Gå til innhold

HP installerer «spionvare» på PC-ene sine i det skjulte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

For at det skal klassifiseres som spionvare, må ikke den innhente informasjon fra PCen og/eller brukeren? Det kommer ikke helt klart fra artikkelen at den gjør noe sånt.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er trist at slikt gjøres også på relativt dyre PC'er og mobiler. Min nye Sony XZ1 har både AVG og File Commander som forurenser varslene mine og ikke lar seg avinstallere. Jeg skjønner ikke at produsentene gidder irritere oss for å tjene noen få kroner på å legge ved skiten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er neste like tragisk som da HåPløs ga en dårlig unnskyldning tidligere i år på hvorfor dem hadde installert keylogger i lyddriverne på datamaskinene sine. Merkelig mye sabotasje og spyware i HP produkter

 

Lydkortet og da også driveren var laget av Conexcant, og feilen var også gjort av dem. Det sveitsiske sikkerhetsselskapet ModZero analyserte driveren, og gav en veldig detaljert beskrivelse av hva som foregikk.

 

https://www.modzero.ch/modlog/archives/2017/05/11/en_keylogger_in_hewlett-packard_audio_driver/index.html

 

Kort fortalt lytter driveren etter tastetrykk for å skru opp og ned lyden etc. Så har noen laget en debugger som logget hendelser til en loggfil for feilsøking. Det var denne loggfilen som fikk med tastetrykkene. ModZero var også klare på at de ikke trodde dette var gjort med overlegg.

 

Videre ble ikke data samlet inn, men den kunne aksesseres av noen med tilgang til maskinen.

 

Igjen, å trekke fram ord som keyloggere, spyware, og sabbotasje blir bare håpløst. HP behøvde ikke komme med en unnskyldning, andre som så på feilen gjorde det for dem. De var helt klare på at det var en feil.

 

Er det veldig uheldig at slike ting skjer? Såklart. Men SpyWare er det ikke...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hva med å sjekke litt med eksempelvis HP før dere konstaterer med en ClickBait overskrift at HP installerer SpyWare på maskinen? Er det ikke nok med W10 tullet? Spar dere i det minste for å sidestille telemetri med SpyWare.

 

HP har kommentert dette, og i følge dem er dette bogus påstander. Det er ikke en ny app. Den har bare endret navn. Den samler inn telemetridata fra maskinen og lagrer denne i en loggfil. Denne loggfilen deles kun med HP om brukeren når maskinen først ble installert svarte ja på å dele telemetridata med HP. Hvis ikke lagres det kun lokalt, men kan i tilfelle problemer deles med en HP teknikker i forbindelse med feilsøking om bruker aksepterer dette. Bruker kan når som helst avslutte ved å avinstallere.

 

Ja, det er viktig å følge med, men Tek og andre har også ansvar for å spre informasjon og kunnskap som er matnyttig for leseren, ikke skremselspropaganda i håp om flere klikk. Det er rett og slett useriøst.

 

De gjør det klart via å bruke hermetegn at det ikke er spionvare. Det er derimot et program som samler inn debuginformasjon uten at brukeren har sagt ja til det. At brukeren må si ja for å gi ut informasjonen er irrelevant, man skal ikke logge slik informasjon. HP viser seg også som usedvanlig inkompetente hvis et slik program tar mye systemressurser. Dog, det samme har skjedd med Dell for deres Display Manager...

Lenke til kommentar

Ja, det er viktig å følge med, men Tek og andre har også ansvar for å spre informasjon og kunnskap som er matnyttig for leseren, ikke skremselspropaganda i håp om flere klikk. Det er rett og slett useriøst.

 

Etter at de ble solgt til VG så har de sunket enda lavere enn de hadde klart før de ble solgt. Jeg er enig med deg at de har et visst ansvar, men VG er en tabloidavis på linje med de greiene over dammen som skriver om folk som har blitt bortført av aliens.

 

[...]

 

De gjør det klart via å bruke hermetegn at det ikke er spionvare.

 

Nei, det gjør de ikke. Uansett så er det ganske enkelt (og logisk i mitt hode) å bruke riktig ord istedenfor å slenge inn et klickbaitord med hermetegn rundt. Selv om man bruker hermetegn så blir folk bekymret.

 

"Massemorder" på rømmen, vær varsom!.

Jeg personlig ville tolket det som om det var en skummel fyr og en skikkelig farlig situasjon, men kanskje det mentes at det er en gammel slakter på rømmen? Kanskje slakteren bare har rømt fra pleiehjemmet og man skal være varsom siden han er litt senil?

Endret av Soseks
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Nei, det gjør de ikke. Uansett så er det ganske enkelt (og logisk i mitt hode) å bruke riktig ord istedenfor å slenge inn et klickbaitord med hermetegn rundt. Selv om man bruker hermetegn så blir folk bekymret.

 

"Massemorder" på rømmen, vær varsom!.

Jeg personlig ville tolket det som om det var en skummel fyr og en skikkelig farlig situasjon, men kanskje det mentes at det er en gammel slakter på rømmen? Kanskje slakteren bare har rømt fra pleiehjemmet og man skal være varsom siden han er litt senil?

Fra wikipedia:

 

Anførselstegn brukes for å markere og sitere utdrag fra andre tekster og utenlandske ord i norsk tekst, samt ved uttrykk som ikke følger normen, bryter med skrivestilen eller som brukes på en uvanlig måte (alternativt til kursiv).

Tingen er at dette har blitt omtalt som spionvare, og da gjengir de det med anførselstegn, både for å signalisere at det er uvanlig bruk av ordet, og for å vise at det er et sitat.

 

Nå mener jeg at programmer som loggfører telemetri er spionvare, uansett om en må godta at det sendes ut eller ei.

 

 

EDIT: Og forsåvidt det samme fra språkrådet:

 

Hermeteikn kan brukast kring ord og uttrykk som er utanom det vanlege, som vi ikkje går god for sjølve, eller som vi bruker med atterhald eller ironisk:

 
Dette er «gefundenes fressen» for avisene.
Dette var «øye» godt!
Her har du «rydda» fint, ser det ut til.

 

tek.no bruker det altså helt riktig. 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

 

Hva med å sjekke litt med eksempelvis HP før dere konstaterer med en ClickBait overskrift at HP installerer SpyWare på maskinen? Er det ikke nok med W10 tullet? Spar dere i det minste for å sidestille telemetri med SpyWare.

 

HP har kommentert dette, og i følge dem er dette bogus påstander. Det er ikke en ny app. Den har bare endret navn. Den samler inn telemetridata fra maskinen og lagrer denne i en loggfil. Denne loggfilen deles kun med HP om brukeren når maskinen først ble installert svarte ja på å dele telemetridata med HP. Hvis ikke lagres det kun lokalt, men kan i tilfelle problemer deles med en HP teknikker i forbindelse med feilsøking om bruker aksepterer dette. Bruker kan når som helst avslutte ved å avinstallere.

 

Ja, det er viktig å følge med, men Tek og andre har også ansvar for å spre informasjon og kunnskap som er matnyttig for leseren, ikke skremselspropaganda i håp om flere klikk. Det er rett og slett useriøst.

 

De gjør det klart via å bruke hermetegn at det ikke er spionvare. Det er derimot et program som samler inn debuginformasjon uten at brukeren har sagt ja til det. At brukeren må si ja for å gi ut informasjonen er irrelevant, man skal ikke logge slik informasjon. HP viser seg også som usedvanlig inkompetente hvis et slik program tar mye systemressurser. Dog, det samme har skjedd med Dell for deres Display Manager...

 

Det er uansett totalt feil bruk av ord, og gir er helt feilaktig inntrykk av situasjonen. Den deler ikke informasjon uten at bruker har godkjent det, bruker har klikket godkjenn at HP samler inn bla bla bla når maskinen først ble satt opp. Om bruker ikke har klikket ja, så lagres loggen kun lokalt. At denne typen informasjon deles med HP er faktisk en veldig viktig del av grunnlaget for forbedringspotensiale.

 

Hva legger du i "Slik informasjon" her? Hvilken informasjon skal ikke HP lagre? Vet du i det hele tatt hvilken informasjon HP lagrer?

 

Når det gjelder bruk av systemresurser så har ikke jeg nevnt dette med et ord. Ei heller ville jeg kjørt denne programvaren på min maskin, men det er viteligen ikke poenget her.

Lenke til kommentar

 

Hva med å sjekke litt med eksempelvis HP før dere konstaterer [...]

 

Mener du seriøst at folk uten videre skal godta forklaringer fra produsenten som helt sant?  Ville det ikke være bedre å høre på en upartisk analyse?

 

Nei, man skal ikke godta forklaringer sånn helt uten videre, men man skal like vel søke å få forklaring før man lager en artikkel om at HP sender spyware med maskinene sine. I dette tilfellet er det noe som skjer relativt åpent, det er lett og etterprøve, og det ville ikke være noe poeng for HP å finne på noe svada. Det er dessuten aldri vært en direkte hemmelighet at denne applikasjonen gjør akkurat dette, om brukeren har fulgt med litt over snittet, den har bare endret navn. Skal man forvente at bruker følger med over snittet? Kanskje ikke. Men når bruker klikker ja til å bidra med ditt og datt når maskinen settes opp, så er dette resultatet. At telemetridata deles med HP.

 

Altså, ingen av den dataen man forventer blir delt når man snakker om spyware. Og det er bruken av Spyware jeg reagerer mest på.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...