Gå til innhold

GUIDE: Ta full kontroll over Windows 10-oppdateringene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

kb3073930 kan ifølge andre nettsider IKKE hindre nedlastinger før de har vær lastet ned og installert.
MS`s egen beskrivelse antyder at det er korrekt:

"How to temporarily prevent a Windows or driver update from REINSTALLING in Windows 10"

Har du ("journalisten") annen informasjon?

Mange har fått store problemer PGA nVidia drivere har blitt automatisk "OPPDATERT" med gamle drivere. Som en skrev: "Lykke til med å stoppe Win 10 fra å "oppdatere" driverne igjen når du har svart skjerm og tastatur som har sluttet å fungere.."

Endret av Eagleizer
Lenke til kommentar

Eagleizer: Her viser verktøyet kun oppdateringer som ikke er installert fra før. De kan legges til i en blokkeringsliste. Det er så langt den informasjonen vi har, ved siden av at det samme er nevnt hos Ghaks.net som opprinnelig dekket metoden.

Jeg har foreløpig ikke prøvd det i Windows 10, men det finnes sannsynligvis en "Safe mode" også her, som vil gå tilbake til generiske VGA-drivere, slik at alle skjermkort virker. Da vil optimaliserte drivere fra Nvidia eller AMD skyves til siden, og ikke være i bruk. Det gir naturligvis en fryktelig dårlig Windows-opplevelse, men så lenge man får tilgang på løsningen er den mer enn god nok til å få gjort litt vedlikehold. I eldre Windows-versjoner var dette mulig ved å "hamre" F8-tasten under oppstart :)

 

Edith:

Det finnes en rekke måter å komme inn i safe mode, men F8 er det visst slutt på. Installasjonsmedium eller forhåndslaget oppstartverktøy på USB-dings virker kanskje å være de enkleste av disse. Her er noen av alternativene:

http://www.tenforums.com/tutorials/2294-advanced-startup-options-boot-windows-10-a.html

 

 

Quepali86: Trådløse tilkoblinger kan settes som forbruksmålte i Windows 10. I praksis forteller du Windows at det som er i andre enden av WiFi-tilkoblingen er en telefon med SIM-kort. Da lastes ikke oppdateringene ned i det hele tatt. Kan hive opp en skjermdump øyeblikkelig :)

 

Slik:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/10520773/wifiset.png

Velg "Avanserte alternativer"

https://dl.dropboxusercontent.com/u/10520773/wifiset1.png

 

Windows *skal* passe på disse tingene selv, så lenge du har fortalt den at trafikken koster penger, men det er tidlige dager - og dette er en av tingene det er lett å se for seg at Insider-program og intern testing kan ha gått glipp av, så følg med på datatelleren i telefonen din, og på operatørens nettsider, hvis du vil være helt sikker :)

 

Enda en skjermdump - her er oppdateringer satt til "spør først", men resten av informasjonen er gyldig uansett Windows-versjon og standardinnstillinger:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/10520773/winupdateforb.jpg

Endret av fjarle
Lenke til kommentar

I dag installerte jeg windows 10, huzzah!

 

første boot, alt gikk greit, den maste litt om cd key men skippa det til jeg fikk logga inn, da var den plutselig aktivert.

 

Alt gikk supert, startet med å gå på NVidia lastet ned 3d driverne, funka ikke så jeg kjørte på med windows updater, og den fant 3d korte med en gang (GeForce 690), den startet installasjonen, så hoppet skjermen til 1080p perfekt tenkte jeg, så begynte den å innstallere skjermkortdriveren en gang til? pga det er et sli kort? kansje den tror det er 2 enkelkort, noe allah problem jeg hadde I windows 8..

 

Plutselig ALLAH AKBAR!! skjermen ble svart, restart et par ganger.. til jeg tok opp Linux live usb en å kom meg inn I windoors å sletta 3d driveren på det ene korte, å så restarta I windoors 10, å da ble den andre driveren innstallert rett, sikkert fra den første driveren som var igjen.

 

Men framdeles kunne jeg ikke laste ned nivida experience osv, får bare opp feilmeldinger der.

 

Var noen andre driver som heller ikke var innstallert som trådløsnettverksdriveren, usb controller å noe annet jeg ikke vet va er, så jeg gikk på asus sine sider å fant enkelt fram til 64bit driverne for windoors 10, installerte dem, å så igjen, ALLAH AKBAR last skjerm, igjen med Linux å fjerne driverne for usb, for å så gå tilbake til windoors der den igjen da oppdaget usb driverne som lå der å reinstallerte dem uten problem...

 

Jeg begynte å see ett mønster her..

 

Så prøvde å innstallere intel chip driveren, med en gang den var ferdig å ville restarte, så avinstallerte jeg den fra enheter uten å fjerne driverne.. restarta uten problem, same gjorde jeg med resten av driverne.. ingen problem nå.

 

Bonus at windoors updater ikke spør om dem, å det star at dem er successfully installed :)

 

 

Tydeligvis går det ikke ann å installere driver direkte, dem må oppdages automatisk etter en restart.. først da blir dem installert riktig, så må avinstallere etter manuell installering av driver å så restarte >.<.

 

Nvidia har tydeligvis problemer, å ser ikke ut som dem svarer på spørsmålet på forumene deres..

 

Jeg har ikke fått installere steam enda å testa om standard driveren til windoors er brukanes I mellomtia.. steam var selfølgelig need da jeg skulle teste...

 

Ellers er windoors 10 Ganske likt windoors 8.1, merka meg bare at dem har flytta på linker å ting igjen på kontrollpanelet, nå finner du bare windows update via start menyen\egenskaper&instillinger, eller via søk.. skjønner ikke hvorfor den var fjernet fra hovedkontoll panelet..

 

Windows Ex-plorer var tydeligvis bytta ut med ny browser som jeg har valgt å kalle explorer, ettersom under skillet så virker det som at den har same egenskapene bortsett fra roterte menyer, med mindre brukbar egenskaper.. er usikker på om dette er metro eller desktop ettersom at dem har modifisert start menyen til at metro programmene nå ligner litt mer på vanlige programmer..

 

Regner med at jeg blir vant til dette..

Lenke til kommentar

Ser ut til at Windows egner seg best å kjøre fra en iSCSI mount som ligger å koser seg på ett ZFS oppsett.

Da kan man i allefall ta Windows i nakken og pælme den tilbake til start uten at Microsoft kan gjøre noe med det, annet enn å forsøke seg enda en gang på en oppdatering...

Så må man sperre for nedlastinger fra MS i brannmuren da for å hindre Microsoft sin iver :D

Lenke til kommentar

I dag installerte jeg windows 10, huzzah!

 

første boot, alt gikk greit, den maste litt om cd key men skippa det til jeg fikk logga inn, da var den plutselig aktivert.

 

Alt gikk supert, startet med å gå på NVidia lastet ned 3d driverne, funka ikke så jeg kjørte på med windows updater, og den fant 3d korte med en gang (GeForce 690), den startet installasjonen, så hoppet skjermen til 1080p perfekt tenkte jeg, så begynte den å innstallere skjermkortdriveren en gang til? pga det er et sli kort? kansje den tror det er 2 enkelkort, noe allah problem jeg hadde I windows 8..

 

Plutselig ALLAH AKBAR!! skjermen ble svart, restart et par ganger.. til jeg tok opp Linux live usb en å kom meg inn I windoors å sletta 3d driveren på det ene korte, å så restarta I windoors 10, å da ble den andre driveren innstallert rett, sikkert fra den første driveren som var igjen.

 

Men framdeles kunne jeg ikke laste ned nivida experience osv, får bare opp feilmeldinger der.

 

Var noen andre driver som heller ikke var innstallert som trådløsnettverksdriveren, usb controller å noe annet jeg ikke vet va er, så jeg gikk på asus sine sider å fant enkelt fram til 64bit driverne for windoors 10, installerte dem, å så igjen, ALLAH AKBAR last skjerm, igjen med Linux å fjerne driverne for usb, for å så gå tilbake til windoors der den igjen da oppdaget usb driverne som lå der å reinstallerte dem uten problem...

 

Jeg begynte å see ett mønster her..

 

Så prøvde å innstallere intel chip driveren, med en gang den var ferdig å ville restarte, så avinstallerte jeg den fra enheter uten å fjerne driverne.. restarta uten problem, same gjorde jeg med resten av driverne.. ingen problem nå.

 

Bonus at windoors updater ikke spør om dem, å det star at dem er successfully installed :)

 

 

Tydeligvis går det ikke ann å installere driver direkte, dem må oppdages automatisk etter en restart.. først da blir dem installert riktig, så må avinstallere etter manuell installering av driver å så restarte >.

 

Sliter med drivere selv. Du instsllerer via nedlastet software? Så avinstalerer fra hvor? Og så reboot?

Lenke til kommentar

Jeg forundrer meg litt over den diskusjon som føres ang. windows 10.

Jeg er Microsoft innsider og har hatt win10 installert på min maskin (oppdatert fra wind 8.1) i snart et år uten og ha hatt et eneste problem med programvaren som har medført sort skjerm elle maskinen gått i heng.

Jeg har stått på automatisk oppdatering og det har fungert perfekt. Det har blant annet med på å holde virus og brannmur oppdatert til en hver tid.

Et godt råd. la Microsoft få oppdatere slik det er ment og sjansen for trøbbel er minimal. Vi må ikke gå tilbake til hva som skjedde med eldre versjoner og oppdateringer. Dette programmet (Windows 10) er noe helt nytt og kan ikke sammenlignes med det som har vært før. Jeg har vært med i testgruppen til Windows i mange år så jeg har mer en en gang hatt trøbbel med eldre versjoner.

Lenke til kommentar

Kom over en liten men hendig oppskrift, har ikke testa den på clean Win10 install, men fungerte på preview versjonen.

 

"I have no idea what others have posted on the level of controlling Win 10 updates (hence, which you want to install and which you don't) in the past.

But I've managed to control it.

 

Don't know if it'll be possible on anything less then Enterprise, but I do think it is.

This is what I did:

 

First, open group policy editor, Start -> Run -> gpedit.msc

Look for Computer Configuration -> Administrative Templates -> Windows Components -> Windows Update

 

Go to "Configure Automatic Updates"

Either choose "Disabled", or what I did, choose "Enabled" and option 2 : Notify for download and notify for install.

This should stop the auto download and install updates.

 

Then next up, download this :

https://support.microsoft.com/en-us/kb/3073930

I know it says for Insider Preview, but it works on my RTM.

 

Now from now on, you always run that app first BEFORE you run Windows Update!!!

It will check for updates, will show you which updates there are, and you can select those which you want to hide. Once hidden, you can go to the normal windows update like you always do, and they shouldn't display anymore.

 

I had a weird issue in the beginning however, it didn't work completely, until I installed one update, removed it again, then did the above procedure again, then everything worked, just saying. Should work from first time however.

 

Good luck.

 

PS.: If you're on of those people who like cleaning their C:\Windows\SoftwareDistribution\Download dir, remember, after doing that, you're going to have to re-hide all the updates yet again.

I hope they bring the old and better way of hiding updates back again, because this is a PITA."

Lenke til kommentar

Det er mange åpne spørsmål fremdeles "elgen". F.eks. lisensieringsspørsmål i noen situasjoner som står vidåpne. Ja, det blir en ny lisensieringsmodell, men hvilken holdning vil Microsoft ha til de brukere som har brent seg i begge ender i forhold til lisensoppgradering? Det er visst mange åpne spørsmål vedrørende lisensiering i forhold til virtualisering også:

 

http://searchvirtualdesktop.techtarget.com/opinion/Will-Microsoft-get-desktop-virtualization-licensing-right-in-Windows-10

Lenke til kommentar

Slå av Admin for bruker, så laster ikke Windows ned oppdateringer.

 

Jeg har hatt insider på flere maskiner siden det ble offentlig tilgang i Oktober i fjor.

 

Da mutter skulle ha ny maskin for 3-4 mnd siden, så jeg ikke noe grunn til å forvirre henne med et unødvendig pitstop innom win 8.1. (Hun kom fra en win 7 maskin)

Da installerte jeg win 10 for henne og slo av admin rettigheter for brukerkontoen hennes.

Jeg har aktivert admin rettigheter hver gang jeg har vert der, sånn at hun er "up to date."

Lenke til kommentar

Eagleizer: Her viser verktøyet kun oppdateringer som ikke er installert fra før. De kan legges til i en blokkeringsliste. Det er så langt den informasjonen vi har, ved siden av at det samme er nevnt hos Ghaks.net som opprinnelig dekket metoden.

 

Jeg har foreløpig ikke prøvd det i Windows 10, men det finnes sannsynligvis en "Safe mode" også her, som vil gå tilbake til generiske VGA-drivere, slik at alle skjermkort virker. Da vil optimaliserte drivere fra Nvidia eller AMD skyves til siden, og ikke være i bruk. Det gir naturligvis en fryktelig dårlig Windows-opplevelse, men så lenge man får tilgang på løsningen er den mer enn god nok til å få gjort litt vedlikehold. I eldre Windows-versjoner var dette mulig ved å "hamre" F8-tasten under oppstart :)

 

Edith:

Det finnes en rekke måter å komme inn i safe mode, men F8 er det visst slutt på. Installasjonsmedium eller forhåndslaget oppstartverktøy på USB-dings virker kanskje å være de enkleste av disse. Her er noen av alternativene:

http://www.tenforums.com/tutorials/2294-advanced-startup-options-boot-windows-10-a.html

 

 

Quepali86: Trådløse tilkoblinger kan settes som forbruksmålte i Windows 10. I praksis forteller du Windows at det som er i andre enden av WiFi-tilkoblingen er en telefon med SIM-kort. Da lastes ikke oppdateringene ned i det hele tatt. Kan hive opp en skjermdump øyeblikkelig :)

 

Slik:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/10520773/wifiset.png

Velg "Avanserte alternativer"

https://dl.dropboxusercontent.com/u/10520773/wifiset1.png

 

Windows *skal* passe på disse tingene selv, så lenge du har fortalt den at trafikken koster penger, men det er tidlige dager - og dette er en av tingene det er lett å se for seg at Insider-program og intern testing kan ha gått glipp av, så følg med på datatelleren i telefonen din, og på operatørens nettsider, hvis du vil være helt sikker :)

 

Enda en skjermdump - her er oppdateringer satt til "spør først", men resten av informasjonen er gyldig uansett Windows-versjon og standardinnstillinger:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/10520773/winupdateforb.jpg

 

Postet dette i en annen tråd for 3 dager siden. Hvis infoen i disse

linkene stemmer, er det en noe misvisende tittel på tråden din. Å

slå av oppdatering av drivere virker visstnok ikke heller for nVidia

drivere. Problemene med nVidia-drivere som ble automatisk oppdatert

er bare et eksempel på hva som kan skje med MS`nye Update Policy: 

 

http://www.forbes.co...ity-problems/2/

 

"KB3073930 works by displaying available updates in a checklist and any you select will not be installed. The problem is this method isn’t overly practical as you can only uninstall updates which have already been installed. If one messed up your monitor, keyboard, mouse or stopped your PC from booting up then it is too late to remove it."

 

 

Og denne: 

 

http://www.infoworld...ch-blocker.html

 

 

  1. You can't use the blocker until the bad patch or driver is already installed on your machine. If the bad patch takes out your monitor or your keyboard, you're going to have a wonderful time.

 

Cheers :)

Lenke til kommentar

Jeg forundrer meg litt over den diskusjon som føres ang. windows 10.

Jeg er Microsoft innsider og har hatt win10 installert på min maskin (oppdatert fra wind 8.1) i snart et år uten og ha hatt et eneste problem med programvaren som har medført sort skjerm elle maskinen gått i heng.

Jeg har stått på automatisk oppdatering og det har fungert perfekt. Det har blant annet med på å holde virus og brannmur oppdatert til en hver tid.

Et godt råd. la Microsoft få oppdatere slik det er ment og sjansen for trøbbel er minimal. Vi må ikke gå tilbake til hva som skjedde med eldre versjoner og oppdateringer. Dette programmet (Windows 10) er noe helt nytt og kan ikke sammenlignes med det som har vært før. Jeg har vært med i testgruppen til Windows i mange år så jeg har mer en en gang hatt trøbbel med eldre versjoner.

Er vel ikke mye å forundre seg over med mindre du har 

testet all verdens kombinasjoner av hardware of software... 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...