Gå til innhold

Falske SMS-er sendt ut av «Posten»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk en jeg også og var sikker på at det var juks siden den sier at sender ikke har betal porto..så jeg sjekket linken på pc og på nettet og der så jeg at linken førte til en webside helt lik posten sin men adressen innholdt ikke http eller https så det den ber om er at du sender 5 kr i manglene porto så må man inn med kredittkort opplysninger osv hehe!

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke på meg selv som noe spesielt intelligent men går folk på det der?

 

De som er veldig godtroende og som ikke har særlig peil på data eller Internett kan nok gå på limpinnen hvis svindelforsøket er bra gjennomført. De trykker på alt av tilsendte lenker og besøker lugubre sider helt uten å tenke seg om.

 

Spør du meg kunne gjerne ISP-ene brukt noen promille av overskuddet på å finne løsninger som blokkere denne dritten.

Endret av nightowl
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Naive nordmenn betyr mer det at vi har vokst opp i et utrolig beskyttet samfunn. Politi, stat og velferdsbedkyttelse som er eventyrland for mye av verden.

Her sutrer man over bagateller og aviser slår opp bloggere som har vondt i sjela osv.

Dermed er vi et lettere bytte for svindel og lureri.

Vi er i et generasjonsskifte på det naive, vi har blitt flerkulturelle på godt og vondt i løpet av bare 20-25 år. Den negative siden er økt kriminalitet, våpen, knivbruk, vold og annen små og stor kriminalitet. Dermed er det ikke lenger bare lykkeland på toppen av bløtkaka.

Nå har også svindel blitt på perfekt norsk, og sider er nøyaktige kloning av ekte sider m.m.

Det er egentlig en uting at hvem som helst kan utgi seg fra å være fra hvilken som helst avsender på sms. Her burde da teleselskapene tatt noen grep.

 

Som sagt så er mye svindel nå svært god. Samtidig er det, etter min mening, trist at en del går på alt som florerer på Facebook av lureri. Stadig går mange på at man brått kan få en dyr vare fra Elkjøp, Power m.m. eller bensin til 90% rabatt. -Eller at det deles ut gratis.

Tipper Facebook topper svindel, da en del ikke eier kildekritikk i det hele tatt. Det er personer som ofte er godt kjent med databruk m.m.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Det er egentlig en uting at hvem som helst kan utgi seg fra å være fra hvilken som helst avsender på sms. Her burde da teleselskapene tatt noen grep.

 

Har jobbet med SMS-tjenester og du har full tilgang til hele det alfanumeriske feltet som er avsender.

 

Fordelen er at man kan sette dette til et spesifikt nummer folk kan ringe tilbake til for å avtale tidspunkt etc eller bare skrive hvilket firma meldingen er fra. Når man utnytter en slik tjeneste til å beskrive en falsk avsender så er det brukeren av systemet som kriminelt utnytter en nyttig og verdifull funksjonalitet. Det er de som selger tjenesten og tilgangen til funksjonaliteten som må regulere dette basert på tillit eller trackrecord til kunden. 

Lenke til kommentar

Har jobbet med SMS-tjenester og du har full tilgang til hele det alfanumeriske feltet som er avsender.

 

Fordelen er at man kan sette dette til et spesifikt nummer folk kan ringe tilbake til for å avtale tidspunkt etc eller bare skrive hvilket firma meldingen er fra. Når man utnytter en slik tjeneste til å beskrive en falsk avsender så er det brukeren av systemet som kriminelt utnytter en nyttig og verdifull funksjonalitet. Det er de som selger tjenesten og tilgangen til funksjonaliteten som må regulere dette basert på tillit eller trackrecord til kunden.

 

Forstår den verdien, men når dette ikke er underlagt noen kontroll, så er det en svakhet etter min mening. Hvis noen misbruker det som ansatt vil det kunne spores tilbake.

 

Utfordringen er at hvem som helst privatperson kan sende sms under falsk navn eller nummer som avsender. Jeg har selv tøyset med det til noen venner en gang, uskyldig små spøker. Nå er dette 10 år siden, så mulig det er blitt noe mer regulert nå? Ser nå etter søk at det er helt åpent og gratis å sende falske sms. Altså null kontroll, en fin gavepakke til svindlere.

Det er mange småprogrammer som gir denne tjenesten. Som du sier, da kan man skrive hvilket som helst nummer eller tekst som avsender.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Norske folk har generelt en høy tillit som er en god ting, kall det gjerne naivitet i internasjonal sammenheng, men nå som kriminaliteten siver mer inn må en ha en strengere kontroll på infrastruktur som mobilnettet. Folk har generelt en svært høy tillit til avsender f.eks mobil, sannsynligvis fordi det er en skriftlig kommunikasjon som folk er mer nøye på enn andre former. Det er jo det svindlerene utnytter.

Lenke til kommentar

Norske folk har generelt en høy tillit som er en god ting, kall det gjerne naivitet i internasjonal sammenheng, men nå som kriminaliteten siver mer inn må en ha en strengere kontroll på infrastruktur som mobilnettet. Folk har generelt en svært høy tillit til avsender f.eks mobil, sannsynligvis fordi det er en skriftlig kommunikasjon som folk er mer nøye på enn andre former. Det er jo det svindlerene utnytter.

Helt enig, den tilliten til sms avsender vil og må svekkes mer framover. Da man klart ser overgang til svindel på sms. Ofte så er lenker på sms vanskelig å verifisere, da det ofte er rare adresser til undersøkelser og scoring etter kunderforhold o.l.

Dermed er sms glimrende portal for å sende folk til rare sider.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...