Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny jobb - firmabil eller fast kjøregodtgjørelse? Hvilken bil velger du?


DEEEJ

Anbefalte innlegg

Jeg ville også tenkt litt på hva og hvor mye du kommer til å evt. bruke bilen privat.

 

Jeg har en privatbil som kona kjører og en firmabil (varebil kl. 2) med elektrisk kjørebok som jeg da har med hjem og kan bruke privat. Hittil i år har det kostet meg ca. 2000 kr å bruke den bilen privat.

 

En stor fordel med firmabil generelt er at man slipper å tenke på drivstoffkostnader, dekk, service, reparasjoner, forsikring, osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville også tenkt litt på hva og hvor mye du kommer til å evt. bruke bilen privat.

 

Jeg har en privatbil som kona kjører og en firmabil (varebil kl. 2) med elektrisk kjørebok som jeg da har med hjem og kan bruke privat. Hittil i år har det kostet meg ca. 2000 kr å bruke den bilen privat.

 

En stor fordel med firmabil generelt er at man slipper å tenke på drivstoffkostnader, dekk, service, reparasjoner, forsikring, osv.

 

Og hvor mye skatt betaler du for dette ? Det er ofte det som er det interessante i regnestykket.

Lenke til kommentar

Og hvor mye skatt betaler du for dette ? Det er ofte det som er det interessante i regnestykket.

Det blir lagt på 3,40 kr på inntekten min per kjørte private kilometer. Bruker ikke den bilen så mye privat, så har kjørt rundt 1400 km privat i år. Dermed får jeg et påslag på 4760 kr, som det da skattes av. I praksis underkant av 2000 kr. Ikke galt for en splitter ny Vito med innredning og proppfull av verktøy. :)

Endret av CFM
Lenke til kommentar

Det blir lagt på 3,40 kr på inntekten min per kjørte private kilometer. Bruker ikke den bilen så mye privat, så har kjørt rundt 1400 km privat i år. Dermed får jeg et påslag på 4760 kr, som det da skattes av. I praksis underkant av 2000 kr. Ikke galt for en splitter ny Vito med innredning og proppfull av verktøy. :)

 

Skjønner.. da kommer du i en litt annen klasse enn det TS er. Det er egne regler for varebil klasse 2 eller lastebiler under 7501 kilo.

Regner med du husker på at kjøring til/fra jobb regnes som privat kjøring ;)

Lenke til kommentar

Skjønner.. da kommer du i en litt annen klasse enn det TS er. Det er egne regler for varebil klasse 2 eller lastebiler under 7501 kilo.

Regner med du husker på at kjøring til/fra jobb regnes som privat kjøring ;)

Ja, tenkte bare å fylle på med andre muligheter også. :)

 

Angående arbeidssted så spørs det om det er fast eller ikke. Jeg har ikke fast arbeidssted, farter rundt hele østlandet. :)

Endret av CFM
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei igjen,

 

Da har jeg klart å reforhandle betingelsene og får 7500 NOK + statens satser for KM godtgjørelse. Hvor mye kjøring det blir er usikkert, men en god del.

 

Om jeg går for firmabil så må jeg skatte ca 4.500 EKSTRA i måneden.

 

Det virker som jeg sitter igjen med ca 7-9.0000 kroner mer i måneden om jeg velger egen bil.

 

Jeg lener meg mot å kjøpe en "billigere" stasjonsvogn i rundt 100.000 klassen.

 

Tanker?

Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

Da har jeg klart å reforhandle betingelsene og får 7500 NOK + statens satser for KM godtgjørelse. Hvor mye kjøring det blir er usikkert, men en god del.

 

Om jeg går for firmabil så må jeg skatte ca 4.500 EKSTRA i måneden.

 

Det virker som jeg sitter igjen med ca 7-9.0000 kroner mer i måneden om jeg velger egen bil.

 

Jeg lener meg mot å kjøpe en "billigere" stasjonsvogn i rundt 100.000 klassen.

 

Tanker?

 

Hvis du går for privatbil, og det kan se ut som det blir mest lønnsomt med ny avtale(?), ville jeg fortsatt kjøpt en bil med nybilgaranti. 

 

1: Nye biler er tryggere, og har ofte moderne komfortutstyr, som CarPlay, adaptiv cruisecontroll o.l. 

2: Du er sannsynligvis helt avhengig av at bilen er i orden hver dag. En 4-5 år gammel stasjonsvogn har sannsynligvis dårligere betingelser på lånebil/mobilitetsgaranti, og kan bli fryktelig dyr å reparere. Et turbohavari er fort 25 000. 

 

En plug-in-hybrid ser ut til å få en del fordeler fremover, med lavere bomsatser etc. KIA Niro har for eksempel greit med plass, og har 7 års garanti. Lite å tenkte på ift bilhold. Husk at jobben din ikke er å vedlikeholde og styre med bilen. Det bør være tut og kjør mest mulig, slik at du kan jobbe. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...