Gå til innhold

Coop prøver ut verdens første pantemaskin for batterier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Rent praktisk, hvordan fungerer dette? Har batteriene en strekkode eller lignende?

Mulig de gjør som de gamle panteautomatene og scanner/veier dem.

Men vil dette funker på cr-2032 batterier? Står det vil funke med alle batterier? Batterier har forskjellig vekt, og ingen strekkode /:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rent mekanisk sett ser jeg for meg et system lik gamle spilleautomater hadde. Ei renne for 1, 5, 10 og 20 kr hver, og så blir de telt opp. Ellers kan nyere systemer bruke kamera/sensorer for å telle opp batteriene. Både mekaniske og elektroniske teknologier eksisterer og er i bruk allerede i dag.

 

Uansett et fint tiltak for å få vekk unødvendig forurensing.

Lenke til kommentar

Helt enig. I stedet for å øke panten på flasker, som MDG vil, hadde dette faktisk hatt en reell virkning. Helt ærlig. Hvor mange av oss er det ikke som kaster batterier i resavfallet i stedet for å levere de inn? Jeg har synda der selv til tider. Vi er i verdenstoppen når det gjelder flasker og bokser allerede. La oss si en lovpålagt pant på femti øre. Nok til at folk gidder å pante batteriene, men likevel ikke mer enn at vi bare hadde blitt littegrann mer var på batteriforbruket vårt

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Rent praktisk, hvordan fungerer dette? Har batteriene en strekkode eller lignende?

 

Hei!

 

Jeg la til en setning i saken nå som forklarer prosessen litt:

 

"Maskinen benytter seg av kamera og såkalt deep learning-programvare for å analysere hva slags batterier kundene legger på."

 

Mer informasjon enn det har vi dessverre ikke fått.

 

- Niklas

Lenke til kommentar

Helt enig. I stedet for å øke panten på flasker, som MDG vil, hadde dette faktisk hatt en reell virkning. Helt ærlig. Hvor mange av oss er det ikke som kaster batterier i resavfallet i stedet for å levere de inn? Jeg har synda der selv til tider. Vi er i verdenstoppen når det gjelder flasker og bokser allerede. La oss si en lovpålagt pant på femti øre. Nok til at folk gidder å pante batteriene, men likevel ikke mer enn at vi bare hadde blitt littegrann mer var på batteriforbruket vårt

 

Søppelkassene er fulle av tomflasker. Øk panten til 5 kr for små og 10 for store!

Lenke til kommentar

Nok et genialt påfunn fra Coop. (Ironi).

Coop har mottak for sparepærer inne i lokalene, så knuser folk pærene i beholderen slik at kvikksølvdamp siver ut. Da skal lokalet evakueres og luftes ut.

Greit nok at troverdigheten til selskaper blir rammet av dine forutgående, negative erfaringer med dem. Men synes du det er rimelig å dømme dette initiativet nedenom og hjem på basis av at noe helt annet en helt annen gang kanskje slo feil?

Endret av Varog Kervarec
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...