Gå til innhold

Tesla vil at hjemmet ditt skal gå på batterier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva skal være poenget med dette? Skal man liksom investere i dyre batterier (i tillegg til dyre solceller) uten å oppnå noen som helst reelle fordeler?? Må være primært for folk som bor i områder med ekstremt mye strømbrudd i så fall, noe som egentlig fjerner den vestlige verden fra kundesegmentet,

Lenke til kommentar

Hva skal være poenget med dette? Skal man liksom investere i dyre batterier (i tillegg til dyre solceller) uten å oppnå noen som helst reelle fordeler??

Som nevnt er strøm mye billigere om natten, og i Norge er man i gang med å bytte alle strømmålere slik at man får en "konstant" avlesning av strømforbruket.

Kombinert for eksempel med solceller kan man da selge strøm ut til nettet når det er dyrt om dagen, og hente strøm fra nettet for å lade batteriet på natten når det er billig.

 

Norge er så langt veldig bortskjemte med lave strømpriser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En ekstra fordel for EL-bil eiere.

 

1. Er at man muliggjør bruk av langt bedre/kraftigere hurtigladere for El-bil, og det uten at det trengs å legges opp et nytt strømnett, både internt i huset/sikrignskapet men også inn til huset samt trafoer i nabolaget. For hurtiglading av EL-bil krever vanvittig høy effekt, og etter hvert som EL-bil blir mer populært så vil dette merkes med voldsomme topper i strømnettet. Dette kan begrenses kraftig med et stort batteri i huset som lader seg opp sakte men sikkert. 

2. Det kan forsyne EL-bilen med garantert sol-energi på dager hvor dette lar seg gjøre. Gitt at det bryr deg at bilen din faktisk går på fornybar energi. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er ikke strøm billigere om natten grunnet landets strømforbruk er veldig redusert?

Om normen hadde vært batterier som ladet om natten så ville jo det meste av forbruke oppstått om natten som ville ført til dyrere el om natten og billigere om dagen?

 

El-Biler er jo omdiskutert, på den ene siden så sparer det miljøet for utslipp som bensin og diesel biler produserer, men på den andre siden så forurenser det ekstremt å bygge og bryte ned batteriene.

Setter vi opp til at hjemme våre skal gå på batterier så vil jo dette bare ha de negative konsekvensene mtp miljøet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mange fordeler med dette!

 

Huset blir beskyttet mot over/under-spenninger og spikes. Selv meget dårlig strøm lader fint batterier!

Og normale strømbrudd vil aldri merkes!

 

Det blir som å ha hele huset på en skikkelig god online-UPS  :)

 

Det er noen små fordeler for brukeren, og ganske store kostnader, kan ikke helt skjønne at dette skal være verd det for andre enn et veldig lite midnretall.

 

AtW

Lenke til kommentar

I dag er dette lite fordelaktig for brukerne, men i et tenkt system der markedsprisen for strøm styres (og måles) minutt for minutt er det en ekstremt nyttig ting for å jevne ut last i strømnettet samt å kjøpte strøm når det er billigst. 

 

I tillegg er det et viktig steg mot mer fornybar energi, da de fleste fornybare energiformer (utover vannkraft) er umulig å slå på når man trenger dem - de lager strøm nå de vil selv. Lagring av strøm er det virkelig store probemet med denne typen energiutvinning. Pr. i dag er nesten den eneste muligheten for å lagre sol- eller vindkraft å pumpe vann opp igjen forbi demninger. Det er effektivt, men krever mye utstyr. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

I dag er dette lite fordelaktig for brukerne, men i et tenkt system der markedsprisen for strøm styres (og måles) minutt for minutt er det en ekstremt nyttig ting for å jevne ut last i strømnettet samt å kjøpte strøm når det er billigst. 

 

I tillegg er det et viktig steg mot mer fornybar energi, da de fleste fornybare energiformer (utover vannkraft) er umulig å slå på når man trenger dem - de lager strøm nå de vil selv. Lagring av strøm er det virkelig store probemet med denne typen energiutvinning. Pr. i dag er nesten den eneste muligheten for å lagre sol- eller vindkraft å pumpe vann opp igjen forbi demninger. Det er effektivt, men krever mye utstyr. 

 

Og i et sånn tenkt system, så er ikke prisforskjellene store nok til det er sannsynlig at å ha batterier nok til hele huset vil nedbetales, spesielt ikke om alle har batterier. At det er nyttig for utjevning på storskala er så sin sak, det kommer ikke særlig høyt opp på prioriteringslista når jeg må bruke titusenvis av egne penger.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Som nevnt er strøm mye billigere om natten, og i Norge er man i gang med å bytte alle strømmålere slik at man får en "konstant" avlesning av strømforbruket.

Kombinert for eksempel med solceller kan man da selge strøm ut til nettet når det er dyrt om dagen, og hente strøm fra nettet for å lade batteriet på natten når det er billig.

 

Norge er så langt veldig bortskjemte med lave strømpriser.

 

Det høres ut som et veldig dårlig businesscase, hvertfall for husholdninger. Her skal man altså investere i batterier som sikkert koster en god slump penger samt solcellepaneler. Så skal man spekulere i prisdifferansen mellom dag og natt (der det er aktuelt) i tillegg til at man selv fortsatt bruker like mye strøm. Skulle gjerne sett hvor et reellt regneeksempel på hvor mange år det tar før man går i null etter å ha installert noe slikt.  30år? 40år?

Edit: Og batteripakken til en Tesla har en forventet levetid på minst 8år, pr.idag koster det vel ca. 300.000kr å skifte batteri. Riktignok blir nok prisen lavere med årene, men hadde vært interessant å se noe tall for tilsvarende husbatterier.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

 

 

Som nevnt er strøm mye billigere om natten, og i Norge er man i gang med å bytte alle strømmålere slik at man får en "konstant" avlesning av strømforbruket.

Kombinert for eksempel med solceller kan man da selge strøm ut til nettet når det er dyrt om dagen, og hente strøm fra nettet for å lade batteriet på natten når det er billig.

 

Norge er så langt veldig bortskjemte med lave strømpriser.

 

Det høres ut som et veldig dårlig businesscase, hvertfall for husholdninger. Her skal man altså investere i batterier som sikkert koster en god slump penger samt solcellepaneler. Så skal man spekulere i prisdifferansen mellom dag og natt (der det er aktuelt) i tillegg til at man selv fortsatt bruker like mye strøm. Skulle gjerne sett hvor et reellt regneeksempel på hvor mange år det tar før man går i null etter å ha installert noe slikt.  30år? 40år?

 

 

Jeg tipper "uendelig år", dvs at levetiden til batteriet er over før du har fått igjen investeringen.

 

AtW

Lenke til kommentar

En ekstra fordel for EL-bil eiere.

 

1. Er at man muliggjør bruk av langt bedre/kraftigere hurtigladere for El-bil, og det uten at det trengs å legges opp et nytt strømnett, både internt i huset/sikrignskapet men også inn til huset samt trafoer i nabolaget. For hurtiglading av EL-bil krever vanvittig høy effekt, og etter hvert som EL-bil blir mer populært så vil dette merkes med voldsomme topper i strømnettet. Dette kan begrenses kraftig med et stort batteri i huset som lader seg opp sakte men sikkert. 

2. Det kan forsyne EL-bilen med garantert sol-energi på dager hvor dette lar seg gjøre. Gitt at det bryr deg at bilen din faktisk går på fornybar energi. 

 

Helt enig med punkt 1. Er I tvil på punkt 2. Mange steder i Norge er det ikke så mange solfylte dager der det er effektivt. Mye av strømmen i Norge kommer fra vann så man kan argumentere med at strømmen er helt fornybar ved å bare abonnere på strømselskaper som kun leverer strøm fra fornybare kilder.

Lenke til kommentar

I California har det de siste par ti-årene iblant vært nok strømmangel til at det bla. i 2012 og 2014 ble iverksatt såkalte "rolling blackouts" hvor deler av de 14 grid-seksjonene i staten, hver med ca. 7% av den totale lasten i staten, ble slått av i perioder, og på igjen før neste seksjon ble slått av, osv. Deler av dette skyldtes dårlig management hvor energiselskaper solgte mye strøm til andre områder for å tjene penger, med det resultatet at det ikke var nok til brukerne de normalt betjente. Slike rolling blackouts bidro til situasjonen med innsyn og etterforskninger som bla. førte til at Enron gikk dukken.

 

Resultatet var at man i San Francisco og andre byer iblant måtte handle i butikker med stearinlys som lyskilde, og kassa-apparatene og air condition ikke fungerte mens dette pågikk. På sykehus gikk man iblant tom for diesel til nødaggregater, trafikklys sluknet, og folk kastet visstnok ekstra mye mat pga. kjøleskap og frysere uten strøm i de periodene som kun skulle vare noen timer om gangen. Nyhetsbildet var sterkt preget av dette de somrene, det var litt kritisk.

 

Avhengig av utbredelse av denne teknologien kan man trolig lett dekke så mye av strømtoppene via batteri at slike "rolling blackouts" med 7%-seksjoner ikke lenger blir nødvendig. Ihvertfall hvis man også unngår fristelsen til å selge mer strøm til andre markeder.

Lenke til kommentar

Edit: Og batteripakken til en Tesla har en forventet levetid på minst 8år, pr.idag koster det vel ca. 300.000kr å skifte batteri. Riktignok blir nok prisen lavere med årene, men hadde vært interessant å se noe tall for tilsvarende husbatterier.

Nei, batteripakken til Tesla har en forventet levetid på hele bilens levetid, så rundt 20 år.
Lenke til kommentar

Li-ion battericeller til biler koster nå ca 3000 kr/kWh (TU.no rapporterte dette tidligere i år). I tillegg kommer invertere etc.

 

Det er en grunn til at jeg bare har en billig UPS som bare forsyner en PC og en NAS per i dag: pris. Jeg kan ikke se for meg at jeg plutselig skulle investere titusner av kroner i UPS hjemme bare fordi det står Tesla på den.

 

Hvis systemet konfigureres sånn at det kan bruke bilens batteri og dermed redusere kostnadene kraftig så begynner kostnaden å bli forsvarlig. Vurderingen om hvorvidt jeg gidder å kjøpe en gigantisk UPS gjør jeg uavhengig av om kraften produseres med vannkraft eller solkraft og om kraften er kortreist eller langreist.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...