Gå til innhold

Hvor stor datapakke til mobilen trenger du egentlig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har brukt 13MB denne måneden og betaler 100kr måneden, jeg overstiger skjeldent 100MB. Jeg ser jeg kan få tak i 1 GB per måned til samme pris, men det er en glemmesak å bytte abonnement da jeg vil betale det samme som nå. Sorteing på under 1 GB i kalkulatoeren gir bare abonnement uten inkludert data til sinnsyke priser.

 

Finnes det i hele tatt en bedre deal enn det jeg har, som koster mindre enn 100kr måneden?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aabLQt

Jeg har brukt 13MB denne måneden og betaler 100kr måneden, jeg overstiger skjeldent 100MB. Jeg ser jeg kan få tak i 1 GB per måned til samme pris, men det er en glemmesak å bytte abonnement da jeg vil betale det samme som nå. Sorteing på under 1 GB i kalkulatoeren gir bare abonnement uten inkludert data til sinnsyke priser.

 

Finnes det i hele tatt en bedre deal enn det jeg har, som koster mindre enn 100kr måneden?

 

Bytt til kontant :) Det gjorde jeg, ikke så vanskelig å holde seg offline de få minuttene det tar å komme seg til neste wifi :)

Lenke til kommentar

Jeg vil nå si at den enkleste måten å finne ut hvor mye data man trenger, er å bruke mobilen normalt en måned og lese av datatelleren på telefonen, eventuelt se hvor mange dager det tok før man gikk tom. Om man har flerfoldige gigabytes til overs i slutten av måneden, så er jo det et klart tegn på at man kan betale for mindre. Likens så er det en klar indikasjon at du trenger dobbelt så stor kvote dersom du er tom etter to uker.

 

Jeg klarte meg med 1.5 GB i måneden(men så klart kunne jeg kun velge 1 eller 2 i abbonementet, ikke midt i mellom), men økte til 3 GB etter at wifi-modulen i telefonen min tok livet av seg. jeg sitter sjeldent på youtube eller netflix på telefonen, og jeg bruker ikke spotify, så det er mer enn nok for meg.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

 

Jeg har brukt 13MB denne måneden og betaler 100kr måneden, jeg overstiger skjeldent 100MB. Jeg ser jeg kan få tak i 1 GB per måned til samme pris, men det er en glemmesak å bytte abonnement da jeg vil betale det samme som nå. Sorteing på under 1 GB i kalkulatoeren gir bare abonnement uten inkludert data til sinnsyke priser.

 

Finnes det i hele tatt en bedre deal enn det jeg har, som koster mindre enn 100kr måneden?

Bytt til kontant :) Det gjorde jeg, ikke så vanskelig å holde seg offline de få minuttene det tar å komme seg til neste wifi :)

 

 

 

Kontant? Det er da sjeldent spesielt prisgunstig med mindre du strengtatt ikke bruker mobiltelefonen til noe som helst? Det er vel fremdeles ingen kontantkortløsninger som tilbyr deg verken fri bruk av ringeminutter, sms eller mms? Så bare det at man ofte er på WiFi å klare å minimere mobildatabruket så betyr jo ikke det nødvendigvis at kontantkort lønner seg. Skal ikke ha store forbruket før det faktum at du ikke har verken fri bruk av ringeminutter, sms eller mms gjør at det blir dyrere enn de rimeligste abonnentene som er tilgjengelig.

Lenke til kommentar

Regner med Chris ringer/sender sms og. Da blir kontaktkort veldig dårlig..

Ice sin 99kr mnd for 1 GB og ellers fri bruk er nok det beste abn for mange, synd mange er for trofaste med operatøren sin.

 

Mange lar jo være å bytte fordi de allerede har operatører de er fornøyde med. Spesielt i Norge hvor vi har såpass sterk privatøkonomi så er det sjeldent folk gidder å fikkle med å bytte ut løsninger de fornøyde med bare for å spare noen få kroner.

 

Ice har jo også en stor utfordring sammenlignet med både Telenor og Telia (og alle andre underleverandører og mindre operatører som leaser nett fra disse) da de kun opererer på sitt eget nett. Som de vel kjøpte opp fra Network Norway eller hva det nå het. De har jo blitt dokumentert til å ha både dårligere hastigheter og dekning i mange tester sammenlignet med Telenor og Telia.

 

 

Min lillebror hadde Ice i et år da mine foreldre fikk en rimelig pakkeløsning når de trengte mobilbredbånd til hytta og de var jo naive nok til å binde seg i 12 mnd. Han oppholder seg 90% av tiden i Nittedal (Akershus) og resten av tiden i Lillestrøm og Oslo. Og maken til problemer med bortfall av dekning, mangel på 4G osv har de aldri opplevd med Telenor hvertfall så nå er han tilbake på Djuice (Telenor). De betaler jo gladelig en hel del ekstra for at det skal være en tjeneste som i det minste fungerer 100% tilfredstillende.

Lenke til kommentar

 

Regner med Chris ringer/sender sms og. Da blir kontaktkort veldig dårlig..

Ice sin 99kr mnd for 1 GB og ellers fri bruk er nok det beste abn for mange, synd mange er for trofaste med operatøren sin.

 

Mange lar jo være å bytte fordi de allerede har operatører de er fornøyde med. Spesielt i Norge hvor vi har såpass sterk privatøkonomi så er det sjeldent folk gidder å fikkle med å bytte ut løsninger de fornøyde med bare for å spare noen få kroner.

 

Ice har jo også en stor utfordring sammenlignet med både Telenor og Telia (og alle andre underleverandører og mindre operatører som leaser nett fra disse) da de kun opererer på sitt eget nett. Som de vel kjøpte opp fra Network Norway eller hva det nå het. De har jo blitt dokumentert til å ha både dårligere hastigheter og dekning i mange tester sammenlignet med Telenor og Telia.

 

 

Min lillebror hadde Ice i et år da mine foreldre fikk en rimelig pakkeløsning når de trengte mobilbredbånd til hytta og de var jo naive nok til å binde seg i 12 mnd. Han oppholder seg 90% av tiden i Nittedal (Akershus) og resten av tiden i Lillestrøm og Oslo. Og maken til problemer med bortfall av dekning, mangel på 4G osv har de aldri opplevd med Telenor hvertfall så nå er han tilbake på Djuice (Telenor). De betaler jo gladelig en hel del ekstra for at det skal være en tjeneste som i det minste fungerer 100% tilfredstillende.

ICE sin telefoni del leaser nett av Telia ;)

Lenke til kommentar

Dette bommer totalt for min del. Jeg streamer en god del musikk, ser noe video, og leser masse på nett og sosiale medier. Like fullt går jeg sjelden over 1GB. I denne kalkulatoren klarer jeg ikke å stille inn et forbruk som inkluderer musikk og video, og som ligger under 1GB. I praksis så vil dette bety at man "lurer" folk til å velge et abonnement som er større enn man behøver.

 

Valgte jeg minste mulige forbruk på alle feltene ender jeg opp med 2,2GB. Over dobbelt så mye som jeg faktisk bruker i dag.

Lenke til kommentar

Da tror jeg ikke du "streamer en god del musikk, ser noe video, og leser masse på nett og sosiale medier"
Da tror jeg heller at du "
streamer litt musikk, ser litt video, og leser litt på nett og sosiale medier"

1GB er ikke mye og det data går fort - spesielt ved streaming.

Endret av Brattus
Lenke til kommentar

1GB er ikke mye og det data går fort - spesielt ved streaming.

Det som er viktig å tenke på er at wifi er tilgjengelig overalt nå. 

Når jeg er på jobb/hjemme/fav. kafe/venner/treningssenteret, da går alt gjennom wifi.

Det er wifi til og med på buss/tog/fly nå. 

 

Jeg vil si at det er heller untakk at noen har jevnlig behov for å streame (større) video via 4g.

Lenke til kommentar

Da tror jeg ikke du "streamer en god del musikk, ser noe video, og leser masse på nett og sosiale medier"

Da tror jeg heller at du "streamer litt musikk, ser litt video, og leser litt på nett og sosiale medier"

 

1GB er ikke mye og det data går fort - spesielt ved streaming.

 

Penget er at jeg streamer en god del, jeg hører musikk fra mobilen i bilen på vei til jobb ganske ofte, jeg ser noen videoklipp innimellom, jeg surfer ganske mye på nett. Like vel berger jeg med 1GB. Og ingen av innstillingsmulighetene i denne kalkulatoren lar meg tilpasse et slik forbruk.

 

Om man skal sette inn verdier vil man i mitt tilfelle måtte velge de minste tilgjengelige, eller ingen ting. Og jeg bruker mer enn ingen ting. De minste verdiene gir mer imidlertid et mer enn dobbelt så stort dataabonnement som jeg i realiteten behøver.

Lenke til kommentar

Jeg har Telenor Large, som er 5 eller 6GB i måneden med data. Jeg har en veldig moderat telefonbruk, men klarer likevel å bruke opp datamengden halvveis inn i måneden får jeg melding om. Begynner å lure på om det må være noe feil et sted, eller om telefonen min (helsikes samsung drit) driver med masse tullball i bakgrunnen som bruker mye data. Ikke at det plager med veldig å måtte koste på med et par datapakker til i måneden, men jeg skjønner likevel ikke hvordan jeg får til å bruke opp såpass mye datatrafikk.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...