Gå til innhold

Apple Pay lansert i Norge


Anbefalte innlegg

Savner litt kritisk informasjon i artikkelen. Hvor mye koster det for bedrifter å bruke? I USA tar de vel 3%, mens norske Bank Axept tar 12 øre. Hvor stor andel tar Apple og hvor mye går til bankene? Hvordan er personvernet tatt vare på? Rutes alle transaksjoner gjennom California? 

 

Dette er viktig informasjon for å avgjøre om vi skal omfavne eller kritisere DNB sin beslutning. Samt for å forstå om Apple Pay vil bli støttet av store bedrifter som Norgesgruppen og Rema.

Endret av Tindin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er åpenbart at Apple aldri gjør noe gratis, så det er rimelig å forvente at de tar seg rikelig betalt. Når ordinære gebyrer på kredittkort ligger på ca 1,9% kan man nok anta minst 3% med Apple. Kjedelig at TVen koster 600 mer fordi man ikke orker å dra bank axept kortet istedet..

Lenke til kommentar

Det er åpenbart at Apple aldri gjør noe gratis, så det er rimelig å forvente at de tar seg rikelig betalt. Når ordinære gebyrer på kredittkort ligger på ca 1,9% kan man nok anta minst 3% med Apple. Kjedelig at TVen koster 600 mer fordi man ikke orker å dra bank axept kortet istedet..

Apple tar 0,15% av hver transaksjon fra kort-tilbyderen. Kosten ligger altså hos banken, og ikke hos butikken du handler. I tilegg skal VISA/Mastercard ha sin del av kaka for hver transaksjon.

 

Det vi kanskje vil se med tiden er at f.eks. årsavgift e.l. på utstedt bankkort fra banken vil øke noe for å veie opp for den økte kosten på 0,15% per transaksjon. Faktisk vil jeg lufte ideen om å la funksjonen mobil-betaling være en opsjon du kan legge på kortet ditt hos banken for å få mulighet til å benytte deg av f.eks. Apple Pay / Google Pay e.l. Jeg hadde ikke hatt noe problem med å betale f.eks. 1000 ekstra hvert år for å kunne benytte meg av Apple Pay.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Med Vipps, BankID og Bank Axept så får de vennebetaling, elektronisk betaling på nett og i butikk og en tjeneste for identifisering.

 

Og aller aller viktigst: Med nær null i transaksjonskostnad som dagens debit-kort. Gebyrene til apple pay blir skyhøye i forhold.

 

Apple Pay fungerer glimrende i USA og UK. F.eks. vil jeg kunne bruke det på tuben i London uten noe mer mere fiksfakserier. Eller på Starbucks i USA.

Tja, her i Norge fungere Vips utmerket på T-banen. Fikk heller ikke registrert kort fra Handelsbanken, men anser at Apple-pay ikke kommer til å være noe savn...

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...