Gå til innhold

Verdt å kjøpe boligselgerforsikring?


Kose

Anbefalte innlegg

Hei! 

 

Jeg skal  selge min leilighet. Den er taksert til 2.4 mill, og er på 44kvm. 
Den ble bygget i 2007, og fikk spørsmålet om jeg skulle velge boligselgerforsikring. 

Jeg har forhørt meg med bekjente og kolleger som sier litt forskjellig. 

Promillen er på 3.3 % av kjøpsummen, så summen blir rundt 7.5k (?)

 

Er det verdt å kjøpe det på en såpass "ny" leilighet. Hva slags feil kan oppstå som gjør at jeg kan få bruk for dette? 

Takstmann har vært innom, og sa at det bare var vanlig brukslitasje. Verdt  å nevne at dette er også i 2 etasje. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Største argumentet for å kjøpe forsikring som selgar er at dersom kjøparen er ein kranglefant som skal ha erstatning for alt frå dårlig utvask til defekt pære i utelampen, så du kan henvise til forsikringsselskapet i staden for å måtte bruke energi på dette sjølv.

Det gjer at du som selgar kjøper deg fri for eventuelt mas i ettertid.

Lenke til kommentar

Promillen er på 3.3 % av kjøpsummen, så summen blir rundt 7.5k (?)

 

Er det verdt å kjøpe det på en såpass "ny" leilighet. 

 

Du kan hefte for feil i hele 5 år etter salget.  Jeg solgte i april og jeg valgte forsikring for å undgå problemer etterpå - greit å kunne si seg helt ferdig med den gamle boligen.  De få tusenlapper forsvinder fort om kjøper finner noe å klage på, så jeg følte det var verd det. 

Lenke til kommentar

Ja, kjøp boligselger forsikring!

 

Har hørt at dette er en dårlig deal for selger, da det er svært vanskelig å nå gjennom på denne type forsikringer, men for selger sin del så betyr det kort og godt at du kan henvise til forsikringen uansett (?) hva som skulle dukke opp av utfordringer i kjølevannet av et salg. 

Lenke til kommentar

Ja, kjøp boligselger forsikring!

 

Har hørt at dette er en dårlig deal for selger, da det er svært vanskelig å nå gjennom på denne type forsikringer, men for selger sin del så betyr det kort og godt at du kan henvise til forsikringen uansett (?) hva som skulle dukke opp av utfordringer i kjølevannet av et salg. 

Antar du mener kjøper?

Det er også en forsikring for at kjøper vet at noen har kapital til å utbetale eventuelle krav, men f.eks. Protector er kjent for å ikke være enkle å ha med å gjøre. 

Lenke til kommentar

Om du har innboforsikring, dekker den dette ved retthjelpsdekning på typisk inntil 100000,- minus egenandel.

 

Edit:

"Forbrukerrådets fagdirektør for bolig, mener imidlertid forsikringen som oftest ikke er nødvendig."

"- På den andre siden, hvis du har en grei bolig, du svarer kurant og hederlig på spørsmål, slik at den som kjøper vet hva han får, så har ikke den som kjøper noe å klage på. Da har du tilsvarende mye lavere behov for en eierskifteforsikring, sier han."

https://www.hegnar.no/Nyheter/Eiendom/2016/07/Advarer-boligselgere-Dette-er-unoedvendig

Endret av det
Lenke til kommentar

I fagdirektørens uttalelse ligger det jo en del landminer. For det første, har du en "grei bolig"? For det andre er du ikke bare ansvarlig for det du vet, men også det du ikke vet, men skulle ha visst.

 

Det er her boligselgerforsikring etter min mening trer inn (og som er grunnen til at jeg kjøpte det ved forrige salg). Den beskytter deg mot det du ikke vet, men som en eller annen tingrett mener du måtte ha visst.

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...