Gå til innhold

Sony snuser på 100 millioner solgte eksemplarer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tipper dem som spådde slutten på konsoller føler seg rimelig dumme med endel utsagn før lansering tilbake i 2013. Det er heftig. Men nå er jeg veldig spent på å se Sony og PlayStation tilbake i forsvars modus og kurtisering av spillere. For nå har det vært slapt ifra PlayStation i alt for lang tid.

 

Ikke missforstå. Det har kommet noen helt fantastiske eksklusive spill. Men alt annet har stått helt på stedet hvil mens Xbox har sakte men sikkert giret opp med masse positivt og spennende momentum. Xbox oppleves ikke som en konsoll på sine siste år hvor selskapet girer ned for å supe opp siste rest av inntjening før dem går videre.

 

Noe som gjør meg bare enda mer spent på å se hvilke retting PlayStation og Xbox kommer til å ta i 2020(?). 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tipper dem som spådde slutten på konsoller føler seg rimelig dumme med endel utsagn før lansering tilbake i 2013. Det er heftig. Men nå er jeg veldig spent på å se Sony og PlayStation tilbake i forsvars modus og kurtisering av spillere. For nå har det vært slapt ifra PlayStation i alt for lang tid.

 

Ikke missforstå. Det har kommet noen helt fantastiske eksklusive spill. Men alt annet har stått helt på stedet hvil mens Xbox har sakte men sikkert giret opp med masse positivt og spennende momentum. Xbox oppleves ikke som en konsoll på sine siste år hvor selskapet girer ned for å supe opp siste rest av inntjening før dem går videre.

 

Noe som gjør meg bare enda mer spent på å se hvilke retting PlayStation og Xbox kommer til å ta i 2020(?). 

 

Sony kom jo ut med VR, og flere funksjoner for å gjøre eldre spill bedre.

 

De slo seg sammen med spotify for å gi deg tilgang til hvilken som helst musikk i bakgrunnen av spillene.

 

Og nå for øyeblikket har de flere store titler underveis.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sony kom jo ut med VR, og flere funksjoner for å gjøre eldre spill bedre.

 

De slo seg sammen med spotify for å gi deg tilgang til hvilken som helst musikk i bakgrunnen av spillene.

 

Og nå for øyeblikket har de flere store titler underveis.

 

Det er fortsatt minimalt i forhold til hva som har skjedd på Xbox fronten dessverre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synd salgene ikke gjenspeiles i kvaliteten og funksjonene på konsollen. Hele PS-plattformen er skikkelig B-vare og Sony sin måte å drifte den på er gammeldags, arrogant og brukerfientlig i tillegg til at salgssuksessen har gjort at Sony nesten ikke gidder løfte en finger lengre for å konkurrere å prøve matche Xbox.

 

De har levert spillene denne generasjonen og gikk endelig vekk fra det motbydelige DS1-3 kontroller-designet, det skal de ha, men utenom det så har det vært ett sørgelig skue, og det kommer nesten aldri noen spennende nyheter fra Sony-campen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En konsoll er og lever på sine eksklusive titler, det meste annet er lite viktig. Sony fokuserte ene og alene på spill og ingenting annet fra første dagen, microsoft fokuserte på alt annet, noe som naturligvis de fikk velfortjent svi for. Ringvirkningenne av å selge lite konsoller de første årene er naturlig nok enorm, folk kjøper den konsollen venner og bekjent har så det er da ganske naturlig at den konsollen som kommer opp som først dominant holder denne dominansen. 

 

Det hjelper jo og på at Sony sine studioer lanserer mesterverk etter mesterverk av spill, menst storparten av de spillene microsoft studioene har pushet ut har vært litt mer midt på tredet, unntaket er forza horizon serien som er de beste bilspillene som har kommet denne genrasjonen etter min smak.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ringvirkningenne av å selge lite konsoller de første årene er naturlig nok enorm, folk kjøper den konsollen venner og bekjent har så det er da ganske naturlig at den konsollen som kommer opp som først dominant holder denne dominansen. 

 

Dette stemmer jo ikke. Sony solgte veldig lite av PS3 i forhold til X360 de første par årene, men etter det tok de igjen forspranget og har nå solgt flere enn MS. Dette til tross for beinhard konkurranse fra Wii den generasjonen.

 

Utover dette er jeg enig med innlegget ditt. Det er spillene som har noe å si, og der har Sony ALLTID levert bedre enn Microsoft. De har også et rykte på seg blant spillutviklere å være lette å samarbeide med og imøtekommende, og nettopp derfor velger tredjepartsstudioer som for eksempel Insomniac å stort sett være lojale mot Sony. Videre er tidligere lojale studioer blitt kjøpt opp av Sony nettopp for at Sony ønsker å fortsette det samme samarbeidet, men også ofte for at studioene skal kunne utvikle spill i den skalaen de ønsker uten å gå konkurs. Eksempler på dette er Sucker Punch, Media Molecule, Guerilla Games, og mange andre som har en tendens til å levere det ene kvalitetsspillet etter det andre.

 

Det er rett og slett ikke rart at Sony vinner disse "krigene".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette stemmer jo ikke. Sony solgte veldig lite av PS3 i forhold til X360 de første par årene, men etter det tok de igjen forspranget og har nå solgt flere enn MS.

 

 

 

Gapet i starten var fordi 360 hadde ca ett års forsprang før PS3 ble lansert. Hvis man ser på grafer der begge konsoller er “lunch aligned” så ser man at PS3 solgte like bra i starten og raskt bedre enn 360 World Wide. Ser man derimot kun på Nord Amerika (NPD) så dominerte 360 og solgte bedre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sony har gjort det skarpt denne generasjonen, hvor Microsoft har vært en eneste stor skuffelse på spillefronten siden dag én. 

Men jeg håpe jo også da at Sony ikke lever i skyene og forventer at hvermansen hopper på PS5 blindt bare fordi de hadde en PS4. MS har gjort mye bra med plattformen sin etter at korstokkhuset fullt fullstendig sammen med Xbox One, og de siste årene har de også utvidet utvikler studio stallen sin betraktelig. Det er helt klar at MS har lært av skandale lanseringen til Xbox One og ikke ønsker å gå på samme smellen igjen. Så gjenstår det å se om Sony også har lært fra forrige gang de var på topp inn i neste generasjon....

 

Jeg gleder meg virkelig :)

Endret av Mala
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gapet i starten var fordi 360 hadde ca ett års forsprang før PS3 ble lansert. Hvis man ser på grafer der begge konsoller er “lunch aligned” så ser man at PS3 solgte like bra i starten og raskt bedre enn 360 World Wide. Ser man derimot kun på Nord Amerika (NPD) så dominerte 360 og solgte bedre.

 

Du har forsåvidt rett i det, men Evil-Duck snakket om ringvirkninger gjennom hva vennene dine har kjøpt, og de første 4-5 årene var det jo flest "venner" som hadde 360. Likevel klatret PS3 forbi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...