Gå til innhold

Tesla vil at hjemmet ditt skal gå på batterier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gitt at mine sterke antagelser er riktige, hvorfor kjøper du dyr strøm når du kan produsere det selv?

Altså, du sitter jo garantert på svaret selv, så ser ikke hvor du vil. 

 

Bonusspørsmål: Hvorfor vil folk tape masse penger å ta opp dyre lån, kontra å bruke billige penger selv?

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det er dette produktet noe som vil være til stor fordel i land der de kan en kan produsere strøm via solcellepaneler hjemme med litt større effekt enn her i Norge. F.eks i Australia er dette vanligere og vanligere, at en har solceller på taket, og to tellere i sikringsskapet. En for brukt strøm og en for strøm du selger til nettselskapet. Dessverre for mange er strømproduksjonen størst om dagen når en er på jobb. Et batteri som lader opp større mengder strøm på dagen som kan nyttes ut over kvelden natten eller evt på gråværsdager vil løse problemet mange har med at de må selge mesteparten av strømmen de produserer til en mye lavere pris enn det de må kjøpe den tilbake for senere. Jeg har sett mange eksempel på oppsett der en produserer MER enn man faktisk forbruker, men likevel sitter igjen med en ganske pen regning i strøm nettopp pga dette problemet. Tesla kan ha løst dette dersom prisen ikke er for høy, og levetiden på batteriet er noenlunde fornuftig. :)

Lenke til kommentar

Gitt at mine sterke antagelser er riktige, hvorfor kjøper du dyr strøm når du kan produsere det selv?

Altså, du sitter jo garantert på svaret selv, så ser ikke hvor du vil. 

 

Bonusspørsmål: Hvorfor vil folk tape masse penger å ta opp dyre lån, kontra å bruke billige penger selv?

så du kan ikke svare ? , greit nok

 

at folk tar opp dyre lån kommer av 2 ting ( som du sikker kunne svare på selv )

 

  1. De har ikke så mange andre valg
  2. De blir lurt til det
Lenke til kommentar

I dag er dette lite fordelaktig for brukerne, men i et tenkt system der markedsprisen for strøm styres (og måles) minutt for minutt er det en ekstremt nyttig ting for å jevne ut last i strømnettet samt å kjøpte strøm når det er billigst. 

 

I tillegg er det et viktig steg mot mer fornybar energi, da de fleste fornybare energiformer (utover vannkraft) er umulig å slå på når man trenger dem - de lager strøm nå de vil selv. Lagring av strøm er det virkelig store probemet med denne typen energiutvinning. Pr. i dag er nesten den eneste muligheten for å lagre sol- eller vindkraft å pumpe vann opp igjen forbi demninger. Det er effektivt, men krever mye utstyr. 

 

Det er ikke helt sant. Man kan lagre potensiell energi på en rekke andre måter.

 

F.eks. gjennom å trykke luft ned i et bakkereservoar.

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

Gitt at mine sterke antagelser er riktige, hvorfor kjøper du dyr strøm når du kan produsere det selv?

Altså, du sitter jo garantert på svaret selv, så ser ikke hvor du vil.

 

Bonusspørsmål: Hvorfor vil folk tape masse penger å ta opp dyre lån, kontra å bruke billige penger selv?

så du kan ikke svare ? , greit nok

 

at folk tar opp dyre lån kommer av 2 ting ( som du sikker kunne svare på selv )

  • De har ikke så mange andre valg
  • De blir lurt til det
Ikke helt rett, men greit nok, close enough. Svaret er at ikke alle har nok kapital, og følgelig ikke kan gjøre investeringene.

 

Og hvis du ikke skjønte det, svaret som kom fra bonusspørsmålet var altså svaret på det du lurte på. Etter som jeg er vant med at du ikke bare spør dumme spørsmål, men også nekter å svare på direkte og relevante argumenter (eller overser den).

 

Så da lurte jeg ut svaret av deg. :p

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

 

 

Gitt at mine sterke antagelser er riktige, hvorfor kjøper du dyr strøm når du kan produsere det selv?

Altså, du sitter jo garantert på svaret selv, så ser ikke hvor du vil.

 

Bonusspørsmål: Hvorfor vil folk tape masse penger å ta opp dyre lån, kontra å bruke billige penger selv?

så du kan ikke svare ? , greit nok

 

at folk tar opp dyre lån kommer av 2 ting ( som du sikker kunne svare på selv )

  • De har ikke så mange andre valg
  • De blir lurt til det
Ikke helt rett, men greit nok, close enough. Svaret er at ikke alle har nok kapital, og følgelig ikke kan gjøre investeringene.

 

Og hvis du ikke skjønte det, svaret som kom fra bonusspørsmålet var altså svaret på det du lurte på. Etter som jeg er vant med at du ikke bare spør dumme spørsmål, men også nekter å svare på direkte og relevante argumenter (eller overser den).

 

Så da lurte jeg ut svaret av deg. :p

 

tja , svare var ikke helt det jeg var ute etter , men greit nok

Lenke til kommentar

Er ikke stor nok revolusjon som bergvarme, jord eller sjø, ikke er det noe å tjene på det miljømessig heller.

Men når det er sagt så hvorfor ikke gi subsidier på lik linje som en tesla eier?

 

I andre land er det nok mere aktuelt og der det er ment for også, men for svært interriserte i Norge finnes det et lite marked

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...