Gå til innhold

KOMMENTAR: Den vanligste kontakten vi har kan bli borte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har brukt USB siden det kom ut.

Jeg har også brukt Mini-jack så lenge jeg kan huske.

 

Jeg kan så og si ikke huske om jeg har vært borti en usb plugg som har blitt ødelagt, men jeg har ikke tall på hvor mange mini-jack plugger som har blitt ødelagt.

 

For min del har jeg ikke noe imot en ny lyd standard så lenge den blir standard på alle enheter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

De fleste dyrere hodetelefoner, har vel avtagbar jack-plugg? Da er det bare å erstatte kabelen, slipper et 10cm adapter.

 

Er det ført noen statistikk på hvor mange prosent av mobilbrukere som faktisk bruker hodetelefoner daglig? Kanskje det er såpass få at det er en grunn til at Apple og Intel vil fase ut 3.5mm porten?

 

Men for all del jeg skjønner problemet for de som har hodetelefoner de er fornøyd med, som skal måtte kjøpe nye hvis de skifter telefon.

Eller de som har kablet tilkobling for 3.5mm i bilen.

Lenke til kommentar

Det er fint med USB Type-C som standard for nesten alt, men ikke som erstatning for 3.5mm pluggen!

- USB med dataoverføring, lading osv. er en kobling som vil utvikle seg fremover også, 3.5mm er lik som alltid.

- 1 USB-kontakt = ikke kunne høre på musikk og lade samtidig

- Gjør alle hodetelefoner utdaterte umiddelbart

- USB Type-C er vel patentert og koster penger å bruke

- Flere USB-kabler blir ødelagt -- får bare håpe det har blitt bedre med Type-C

- Trådløst? Nei takk! Ikke enda flere dingser som må lades (og små ørepropper har ikke plass til batteri)

Nå skal det sies at jeg bruker micro-USB til å høre på musikk via en ekstern DAC, men den bruker jeg ikke når jeg er ute på farten.

 

"If it ain't broke, don't fix it!"

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det er fint med USB Type-C som standard for nesten alt, men ikke som erstatning for 3.5mm pluggen!

- USB med dataoverføring, lading osv. er en kobling som vil utvikle seg fremover også, 3.5mm er lik som alltid.

- 1 USB-kontakt = ikke kunne høre på musikk og lade samtidig

- Gjør alle hodetelefoner utdaterte umiddelbart

- USB Type-C er vel patentert og koster penger å bruke

- Flere USB-kabler blir ødelagt -- får bare håpe det har blitt bedre med Type-C

- Trådløst? Nei takk! Ikke enda flere dingser som må lades (og små ørepropper har ikke plass til batteri)

Nå skal det sies at jeg bruker micro-USB til å høre på musikk via en ekstern DAC, men den bruker jeg ikke når jeg er ute på farten.

 

"If it ain't broke, don't fix it!"

 

Er ikke så ille :)

 

Trådløs lading på mobil - fix

 

Overgang om du har fast kabel fra headset, eller ny kabel som KooPa79 skrev. Ikke ideelt, men med gladsida til osv.

 

Min USB Type-C er gratis å bruke, men jeg må betale for strømmen. Nei, jeg forstår at den er patentert, men hvor mye ekstra vil det koste på et greit headset. -ikke det beste argumentet jeg kom med der altså :p

 

Flere USB-kabler enn hva blir ødelagt? +1 til Unlimited LTD. Ennå ikke ødelagt en USB-plugg. Tatt flere 3.5mm

 

Trådløst? Ja takk! Hører på musikk til og fra jobb hver dag. Bruker en halvtime å sykle hver vei. Lader en gang i uka. Det var alltid noe knot med den ledningen uansett sykkel/jogge/fot -tur. Ødelagt kabel eller høl i mobilen.

 

Jeg har ennå ikke brukt 3.5mm jack i min nåværende telefon, og heller ikke etter jeg kjøpte mitt første trådløse headset til den gamle (litt over året siden).

 

"if it get's out of date, replace it".

Lenke til kommentar

Heldigvis er ikke alle like kundefiendlige som Apple og Intel. Hvis noen prøver å få meg til å bytte ut mine vellfungerende sennheiser hd 25-1 ll velger jeg heller et bedre produkt. Hvis jeg måtte huske på og lade opp hodetelefonene mine uten å ha en ledningsmulighet slik momentum har, hadde jeg blitt litt stresset.

Skulle ikke trådløs mus ta over for ti år siden :p

Lenke til kommentar

 

Det er fint med USB Type-C som standard for nesten alt, men ikke som erstatning for 3.5mm pluggen!

- USB med dataoverføring, lading osv. er en kobling som vil utvikle seg fremover også, 3.5mm er lik som alltid.

- 1 USB-kontakt = ikke kunne høre på musikk og lade samtidig

- Gjør alle hodetelefoner utdaterte umiddelbart

- USB Type-C er vel patentert og koster penger å bruke

- Flere USB-kabler blir ødelagt -- får bare håpe det har blitt bedre med Type-C

- Trådløst? Nei takk! Ikke enda flere dingser som må lades (og små ørepropper har ikke plass til batteri)

Nå skal det sies at jeg bruker micro-USB til å høre på musikk via en ekstern DAC, men den bruker jeg ikke når jeg er ute på farten.

 

"If it ain't broke, don't fix it!"

 

Er ikke så ille :)

 

Trådløs lading på mobil - fix

 

Overgang om du har fast kabel fra headset, eller ny kabel som KooPa79 skrev. Ikke ideelt, men med gladsida til osv.

 

Min USB Type-C er gratis å bruke, men jeg må betale for strømmen. Nei, jeg forstår at den er patentert, men hvor mye ekstra vil det koste på et greit headset. -ikke det beste argumentet jeg kom med der altså :p

 

Flere USB-kabler enn hva blir ødelagt? +1 til Unlimited LTD. Ennå ikke ødelagt en USB-plugg. Tatt flere 3.5mm

 

Trådløst? Ja takk! Hører på musikk til og fra jobb hver dag. Bruker en halvtime å sykle hver vei. Lader en gang i uka. Det var alltid noe knot med den ledningen uansett sykkel/jogge/fot -tur. Ødelagt kabel eller høl i mobilen.

 

Jeg har ennå ikke brukt 3.5mm jack i min nåværende telefon, og heller ikke etter jeg kjøpte mitt første trådløse headset til den gamle (litt over året siden).

 

"if it get's out of date, replace it".

Hva med å gi folk valgmuligheter, slik det er i dag. Selv om du ikke bruker 3.5mm betyr det ikke at det ikke er mange andre som gjør det. Hadde situasjonen vært at bransjen ville fase ut mini jack fordi ingen brukte det hadde jeg hatt full forståelse. Man har også miljøperspektivet av å tvinge folk til å kaste vellfungerende hodetelefoner.

Jeg anbefaler deg å ikke høre på musikk mens du sykler av sikkerhetsmessige grunner, men det er en annen diskusjon :p

Lenke til kommentar

Siden di vil bytte standard er det vel også rimelig at de betaler meg for å bytte. At jeg leverer alle øreplugger/headsets mot den nye standard uten at det skal koste meg noe,for det er de som vil gjøre det gamle ubrukelig ikke jeg. Noen må betale og det er ikke rimelig at regningen blir gitt til forbruker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ennå en ting man må sjekke i spesifikasjonene før man kjøper nye ting.

I fremtiden må man google for å sjekke om utstyret og hodetelefoner/kabler/adaptere er kompatibelt hvis man ikke får lyd.

Ennå en ting å oppgradere firmware på.

 

Det er ikke plassen som er problemet. Mobiltelefonene eser ut i størrelse, de er mye større i dag enn de var tidligere. Blir de tynnere så knekker de, med mindre de får fleksible skjermer og batterier.

 

Jeg kan ikke komme på en eneste god grunn til å erstatte minijack med USB, men så er jeg bare en forbruker, ikke produsent/butikk.

Skal man bytte ut minijack med noe så ville jeg hatt en liten magnetkontakt tilsvarende Magsafe, gjerne med analoge signaler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Produsentene har blitt pålagt/presset til å standarisere ladekontakt. Det følger vel alle nå med micro-USB (bortsett fra Apple selvfølgelig). Nå vil noen av de største de fjerne den eneste tilkoblingen som er felles/standard de siste årene. Håper noen forbrukermyndigheter e.l. tar denne kampen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

La oss si at tlf kommer med to USB-C, så en slipper en ihvertfall "lade eller lytte" greia.

 

Allikevel, planlegger de da at headset må ha DAC eller innføring av analoglyd via USB ?

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Det er flott om tekno-pressen kan sette fokus på slike ting. Ikke bare godta det produsentene sier, men tving dem til å spesifisere hvilke fordeler forbrukerne har av nye løsninger.

 

Mht mobile enheter og kobling mot eksternt utstyr er det viktigste for meg hvor god galvanisk beskyttelse kontaktene har. Soklene må være konstruert så de er vanntette uten bruk av brysomme plugger, og grensesnitt-kretsene i apparatene må være designet med høy grad av toleranse for kortslutning av ledere som kan oppstå ved berøring av ledende materialer eller væsker.

Lenke til kommentar

Også kommer problemet når man vil se film/høre musikk på telefonen/tabletn men har dårlig batteri. Da må man bruke hodetelefonporten til å lade isteden for å kunne lade mens man ser filmen.

 

Ikke verdens største problem, men definitivt mindre praktisk enn dagens løsning.

 

Veldig relevant på lange turer med tog eller bil.

ja de kan lage en annen kontakt på yttersiden for bypass

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...