Gå til innhold

Valves nye kortspill har mistet nesten alle spillerne sine på bare to uker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sånn skjer når man er et firma som egentlig ikke er interesert i å lage spill lengre,  prøver å lage et spill i en sjanger som var populært 4-5 år siden.

 

Vel, finnes det noen nye sjangere egentlig? Virker som det finnes populære spill i nesten alle konsepter man kan tenke seg? Tar jo en del år å utvikle et spill også, så en må jo bare prøve å lage det beste spillet man kan, og håpe at en klarer å skape litt blest rundt det, og man ikke blir grusa av konkurrentene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vel, finnes det noen nye sjangere egentlig? Virker som det finnes populære spill i nesten alle konsepter man kan tenke seg? Tar jo en del år å utvikle et spill også, så en må jo bare prøve å lage det beste spillet man kan, og håpe at en klarer å skape litt blest rundt det, og man ikke blir grusa av konkurrentene.

 

Nei, men noen sjangere er allerde fulle, andre er fads.

FPS eller RPG er store åpene sjangere med dusinvis av under sjangere.

Kort spill er kort spill. 

Og det er allerde flere store kortspill som dominerer. Og selv de er ikke like populære som de var.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, finnes det noen nye sjangere egentlig? Virker som det finnes populære spill i nesten alle konsepter man kan tenke seg? Tar jo en del år å utvikle et spill også, så en må jo bare prøve å lage det beste spillet man kan, og håpe at en klarer å skape litt blest rundt det, og man ikke blir grusa av konkurrentene.

Du skulle vært med på 1990-tallet. :)

 

"Alle sjangre er laget." ... Så kom Lemmings.

 

"Nå er da alt oppbrukt?" ... Neida, her kommer Dune 2 og skapte RTS-sjangeren. Dune 1 hadde riktignok elementer fra moderne RTS, men ikke stort. Dune 2 var nok det første, "ekte" RTSet.

 

"Jaja, dere var heldig der. Men NÅ da?"... Half-Life bruker mye tid på å IKKE skyte ting i et FPS.

 

"Det var da som f... Men nå har FPS i det minste gått så langt det kan! Eller...?" ... vel, nei. Å skyte andre i FPSer er jo morsomt, så Quake 3 Arena og Unreal Tournament var noe så sprøtt som FPSer uten single-player. Bots er med, riktignok, men det er bare AI-styrte motstandere.

 

Så fikk bilspill historie, BioWare vekket liv i rollespill på en måte ingen hadde våget gjøre før med Baldur's Gate, MMORPG-sjangeren ble født, og så videre. Med andre ord har vi hørt at alle konseptene og sjangerene er oppbrukt, bare for å få det motsatte bevist mange, mange ganger. Mario var ikke bare den første til å gjøre plattformspill populære, men han viste oss også at det er fullt mulig å gjøre det i 3D. For den saks skyld var samlekortspill på PC ikke akkurat en stor, utbredt sjanger da Hearthstone kom. Husker veldig mange klødde seg i hodet og ikke ante hva poenget var, eller hvem målgruppen var. Det samme kan sies om The Sims. Hele konseptet er latterlig, men var noe nytt og unikt på den tiden. 

 

Poenget er at det er mange slike kortspill i dag, så Valve burde ha lært av dem, spesielt med tanke på betalingsmodellen. Ingen av de andre har vært i nærheten av like ille, så hvorfor var Valve så grådige? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...