Gå til innhold

TEST: Samsung Galaxy S7 Edge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg stusser litt på IP sertifiseringen ,altså IP68 som egentlig betyr at man kan ha enheten minst i 30 min under vann uten at noe skade oppstår , det kjipe er jo at det er opp til produsenten å spesifisere hvor dypt dette kan være og det varierer fra 0.5 til 3m om jeg ikke har misforstått helt.

 

I en slik test som dette hadde det jo vært fint om testeren hadde prøvd denne funksjonaliteten og sjekket telefonen i etterkant , gjerne i samsvar med instrukser fra Samsung og eventuelt sett om man kan også bruke telefonen til å ta noen enkle bilder under vann eller over.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg stusser litt på IP sertifiseringen ,altså IP68 som egentlig betyr at man kan ha enheten minst i 30 min under vann uten at noe skade oppstår , det kjipe er jo at det er opp til produsenten å spesifisere hvor dypt dette kan være og det varierer fra 0.5 til 3m om jeg ikke har misforstått helt.

 

I en slik test som dette hadde det jo vært fint om testeren hadde prøvd denne funksjonaliteten og sjekket telefonen i etterkant , gjerne i samsvar med instrukser fra Samsung og eventuelt sett om man kan også bruke telefonen til å ta noen enkle bilder under vann eller over.

 

Samsung sier 1 meter i 30 minutter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

1 meter i 30 minutter er riktig. Angående testing - en test av vannsikring i mobiler hadde vært svært morsom å gjøre. Men når vi jobber med et tidlig eksemplar, slik som nå, uten backup i sikte er det kjemperisikabelt, så det har vi ikke turt å gjøre i forbindelse med denne testen. Man vet aldri hvor perfekt det er under panseret - selv om dette har oppført seg helt i særklasse i normal bruk. Men det høres altså ut som en utmerket ting å teste - og da gjerne for flere modeller. Det noteres i listen, så forsøker vi å få gi noen telefoner et bad så fort vi får tid :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Jeg vet ikke om jeg skal kjøpe denne, hadde lyst på en mobil med E-SIM og høyere innebygget lagringsplass. Kan fortsatt ikke lagre innhold fra ViaPlay på SD-Kort!! Og vil helst ha utskiftbart batteri, selv om jeg sikkert kunne vent meg til at batteriet ikke kan skiftes ut... vente på Samsung Galaxy S8...?

Finnes det en mobiltelefon med E-SIM ennå? Iphone f.eks.?

Men gir den stjerne i margen for at den er vanntett og har trådløs lading... :) Og hvis jeg ikke gidder vente på S8 og vil ha VR briller så kjøper jeg kanskje før jeg vet ordet av det...

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Ser veldig bra ut. Likte spesielt batteriet. Gleder meg til å se grundigere tester av kameraet og videokvalitet.

 

Ser fremdeles ikke poenget med Edge, så i mitt hodet er telefonen derfor billigere enn prisen oppgitt i artikkelen.

 

Jeg tror at S6 satte standarden for ytelse, og at Exynos 7420 og oppover er "kjappe nok" for de fleste. Tror vi har nådd et nivå på mobil nå som vi nådde på PC for et par år siden. Men jeg er glad for at utviklingen går videre likevel.

Lenke til kommentar

-X7ENIANL- Såvidt jeg vet er det fortsatt ikke telefoner med eSIM på markedet. Spesifikasjonen ble ferdig bare for noen dager siden, og første produkt ut er en 3G-variant av Gear S2. Det snakkes også om at løsningen først vil finne veien til kroppsnær teknologi - wearables har vi visst fortsatt ikke et fornuftig ord på i norsk.

 

Den vil nok også være høyaktuell for biler, brødristere, alarmer og alt mulig annet krimskrams man ikke normalt forbinder med SIM-kort.

 

Det betyr ikke at det ikke kommer på mobil, men at vi kanskje må være litt tålmodige mens andre produktgrupper som trenger det mer adopterer standarden først.

 

Våre kolleger i Digi har skrevet om eSIM her:

http://www.digi.no/bedriftsteknologi/2016/02/19/snart-kan-sim-kortene-bli-unodvendige

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om jeg skal kjøpe denne, hadde lyst på en mobil med E-SIM og høyere innebygget lagringsplass. Kan fortsatt ikke lagre innhold fra ViaPlay på SD-Kort!! Og vil helst ha utskiftbart batteri, selv om jeg sikkert kunne vent meg til at batteriet ikke kan skiftes ut... vente på Samsung Galaxy S8...?

 

Finnes det en mobiltelefon med E-SIM ennå? Iphone f.eks.?

 

Men gir den stjerne i margen for at den er vanntett og har trådløs lading... :) Og hvis jeg ikke gidder vente på S8 og vil ha VR briller så kjøper jeg kanskje før jeg vet ordet av det...

Hvis du vil ha utbyttbart batteri, kjøp LG.

 

Lite poeng med E-Sim om det ikke støttes av noen operatører :)

Og iPhone kommer tvilsomt til å være tidligst med E-SIM. Min beste gjetting vil være Huawei. Bare se på modemene i Phone modeller nå. Det er ofte forrige generasjons modem der. Når du får noe nytt som carrier aggregation, som tek har skrevet om, så har det allerede vært i de fleste toppmodeller i over et år allerede.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Takk fjarle og TKongen :)

 

Vil den Gear S2 versjonen med 3G og eSIM si at man ikke trenger å ta med seg mobilen på joggetur lenger hvis man har en sånn...? I så fall, hvor lenge til det kommer en 3G versjon av den Gear S2 i mørkt metall og silikon-/gummi-rem som jeg har? For da kjøper jeg den med 3G med en gang den kommer ut :) men 3G versjonene kommer vel ikke til Norge som vanlig ennå...?

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

1 meter i 30 minutter er riktig. Angående testing - en test av vannsikring i mobiler hadde vært svært morsom å gjøre. Men når vi jobber med et tidlig eksemplar, slik som nå, uten backup i sikte er det kjemperisikabelt, så det har vi ikke turt å gjøre i forbindelse med denne testen. Man vet aldri hvor perfekt det er under panseret - selv om dette har oppført seg helt i særklasse i normal bruk. Men det høres altså ut som en utmerket ting å teste - og da gjerne for flere modeller. Det noteres i listen, så forsøker vi å få gi noen telefoner et bad så fort vi får tid :)

 

Bra!

En annen ting jeg kom på i farta er om det går an å få vite hva som er forventet levetid på batteriet på en slik mobil og hva eventuelt produsenten tar seg betalt for å skifte det ut om det behøves i fremtiden. Noen av oss er jo flinke til å ta vare på telefonene våre og jeg prøver å ha mine i omtrent 3-4 år før jeg skifter. De nyeste telefonene begynner jo å ha såpass mye funksjonalitet at jeg antar at de kan vare enda lengre nettopp pga dette om ikke batteriet ryker.

Lenke til kommentar

Takk fjarle og TKongen :)

 

Vil den Gear S2 versjonen med 3G og eSIM si at man ikke trenger å ta med seg mobilen på joggetur lenger hvis man har en sånn...? I så fall, hvor lenge til det kommer en 3G versjon av den Gear S2 i mørkt metall og silikon-/gummi-rem som jeg har? For da kjøper jeg den med 3G med en gang den kommer ut :) men 3G versjonene kommer vel ikke til Norge som vanlig ennå...?

3G versjonen kommer ikke til Norge nei. Tviler på at den kommer til Norge noen gang. Vet heller ikke når Telenor/Netcom får støtte for E-Sim.

 

Så blir vel tidligst neste generasjon Gear. Eller muligens Huawei Watch? Om du må ha med mobil eller ikke avhenger jo g litt av hva klokken tillater. Selv om den har nettforbindelser er det ikke sikkert at alt fungerer med det. Siden E-Sim kommer nå så vil jeg tro at OSene designes med tanke på dette slik at de faktisk kan brukes alene.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Ok TKongen. :hmm: Men da satser jeg på det ikke kommer eSIM telefoner med det første og i alle fall ikke til Norge... så da forsvant den grunnen til ikke å kjøpe S7... Har forresten hørt at kanten på edge er irriterende fordi man kommer borti apper hele tiden, ellers ville jeg kjøpt edge versjonen fordi den har størst skjerm og batteri, men kan ikke forestille meg at jeg har bruk for edge-modellen ellers... Og kanskje jeg kan begrense mine nedlastinger fra ViaPlay så 32 GB blir nok innebygget lagringsplass likevel... men jeg lurer på batteriet i S7 altså... 3000mah... jeg har 2800mah i min S5... og jeg må lade den omtrent to ganger om dagen :eek: er i villrede nå altså...

 

Og hvis man kjøper nå så må man vel betale hele telefonen med en gang, jeg føler meg litt lurt når noen andre kjøper samme telefon med abonnement og bindingstid og betaler det samme som jeg betalte for bare telefonen totalt mens jeg må skaffe abonnement i tillegg... Tenkte jeg skulle betale månedlig neste gang jeg kjøpte telefon, selv om jeg har seks måneders nettoinntekt spart opp... :) er vel ingen som tilbyr abonnement med bindingstid og månedlige avdrag på S7 ennå?

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar

Ok TKongen. :hmm: Men da satser jeg på det ikke kommer eSIM telefoner med det første og i alle fall ikke til Norge... så da forsvant den grunnen til ikke å kjøpe S7... Har forresten hørt at kanten på edge er irriterende fordi man kommer borti apper hele tiden, ellers ville jeg kjøpt edge versjonen fordi den har størst skjerm og batteri, men kan ikke forestille meg at jeg har bruk for edge-modellen ellers... Og kanskje jeg kan begrense mine nedlastinger fra ViaPlay så 32 GB blir nok innebygget lagringsplass likevel... men jeg lurer på batteriet i S7 altså... 3000mah... jeg har 2800mah i min S5... og jeg må lade den omtrent to ganger om dagen :eek: er i villrede nå altså...

 

Har S6 Edge selv, og har ikke hatt problemet med å komme borti apper ofte. Dette kan vere problem folk har i starten, men selv ble jeg fort vandt med den kantene. Derimot har jeg hatt mer problem når jeg har prøvd å skrive meldingen halveis i søvne (noe jeg har på "normale" mobiler også..).

 

Du kan vel kanskje putte et minnekort i den for viaplay, så lenge appen støtter dette?

 

Har måttet lade S6 Edgen min omtrent 1,5 gang til dagen, der du har mindre batteri enn S5, og mest sannsynlig bruker mer, så tror nok det vil bli enten bedre, eller omtrent likt med en S7.

 

Har egentlig aldri hatt bruk for kantene, men selv syntes jeg den lå bedre i handa enn den normale versjonen, så jeg kommer nok til å kjøpe en S7 Edge så snart Telenor får de :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og hvis man kjøper nå så må man vel betale hele telefonen med en gang, jeg føler meg litt lurt når noen andre kjøper samme telefon med abonnement og bindingstid og betaler det samme som jeg betalte for bare telefonen totalt mens jeg må skaffe abonnement i tillegg... Tenkte jeg skulle betale månedlig neste gang jeg kjøpte telefon, selv om jeg har seks måneders nettoinntekt spart opp... :) er vel ingen som tilbyr abonnement med bindingstid og månedlige avdrag på S7 ennå?

 

Det er veldig sjelden det lønner seg å kjøpe på avbetaling. Velg heller abonnementet som passer deg best istedenfor en "pakke".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Ok ausekar og ziff :)

 

Men hvor får jeg tak i det 200GB minnekortet fra Samsung med klasse U3 som vises på bildet av telefonen, inne i artikkelen? Elkjøp selger ikke det i alle fall... Kun 128GB er største de selger uansett merke...

 

Og hvorfor selger Elkjøp mobilen men ikke trådløs lader til den? Ihvertfall ikke den trådløse laderen som ble vist i artikkelen... funker den laderen for S6 på S7 også? (Lurer egentlig litt på hvorfor ikke trådløs lader følger med S7 fra fabrikk også...)

Endret av medlem-329093
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...