Gå til innhold

Teslas neste storoppdatering låser opp de første selvkjøringsmulighetene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant. Om versjon 9 nå blir ensbetydende med å være "en del av selvkjøringspakken", vil vi som ikke har betalt for denne blir stående meg et system som ikke er bra. Ev. må de gjøre separate oppdateringer. Fremdeles er det mye som ikke er på plass i AP2, og som ikke relaterer til selvkjøring, som skiltlesing.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Interessant. Om versjon 9 nå blir ensbetydende med å være "en del av selvkjøringspakken", vil vi som ikke har betalt for denne blir stående meg et system som ikke er bra. Ev. må de gjøre separate oppdateringer. Fremdeles er det mye som ikke er på plass i AP2, og som ikke relaterer til selvkjøring, som skiltlesing.

 

Det behøver ikke oppdateres separat. Mobiltelefoner får samme oppdatering, men har ikke alltid samme sensorer. De har da felles baseline, men noen kan ha utvidet funksjonalitet.

 

Bilene uten utvidede sensorer kan fremdeles bli bedre med ny programvare. Bilene med blir imidlertid enda bedre.

Lenke til kommentar

Hvis Musk er noe beslektet med resten av verdens CEO/gründere med kremmersjel, skal man ta det med en lite klype salt når sjefen er den som svarer på spørsmål om svak/manglende funksjonalitet...

 

:B

 

Tviler ikke på den overordnede "begynner å slå på full selvkjørende funksjonalitet", men det spørs om Musk er den som sjekker med Q/A om akkurat fletting er ferdig testet før han lover ting på plass. Det er kanskje heller sånn at han først lover og deretter gir beskjed nedover i systemet "make it happen"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Får håpe noen har en løsning for de som jobber i transportsektoren i dag. Kjedelig når folk blir arbeidsledig.

Så lenge de rike har det godt...

 

For at de rike skal tjene penger, må det finnes konsumenter. Men de trenger kanskje ikke tjene flere penger for å ha det godt, det ligger jo i konservatisme at man skal beholde pengene der de allerede er ;)

 

Jeg er ikke veldig redd for sjåførene på kort sikt. Selv om mindre av jobben deres blir kjøring, tror jeg fortsatt det er ønskelig med en person i bilen. Om ikke annet, for å bullshitte politiet når de blir stoppet i kontroll med sommerdekk på glattisen, og for å kjøre vogntoget til veikanten og fjerne slaps og is fra sensorene når sikten forsvinner på fjellovergangene. Og hvis f.eks. lasten forskyver seg, er et menneske en ganske tilpasningsdyktig og rimelig lasterobot. Sjåfører har også plikt til å bedrive livreddende førstehjelp, og dit er vel ikke lasersensorene kommet riktig fram ennå.

 

På relativt kort sikt kan det bli økonomisk fordelaktig å ha helautomatisert transport, men kun når dette fortrenger lønnsomheten for de andre vil jobber forsvinne. Mange som allerede driver lønnsomme bedrifter vil nok være konservative med å gjøre store investeringer og omveltninger på kort sikt. Og da vil de som gjør det være i en god posisjon til å heller ha større marginer enn å nødvendigvis skulle overføre hele den økonomiske fordelen til kundene.

Lenke til kommentar

Hvis Musk er noe beslektet med resten av verdens CEO/gründere med kremmersjel, skal man ta det med en lite klype salt når sjefen er den som svarer på spørsmål om svak/manglende funksjonalitet...

 

:B

 

Tviler ikke på den overordnede "begynner å slå på full selvkjørende funksjonalitet", men det spørs om Musk er den som sjekker med Q/A om akkurat fletting er ferdig testet før han lover ting på plass. Det er kanskje heller sånn at han først lover og deretter gir beskjed nedover i systemet "make it happen"?

 

Dersom du hadde lest noe om Elon Musk så hadde du sett at han ikke er mye beslektet med folk med tilsvarende titler i store konsern.

 

Andre toppledere sover ikke på gulvet i bedriften for å kunne være med spot on på å løse problemer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Får håpe noen har en løsning for de som jobber i transportsektoren i dag. Kjedelig når folk blir arbeidsledig.

Så lenge de rike har det godt...

 

For 20 år siden måtte du satt deg ned, skrevet et brev til vg, postet det og sendt det. Så kunne vg kanskje trykket kommentaren din. Da ville 10 mennesker vært involvert i at du skal få skrevet kommentaren din.

 

I dag jobber de samme 10 menneskene med å utvikle kommentarfelt på vg/tek.no, overvåke kommentarene, sørge for at internett fungerer for deg slik at du kan skrive kommentaren. Det er ikke 10 nye ledige plasser i arbeidsledighetskøen selv om facebook eksisterer... Du kan plusse på 10 år og finne så mange eksempler du vil... det er ikke sånn det funker at mennesker ikke finner på noe nytt

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For 20 år siden måtte du satt deg ned, skrevet et brev til vg, postet det og sendt det. Så kunne vg kanskje trykket kommentaren din. Da ville 10 mennesker vært involvert i at du skal få skrevet kommentaren din.

 

I dag jobber de samme 10 menneskene med å utvikle kommentarfelt på vg/tek.no, overvåke kommentarene, sørge for at internett fungerer for deg slik at du kan skrive kommentaren. Det er ikke 10 nye ledige plasser i arbeidsledighetskøen selv om facebook eksisterer... Du kan plusse på 10 år og finne så mange eksempler du vil... det er ikke sånn det funker at mennesker ikke finner på noe nytt

 

Det er ikke helt sammenlignbare endringer som skjer fremover. Tidligere har mange jobber uten særlig krav til utdannelse blitt automatisert bort. På grunn av kostnader, helse/miljø/sikkerhet og kvalitet.

 

Nå begynner automatiseringen og kunnskapsroboter å spise seg inn i yrker for høyt utdannede.

 

Tenk også over hva det vil bety for mange andre nasjoner som har store mengder mennesker som kan automatiseres bort. Konsekvensen av stor arbeidsledighet eller tilgjengelighet på hard presset arbeidskraft i mange land vil også påvirke oss her i Norge etter hvert.

 

Et sted vi plasserer flere og flere mennesker inn i er utdanningssystemet. Flere og flere tar lengre og lengre utdannelser for mer og mer uviktige jobber.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

For 20 år siden måtte du satt deg ned, skrevet et brev til vg, postet det og sendt det. Så kunne vg kanskje trykket kommentaren din. Da ville 10 mennesker vært involvert i at du skal få skrevet kommentaren din.

 

I dag jobber de samme 10 menneskene med å utvikle kommentarfelt på vg/tek.no, overvåke kommentarene, sørge for at internett fungerer for deg slik at du kan skrive kommentaren. Det er ikke 10 nye ledige plasser i arbeidsledighetskøen selv om facebook eksisterer... Du kan plusse på 10 år og finne så mange eksempler du vil... det er ikke sånn det funker at mennesker ikke finner på noe nytt

Joda, men problemet er fortsatt reelt. Akkumulasjon av rikdom og utfasing av yrker. Greit nok at det har fungert rimelig bra til nå, men at fremtiden vil se det samme mønsteret er det INGEN som kan garantere.

Lenke til kommentar

 

 

Den vanlige Autpilot-pakken koster 40 400 kroner i dag, mens du må ut med ytterligere 24 200 kroner for oppgraderingen.

Tesla tar seg godt betalt ser jeg.

Utvikling av software kan være veldig dyrt. Opp til mange ganger prisen av maskinvaren som må installeres fysisk.

 

Hvorvidt det er dyrt eller ikke, kommer vel an på hvor mye de blir sittende igjen med av profitt i forhold til kostnadene.

 

Om det er verdt pengene for din egen del, er en annen sak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Den vanlige Autpilot-pakken koster 40 400 kroner i dag, mens du må ut med ytterligere 24 200 kroner for oppgraderingen.

Tesla tar seg godt betalt ser jeg.

Utvikling av software kan være veldig dyrt. Opp til mange ganger prisen av maskinvaren som må installeres fysisk.

 

Hvorvidt det er dyrt eller ikke, kommer vel an på hvor mye de blir sittende igjen med av profitt i forhold til kostnadene.

 

Om det er verdt pengene for din egen del, er en annen sak.

Lurer på åssen de har løst det med snø og is på veien? ikke greit å være selvkjørende hvis en ikke ser noe merking. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lurer på åssen de har løst det med snø og is på veien? ikke greit å være selvkjørende hvis en ikke ser noe merking. :)

 

Dette systemet er nok optimert for assistanse, og da på bare veier der merkingen kan sees. Om merkingen ikke sees, så vil ikke denne la seg aktivere.

 

For neste steg som er autonomi, så må man ha "markører" eller sensorer i veibanen som kan tilkjennegi seg under annet dekke, og som bilen da er i stand til å motta. Dette krever samarbeide med veimyndigheter, andre bilfabrikanter og firmaer som jobber med sensorteknologi.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla tar seg godt betalt ser jeg.

Utsalgsprisen for hardwaren som Tesla bruker ble vel estimert til godt over 100 000 NOK tilbake i 2016 da de oppgraderte den(kun "PC-en", ikke kamera og sensorer hvis jeg husker rett). Nå er det jo absolutt ikke det Tesla betaler for hardwaren, men det er hvertfall en indikasjon på det stikk motsatte av din kommentar. Det er nok ikke i autopilot-pakken marginene ligger.

Lenke til kommentar

Interessant. Om versjon 9 nå blir ensbetydende med å være "en del av selvkjøringspakken", vil vi som ikke har betalt for denne blir stående meg et system som ikke er bra. Ev. må de gjøre separate oppdateringer. Fremdeles er det mye som ikke er på plass i AP2, og som ikke relaterer til selvkjøring, som skiltlesing.

 

Du vil få det du er lovet, har du ingen AP vil du motta få eller ingen AP funksjoner, har du grunnleggende AP vil du få og få oppdatert de grunnleggende AP funksjonene etterhvert som de forbedres, har du oppgradert til full selvkjøring pakke vil du få alle funksjoner så snart de kommer ut.

Og ønsker du å ha flere funksjoner en du betalte for kan du jo betale i etterkant og få dem aktivert i etterkant.

Skal godt gjøres å si seg missfornøyd med den ordningen tenker jeg (så lenge de faktisk leverer det de har lovt, det vet vi jo ikke enda)

Lenke til kommentar

Joda, men problemet er fortsatt reelt. Akkumulasjon av rikdom og utfasing av yrker. Greit nok at det har fungert rimelig bra til nå, men at fremtiden vil se det samme mønsteret er det INGEN som kan garantere.

 

Garanti nei. Problem nei.

 

Tidligere automasjon har medført en veldig slak produktivitetsvekst i samfunnet som helhet. (Fra 1970 til 2010 har den bare doblet 2,5 ganger. )

 

Over dette tidsrommet har mange, både yrker og stillinger, som du påpeker - forsvunnet fra arbeidsmarkedet.

 

Produktivitetsveksten i samfunnet er det som gjør at vi blir rikere. Det er mao. denne som er underliggende makrodriver for BNP vekst over tid.

I en utviklet, moden markedsøkonomi vil BNP vekst, justert for "business-cycle" variasjoner, være fasit på hvor mye økt verdiskapning man har, som følge av at man tatt i bruk ny kunnskap - det være seg ny teknologi, ny metode, ny organisering osv..

 

Hvis du ser på moderne tid i den vestlige verden så har følgende skjedd:

- Vi jobber færre timer

- Vi har mer ferie

- Vi tar mer utdanning

- Vi får mer penger per time arbeid, som resulterer i:

- Økt levestandard for alle i samfunnet

 

Den revolusjonen vi nå står ovenfor, med selvkjørende biler, iot, AI osv vil produsere teknologien og verktøyene som vil muliggjøre ekstreme hopp på produktivitetskurven.

 

Jeg kan ikke se noen grunn til at vi ikke vil følge det samme mønsteret:

-Vi trenger å jobbe færre timer (kanskje slippe - borgerlønn er en ting - med god grunn)

- Vi får mer ferie

- Vi tar mer utdanning

- Vi får mer penger per time arbeid, som resulterer i:

- Økt levestandard for alle i samfunnet.

 

Og for å si det sånn.. Det er enkeltmennesker med gode ideèr som både klarer å drive fram denne revolusjonen, samt å tjene store mengder penger på sine nyvinninger. Dette bør ingen miste nattesøvnen over.

Lenke til kommentar

Dersom du hadde lest noe om Elon Musk så hadde du sett at han ikke er mye beslektet med folk med tilsvarende titler i store konsern.

 

Andre toppledere sover ikke på gulvet i bedriften for å kunne være med spot on på å løse problemer.

 

Joa, jeg vet det. Jeg tror bare ikke du blir multimiliardær gjennom å spørre oss teknologene først. 

Lenke til kommentar

Tesla tar seg godt betalt ser jeg.

 

Ikke sammenlignet med det jeg fikk opp da jeg skulle velge stereoanlegg i MB's B-klasse elbil "bygg din bil"-editor. Der var det raskt 100k i påslag for DVD og høyttalere. Needless to say, den lave startprisen viste seg å ikke være lav når man var ferdig der. 

 

Ikke det at jeg skulle kjøpe en slik bil, da. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...