Gå til innhold

SNIKTITT: Call of Duty: Black Ops 4 – Blackout


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spillet fremstår vel egentlig som en mellomting mellom PUBG og Fortnite: Battle Royale.

 

PUBG er relativt stort og tregt. God loot er temmelig spredt, det tar litt tid å skaffe seg bra gear og "komme i gang" og det hele føles mer en smule mer taktisk. Du beveger deg over større flater og spillere er generelt mer spredt. Våpenhåndtering, fysikken osv forsøker å være så realistisk som mulig.

 

Fortnite er jo stikk motsatt. Spillet forsøker ikke å være realistisk overhodet. Våpenhåndtering er så "arkade" som det kan få blitt. Ingenting oppfører seg realistisk i det hele tatt og det forsøker ikke å gjøre det heller. Du beveger deg raskere, over mindre områder og du har hele byggeaspektet som gjør det enda mindre realistisk og om ikke enda mer hektisk. Folk hopper og spretter og hurrameg rundt hele tiden.

 

Blackout er en slags mellomting. Nå spiller jeg aldri Call of Duty så jeg har ingen erfaring med våpenhåndtering osv fra tidligere spill. Men du merker jo umiddelbart at våpenhåndteringen er mer arkade og forsøker ikke å være like realistisk som PUBG, men det tar det samtidig langt mer seriøst og alvorlig enn hva Fortnite gjør. Du merker også på måten karakterene beveger seg på at dette er litt mer arkadeaktig enn PUBG, men det gir deg tilgjengelig langt raskere gameplay.

 

 

Hva som er best kommer jo helt an på hva du er ute etter. Men Blackout ser ut til å ha fordelen av at det kjører veldig bra, PUBG sliter jo fremdeles med optimalisering og nettkode som er litt så som så og Blackout har også gjort en veldig smart ting med at loot er umiddelbart tilgjengelig fra du lander, det er raskt å plukke opp våpen og magasinet er automatisk ladet så du slipper frustrasjonen fra PUBG hvor det å lande i befolkede områder blir bingo helt avhengig av om loot er synlig for deg, og hvorvidt spillet lar deg plukke opp våpen og ammo uten nettverkslagg og desync som gjør at du rett og slett blir sjanseløs.

 

 

Mitt store spørsmål rundt Blackout er hvor mye tid og kjærlighet Activision og Treyarch kommer til å legge i modusen? Ettersom det bare en av flere moduser til Black Ops 4, vil modusen bli noe særlig videreutviklet etter lansering? Eller må man vente til neste års Call of Duty for å få noe mer og noe nytt? Som selvstendig titler så mottar jo både PUBG og Fortnite: Battle Royale oppdateringer og nytt innhold kontinuerlig. Har litt på følelsen at det ikke vil være det samme med Blackout?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mitt store spørsmål rundt Blackout er hvor mye tid og kjærlighet Activision og Treyarch kommer til å legge i modusen? Ettersom det bare en av flere moduser til Black Ops 4, vil modusen bli noe særlig videreutviklet etter lansering? Eller må man vente til neste års Call of Duty for å få noe mer og noe nytt? Som selvstendig titler så mottar jo både PUBG og Fortnite: Battle Royale oppdateringer og nytt innhold kontinuerlig. Har litt på følelsen at det ikke vil være det samme med Blackout?

 

Jeg er stort sett enig i absolutt alt du sier over, og spesielt det siste avsnittet er noe jeg har tenkt litt på. Jeg har hatt det veldig morsomt de timene jeg har spilt Blackout og dets BR-modus. Derimot så kjenner jeg at posen er litt fylt opp etter nesten 1000 timer på andre slike spill, så forandring og forbedring er noe som må skje relativt fortløpende. Det gjør meg litt usikker på om jeg skal kjøpe spillet, for jeg frykter rett og slett at jeg går lei. 

 

På den motsatte siden kjøper jeg alltid Battlefield som den store litt tregere simulatoren, og her kommer det jo også en BR-modus. Usikker nå, men flyten til Blackout er fantastisk. Skulle ønske PUBG hadde klart det, for da hadde spillet vært bortimot uslåelig. 

Lenke til kommentar

Hvem skulle tro at Call of Duty med så småe kart kunne få til noe såpass bra? Jeg har preordret ihvertfall, elsket betaen. Beste lydbildet jeg har hørt i et spill. Våpen høres enormt troverdig ut og du ser tracinga av kulene når du skyter på lang avstand. 

Spillet fremstår veldig polert også og alt fra kjøretøy til våpen til båter er ordentlig gjort. 

Tror ikke det tar Fortnite siden Fortnite er nisje produkt med bygginga men Blackout kommer nok til å ta knockout på resterende Battle Royale. 

Lenke til kommentar

Veldig nærme lansering så spørs hvor mye finpuss vi får frem til 12. Oktober. Armoursystemet må nesten bli endret på. Level 3 armour er fullstendig ubalansert. Med level armour 3 så skal du ha temmelig uflaks for ikke vinne en duell mot noe andre som har level 0-2 armour. Det kreves en helt latterlig mengde med kuler for å drepe en med level 3 armour. Level 2 armour er også litt for bra, det blir så høy time to kill at det blir smått latterlig.

 

Det at rundene går såpass raskt er jo på både på godt og vondt. Du mister litt av følelsen du har i PUBG hvor du føler et ekstra stort press. Så fort du ser andre spillere så blir hvertfall jeg litt nervøs for jeg du har gjerne brukt en god 5 min+ på å skaffe loot, du er kanskje relativt godt fornøyd med det du har og har egentlig ikke lyst til å miste det og du vet at ved å gå i en duell så tiltrekker du deg gjerne oppmerksomhet fra folk rundt deg og det å gå i en duell betyr jo at du potensielt dør selv. PUBG har også lavere time to kill, og det tar mye lenger tid å heale så du vet at når du først blir beskutt så har det gjerne store konsekvenser om du så dør eller ikke.

 

I Blackout så er det langt mer run and gun. Ting går raskere, du får loot raskere og selv om det er variasjon i våpen så føles de fleste temmelig like. Du føler en langt mindre risiko når du spiller fordi du har brukt langt mindre tid på få det utstyret og det utgangspunktet du har og for å komme deg dit du er. På det tidspunktet hvor jeg normalt i PUBG vil begynne å vurdere hvor jeg skal bevege meg på kartet, altså jeg er nettopp ferdig med første delen av looting osv så har det gjerne gått en 5 min+, etter 5 min+ i Blackout så er det gjerne maks 15 spillere igjen og er mer eller mindre i end-game. Ettersom du investerer såpass mye mindre tid og loot med unntak av armour er av såpass relativt liten betydning for selve spillet så er det liksom ikke noen voldsomt stor frustrasjon eller tap av å dø med mindre du er i topp-5 og kniver om seieren helt mot slutten.

 

Dette er jo både bra og dårlig. Du mister litt essensen av det Battle Royale sjangeren, hvertfall det PUBG gav oss, samtidig så er det jo i lengden temmelig kjedelig å måtte bruke så mye tid og krefter på looting osv i hver eneste runde av PUBG for deretter å miste alt rett etterpå. Det er jo litt befriende å ha et spill som tar tingene noe mindre seriøst.

 

I utgangspunktet så appellerer nok måten PUBG legger det opp mer til meg, men det PUBG så desperat trenger er bedre og mer stabil ytelse på både klient og server siden. Det er jo helt utilgivelig med ymse nettkode, de-sync osv i spill hvor ting blir såpass nådeløst. Så langt så kjører jo Blackout temmelig prikkfritt.

Lenke til kommentar

En stor opptur det her ja. Må være frustrerende for Bluehole å se Blackout i beta være bedre optimalisert og nær et ferdig produkt en det PUBG er den dag idag flere år etter det var i beta.

 

Kartet er ekstremt bra med mange forskjellige områder ifra tidligere COD multiplayer kart. Så her er det områder mange vil føle seg kjent. Og endelig ikke dette uendelige løpe rundt i evigheter pga alt for stort kart og lite våpen rundt omkring. Her er kartet akkurat passe og med masse våpen etc rundt over alt. Noe som bare åpner opp for enda mer gøy.

 

Jeg tror ikke Blackout kommer til å true Fortnite da det er et "gratis" spill og byr på en annen opplevelse. Men PUBG derimot er nok i deep shit. Helt opp til knea faktisk...

 

Skal bli spennende å se hvilke moduser og hvor Treyarch tar spillet. Jeg forventer mye gøy. Spesielt siden det er Treyarch som er bak roret. 

Lenke til kommentar

Oppfatter denne artikkelen som bare en bekreftelse på at jeg kan vente enda litt til før det kommer en verdig arvtaker til PUBG. Er ikke så stor fan av at det skal være absolutt action hele tiden, og det er en del av spenningen for meg at det innimellom er helt stille og ikke en kjeft å se......det betyr nemlig ikke at ikke du nettopp da er i kikkertsiktet på en eller annen luring. Håper inderlig at Blackout kan bidra til å sette press på de andre aktørene i denne sjangeren, men foreløpig så ser det ut til å være PUBG som passer mest for meg på tross av optimaliseringsproblemene mm. Kanskje kan Mavericks bidra med noe mer.

Lenke til kommentar

Oppfatter denne artikkelen som bare en bekreftelse på at jeg kan vente enda litt til før det kommer en verdig arvtaker til PUBG. Er ikke så stor fan av at det skal være absolutt action hele tiden, og det er en del av spenningen for meg at det innimellom er helt stille og ikke en kjeft å se......det betyr nemlig ikke at ikke du nettopp da er i kikkertsiktet på en eller annen luring. Håper inderlig at Blackout kan bidra til å sette press på de andre aktørene i denne sjangeren, men foreløpig så ser det ut til å være PUBG som passer mest for meg på tross av optimaliseringsproblemene mm. Kanskje kan Mavericks bidra med noe mer.

 

Det er er så absolutt slike situasjoner i Blackout. Mange faktisk. Stort sett hele tiden når jeg spilte da jeg er en som sniker og holder meg unna andre for å overleve til slutten. Men er du en som vil ha action fra støvlene treffer bakken så er det også så absolutt tilstede. 

Lenke til kommentar

Her er jeg litt uenig med deg. Når det kommer til lydbilde er det vel få ting som kan matche Battlefield, og fysikken til kjøretøyene i Blackout er jo ganske kjipe. Moro var det uansett, syns BR-delen var meget velgjort. 

hmm Battlefield V syns jeg ingenting om. Enkelte ting i Blackout er utrolig overdrevet men lyden av kuler som treffer ved siden av deg og fysikken bak det. Det er forskjellig utifra materiale kulene treffer og du ser og hører gnister når kuler treffer stein og metall blant annet. Liker Blackout lydene langt mer enn Battlefield V og noe av det minte meg om militæret da jeg skøt med AG3 på langdistanse :p Du har den lange ekko effekten som går i omgivelsene også. I like it ALOT

 

Spent på hva BFV kommer til å introdusere i Battle Royale nå for de har mye å bevise nå etter Call of Duty faktisk har gjort en bra jobb.

Endret av Avean
Lenke til kommentar

Silkemykt?! Jeg tror du må tilbake til 90-tallet før 85FPS kan omtales som silkemykt. Har sjekket streams til folk som har en "NASA-PC" også, de er skjeldent over 90fps. Det er da minst 30% lavere enn ytelsen til PUBG, som omtales som et spill som kjører relativt dårlig. En ting til å nevne om COD BR, hvis du "hotdropper" (et sted med mange spillere) så takler serveren det enda dårligere enn feks pubg. Alle bare teleporter rundt om kring og siktet ditt hopper frem og tilbake. VELDIG skuffende ytelse fra en AAA produsent.

Lenke til kommentar

Silkemykt?! Jeg tror du må tilbake til 90-tallet før 85FPS kan omtales som silkemykt. Har sjekket streams til folk som har en "NASA-PC" også, de er skjeldent over 90fps. Det er da minst 30% lavere enn ytelsen til PUBG, som omtales som et spill som kjører relativt dårlig. En ting til å nevne om COD BR, hvis du "hotdropper" (et sted med mange spillere) så takler serveren det enda dårligere enn feks pubg. Alle bare teleporter rundt om kring og siktet ditt hopper frem og tilbake. VELDIG skuffende ytelse fra en AAA produsent.

 

Er vel ikke så rart i all den tid PC-BETA er cappet til 90 FPS.... Greit å gjøre et lite snev av research rundt ytelsen før man spyr ut med kommentarer?

 

Når man snakker om ytelse i PUBG så snakker vi ikke nødvendigvis om FPS. Jeg ligger stort sett på 98 FPS som er min cap i Rivatuner da jeg har 100 Hz skjerm. Problemet med PUBG er ytelsen mellom klient og server, så hotdropper du så er det de-sync og loot-delay fra en annen verden. Du kan lande rett oppå et våpen men på grunn av de-sync så får du rett og slett ikke plukket det opp på X-antall sekunder, samtidig som folk rundt deg ikke har samme de-sync så de kan lande 50 meter fra et våpen, løpe bort til det, plukke det opp og begynne å skyte på deg før du har klart å gjøre noe som helst med det våpenet du landet rett på.

 

Nettkoden er temmelig dårlig og ustabil, så du kan se blodsprut når du skyter folk uten at de faktisk har blitt truffet. Du kan føle du løper/dukker bak cover men du blir fremdeles truffet osv.. Dette er gjerne større problem tidlig i spillet, spesielt om du hotdropper men det skjer også utover i spillet ved tilfeldige intervaler også. Spillet føles ikke "smooth" på noe som helst måte.

 

Ting har blitt bedre over tid, men det er fremdeles ikke bra. Og FPS er fremdeles bare et tall, det hjelper ikke at jeg får stabil 98 FPS om jeg ikke er synkron med serveren. Og det hjelper ikke om FPS-måler jevnt over viser 98 FPS om det er høy frame-times og jeg har mikrodips under 40 FPS her og der.

 

 

Her har Blackout vært langt bedre for min del, jevnt over er FPS lavere da jeg stortsett ligger på rundt 65-80 FPS, som er lavere enn jeg generelt har i PUBG men jeg føler ingen microstutter, føler ingen dips og uansett hvordan jeg hotdropper så er det absolutt ingen problem med loot, ingen problemer med de-sync, ingen spillere lagger og spretter frem og tilbake eller noe som helst. Det er bedre enn selv de beste rundene jeg har hatt i PUGB.

 

Dette du mener med hotdropping har jeg aldri opplevd i BETAen. Verken når jeg spiller selv, eller de 4-5 timene jeg har sett Shroud spille.

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Silkemykt?! Jeg tror du må tilbake til 90-tallet før 85FPS kan omtales som silkemykt. Har sjekket streams til folk som har en "NASA-PC" også, de er skjeldent over 90fps. Det er da minst 30% lavere enn ytelsen til PUBG, som omtales som et spill som kjører relativt dårlig. En ting til å nevne om COD BR, hvis du "hotdropper" (et sted med mange spillere) så takler serveren det enda dårligere enn feks pubg. Alle bare teleporter rundt om kring og siktet ditt hopper frem og tilbake. VELDIG skuffende ytelse fra en AAA produsent.

RamGuy svarte vel godt her, men kan nemne at FPS var ulåst i førre beta. Der låg eg på 150-160 FPS med alt på maks (1080ti). Trur ikkje det skal vere noko problem å få bruk for 240hz-skjermen min på release viss eg skrur ned til low.

 

Eg skreiv litt om serverytinga i sniktitten her, men det er litt tidleg å trekkje konklusjonar trur eg. Ein av hovudgrunnane til denne betatesten er vel nettopp å sjå korleis serverane taklar kapasiteten, så det blir nok langt betre. Ser Treyarch er veldig aktive på reddit og foruma sine med å ta til seg feedback, noko som lovar veldig godt. 

Endret av iR' BR34K
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...