Gå til innhold

Apple Pay lansert i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

Noen dager etter at vipps og bankaxept fusjonerer? Jeg lukter flopp.

 

 

Mulig jeg misforstår, men disse er vel ikke i direkte konkurranse? Apple Pay er da ikke en "vennebetalings-tjeneste"..?

 

On topic, så skal dette testes. Jeg er klar for enklere betaling.

 

Edit: Hmm.. fikk "your issuer does not support this card yet" fra SBanken..

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Med Vipps, BankID og Bank Axept så får de vennebetaling, elektronisk betaling på nett og i butikk og en tjeneste for identifisering.

 

Og aller aller viktigst: Med nær null i transaksjonskostnad som dagens debit-kort. Gebyrene til apple pay blir skyhøye i forhold.

 

Apple Pay fungerer glimrende i USA og UK. F.eks. vil jeg kunne bruke det på tuben i London uten noe mer mere fiksfakserier. Eller på Starbucks i USA.

Lenke til kommentar

Forsøkte å legge til Sbanken sitt debit- og kredittkort. Ingen av dem fungerte og rapporterte at kort-utsteder ikke støtter Apple Pay.

 

Fra en kommentar på Itavisen:

"Fikk denne fra Sbanken: Produktet er ennå ikke klart for lansering hos oss, det gjenstår ennå en god del arbeid før vi kan komme med en lanseringsdato. Det kommer en påmeldingsliste på nettsiden vår der du kan melde deg på for å få informasjon om når du kan få Apple Pay i Sbanken"

Lenke til kommentar

Får blåse støv av Santander kortet mitt.
Har KLP og skal gi de 3 måneder på å støtte Apple Pay før jeg byttet bank.

Samme hadde jeg gjort hadde jeg kjørt Google Pay og det hadde vært lansert i Norge, og min bank ikke hadde støttet det.

Kort kan jeg av og til glemme i bil eller hjemme, mobil og Apple Watch er alltid med meg.

Jeg vil ha tilgang på de mulighetene som blir gitt meg, og ikke bli begrenset av et sirompa system.

Jeg bryr meg lite om at nye Vipps samarbeidet vil bli billigere og mer effektivt i Norge en Apple Pay.

De fleste av oss er ikke i Norge hele året, og Apple Pay støttes utenfor landegrensene..

Endret av AllFather
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med Vipps, BankID og Bank Axept så får de vennebetaling, elektronisk betaling på nett og i butikk og en tjeneste for identifisering.

 

Og aller aller viktigst: Med nær null i transaksjonskostnad som dagens debit-kort. Gebyrene til apple pay blir skyhøye i forhold.

 

Vipps måtte inngå en ikke-diskriminering avtale med Konkurransetilsynet for at sammenslåingen med BankAxept skulle godkjennes. Så når Vipps kommer med betaling i butikk må de også tilby BankAxept i Apple Pay med tilsvarende transaksjonskostnad.

Lenke til kommentar

Det siste vi behøver er en betalingsløsning basert på kredittkort. Jeg ser ingen grunn til at butikkene skal betale høye provisjoner til kortselskapene så lenge bankaxept er billigere og virker som smurt.

Det var uungåelig når de største bankene og BankAxept ble mer opptatt av sin egen løsning enn å tilby tjenester til de løsningene som finnes. Men når Vipps kommer i butikk må BankAxept også tilbys i Apple Pay, så dette blir bare en begrenset periode.

Lenke til kommentar

[quote name='spiff42' timestamp='1529482108'  

Vipps måtte inngå en ikke-diskriminering avtale med Konkurransetilsynet for at sammenslåingen med BankAxept skulle godkjennes. Så når Vipps kommer med betaling i butikk må de også tilby BankAxept i Apple Pay med tilsvarende transaksjonskostnad.

 

Nei, Apple Pay har allerede i dag tilgang til BankAxept dersom de ønsker det. Det står ikke noe i vedtaket om at tilgangen først trer i kraft når Vipps tilbyr betaling i butikk.

 

Tviler på at Apple er så interessert i BankAxept. Det er et ukjent begrep for en amarikaner som er vokst opp med sjekkhefte og en bunke kredittkort.

Lenke til kommentar

Nei, Apple Pay har allerede i dag tilgang til BankAxept dersom de ønsker det. Det står ikke noe i vedtaket om at tilgangen først trer i kraft når Vipps tilbyr betaling i butikk.

 

Tviler på at Apple er så interessert i BankAxept. Det er et ukjent begrep for en amarikaner som er vokst opp med sjekkhefte og en bunke kredittkort.

 

Det står sikkert ikke eksplisitt i vedtaket, men konkurransetilsynet kan vel ikke tvinge Vipps til å tilby tjenester til andre som de ikke har lansert selv. F.eks. er det vel fortsatt ikke klart hva transaksjonskostnaden for BankAxept på mobil vil være. DnB har jo også i dag sagt at det var de som ikke ønsket å tilby Apple Pay til sine kunder, det indikerer at Apple ønsker å samarbeide med flere.

 

Det siste er jo bare tull, selv om USA lenge har ligget langt tilbake når det kommer til betaling med kort/mobil.

Lenke til kommentar

 

Nei, Apple Pay har allerede i dag tilgang til BankAxept dersom de ønsker det. Det står ikke noe i vedtaket om at tilgangen først trer i kraft når Vipps tilbyr betaling i butikk.

 

Tviler på at Apple er så interessert i BankAxept. Det er et ukjent begrep for en amarikaner som er vokst opp med sjekkhefte og en bunke kredittkort.

 

Det står sikkert ikke eksplisitt i vedtaket, men konkurransetilsynet kan vel ikke tvinge Vipps til å tilby tjenester til andre som de ikke har lansert selv. F.eks. er det vel fortsatt ikke klart hva transaksjonskostnaden for BankAxept på mobil vil være. DnB har jo også i dag sagt at det var de som ikke ønsket å tilby Apple Pay til sine kunder, det indikerer at Apple ønsker å samarbeide med flere.

 

Det siste er jo bare tull, selv om USA lenge har ligget langt tilbake når det kommer til betaling med kort/mobil.

Husleie og regninger betales normalt med sjekk. Faktisk gjør Norge det samme om du bor i utlandet og får igjen penger på skatten. Amerikanske bensinstasjoner tar ofte debetkort, og tar ekstra om du bruker kredittkort. I det minste i California.

Lenke til kommentar

Appelpay kun for de med deres produkter. Ikke betaler de skatt til Norge heller. Rart at de får lov å starte dette her....

Vipps fungerer jo helt utmerket og det kan alle bruke uansett telefonmerke...

Vipps er veldig fint når man er hjemme i Norge og skal sende penger mellom to personer men ikke ellers, derfor er det for min del fantastisk med Apple Pay som kan brukes i mange land når jeg er ute på jobbreise. Samme om vipps får bankaxept så hjelper det utrolig lite når jeg er i f.eks USA eller andre land.
Lenke til kommentar

Nå snakker vi om en norsk lansering og det norske markedet. I det store utland er det fortsatt cash som er kongen, selv i antatt avanserte land. Prøv feks å betale en tysk taxisjåfør med kort. Da blir han brått surken.

 

At folk med epletelefoner nå plutselig skal kunne betale for alt, globalt, med en iDevice er utopi.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...