Gå til innhold

Tesla halverer leveringstiden på Model 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Om vi sammenlikner med prisen andre Tesla-modeller i dag er det omtrent det samme som den billigste Model X-utgaven i USA, som koster 79 500 dollar. I Norge må du i skrivende stund ut med 674 920 kroner for den samme bilen, så rundt 660 000 kroner for den heftigste Model 3-varianten virker sannsynlig. Autopilot og maskinvare for «full selvkjøring» kommer altså i tillegg, og koster 8000 dollar ekstra. 

Den vanlige tomotorsversjonen får på sin side en 0-60 mph-tid (0-96 km/t) på 4,5 sekunder og toppfart på 225 kilometer i timen, til en kostnad på 5000 dollar utover den vanlige prisen på bilen. Enmotorsutgaven har for øvrig en 0-60 mph-tid på 5,1 sekunder.

 

Tesla utnytter helt klart kostnadene ved leveringstrøbbel. Hvorfor velge topp model 3 når model X har falcon dører? Og er vesentilig større? Model 3\S er veldig liten i høyden, sett flere model S i sverige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Den vanlige tomotorsversjonen får på sin side en 0-60 mph-tid (0-96 km/t) på 4,5 sekunder og toppfart på 225 kilometer i timen, til en kostnad på 5000 dollar utover den vanlige prisen på bilen. Enmotorsutgaven har for øvrig en 0-60 mph-tid på 5,1 sekunder.

 

230 km\t er ikke noe å skryte over.

Man må vel betale reservasjons gebyr også. Ergo tjener tesla veldig mye per bil.

Ser ikke noe grunn å ha 4 hjuls trekk med mindre man skal kjøre mye om vinteren eller i skogen. Eller trekke kampingvogn.

 

Full selvstendige model 3 selvkjørte biler vil nok koste 1,5 million kr tror jeg.

Særlig hvis man vil ha 42" 8k skjerm forran og 2 stk 28" 4k skjermer i baksete og ryzen 7 1800 cpu for gaming.

Snakk å komme med dyre biler.

 

Muligens man må kjøpe garantiutvidelse også (5 års garanti) for 50 000 kr ekstra.

For batteriet og andre delene er nok dyrt å bytte.

Endret av LMH1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Musk hevder den vil bli 15 prosent raskere og bedre å kjøre enn en BMW M3, i tillegg til at den vil «slå alt i sin klasse på banen».

 

Det er en test jeg gjerne skulle sett, så langt ser det ut som om tesla bare lar folk teste dragrace mot andre biler. Og en test på bane ville jo si mye mer om hvor godt bilen faktisk er skrudd sammen. Ingen tvil om at modell 3 vil vinne ett kort dragrace mot en M3, men at den kan slå en M3 på bane...det hadde vært artig å se.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Musk hevder den vil bli 15 prosent raskere og bedre å kjøre enn en BMW M3, i tillegg til at den vil «slå alt i sin klasse på banen».

 

Det er en test jeg gjerne skulle sett, så langt ser det ut som om tesla bare lar folk teste dragrace mot andre biler. Og en test på bane ville jo si mye mer om hvor godt bilen faktisk er skrudd sammen. Ingen tvil om at modell 3 vil vinne ett kort dragrace mot en M3, men at den kan slå en M3 på bane...det hadde vært artig å se.

 

Fins ovale baner som er 1 kilometer og kortere. Må være noe slikt i hvert fall..

EDIT: En i Las Vegas som er 600 meter til og med.

Endret av Vertical^
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

230 km\t er ikke noe å skryte over.

Man må vel betale reservasjons gebyr også. Ergo tjener tesla veldig mye per bil.

Ser ikke noe grunn å ha 4 hjuls trekk med mindre man skal kjøre mye om vinteren eller i skogen. Eller trekke kampingvogn.

 

Full selvstendige model 3 selvkjørte biler vil nok koste 1,5 million kr tror jeg.

Særlig hvis man vil ha 42" 8k skjerm forran og 2 stk 28" 4k skjermer i baksete og ryzen 7 1800 cpu for gaming.

Snakk å komme med dyre biler.

 

Muligens man må kjøpe garantiutvidelse også (5 års garanti) for 50 000 kr ekstra.

For batteriet og andre delene er nok dyrt å bytte.

Det koster 8000 dollar for å få selvkjøringspakken, ikke 1,5mill. Hva det andre du rabler i aner ikke jeg. Den har hverken 42" skjerm foran, eller skjermer bak. Heller ikke noe gaming-cpu.

 

 

Vas som vanlig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det koster 8000 dollar for å få selvkjøringspakken, ikke 1,5mill. Hva det andre du rabler i aner ikke jeg. Den har hverken 42" skjerm foran, eller skjermer bak. Heller ikke noe gaming-cpu.

Det er kun delevis selvkjøring eller assisent, ikke gratis oppgradering til høyere en nivå 3.

 

Fjerning av ratt\pendaler er neppe inkludert i prisen.

 

Nå er vel:

g.foolcdn.comeditorialimages340922drive-

 

Tesla Motors (NASDAQ:TSLA) announced that “all Tesla vehicles in [its] factory — including Model 3 — will have the hardware needed for full self-driving capability at a safety level substantially greater than that of a human driver.”

That announcement is interesting for Tesla Motors, but there is one other company that stands to benefit immensely from this: graphics specialist NVIDIA (NASDAQ:NVDA).

 

 

PNY NVIDIA TESLA P100 Module,16GB CoWoS HBM2 with ECC

Noe helt forskjell på ytelse, den første er neppe høyere en nvidia shield på gaming men siste er nok litt kraftigere maskinvare.

Lenke til kommentar

 

Det koster 8000 dollar for å få selvkjøringspakken, ikke 1,5mill. Hva det andre du rabler i aner ikke jeg. Den har hverken 42" skjerm foran, eller skjermer bak. Heller ikke noe gaming-cpu.

Det er kun delevis selvkjøring eller assisent, ikke gratis oppgradering til høyere en nivå 3.

 

Fjerning av ratt\pendaler er neppe inkludert i prisen.

 

Nå er vel:

g.foolcdn.comeditorialimages340922drive-

 

Tesla Motors (NASDAQ:TSLA) announced that “all Tesla vehicles in [its] factory — including Model 3 — will have the hardware needed for full self-driving capability at a safety level substantially greater than that of a human driver.”

That announcement is interesting for Tesla Motors, but there is one other company that stands to benefit immensely from this: graphics specialist NVIDIA (NASDAQ:NVDA).

 

 

PNY NVIDIA TESLA P100 Module,16GB CoWoS HBM2 with ECC

Noe helt forskjell på ytelse, den første er neppe høyere en nvidia shield på gaming men siste er nok litt kraftigere maskinvare.

 

 

Det som selges i dag er lovet opp til nivå 4. 

Lenke til kommentar

Det er en test jeg gjerne skulle sett, så langt ser det ut som om tesla bare lar folk teste dragrace mot andre biler. Og en test på bane ville jo si mye mer om hvor godt bilen faktisk er skrudd sammen. Ingen tvil om at modell 3 vil vinne ett kort dragrace mot en M3, men at den kan slå en M3 på bane...det hadde vært artig å se.

"Lar" folk teste? Tesla kan ikke på noen som helst måte hindre folk fra å gjøre hva de vil med bilene sine. Utgaven med stort batteri og RWD har allerede blitt kjørt på bane med greie resultater, men bremsene kokte etter 4 runder. Usikkert om Performance-utgaven kommer med oppgraderte bremser eller om man bør bytte bremseklosser og bremsevæske, men dette finner nok folk ut av. Performance-utgaven har nok blitt kjørt masse på bane innen utgangen av året, så utsagnet til Musk vil nok bli etterprøvd grundig.

Lenke til kommentar

Hele poenget med Model 3 var å gi en innstegsmodell for "fattigfolket" til rundt $30-35 000 / 300 000 NOK for de som ikke hadde råd til en Model S. Om modellen plutselig skal koste hundre tusen ekstra bare pga ekstrautstyr så faller hele poenget bort. Da kan man bare kjøpe Model S.

Grovt sett koster Model 3 rundt halvparten av Model S. Topputgaven av Model 3 er ganske dyr, til rundt 700.000, men så koster topputgaven av Model S nærmere 1,2 mill.
Lenke til kommentar

 

 

Den vanlige tomotorsversjonen får på sin side en 0-60 mph-tid (0-96 km/t) på 4,5 sekunder og toppfart på 225 kilometer i timen, til en kostnad på 5000 dollar utover den vanlige prisen på bilen. Enmotorsutgaven har for øvrig en 0-60 mph-tid på 5,1 sekunder.

 

230 km\t er ikke noe å skryte over.

Man må vel betale reservasjons gebyr også. Ergo tjener tesla veldig mye per bil.

Ser ikke noe grunn å ha 4 hjuls trekk med mindre man skal kjøre mye om vinteren eller i skogen. Eller trekke kampingvogn.

 

Full selvstendige model 3 selvkjørte biler vil nok koste 1,5 million kr tror jeg.

Særlig hvis man vil ha 42" 8k skjerm forran og 2 stk 28" 4k skjermer i baksete og ryzen 7 1800 cpu for gaming.

Snakk å komme med dyre biler.

 

Muligens man må kjøpe garantiutvidelse også (5 års garanti) for 50 000 kr ekstra.

For batteriet og andre delene er nok dyrt å bytte.

 

Hva skal du med en bil som går over 150 km/t i Norge - bortsett fra skrytefaktoren?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min gjør sikkert 260-270 om jeg tar av sperren (250) og jeg bruker det - aldri. Men jeg har lyst på en Tesla etterhvert, syns Model 3 ser ut som en bra bil, og jeg håper at elbilene fra alle fabrikanter kommer rullende ut snart. Jeg sier «ja takk» til et bilmarked dominert av El-biler :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...