6: Lag egen hjemmeside: http://www.123hjemmeside.no 7: +så.mm =D Og ha åpenhet, ærlighet og respekt er det beste man kan gi.

#5 Gavekort

Gavekort

Administrator

• Administratorer
  • 22 387 innlegg
  •   8. februar 2007

Skrevet 7. november 2019 - 19:19

En strøm betyr bare at noe kommer forløpende. En aktivitetsstrøm og videostrøm er to forskjellige ting.

• 3

#6 TheDarkSapling - SCM

TheDarkSapling - SCM

Bruker

• Medlemmer
  • 1 130 innlegg
  •   5. juni 2015

Skrevet 7. november 2019 - 19:25

En strøm betyr bare at noe kommer forløpende. En aktivitetsstrøm og videostrøm er to forskjellige ting.

Vi oppfatter tydeligvis stream på to forskjellige måter, ser jeg. :hrm: :hrm:  Når jeg ser ordet stream, da tenker jeg automatisk video kringkasting. Jeg lurer på om du/dere mener "live chat" eller noe sånt. Det ordet er mer rett for meg å bruke i dette sammenhengen. :)

• 1

#7 Gavekort

Gavekort

Administrator

• Administratorer
  • 22 387 innlegg
  •   8. februar 2007

Skrevet 7. november 2019 - 19:28

En strøm er et teknisk begrep som vi bruker korrekt, da det betyr mye mer enn bare video. Jeg vil si at det er du som har lært noe nytt nå. :)

• 7

#8 TheDarkSapling - SCM

TheDarkSapling - SCM

Bruker

• Medlemmer
  • 1 130 innlegg
  •   5. juni 2015

Skrevet 7. november 2019 - 19:43

En strøm er et teknisk begrep som vi bruker korrekt, da det betyr mye mer enn bare video. Jeg vil si at det er du som har lært noe nytt nå. :)

Jeg syns det er veldig forvirrende. :scared:  For å sette det litt på spissen. Da får jeg bare gå på den andre siden av veien, da sykkel loven kom ble jeg også forvirret. Hvilken side skal man gå på for å hindere større ulykke? :ermm: :ermm:  :cry:

Dette innlegget har blitt redigert av TheDarkSapling - SCM: 7. november 2019 - 19:44

• 1

#9 PaladinNO

PaladinNO

Bruker

• Medlemmer
  • 2 012 innlegg
  •   25. mars 2012

Skrevet 8. november 2019 - 11:35

Ingen BBkode-modus

Spørsmål: hvordan er det med mulighet til enkelt å fjerne tekstformatering?

I dagens versjon, hvis jeg bare limer inn noe slikt:

...så vil et kjapt trykk på BB-kodeknappen tilbakestille det til

Hvilket er hva jeg ganske ofte ønsker. Så vil den nye versjonen ha en veldig enkel "fjern formatering"-knapp?

• 0
Have you dezergified someone today?
"My lights"

#10 TSP

TSP

• Administratorer
  • 5 616 innlegg
  •   2. oktober 2004

Skrevet 8. november 2019 - 12:11

Så vil den nye versjonen ha en veldig enkel "fjern formatering"-knapp?

liminnformatering.png

Ja, når du limer inn tekst kommer det opp en melding med spørsmål om du vil fjerne formatering.

Vi kan også legge til en knapp som lar deg markere tekst i tekstverktøyet og fjerne formatering med knappen, dersom vi ser behovet. 

• 1

#11 Omnia vincit amor

Omnia vincit amor

Moderator

• Moderatorer
  • 6 521 innlegg
  •   23. juli 2011

Skrevet 8. november 2019 - 13:35

Et lite triks: lim inn ved å trykke Ctrl + shift + v, da fjerner du formateringen. :)

• 2

Rapporter innlegg du synes bryter med våre retningslinjer.       Deppetråden - Et fristed for tungetanker

Du kan sende inn tilbakemeldinger på dette underforumet.      Aktiver BBCode modus for å gjøre det letter for deg selv å sitere innlegg. 

Diskusjon.no på Facebook | Twitter                                                Forumet podcast på Facebook | YouTube | Soundcloud | Spotify

#12 Runar

Runar

Administrator

• Administratorer
  • 12 702 innlegg
  •   29. desember 2003

Skrevet 8. november 2019 - 13:42

Et lite triks: lim inn ved å trykke Ctrl + shift + v, da fjerner du formateringen. :)

Eller Alt + Shift + Cmd + V hvis du bruker Mac ;)

• 2

Bilen forsterker på en særegen måte opplevelsen av å være for seg selv: Kapslet inn i førersetet, mens landskapet suser forbi utenfor vinduene. Kombinasjonen av å måtte sitte helt i ro, styre bilen framover, og kontinuerlig fokusere på veien, skaper en god ramme for ettertanke og refleksjon. Duringen. Vibrasjonen. Det skiftende landskapet. Det hele får tankene til å finne sine egne veier.

#13 Omnia vincit amor

Omnia vincit amor

Moderator

• Moderatorer
  • 6 521 innlegg
  •   23. juli 2011

Skrevet 8. november 2019 - 14:07

Eller Alt + Shift + Cmd + V hvis du bruker Mac ;)

Absolutt! :)

• 0

Rapporter innlegg du synes bryter med våre retningslinjer.       Deppetråden - Et fristed for tungetanker

Du kan sende inn tilbakemeldinger på dette underforumet.      Aktiver BBCode modus for å gjøre det letter for deg selv å sitere innlegg. 

Diskusjon.no på Facebook | Twitter                                                Forumet podcast på Facebook | YouTube | Soundcloud | Spotify

#14 Taurean

Taurean

Bruker

• Medlemmer
  • 5 540 innlegg
  •   14. november 2012

Skrevet 9. november 2019 - 04:42

Gjerne implementér muligheten til å se hvem som gir poeng, jeg liker å gjøre visst hvilke innlegg jeg støtter og ikke. Og muligheten til å fjerne og gi poeng som man vil. Folk kan redigere innlegg og endre mening over tid.

Jeg bryr meg ikke om poeng, bare mening, men mange som bare tenker popularitet og billighet gjør det, så derfor vil jeg ha mest mulig valgmuligheter rundt det.

• 2

"So do you feel more vulnerable after these attacks (in France)?" Lemmy: "We've always been vulnerable.  Every day you go out the house you're vulnerable. You're inches from diving under a bus, or someone hitting you over your head for your money, you know? Nothing is safe! Everyone seems to be obsessed with safety! Well, nothing's safe, okay? Nothing. Make the most of it while you're safe, now! You won't be tomorrow, maybe.

#15 FrihetensRegn

FrihetensRegn

Bruker

• Medlemmer
  • 7 886 innlegg
  •   13. juni 2007

Skrevet 10. november 2019 - 16:41

Jeg tror ikke det å ha muligheten til å se hvem som gir poeng til brukere er en særlig god ide, mtp at det kan skape andre grunner til å gi likes istedenfor selve innholdet i innlegget.

• 3

The rings of Saturn are composed entirely of lost airline luggage.

#16 Taurean

Taurean

Bruker

• Medlemmer
  • 5 540 innlegg
  •   14. november 2012

Skrevet 10. november 2019 - 19:30

Jeg tror ikke det å ha muligheten til å se hvem som gir poeng til brukere er en særlig god ide, mtp at det kan skape andre grunner til å gi likes istedenfor selve innholdet i innlegget.

Som hva?

• 0

"So do you feel more vulnerable after these attacks (in France)?" Lemmy: "We've always been vulnerable.  Every day you go out the house you're vulnerable. You're inches from diving under a bus, or someone hitting you over your head for your money, you know? Nothing is safe! Everyone seems to be obsessed with safety! Well, nothing's safe, okay? Nothing. Make the most of it while you're safe, now! You won't be tomorrow, maybe.

#17 Runar

Runar

Administrator

• Administratorer
  • 12 702 innlegg
  •   29. desember 2003

Skrevet 10. november 2019 - 22:17

Som hva?

«Jeg ser du likte innlegget som påstår X, og ettersom jeg er svært uenig kommer jeg aldri til å like dine innlegg igjen!»
  • 2

Bilen forsterker på en særegen måte opplevelsen av å være for seg selv: Kapslet inn i førersetet, mens landskapet suser forbi utenfor vinduene. Kombinasjonen av å måtte sitte helt i ro, styre bilen framover, og kontinuerlig fokusere på veien, skaper en god ramme for ettertanke og refleksjon. Duringen. Vibrasjonen. Det skiftende landskapet. Det hele får tankene til å finne sine egne veier.

#18 Taurean

Taurean

Bruker

• Medlemmer
  • 5 540 innlegg
  •   14. november 2012

Skrevet i går, 00:07

«Jeg ser du likte innlegget som påstår X, og ettersom jeg er svært uenig kommer jeg aldri til å like dine innlegg igjen!»

Det er bare sunt, for da får folk trent seg i intrapersonlig intelligens.

Dette innlegget har blitt redigert av Taurean: i går, 00:07

• 0

#19 TheDarkSapling - SCM

TheDarkSapling - SCM

Bruker

• Medlemmer
  • 1 130 innlegg
  •   5. juni 2015

Skrevet i går, 14:04

:w00t: :w00t: :w00t:  En dag igjen til nye oppdateringen.  :new_woot: :new_woot: :new_woot: 

• 0

#20 Røsslyngen

Røsslyngen

Bruker

• Medlemmer
  • 580 innlegg
  •   14. mars 2018

Skrevet i går, 23:34

Det er bare sunt, for da får folk trent seg i intrapersonlig intelligens.

Ja, vil si du har et poeng der. 

Høres veldig rart ut hvis det plager folk at man "liker" noe. Jeg skulle gjerne likt å visst hvem som er enig med meg, men jeg tenker ikke at noen er uenige med meg om de ikke liker innleggene, heller. Motsatt vil jeg også at folk skal vite hvem som liker innleggene deres. 

Men haha, jeg er klumsete og liker i blant noen innlegg jeg virkelig mente å ikke like. 

• 1

Er saa forunderlig glad i Kvæld, at jeg gaar her og nynner med dæmped Røst. For jeg er Lyng paa uryddig Fjeld, som flammer hedest mot Regn og Høst.

- Nils Collett Vogt 

0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere