Gå til innhold

Kjøpte bil til 700 000 usett: – Rett og slett lidenskap


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Av alle nye elbiler, så er det ikke mange, om noen, som har plass til en hund~30kg komfortabelt uten å legge ned seter (legge ned seter er uaktuellt). Faktisk er det fremdeles kun egolf som duger av elbilene for denne kundegruppen. I høyde, dybde og bredde (med gulv i nedre innstilling) er golfen altså bedre for en hund i nevnte størrelse, enn "SUV'er" på 2.5tonn fra Jaguar og Tesla, synd egolfen henger etter på rekkevidde, også den nye.. Ut fra videoen å dømme, er I-Pace fullstendig ubrukelig, med en snodig sedan type baggasjeromsløsning...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Av alle nye elbiler, så er det ikke mange, om noen, som har plass til en hund~30kg komfortabelt uten å legge ned seter. Faktisk er det fremdeles kun egolf som duger av elbilene for denne kundegruppen. I høyde, dybde og bredde (med gulv i nedre innstilling) er golfen altså bedre for en hund i nevnte størrelse, enn "SUV'er" på 2.5tonn fra Jaguar og Tesla, synd egolfen henger etter på rekkevidde, også den nye.. Ut fra videoen å dømme, er I-Pace fullstendig ubrukelig, med en snodig sedan type baggasjeromsløsning...

 

Så model X har ikke plass til en stor hund? Om du nå sitter med en Great Dane og synes det er urimelig at den ikke kan stå inni bilen så kan den altså ikke det i en E-golf heller.

 

Fant dette etter kjapt søk: https://tesland.com/wp-content/uploads/2017/02/waterbestendige-kofferbak-beschermhoes-tesla-model-x-ingebouwd-tesland-com.jpeg

 

Jeg på 100kg kan fint sitte der, så skjønner ikke helt hvordan en hund på 30 ikke passer

 

Og ja, er mindre plass om du har 7-seteren, da kan du ta ut ene plata og få dybere bagasjerom, alternativt legge ned setene men ærlig talt, om du klager på at det ikke er skikkelig plass for en hund i en 7-seter så har du jo kjøpt feil konfigurasjon, ikke feil bil.

Lenke til kommentar

 

Av alle nye elbiler, så er det ikke mange, om noen, som har plass til en hund~30kg komfortabelt uten å legge ned seter. Faktisk er det fremdeles kun egolf som duger av elbilene for denne kundegruppen. I høyde, dybde og bredde (med gulv i nedre innstilling) er golfen altså bedre for en hund i nevnte størrelse, enn "SUV'er" på 2.5tonn fra Jaguar og Tesla, synd egolfen henger etter på rekkevidde, også den nye.. Ut fra videoen å dømme, er I-Pace fullstendig ubrukelig, med en snodig sedan type baggasjeromsløsning...

Så model X har ikke plass til en stor hund? Om du nå sitter med en Great Dane og synes det er urimelig at den ikke kan stå inni bilen så kan den altså ikke det i en E-golf heller.

 

Fant dette etter kjapt søk: https://tesland.com/wp-content/uploads/2017/02/waterbestendige-kofferbak-beschermhoes-tesla-model-x-ingebouwd-tesland-com.jpeg

 

Jeg på 100kg kan fint sitte der, så skjønner ikke helt hvordan en hund på 30 ikke passer

 

Og ja, er mindre plass om du har 7-seteren, da kan du ta ut ene plata og få dybere bagasjerom, alternativt legge ned setene men ærlig talt, om du klager på at det ikke er skikkelig plass for en hund i en 7-seter så har du jo kjøpt feil konfigurasjon, ikke feil bil.

 

 

Baggasjerommet i Tesla X har et stort problem i 5 seteren, siden gulvet ikke er flatt med fremre og bakre gulv fjernet (minner om en stor trapp med begge fjernet), med fremre og bakre gulv på plass er det flatt men da taper man 20cm i høyden, da står bikkja med rompa i bakruta og hodet i taket mer eller mindre hele tiden. Volumet er stort nok i massevis, men uten et flatt gulv i nedre posisjon, er golfen mye bedre egnet siden dette gulvet er flatt også i nedre posisjon. Om det finnes en heldekkende gulvplate for bruk i nedre posisjon, så endrer det saken, men tror ikke dette er mulig da det mangler fester for dette kan det se ut som.

 

Det går til nød i en model x i øvre posisjon med flatt gulv, men bra er det ikke. Dette er da en hund på 30kg, langt i fra en G.D. på opp mot en meter over skuldrene, legg da til en gummimatte med høye kanter og noen centimeter med liggeunderlag, så blir det snaut, ubrukelig vil jeg driste meg til å påstå i øvre posisjon..

 

Om det skulle vise seg at man faktisk får et flatt gulv i nedre posisjon med en Model X, så endrer saken seg som sagt, fra for lite til mer enn godt nok, men har enda ikke sett dette uten en stor sprekk mellom gulvet bak og foran, skal vel ikke store modden til for å få til noe som gjør det bedre. Men, leddet heldekkende gulvplate for nedre posisjon burde være det minste man burde få med en bil til nesten 675 000,- i basisversjon:

 

At folk må lage sine egne støtteordninger for å hindre bøyde gulvplater og evnt. knekte fester, er vel ikke helt bra heller, solid støttesystem følger orginalt med min Golf STV for bruk i øvre posisjon, så at øvre posisjoner har problemer ved vedvarende last er nok ikke et ukjent fenomen for mange bilmerker

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Av alle nye elbiler, så er det ikke mange, om noen, som har plass til en hund~30kg komfortabelt uten å legge ned seter (legge ned seter er uaktuellt). Faktisk er det fremdeles kun egolf som duger av elbilene for denne kundegruppen. I høyde, dybde og bredde (med gulv i nedre innstilling) er golfen altså bedre for en hund i nevnte størrelse, enn "SUV'er" på 2.5tonn fra Jaguar og Tesla, synd egolfen henger etter på rekkevidde, også den nye.. Ut fra videoen å dømme, er I-Pace fullstendig ubrukelig, med en snodig sedan type baggasjeromsløsning...

 

Både gamle Nissan Leaf og nye Nissan Leaf har større bagasje en e golf

Lenke til kommentar

 

Av alle nye elbiler, så er det ikke mange, om noen, som har plass til en hund~30kg komfortabelt uten å legge ned seter (legge ned seter er uaktuellt). Faktisk er det fremdeles kun egolf som duger av elbilene for denne kundegruppen. I høyde, dybde og bredde (med gulv i nedre innstilling) er golfen altså bedre for en hund i nevnte størrelse, enn "SUV'er" på 2.5tonn fra Jaguar og Tesla, synd egolfen henger etter på rekkevidde, også den nye.. Ut fra videoen å dømme, er I-Pace fullstendig ubrukelig, med en snodig sedan type baggasjeromsløsning...

Både gamle Nissan Leaf og nye Nissan Leaf har større bagasje en e golf

 

Man kan ikke kun tenke på antall liter når det gjelder hund, da er rette vinkler og like stort oppe som nede, svært viktig. Gamle Leaf var grusom sammenlignet med eGolf, den nye Leafen har lavt gulv og høyde nok, det ser man på bildene, men denne også har veldig kort avstand fra seterygg til bakvindu pga. altfor skrå bakluke som den gamle, ikke like ille riktignok ser det ut til men ser altfor trangt ut for hund som sitter/står godt over seteryggen. Lastehøyden er altfor høy på gamle og nye, og buet, trang åpning. Leaf har nok bra med liter totalt, både nye og gamle, men uegnede dimensjoner. De funker utmerket for folk flest, bortsett fra de med hunder på +/- 30kg.

 

Det er hundrevis av modeller av stasjonsvogner og SUV'er m. Diesel/bensin som tikker alle boksene vedrørende hunder, tilogmed HB som golf o.l. fikser dette, mens elbilene stort sett bommer grovt på det meste mtp. hund, dette synes jeg er skuffende, men ikke sjokkerende siden alle untatt VW, designer egne biler for eldrift i allverdens rare fasonger og vinkler og få av dem designer dem som allbruksbiler man har som eneste bil. Man får vel bare håpe vw holder seg til samme bilplatformen som fossilbilene også om et par år, og at de endelig hoster opp en bil med konkurransedyktig rekkevidde, så kan designhåndveskene til de andre merkene kjøpes av andre enn meg.. :p

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

 

Kan heller ikke kalle Model X en konkurrent til denne når det gjelder utseende. Denne var jo lekker i motsetning til den urstygge Model X.

Lekker og lekker... Ligna mer på en Honda enn en Jaguar.

Har du sett den, og da mer enn bare bilder?

Lenke til kommentar

 

 

Av alle nye elbiler, så er det ikke mange, om noen, som har plass til en hund~30kg komfortabelt uten å legge ned seter. Faktisk er det fremdeles kun egolf som duger av elbilene for denne kundegruppen. I høyde, dybde og bredde (med gulv i nedre innstilling) er golfen altså bedre for en hund i nevnte størrelse, enn "SUV'er" på 2.5tonn fra Jaguar og Tesla, synd egolfen henger etter på rekkevidde, også den nye.. Ut fra videoen å dømme, er I-Pace fullstendig ubrukelig, med en snodig sedan type baggasjeromsløsning...

Så model X har ikke plass til en stor hund? Om du nå sitter med en Great Dane og synes det er urimelig at den ikke kan stå inni bilen så kan den altså ikke det i en E-golf heller.

 

Fant dette etter kjapt søk: https://tesland.com/wp-content/uploads/2017/02/waterbestendige-kofferbak-beschermhoes-tesla-model-x-ingebouwd-tesland-com.jpeg

 

Jeg på 100kg kan fint sitte der, så skjønner ikke helt hvordan en hund på 30 ikke passer

 

Og ja, er mindre plass om du har 7-seteren, da kan du ta ut ene plata og få dybere bagasjerom, alternativt legge ned setene men ærlig talt, om du klager på at det ikke er skikkelig plass for en hund i en 7-seter så har du jo kjøpt feil konfigurasjon, ikke feil bil.

 

 

Baggasjerommet i Tesla X har et stort problem i 5 seteren, siden gulvet ikke er flatt med fremre og bakre gulv fjernet (minner om en stor trapp med begge fjernet), med fremre og bakre gulv på plass er det flatt men da taper man 20cm i høyden, da står bikkja med rompa i bakruta og hodet i taket mer eller mindre hele tiden. Volumet er stort nok i massevis, men uten et flatt gulv i nedre posisjon, er golfen mye bedre egnet siden dette gulvet er flatt også i nedre posisjon. Om det finnes en heldekkende gulvplate for bruk i nedre posisjon, så endrer det saken, men tror ikke dette er mulig da det mangler fester for dette kan det se ut som.

 

Det går til nød i en model x i øvre posisjon med flatt gulv, men bra er det ikke. Dette er da en hund på 30kg, langt i fra en G.D. på opp mot en meter over skuldrene, legg da til en gummimatte med høye kanter og noen centimeter med liggeunderlag, så blir det snaut, ubrukelig vil jeg driste meg til å påstå i øvre posisjon..

 

Om det skulle vise seg at man faktisk får et flatt gulv i nedre posisjon med en Model X, så endrer saken seg som sagt, fra for lite til mer enn godt nok, men har enda ikke sett dette uten en stor sprekk mellom gulvet bak og foran, skal vel ikke store modden til for å få til noe som gjør det bedre. Men, leddet heldekkende gulvplate for nedre posisjon burde være det minste man burde få med en bil til nesten 675 000,- i basisversjon: https://www.youtube.com/watch?v=UoZtmhDzzP0

 

At folk må lage sine egne støtteordninger for å hindre bøyde gulvplater og evnt. knekte fester, er vel ikke helt bra heller, solid støttesystem følger orginalt med min Golf STV for bruk i øvre posisjon, så at øvre posisjoner har problemer ved vedvarende last er nok ikke et ukjent fenomen for mange bilmerker https://www.youtube.com/watch?v=RVTJ9iVKLs8

Om du fjerner alle platene så får du den trappen du snakker om. Men om du flytter ned den bakerste platen så får du så godt som flatt gulv og samtidig et relativt dypt bagasjerom som burde være tilstrekkelig for en hund. Ulempen er vel kanskje at hunden ikke kan gå over støtfanger og rett inn på et flatt gulv, men må hoppe ned i en "brønn". Er hunden mindre er det derfor kanskje vell så aktuelt å ha den i bur med de øverste platene satt opp.

Lenke til kommentar

Som du ser på øverste YT videoen jeg postet (og kanskje lest det jeg skrev), så vil det være en stor sprekk/åpning mellom fremre gulv uten plate og bakre plate satt nederst. Usikker på hvor mange centimeter det er snakk om, men når fyren putter hele handa mellom, så er det ikke lite. Denne sprekken må fjernes på en eller annen måte. Det er sikkert mulig å få til en mod, med endel knot, men en heldekkende leddet gulvplate for å ha på nederste nivå, bør kunne forventes, så strykarakter fra meg for en slik løsning.

 

Heldekkende gulvplate, leddet eller ei, medfølger orginalt i de fleste fossile STV/SUV/HB med gulv i to nivåer, men ikke Tesla Model X. Denne var mao. ikke designet med meg, eller andre med hund i circa samme størrelse som min (~30kg, som er det samme som veldig mange umåtelig populære hunderaser) eller større, i tankene. Dette er en irriterende og umåtelig toskete løsning imho, men det er jo bare å la være å kjøpe..

 

Blant elbilprodusenter synes det å gå sport i å gjøre bagasjerommet uegnet for hund, dessverre, med noen ytterst få unntak.

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Som du ser på øverste YT videoen jeg postet (og kanskje lest det jeg skrev), så vil det være en stor sprekk/åpning mellom fremre gulv uten plate og bakre plate satt nederst. Usikker på hvor mange centimeter det er snakk om, men når fyren putter hele handa mellom, så er det ikke lite. Denne sprekken må fjernes på en eller annen måte. Det er sikkert mulig å få til en mod, med endel knot, men en heldekkende leddet gulvplate for å ha på nederste nivå, bør kunne forventes, så strykarakter fra meg for en slik løsning.

 

Heldekkende gulvplate, leddet eller ei, medfølger orginalt i de fleste fossile STV/SUV/HB med gulv i to nivåer, men ikke Tesla Model X. Denne var mao. ikke designet med meg, eller andre med hund i circa samme størrelse som min (~30kg, som er det samme som veldig mange umåtelig populære hunderaser) eller større, i tankene. Dette er en irriterende og umåtelig toskete løsning imho, men det er jo bare å la være å kjøpe..

 

Blant elbilprodusenter synes det å gå sport i å gjøre bagasjerommet uegnet for hund, dessverre, med noen ytterst få unntak.

 

Får vurdere en Nissan E-NV200 istedet da. Med 40 kWh får du bra med rekkevidde for det meste, og inntil 7 seter, men fleksible løsninger. Så burde greit få 5 eller 6 seter og bur til Schäferen din. Er riktignok ikke Tesla-rekkevidde eller ytelse, og hverken Jaguar- eller Tesla-konkurrerende utseende.

 

Eller vente til det kommer en versjon som passer ditt behov, om ikke du eller en snekker kan lage den gulvplata du trenger. Neppe spesielt vanskelig, og ikke så dyrt om du trekker den selv. En mal i papp tegnet etter den plata som følger med og lagt til for resten av bagasjerommet tegner man opp på max 5 minutter. Må ikke vente til Tesla lager den for deg, om det er det eneste store ankepunktet ditt.

Lenke til kommentar

Schäfer har jeg ikke, det er Tervueren jeg har, profilbilde er av aktuelle jenta, tatt av meg, fyi..

 

Kommer en 64kw sak snart, som kanskje klarer å tikke denne viktige boksen, og mer lommebokvennlig også. Men, skal se det selv før jeg tror på det. Bil betyr veldig mye mer for meg enn et rent transportmiddel, så NV200 er like uaktuellt som gamle Leaf, å få brekninger hver gang jeg skal ta en tur med bilen, blir litt slitsomt i lengda. Med nesten helt ny fullspekket fossil STV jeg liker godt, så kan jeg vente til "den rette" dukker opp jeg, selv om jeg savner å ha elbil.

Lenke til kommentar

Schäfer har jeg ikke, det er Tervueren jeg har, profilbilde er av aktuelle jenta, tatt av meg, fyi..

 

Kommer en 64kw sak snart, som kanskje klarer å tikke denne viktige boksen, og mer lommebokvennlig også. Men, skal se det selv før jeg tror på det. Bil betyr veldig mye mer for meg enn et rent transportmiddel, så NV200 er like uaktuellt som gamle Leaf, å få brekninger hver gang jeg skal ta en tur med bilen, blir litt slitsomt i lengda. Med nesten helt ny fullspekket fossil STV jeg liker godt, så kan jeg vente til "den rette" dukker opp jeg, selv om jeg savner å ha elbil.

 

Trodde faktisk det var en Tervüren, men den var ikke like brunrød i pelsen som mange andre, så da var det riktigere å skrive schäfer, siden den er i familien. Flotte hunder, og den jeg ville hatt selv. :-D

 

Tenker du vurderer Kona, som jeg står på venteliste for selv. Flott bil, lang rekkevidde, og fornuftig pris. Har vært og sett fossilversjonen, og det store ankepunktet med den er dessverre lagringsplassen i baksetet. Skal ikke be deg droppe den, men om du sliter med å få hunden og hundeburet  inn i en Tesla X, så tror jeg du skal se bort fra denne, om du trenger mer enn 3 seter. Der må du nok legge ned seteryggen på ene setet for å få plass, tror jeg.

 

Den bilen kan vel best sammenlignes med en Mazda CX-3 i både størrelse, utseende og plass. Flotte biler å se på, men akk så liten plass. Nå er jeg bortimot redusert til meg og datteren min, og bare en sjelden gang jeg trenger flere seter, så da kan jeg leve med kompromisset. Men skjønner det blir vanskeligere for noen med 2 voksne, barn og flott hund, dessverre.

 

Og så håper jeg i det lengste at de avslører hengerfeste, enten på messa som startet i dag, Geneva Motor Show, eller når de presenterer prisene i ettertid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...