Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny jobb - firmabil eller fast kjøregodtgjørelse? Hvilken bil velger du?


DEEEJ

Anbefalte innlegg

Hei alle, 

 

Har fått ny jobb og valget står mellom firmabil/leasing eller bruk av privat bil med 7.500 NOK i fast månedlig kjøregodtgjørelse. (Jeg regner med at det må skattes av - akkurat som firmabilen). 

 

Her er bilene jeg kan velge mellom:

  1. BMW   318d Touring Aut. Blue Performance
  2. Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Green tec DSG
  3. Skoda Superb Combi 2.0 TDI Green tec DSG
  4. Volvo   V60 D4 Geartronic

Spørsmålet er om jeg burde gå for firmabil, eventuelt hvilken, eller fast kjøregodtgjørelse - må da kjøpe inn en bil selv. Er en service ingeniør stilling som innebærer mye reise, regner med 25-30.000 KM årlig. 

 

Står også "* other versions or motorizations of the listed vehicles are possible (if aligned with CO2 maximum, within budget and if KOMBI or Minivan" - (lista ble forøvrig sist oppdatert i 2015 står det også) kom med forslag :)

 

Hører gjerne deres tanker?

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal de 7 500,- i fast kjøregodtgjørelse dekke alle kostnader ved å ha privatbil, så kan det umulig lønne seg over firmabil.

 

Der jeg jobber får vi valget mellom firmabil eller 4000,- i måneden, pluss statens satser for KM og dessuten tar de regningen for bompenger.

Allikevel velger de fleste firmabil, da det økonomisk går ca opp i opp dersom du også kjører en del privat og det er enklere.

Lenke til kommentar

Det er mulig å foreslå bil så lenge det er innenfor samme budsjett, stasjonsvogn/suv. Hva ville du gått for?

Det er et budsjett det er umulig å finne en god bil i, særlig om man skal kjøre såpass mye.

 

Dessuten ville jeg gått for en bensinbil, diesel lukter fælt og motorene kakler når de brukes.

Lenke til kommentar

Det bør være noe økonomi tatt med her.

Eller du kan lease en ny gjerrig 2 seter service/håndverker bil og gå for fast kjøregodtgjørelsen på 7500,~

Kjenner mange som gjør slik.

 

Eks Citröen Berlingo 2 seter BlueHDi L1 Proff

- 1 990,- per mnd.

- Innskudd 0,-

- Leieperiode på 60 mnd

- Fri kjørelengde

 

Eventuelt kjøpe en.

 

Fører du kjørebok (kan enklest gjøres med å installere elektronisk) slipper man å få fordelsbeskatning av jobbrelatert kjøring.Skattefri sats er 3,50 i 2018.

 

 

Det er veldig komfortabelt å ha firmabil. Har selv hatt det tidligere i mange år

Men man må være obs på ekstrabeskatningen.

Bruk denne for å finne ut hvor mye du trekkes ekstra i skatt.

https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/908-firmabilskattkalkulator

Merk også skattefordelen med elbil som firmabil:

Rabatt for elbil: På elbiler settes grunnlaget til 60 prosent av nybilprisen i 2018. I 2017 var grunnlaget 50 prosent. Koster elbilen 200.000 kroner, blir dermed grunnlaget 120.000 kroner i 2018, og 100.000 kroner i 2017. Hvis du i tillegg har en kjørelengde på over 40.000 km i yrket blir grunnlaget 45 prosent.

I grunn eksempelet er differansen elbil 2300,- kontra bensin/diesel 3700,- pr mnd i skattetrekk . Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Hei alle, 

 

Har fått ny jobb og valget står mellom firmabil/leasing eller bruk av privat bil med 7.500 NOK i fast månedlig kjøregodtgjørelse. (Jeg regner med at det må skattes av - akkurat som firmabilen). 

 

Her er bilene jeg kan velge mellom:

  1. BMW   318d Touring Aut. Blue Performance
  2. Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Green tec DSG
  3. Skoda Superb Combi 2.0 TDI Green tec DSG
  4. Volvo   V60 D4 Geartronic

Spørsmålet er om jeg burde gå for firmabil, eventuelt hvilken, eller fast kjøregodtgjørelse - må da kjøpe inn en bil selv. Er en service ingeniør stilling som innebærer mye reise, regner med 25-30.000 KM årlig. 

 

Står også "* other versions or motorizations of the listed vehicles are possible (if aligned with CO2 maximum, within budget and if KOMBI or Minivan" - (lista ble forøvrig sist oppdatert i 2015 står det også) kom med forslag :)

 

Hører gjerne deres tanker?

 

Ang valg av bil så BMW eller Volvo.

 

Prøvekjøre begge to å ta den du føler deg mest komfortabel i!!

Jeg hadde nok valgt BMWen pga litt sportslig følelse versus Volvoen. Men beggge er super!

Lenke til kommentar

Det er et budsjett det er umulig å finne en god bil i, særlig om man skal kjøre såpass mye.

 

Dessuten ville jeg gått for en bensinbil, diesel lukter fælt og motorene kakler når de brukes.

 

Du vil vel merke fint lite til både lukt og lyd der inne I kupeen, Når tyskerne visste hvordan de lydisolerte allerede på slutten av 80tallet... tenker mest på BMWen, men vil tro at også Volvoen er helt ok på dette feltet. Disse to vil slå de to andre godt på dette punktet.

 

Så lenge firmaet spanderer ville jeg personlig gått for BMWen, med tanke på comfort. Comfort er noe du vil sette pris på ved lengre kjøring.

Lenke til kommentar

Du vil vel merke fint lite til både lukt og lyd der inne I kupeen, Når tyskerne visste hvordan de lydisolerte allerede på slutten av 80tallet... tenker mest på BMWen, men vil tro at også Volvoen er helt ok på dette feltet. Disse to vil slå de to andre godt på dette punktet.

Dette er jo bare tull, diesellyden er dessverre påtrengende i selv nye premiumbiler type Mercedes-Benz E-klasse, BMW 5-serie og Audi A6 merker man diesellyden.

Jeg kjører bensinbil med hørbar motor.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar

Kalkulator for hvor mye skatt man må betale for firmabil i 2017/18:

https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/908-firmabilskattkalkulator

 

Og her er noen kloke ord rundt kjøregodtgjørelse:

https://www.smartepenger.no/98-bil/372-kjoregodtgjorelse

 

Kilometergodtgjørelsen er vel blitt så dårlig de siste årene med blåblå-regjering at det dessverre ikke lønner seg lengre å bruke privatbilen om man reiser mye.

Lenke til kommentar

Dette er jo bare tull, diesellyden er dessverre påtrengende i selv nye premiumbiler type Mercedes-Benz E-klasse, BMW 5-serie og Audi A6 merker man diesellyden.

Jeg kjører bensinbil med hørbar motor.

 

Jeg kjører en S210 E320CDI 2000 modell.

Hører kun motorlyden når jeg gir på det jeg kan. Så Diesellyden vil man ikke merke med unntak av pådrag :)

Lenke til kommentar

Jeg kjører en S210 E320CDI 2000 modell.

Hører kun motorlyden når jeg gir på det jeg kan. Så Diesellyden vil man ikke merke med unntak av pådrag :)

Det er sant at man ikke hører diesellyden med mindre man kjører.

 

Dog hører jeg den også på tomgang i tilsvarende bil som du har (jeg har kjørt både W210 og S210 med den motoren)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...