Gå til innhold

GUIDE: DAB i bil, del 2 Bytt fra FM til app, ikke DAB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har ikke minijack tilkobling, USB eller Bluetooth i bilen, hvordan kan jeg da få radio via mobilen? Å bruke ekstern høyttaler er ikke aktuelt. Villig til å handle på ebay hvis noen har noen hete tips

 

Jeg bruker et adapter fra Dension. Den emulerer en CD-veksler. Nå har jeg USB inngang, jack og Bluetooth på min gamle bilstereo. Knappene på rattet virker også til volum og skifte spor på USB.

Lenke til kommentar

Har ikke minijack tilkobling, USB eller Bluetooth i bilen, hvordan kan jeg da få radio via mobilen? Å bruke ekstern høyttaler er ikke aktuelt. Villig til å handle på ebay hvis noen har noen hete tips

Kanskje du kan bruke noe sånt?

 

 

 

 

(blir dette sett på som reklame kanskje?)

Lenke til kommentar

 

Har ikke minijack tilkobling, USB eller Bluetooth i bilen, hvordan kan jeg da få radio via mobilen? Å bruke ekstern høyttaler er ikke aktuelt. Villig til å handle på ebay hvis noen har noen hete tips

 

Jeg bruker et adapter fra Dension. Den emulerer en CD-veksler. Nå har jeg USB inngang, jack og Bluetooth på min gamle bilstereo. Knappene på rattet virker også til volum og skifte spor på USB.

Den klarte ikke jeg å finne. Har du en link?

Lenke til kommentar

Nettradio for alle over mobil eller kabel nå?

Glem det, vi er ikke i nærheten på lang tid enda. I tettbygde strøk har vi nok dekning i mange tilfeller. Dekning er imidlertid ikke nok. Er det noen som har regna ut hvor stor kapasitet nettet har for slik trafikk. Eller testa det? Vi har vel rundt 1.5 millioner husstander og et par millioner biler. Skulle alle disse høre radio over Internet tviler jeg på at nettet er i nærheten av å kunne levere det. Men motbevis det gjerne!

Og så var det dekning da - utenfor tettbygde strøk. Jeg kjørte FV17 (Kystriksveien i sommer). Der var det noen steder ikke dekning for telefon en gang, andre steder Edge av ofte veldig dårlig kvalitet, så litt 3G og noen ytterst få steder 4G. Skulle jeg tippe vil jeg si at maks 20% av strekningen ville kunne levere radio over mobilnettet. Og det er MANGE slike strekninger i Norge. DAB fungere imidlertid helt utmerke stort sett over alt med unntak av i mange tuneller.

Vil det kunne fungere om 10 år? Mulig, men jeg tviler.

20 år? Kanskje....

Kvaliteten på DAB er ikke all verden, men nok for bil på de større kanaler som tar seg råd til god båndbredde. Da er det i alle fall bedre enn FM i følge tester - og min erfaring.

Og dere som ikke får god nok dekning på DAB: Jeg vil tippe at for mer enn 90 % skyldes det dårlig utstyr eller feil montering. Jeg har kjørt 2500km i sommer på mest veier utenom tettbygd strø og nesten ikke hatt utfall på DAB - bortsett fra tuneller i Nordland da.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...