Gå til innhold

Volkswagen ID.3 får en startpris under 330.000 kroner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Huke av et par bokser på nødvendig utstyr så er ikke denne akkurat billig. I god VW ånd så kommer den vel med camping stoler (som sett på YT) i alle batteri/motor-størrelser og 20k ekstra for skikkelige stoler.. Misstenker at det nydelig hundevennlige bagasjerommet har blitt ofret av designerene for plassfientlige og upraktiske linjer og plass til 4 voksne (fukk that!) med beskjedne yttre mål.. Skeptisk, men har enda håp om at denne kan funke, for ser jo ut som om VW og Tesla er de eneste som tar elbil seriøst og vil levere nok biler for alle og litt til..

Vente 6mnd+ på bilen etter bestilling er uaktuellt, samme er forhåndsbestilling, skal se alle + og - før handel...

Endret av Ourasi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skjønner ikke hvorfor journalister kun sammenlikner rekkevidde på biler. Model 3 har lagt bedre ytelse enn de knappe 150hk til ID.3. Bare fordi noe er elbil betyr ikke det at de kun skal sammenliknes på rekkevidde. Man sammenlikner ikke en MB AMG A45 med GOLF 1,4 TSFI..

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Man sammenligner, stort sett, heller ikke en HatchBack mot en sedan.. Men er generellt enig med deg, fordi det er en elbil, har journalister en tendens til å sammenligne alle villt forskjellige modeller mot hverandre kun basert på rekkevidde og batteri. Men, sånn går det vel når tech-media skriver om biler, seriøse biljournalister (ikke alle er seriøse selvsagt) holder klassene adskilt uansett drivlinje og rekkevidde.

Endret av Ourasi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Prisen er grei, men hvor mye utstyr får man for det? Er den like ribbet som basisutgaven av e-Golf?

Får nok vite mere i September om slikt. Ser bare nå at man må ha toppmodellen for å få glasstak ala Model 3 iallefall.

 

Skal tro om deres "Opptil 100kW lading" er som på Nissan Leaf. Var vel 42kW dem klarte max?

 

Blir spennende å se. Rart 250kW ikke er noe problem på Model 3. Føles litt som de fleste unntatt Porche enda henger etter.

 

Edit: var 47kW dem klarte https://www.tu.no/artikler/test-vi-fikk-sa-vidt-over-halvparten-av-oppgitt-ladehastighet-pa-nye-nissan-leaf/470421

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Får nok vite mere i September om slikt. Ser bare nå at man må ha toppmodellen for å få glasstak ala Model 3 iallefall.

 

Skal tro om deres "Opptil 100kW lading" er som på Nissan Leaf. Var vel 42kW dem klarte max?

 

Blir spennende å se. Rart 250kW ikke er noe problem på Model 3. Føles litt som de fleste unntatt Porche enda henger etter.

 

Edit: var 47kW dem klarte https://www.tu.no/artikler/test-vi-fikk-sa-vidt-over-halvparten-av-oppgitt-ladehastighet-pa-nye-nissan-leaf/470421

Følger med rimelig mye utstyr som standard, om man ser på videoen som er lansert. 

 

Den har varmepumpe som vil varme/kjøle batteripakken etter behov, så neppe. 

 

Maks hastighet er jo ikke like viktig som snitthastighet gjennom ladingen. Syns fokuset på maks-hastighet er misvisende, når man kun har den hastigheten i noen få minutter bare. Det er vell kun mellom 5 og 15% SoC TM3 har 250kw? Samt Tesla er det eneste merket hvor folk har mistet betydelig ladekapasitet etterhvert som bilene har ladet mye. Ref. TeslaBjørn. 

Lenke til kommentar

Følger med rimelig mye utstyr som standard, om man ser på videoen som er lansert.

 

Den har varmepumpe som vil varme/kjøle batteripakken etter behov, så neppe.

 

Maks hastighet er jo ikke like viktig som snitthastighet gjennom ladingen. Syns fokuset på maks-hastighet er misvisende, når man kun har den hastigheten i noen få minutter bare. Det er vell kun mellom 5 og 15% SoC TM3 har 250kw? Samt Tesla er det eneste merket hvor folk har mistet betydelig ladekapasitet etterhvert som bilene har ladet mye. Ref. TeslaBjørn.

Tja ramper vel rolig nedover i hastighet og slutter vel på rundt 80kW når man nermer seg fult batteri. Tesla mister vel ca 1% i året vs 5% i året på Leaf så vet nå ikke helt hvem som taper kapasitet :p men håper ID har tenkt godt på kjøling og varming av batterier for produsenter ser ikke ut til å bry seg om slikt og det er tortur for cellene.

 

Forøvrig har vel ikke Teslabjørn hatt sin Model 3 lenge nok til å måle degradering enda. Mye bedre batteristystem i den enn i forrige Tesla modeller (selv om det var bra der og da).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja ramper vel rolig nedover i hastighet og slutter vel på rundt 80kW når man nermer seg fult batteri. Tesla mister vel ca 1% i året vs 5% i året på Leaf så vet nå ikke helt hvem som taper kapasitet :p men håper ID har tenkt godt på kjøling og varming av batterier for produsenter ser ikke ut til å bry seg om slikt og det er tortur for cellene.

 

Forøvrig har vel ikke Teslabjørn hatt sin Model 3 lenge nok til å måle degradering enda. Mye bedre batteristystem i den enn i forrige Tesla modeller (selv om det var bra der og da).

Hva har egentlig leaf med denne bilen å gjøre? Leaf mangler en skikkelig BMS. ID.3 gjør ikke det. Den kan som Tesla både kjøle og varme opp batteripakken etter behov. Han nevner det i videoen som er blitt lansert sammen med disse artiklene. 

 

TM3 har ikke 80kW ved 90-100%SoC, det kan du se selv ved de utallige grafene man kan finne der ute. Realiteten er vell nærmere 25kW ved 90%.

Det som er spennende er jo snitt-farten gjennom ladingen. Ikke maks-effekten når den uansett kun gjelder for 5-10 minutter. Det at Tesla presser grenser ved å tillate 100%SoC ser ut til å kunne straffe seg på sikt. Når biler generelt sett kun tillater 90% SoC i batteriene sine for å sikre god kvalitet gjennom levetiden på bilen, så blir det mer spennende å se rekkevidde tester på 10 år gamle biler på sikt. Uansett så virker det som om det er Porsche som nå kommer til å lede dette angående lading. De kjørte over 3,400 km på 24 timer nå nylig, med snitt hastighet på rundt 200 km/t når bilen var ute. Med lading så havnet den vell rundt 140km/t.

 

Så det burde ikke være noe tvil om at VAG gruppen kan elektriske produkter, om de vil. VW ID.R tar jo rekorder konstant der den stiller til start. 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva har egentlig leaf med denne bilen å gjøre? Leaf mangler en skikkelig BMS. ID.3 gjør ikke det. Den kan som Tesla både kjøle og varme opp batteripakken etter behov. Han nevner det i videoen som er blitt lansert sammen med disse artiklene. 

 

TM3 har ikke 80kW ved 90-100%SoC, det kan du se selv ved de utallige grafene man kan finne der ute. Realiteten er vell nærmere 25kW ved 90%.

Det som er spennende er jo snitt-farten gjennom ladingen. Ikke maks-effekten når den uansett kun gjelder for 5-10 minutter. Det at Tesla presser grenser ved å tillate 100%SoC ser ut til å kunne straffe seg på sikt. Når biler generelt sett kun tillater 90% SoC i batteriene sine for å sikre god kvalitet gjennom levetiden på bilen, så blir det mer spennende å se rekkevidde tester på 10 år gamle biler på sikt. Uansett så virker det som om det er Porsche som nå kommer til å lede dette angående lading. De kjørte over 3,400 km på 24 timer nå nylig, med snitt hastighet på rundt 200 km/t når bilen var ute. Med lading så havnet den vell rundt 140km/t.

 

Så det burde ikke være noe tvil om at VAG gruppen kan elektriske produkter, om de vil. VW ID.R tar jo rekorder konstant der den stiller til start. 

 

Tar bare inn Leaf som eksempel da det virker å være nermeste "konkurent" til Model 3 per dags dato. Er iallefall de bilene folk ofte står mellom når de skal ha nye elbil, men ID endrer nok kansje dette.

 

Model 3 har fortsatt 100kW opptil 60% da, som da er maks hva andre biler klarer i peak. Men de fleste ladestasjoner untatt Ionity og Tesla sine leverer vel maks 50kW uansett da. Skal tro om grønn kontakt og Fortum har store planer om å skru opp effekten? Spørs om de orker det siden de tar minuttbetalt og tjener på at man står der lenger..

 

Men bra at ID kommer med ett år gratis lading da!

Er spent på om denne bilen blir bra. Tror det kan bli en av de beste man får til lav pris iallefall.

Lenke til kommentar

Tar bare inn Leaf som eksempel da det virker å være nermeste "konkurent" til Model 3 per dags dato. Er iallefall de bilene folk ofte står mellom når de skal ha nye elbil, men ID endrer nok kansje dette.

 

Model 3 har fortsatt 100kW opptil 60% da, som da er maks hva andre biler klarer i peak. Men de fleste ladestasjoner untatt Ionity og Tesla sine leverer vel maks 50kW uansett da. Skal tro om grønn kontakt og Fortum har store planer om å skru opp effekten? Spørs om de orker det siden de tar minuttbetalt og tjener på at man står der lenger..

 

Men bra at ID kommer med ett år gratis lading da!

Er spent på om denne bilen blir bra. Tror det kan bli en av de beste man får til lav pris iallefall.

Leaf er jo dårlig grunnet null kontroll på temperaturer i batteriene. ID. serien vil alle ha norsk speccet tilbehør som addresseerer dette. 

 

Spørsmålet er om alle de andre bilfabrikantene velger å unngå dette på mindre batteristørrelser rett og slett fordi sjansen for degenerasjon øker ved høyere hastigheter. Er litt derfor jeg er spent på rekkeviddetester på biler på tvers av alle merkene når de nærmer seg slutten på garanti-tiden. Forekomstene som virkelig ødelegger batterier vil vises i eksponensielt tap over tid. Så selv om man kun har 0.5% degenerasjon på de første 3 årene, så betyr ikke det at dette er noe en kan forvente til de neste 3 årene. 

 

Tipper ID bilene havner sånn midt på treet angående hva man får for prisen. Merker som Skoda og lignende vil nok bli enda mer bil for pengene, når de etterhvert kommer med en hatchback. 

Lenke til kommentar

Forekomstene som virkelig ødelegger batterier vil vises i eksponensielt tap over tid. Så selv om man kun har 0.5% degenerasjon på de første 3 årene, så betyr ikke det at dette er noe en kan forvente til de neste 3 årene. 

 

Eksponensiell, men ikke eksponensiell?

Lenke til kommentar

Leaf er jo dårlig grunnet null kontroll på temperaturer i batteriene. ID. serien vil alle ha norsk speccet tilbehør som addresseerer dette.

 

Spørsmålet er om alle de andre bilfabrikantene velger å unngå dette på mindre batteristørrelser rett og slett fordi sjansen for degenerasjon øker ved høyere hastigheter. Er litt derfor jeg er spent på rekkeviddetester på biler på tvers av alle merkene når de nærmer seg slutten på garanti-tiden. Forekomstene som virkelig ødelegger batterier vil vises i eksponensielt tap over tid. Så selv om man kun har 0.5% degenerasjon på de første 3 årene, så betyr ikke det at dette er noe en kan forvente til de neste 3 årene.

 

Så lenge batteriene blir tatt godt vare på tror jeg ikke det er noe problem. Begynner å komme flere Model S nå som har kjørt 400tusen km på samme batteri, og er vel en som har kjørt 900tusen nå og, riktig nok med ett batteri bytte men det var grunnet gåen kontaktor i batteripakken. I dag er batteriene bedre enn for 8-9 år siden og så tror det er lite å bekymre seg for.

 

Om man ikke kjører Leaf da hvor batteriene blir torturert til døde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...