Gå til innhold

Apple bekrefter at Macbooken vil kunne slutte å fungere om du reparerer selv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Nettstedet spekulerer i at diagnoseprogramvaren er en mekanisme for å sjekke at tredjepartsverksteder bruker riktige komponenter i stedet for billige kopier. Eventuelt at Apple rett og slett ønsker mer kontroll over hvordan Mac-maskiner blir  reparert og hvor mye det skal koste.

 

– Dårlig for Apple 

Å legge til flere hindre for å kunne reparere enhetene sine er dessuten et lite paradoks, med tanke på hvor ivrige Apple er til å snakke om miljøaspektet i alt de driver med, sist på Mac-lanseringen nå i oktober.

Der ble det dratt frem at de nå bruker resirkulert aluminium og at alle produktene deres produseres med fornybar energi.

– Å låse ned reparasjoner er dårlig for forbrukerne, dårlig for miljøet og dårlig for Apple, sier iFixit-sjef Kyle Wiens til The Verge.

Ja det er vi helt enige, utrolig apple trenger å gjøre dette kun for å melke kunder unødvendig.

Apple er desutten treg på reprasjon og har ofte lange køer bare sjekke apple verkstedet på oslo S like ved spaceword. Er jo lang kø der nesten hver dag. Og prisene på reprasjon er under hver fornuftig 3000 kr kun for å bytte skjerm + 2000 kr i arbeid.

Endret av LMH1
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Apple er desutten treg på reprasjon og har ofte lange køer bare sjekke apple verkstedet på oslo S like ved spaceword

 

Lengden på køen er ikke relevant for reparasjonstiden, de står ikke i disken og reparerer produktet mens kunden venter.

 

Apple har ingen butikker eller verksteder i Norge. Det finnes ingen Spaceworld - som du kaller "spaceword" - inne på Oslo S eller Byporten.

Endret av 1RY4LG71
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apple vil ha alle pengene alene, synes det er forferdelig av en så stort selskap og ikke la kundene velge reprasjon selv. Når jeg betaler 20000 kr for en datamaskin jeg eier så vil jeg ha mulighet til å gjøre hva jeg vil med den uten at Apple deaktiverer PCen for at jeg har prøvd å skifte ut et batteri.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

apple gjør jo dette målrettet for stenge ut folk som reparere ... fordi det er tapt penger .. tapt penger de kan får in for svindle sine egne kunder ved å påstår at en reparasjon en en enkelt skjerm kontakt er så mye mer en bare det sånn de kan svindle kundene sine til ekstreme reparasjons priser eller til ny maskin som er like dyr som reparasjon

 

ref:

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Enda ett bevis på at en apple bruker ikkje eier sine egne produkter lengre.

Apple er som activions hardware equal og vil ikkje bare ha nok penger, men alle pengene.

Kommer aldri til å kjøpe ett apple produkt da det finnes ett uendeligt antall bedre og billigere produkter på markedet.

Eneste gode produktet apple noen gang har laget er ipad, og til og med der er de forbigått.

Apple er og forblir ett søppelfirma (ikkje de eneste, men klart det største og værste)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Husk at apple selger i flere land enn lille Noreg. Det er høyst aktuelt problem at service senter setter inn billige kinesiske deler, istedenfor original. Nå blir det vanskelig å gjøre det.

De har jo full kontroll over servicesenterene sine, uansett hvilke land de ligger i. Dette handler om at de skal skvise ut profitt av hvert solgte produkt. De tjener jo ingen ting på om kunden selv kan bytte ut et defekt batteri.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Husk at apple selger i flere land enn lille Noreg. Det er høyst aktuelt problem at service senter setter inn billige kinesiske deler, istedenfor original. Nå blir det vanskelig å gjøre det.

 

Joda, men det skyldes i stor grad at Apple struper tilgangen til reservedeler. Så eneste reservedeler som det er mulig å få tak i er kinesiske kopier.

 

Det hjelper heller lite at det beskytter mot kinesiske kopier, når det også sperrer for de som bruker originaldeler. Uten mulighet for å få det verifisert hos Apple i ettertid.

Lenke til kommentar

bare å Sjekke ut Luis Rossman på Youtube. Apple vil i 99% av tilfellene ikke engang reparere sine egne produkter. og genius bar har ikke engang peiling på hva dem gjør ut fra det jeg har sett og venner i USA har opplevd.

En venn fra statene hadde problemer med at wi-fi'en sluttet og fungere på sin macbook air...genius bar ville skifte ut hele hovedkortet som kom til å koste over 1000 dollar...ba han om å gå til luis rossman i new york hvis han kunne for å få sjekket...viste seg at 3 pinner på wifi chippen hadde blitt erodert av vanlig luftfuktighet og fiksen var å lodde 3 nye pins ...tok 15 min å fikse og kosta ham 20 dollar

Endret av Ra1dMaX_InnleggNO
  • Liker 3
Lenke til kommentar

bare å Sjekke ut Luis Rossman på Youtube. Apple vil i 99% av tilfellene ikke engang reparere sine egne produkter. Og hvis de kan reparere så skal de flå lommeboka di for jobben.

Og genius bar har ikke engang peiling på hva dem gjør ut fra det jeg har sett og venner i USA har opplevd.

En venn fra statene hadde problemer med at wi-fi'en sluttet og fungere på sin macbook air...genius bar ville skifte ut hele hovedkortet som kom til å koste over 1000 dollar...ba han om å gå til luis rossman i new york hvis han kunne for å få sjekket...viste seg at 3 pinner på wifi chippen hadde blitt erodert av vanlig luftfuktighet og fiksen var å lodde 3 nye pins ...tok 15 min å fikse og kosta ham 20 dollar

Lenke til kommentar

bare å Sjekke ut Luis Rossman på Youtube. Apple vil i 99% av tilfellene ikke engang reparere sine egne produkter. og genius bar har ikke engang peiling på hva dem gjør ut fra det jeg har sett og venner i USA har opplevd.

En venn fra statene hadde problemer med at wi-fi'en sluttet og fungere på sin macbook air...genius bar ville skifte ut hele hovedkortet som kom til å koste over 1000 dollar...ba han om å gå til luis rossman i new york hvis han kunne for å få sjekket...viste seg at 3 pinner på wifi chippen hadde blitt erodert av vanlig luftfuktighet og fiksen var å lodde 3 nye pins ...tok 15 min å fikse og kosta ham 20 dollar

ny wifi chip koster ikke stort mere en 20 dollar :p, jeg har byttet wifi chip på mange av mine pcer,   men enig i hva du sier uansett sett mye rart foreslått av apple (og andre for den del) når det kommer til reperasjon av maskiner, som oftest er det total mangel på kunnskap. 

 

https://www.dustinhome.no/product/5011105158/wireless-ac-9260?ssel=false&utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.no&utm_medium=pricecompare&utm_content=5637146327

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...