Gå til innhold

Utviklingsdagbok #2 - Tekstverktøy, emojis og grupper


Anbefalte innlegg

Utviklingsdagbok 2 - Tekstverktøy, emojis og grupper!
 
Hva er vel et forum uten et tekstverktøy? Denne gangen skal jeg gi en nærmere introduksjon av noen forbedringer med tekstverktøyet, notifikasjoner samt en ny funksjon knyttet til klubber. 
 
Tekstverktøy:
 
Noen gang opplevd å ha skrevet et langt innlegg, men for så å miste innlegget? Tekstinnlegg blir nå tatt vare på i tråden om du ikke har publisert det enda.
 
Mobiltelefon - formatering
 
Formatering av innlegg fungerer nå også mye bedre på mobiltelefon, og man får nå litt flere verktøy.
 
63DuS8X.png
 
Mentions
 
Med mentions-systemet er det nå mulig å tagge/merke brukere. Man begynner med å skrive inn en @, og fyller inn nicket man ønsker å tagge. Brukeren får da en notifikasjon og et *pling* (hvis han har tillatt det).
 
x3DsY2v.png

KgOuFJq.png
 

 
 
Sitering
 
Siteringsfunksjonen får en stor forbedring. Nå er det mulig å markere deler av et innlegg, for så å sitere bare det fremfor hele. Se bildet:
 
M1PpYot.png
 
Her har jeg sitert deler av et innlegg, hvor det igjen dukker opp en liten boks hvor det står "siter dette". Det gjør det enklere og raskere å sitere bare deler av innlegg.
 
Det blir nå også mulig å dra og flytte sitatbokser på en svært enkel måte:
 
8oi95oB.png
 
Emojis
 
Emojis får også en fin oppgradering:
 
Emoji.thumb.jpg.e711aa46532499074c61d95e
 
 
Grupper/Klubber
 
Dette er en helt ny funksjon (navn på funksjonen kan endres, men refereres her til som "klubber"). Med klubber kan man lage små grupper/klubber internt på Diskusjon.no. Ønsker du å lage en fotoklubb? En interesseklubb for hjemmeautomatisering? En bilklubb for Volvo-tilhengere? Med oppgraderingen følger en slik mulighet, og på andre forum som bruker IPB har dette blitt tatt godt i mot. 
 
Når jeg nå viser bilder, så er det fra IPB (forumprogramvare-produsenten) sine egne eksempelbilder. Design, farger o.l. kommer til å bli endret på, så det trengs ikke å bekymre seg over. Vi har ikke bestemt oss helt for hvordan denne funksjonen bør implementeres, med tanke på hvilke funksjoner klubbene bør få tilgjengelig, og hvilke typer klubber som kan opprettes. Vi tar gjerne i mot tilbakemeldinger og tanker rundt funksjonen, samt hvordan det kan spille på lag med andre, vanlige forumkategorier.
 
Først kan vi se hvordan klubboversikten kan se ut:
 
homepage.thumb.jpg.e6c0c5975c431c87087bb
 
Klubb-fremside kan se slik ut:
 
club-home.jpg.698fe2ce3930fa4471e69a15cf
 
 
I klubbene kan man også poste innhold/tråder:
 
club-content.thumb.jpg.972f9ea30ae8e9075
 
Innholdsområder i klubber
I klubbene kan klubbleder bestemme hvilke innholdsområder som skal være tilgjengelige for brukerne. Her kan man muliggjøre det å lage kalenderevents, blogger, bildegalleri, forum o.l.
 
club_areas.thumb.png.6a852432a65fa3e241d
 
Gitt at klubbene er åpne, vil innholdet i dem være søkbart, samt brukere kan linke til dem, følge innhold osv.
 
Det finnes 4 forskjellige "klubber":
 
 


1 - Offentlige klubber

 

Dette er klubber alle kan se, og delta i uten å bli medlem.

 

2 - Åpne klubber

 

Dette er klubber alle kan se og delta i.

 

3 - Lukkede klubber

 

Dette er klubber alle kan se i oversikten, men medlemskap må godtas av klubbleder eller -moderator. Ikke-medlem kan bare se medlemslisten, ikke innhold.

 

4 - Private klubber

 

Dette er skjulte klubber hvor klubbleder må sende invitasjoner til enkeltbrukere for at de skal kunne bli medlem.

 
 
Vi velger selv hvor mange av de vi vil tilgjengeliggjøre. Eksempelvs kan vi velge å droppe "private klubber". Hva mener du?
 
 
Hver type klubb har tre forskjellige brukere:
 

1 - Klubbleder

2 - Klubbmoderator

3 - Vanlig medlem

 
Vanlige forummoderatorer og -administratorer kan moderere i klubber uavhengig av hvorvidt de er medlem eller ikke. Klubber kan bli laget av alle.
 
 
Her var det mye informasjon, men jeg håper det var forståelig og at det virker spennende! Jeg vil presisere at det ikke er fullt bestemt hvordan vi bør legge opp klubbfunksjonen, og i hvilken grad det bør fristilles fra forumet ellers. Vi er derfor åpen for innspill/tanker rundt funksjonen! Kommer du til å benytte deg av klubbfunksjonen? Hvilke typer klubber bør vi tillate, og bør alle klubber være åpne for alle? 

Endret av Øystein
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siteringsfunksjonen: Sjekk om det fremdeles er mulig at cursor blir "fanget" inne i sitatboksen.

I dagens forum skjer det hvis man i et svar går rett på å fjerne litt tekst fra sitatet, da får man ikke flyttet cursor ut igjen. Når bruker ikke kjenner til å toggle BBCode modus så blir resultatet at svaret kommer inne i sitatboksen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Med nye emojier, vil det da si at de gamle er fjernet? Jeg har litt sansen for de gamle emojiene som er animert (med bevegelse).

 

Er det bedre støtte for å legge til bilder, videoer, GIFer og slikt i innlegg?

 

Jeg håper det er bedre støtte for å legge til eksterne videoer med URL (f.eks fra YouTube). Slik som det er nå så er det bare en blå link som dukker opp når man deler URL fra mobil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med nye emojier, vil det da si at de gamle er fjernet? Jeg har litt sansen for de gamle emojiene som er animert (med bevegelse).

 

Er det bedre støtte for å legge til bilder, videoer, GIFer og slikt i innlegg?

 

Jeg håper det er bedre støtte for å legge til eksterne videoer med URL (f.eks fra YouTube). Slik som det er nå så er det bare en blå link som dukker opp når man deler URL fra mobil.

 

 

Det er fortsatt mulig med legacy smileys, men personlig så tror jeg vi er tjent på å henge oss på veletablerte unicode emojis.

 

Bilder, video og egen Giphy-funksjon fungerer utmerket på det nye forumet. :)

 

 

Er det mulig å få en funksjon som lar en opprette en poll / meningsmåling i et enkelt innlegg? Er ofte jeg som trådstarter har ønske om å få en mening fra forumet, om noe som er aktuelt i diskusjonen der og da, men ikke nødvendigvis passer inn i første innlegg. :)

 

Det ser ikke ut som det nei.

 

Siteringsfunksjonen: Sjekk om det fremdeles er mulig at cursor blir "fanget" inne i sitatboksen.

I dagens forum skjer det hvis man i et svar går rett på å fjerne litt tekst fra sitatet, da får man ikke flyttet cursor ut igjen. Når bruker ikke kjenner til å toggle BBCode modus så blir resultatet at svaret kommer inne i sitatboksen.

 

Jeg vet hvilket problem du snakker om, og jeg kan ikke si at jeg har merket noe til det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Siteringsfunksjon: fungerer den nå bedre på mobil? I dag blir det sitatpyramider ut av en annen verden dersom man siterer på mobil. Og, vil det bli mulig å "klippe" opp et sitat uten å gå via BBCode modus? Use caset er jo at man vil svare noen punktvis, siterer hele greia og så skyter inn sine svar for hvert punkt. Å gå via BBCode modus fungerer delvis, men det er enkelte ting som forsvinner når man svitsjer mellom dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Siteringsfunksjon: fungerer den nå bedre på mobil? I dag blir det sitatpyramider ut av en annen verden dersom man siterer på mobil. Og, vil det bli mulig å "klippe" opp et sitat uten å gå via BBCode modus? Use caset er jo at man vil svare noen punktvis, siterer hele greia og så skyter inn sine svar for hvert punkt. Å gå via BBCode modus fungerer delvis, men det er enkelte ting som forsvinner når man svitsjer mellom dem.

 

Jeg kan ikke svare deg sikkert uten å gjøre en test for deg, men med oppgradering så kommer også bedre support, så alle tekniske finurligheter med forumprogramvaren, slik som søk, bugs i tekstverktøy o.l. vil være betydelig bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke svare deg sikkert uten å gjøre en test for deg, men med oppgradering så kommer også bedre support, så alle tekniske finurligheter med forumprogramvaren, slik som søk, bugs i tekstverktøy o.l. vil være betydelig bedre.

Nice! Jeg kommenterer mye fra mobil og skulle gjerne hatt muligheten til å flette sitater fra mobil når forumet oppgraderes. Da slipper man jo dobbel/flerpostingen når jeg har jo har lyst til å svare flere personer i samme post. Ikke alltid jeg har lyst til å ha heeele posten heller i sitatet når jeg siterer fra mobil.

 

Kjenner jeg gleder meg veldig når du sier søk blir bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Muligheten for å starte en anonym tråd.

 

Det er en funksjon vi har allerede. 

 

Trykk "bruk full editor" og deretter "Post som anonym". 

 

Denne funksjonen kan bare brukes i enkelte underforumer som f.eks. helse. 

 

Denne funksjonen blir forbedret i neste versjon. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det er en funksjon vi har allerede. 

 

Trykk "bruk full editor" og deretter "Post som anonym". 

 

Denne funksjonen kan bare brukes i enkelte underforumer som helse. 

Ikke rart man ikke har fått den med seg. Kan ikke huske å ha postet i det forumet.

Men når jeg leser reglene, så er det litt innviklet med at man må logge på som skjult bruker før man kan poste anonymt. Ellers er reglene grei.

Men det burde være slikt at modsa og admins ikke kan se hvem som har postet anonym, før at noen rapporterer innlegget.

 

En annen ting er at det enn bruker burde få beskjed om at hens innlegg er blitt rapportert. Ikke hvem som har rapportert, men at innlegget er blitt rapportert av bruker. Samt at modsa ikke har mulighet for å behandle innlegg de har rapportert. Jeg ser ingen grunn til å modifisere innlegg som ikke er blitt rapportert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Men det burde være slikt at modsa og admins ikke kan se hvem som har postet anonym, før at noen rapporterer innlegget.

 

Slik det er nå må administratorene aktivt lete i systemer kun de har tilgang til.

Vi moderatorer har ikke mulighet til å sjekke dette.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

På skjermbildene i førsteposten ser jeg at dere har en knapp som heter '<> Kilde'. Jeg antar at denne knappen gjør det mulig å skifte over til enkel editor-modus (også kalt BBkode-modus), og at det derfor er støtte for denne modusen i Invision Community 4.x.x. Hvorfor har dere ikke aktivert denne etter oppgraderingen? For meg er det det klart viktigste verktøyet når jeg skriver og redigerer innlegg - strengt tatt er det vel den eneste knappen jeg bruker på verktøylinja i editoren. Det ville vært en veldig stor forbedring om denne modusen kunne komme tilbake.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...