Gå til innhold

Apple bekrefter at Macbooken vil kunne slutte å fungere om du reparerer selv


Anbefalte innlegg

 

bare å Sjekke ut Luis Rossman på Youtube. Apple vil i 99% av tilfellene ikke engang reparere sine egne produkter. og genius bar har ikke engang peiling på hva dem gjør ut fra det jeg har sett og venner i USA har opplevd.

En venn fra statene hadde problemer med at wi-fi'en sluttet og fungere på sin macbook air...genius bar ville skifte ut hele hovedkortet som kom til å koste over 1000 dollar...ba han om å gå til luis rossman i new york hvis han kunne for å få sjekket...viste seg at 3 pinner på wifi chippen hadde blitt erodert av vanlig luftfuktighet og fiksen var å lodde 3 nye pins ...tok 15 min å fikse og kosta ham 20 dollar

ny wifi chip koster ikke stort mere en 20 dollar :p, jeg har byttet wifi chip på mange av mine pcer,   men enig i hva du sier uansett sett mye rart foreslått av apple (og andre for den del) når det kommer til reperasjon av maskiner, som oftest er det total mangel på kunnskap. 

 

https://www.dustinhome.no/product/5011105158/wireless-ac-9260?ssel=false&utm_campaign=prisjakt&utm_source=prisjakt.no&utm_medium=pricecompare&utm_content=5637146327

Problemet er kvaliteten på blyfri tinn Apple bruker er så dårlig, og om du noen gang får reparert en Apple pc his apple så blir det gjort en elendig jobb.. Bare se Louis Rossman og Ipad Rehab på YouTube..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Apple er i en nedadgående trend, men det er nok en stund til de har veldig store problemer, men man kan ikke holde på slik de gjør nå for lenge.

 

T2 brikken som er lansert i ny hardware har en del sikkerhetsmessige egenskaper som er interessante for en del kunder spesielt innen bedriftsmarkedet og offentlig sektor.

Lenke til kommentar

Husk at apple selger i flere land enn lille Noreg. Det er høyst aktuelt problem at service senter setter inn billige kinesiske deler, istedenfor original. Nå blir det vanskelig å gjøre det.

 

Som ikke er mye av et problem for Apple bortsett fra tapte salg.

Tapte salg på to måter, de får ikke reperasjonen og kunden kan økonomisk forlenge livet for en gammel macbook med et billig batteri i steden for å kjøpe en ny.

Lenke til kommentar

Som ikke er mye av et problem for Apple bortsett fra tapte salg.

Tapte salg på to måter, de får ikke reperasjonen og kunden kan økonomisk forlenge livet for en gammel macbook med et billig batteri i steden for å kjøpe en ny.

Vel, kanskje apple tenker LITT lenger enn tapte salg da og då?

 

Eg kjøper mobil/macbook og knuser skjerm. Tar med til billig sjappa i Romania (for å spare penger) og får ein fake skjerm der. Samtidig som sjappa tar ut ekte kamera og erstatter den med billig ein. Personen vil aldri vite kva som skjedde. Ellers så hadde ingen brukt de (logisk). Samtidig som brukeropplevelse går betraktelig ned. Personen kommer aldri til å kjøpe apple igjen.

Nå ser h*n etter ny laptop/telefon og kjøper android/windows. Han selger den gamle (reperert med fake deler). Den personen som kjøpte den får også dårlig opplevelse og kommer aldri til å kjøpe apple.

Begge de to snakker med familie/venner/bekjente og forteller kas dritt apple er. Så apple mister enda flere kunder, fordi noen sjapper driver slikt.

 

På den andre siden, er det ikkje utenkelig heller at apple ønskjer å beskytte kundene sine, berre for å gjøre det. Eg vil tru at de fleste som jobber her, ønskjer å gjøre ein god jobb i kvardagen rett og slett for å yte bra service, ikkje kun pga penger. Eg selv har flere gonger gjort noen for kunder, som koster mer til selskaper eg har jobba for. For å yte bra service og ta vare på kunder.

 

Men hey, haters gonna hate.

Lenke til kommentar

... er det ikkje utenkelig heller at apple ønskjer å beskytte kundene sine ...

Dette er en fornuftig antagelse, da det er en del crap av ettermarkeds-deler.

 

Greia er vel at folk forventer at Apple supporterer dem bedre.

Ofte er reparasjonene veldig enkle, men Apple har ingen interesse i å reparere enheten for kunde.

De pusher nysalg på helt banale og kjente feil. Det blir for dårlig. Det at de saboterer redelige uavhengige reparatører som bruker kvalitetsdeler viser bare hvor kundefientlige dem er og hvor interressen sitter. I USA foregår det nå et ganske massivt opprør da folk er lei praksisen at Apple forhindrer reparasjoner.

 

https://ifixit.org/blog/8780/apple-right-to-repair/

Endret av vidor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Som ikke er mye av et problem for Apple bortsett fra tapte salg.

Tapte salg på to måter, de får ikke reperasjonen og kunden kan økonomisk forlenge livet for en gammel macbook med et billig batteri i steden for å kjøpe en ny.

Vel, kanskje apple tenker LITT lenger enn tapte salg da og då?

 

Eg kjøper mobil/macbook og knuser skjerm. Tar med til billig sjappa i Romania (for å spare penger) og får ein fake skjerm der. Samtidig som sjappa tar ut ekte kamera og erstatter den med billig ein. Personen vil aldri vite kva som skjedde. Ellers så hadde ingen brukt de (logisk). Samtidig som brukeropplevelse går betraktelig ned. Personen kommer aldri til å kjøpe apple igjen.

Nå ser h*n etter ny laptop/telefon og kjøper android/windows. Han selger den gamle (reperert med fake deler). Den personen som kjøpte den får også dårlig opplevelse og kommer aldri til å kjøpe apple.

Begge de to snakker med familie/venner/bekjente og forteller kas dritt apple er. Så apple mister enda flere kunder, fordi noen sjapper driver slikt.

 

På den andre siden, er det ikkje utenkelig heller at apple ønskjer å beskytte kundene sine, berre for å gjøre det. Eg vil tru at de fleste som jobber her, ønskjer å gjøre ein god jobb i kvardagen rett og slett for å yte bra service, ikkje kun pga penger. Eg selv har flere gonger gjort noen for kunder, som koster mer til selskaper eg har jobba for. For å yte bra service og ta vare på kunder.

 

Men hey, haters gonna hate.

Hvis det er dette som er poenget med T2 skulle det vært løst ved at Apple har en nettside der de logger alle endringer gjort med hardwaren fra fødsel til død og feks. sender deg sms el. hver gang hardware er endret. Hvis du da er i Romania og bytter skjerm vil du få sms om at skjerm er byttet fra orginal til uorginal (ok, jeg vil spare penger) og at kamera er byttet fra orginal til uorginal (tyveri). Han som kjøper dingsen etterpå vil også se ay skjerm er uorginal. Dette hadde vært en løsning med kunden i fokus.

Lenke til kommentar

Hvis det er dette som er poenget med T2 skulle det vært løst ved at Apple har en nettside der de logger alle endringer gjort med hardwaren fra fødsel til død og feks. sender deg sms el. hver gang hardware er endret. Hvis du da er i Romania og bytter skjerm vil du få sms om at skjerm er byttet fra orginal til uorginal (ok, jeg vil spare penger) og at kamera er byttet fra orginal til uorginal (tyveri). Han som kjøper dingsen etterpå vil også se ay skjerm er uorginal. Dette hadde vært en løsning med kunden i fokus.

 

En mye bedre løsning enn T2-chippen i hvertfall. Men Ville jo krevd at Apple "ringer hjem" om maskinvareendringer, og det ville vel ikke vært så populært.

 

Det beste alternativet spør du meg er at du i "About My Mac" eller tilsvarende sted ville fått opp en melding dersom det befant seg uoriginale deler i maskinen. Slik at både gamle og nye brukere var klar over dette, men kunne fortsette å bruke maskinen med uoriginale deler hvis de selv ønsket det. Vinn-vinn for alle parter. 

Lenke til kommentar

 

Hvis det er dette som er poenget med T2 skulle det vært løst ved at Apple har en nettside der de logger alle endringer gjort med hardwaren fra fødsel til død og feks. sender deg sms el. hver gang hardware er endret. Hvis du da er i Romania og bytter skjerm vil du få sms om at skjerm er byttet fra orginal til uorginal (ok, jeg vil spare penger) og at kamera er byttet fra orginal til uorginal (tyveri). Han som kjøper dingsen etterpå vil også se ay skjerm er uorginal. Dette hadde vært en løsning med kunden i fokus.

 

En mye bedre løsning enn T2-chippen i hvertfall. Men Ville jo krevd at Apple "ringer hjem" om maskinvareendringer, og det ville vel ikke vært så populært.

 

Det beste alternativet spør du meg er at du i "About My Mac" eller tilsvarende sted ville fått opp en melding dersom det befant seg uoriginale deler i maskinen. Slik at både gamle og nye brukere var klar over dette, men kunne fortsette å bruke maskinen med uoriginale deler hvis de selv ønsket det. Vinn-vinn for alle parter. 

"ringer hjem" skjer i dag når man reparerer hos Apple, men kunden ikke får tilgang til informasjonen. Med min forslag vil dette også skje når man reparere selv eller hos uautorisert veksted, ikke så forskjellig fra reaktivering av Windows ved større HW-endringer? Din løsning er helt klart enklest. Man får ikke historikken eller den sms'en, men det er vel ikke ett stort tap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...