Gå til innhold

Tesla vil at hjemmet ditt skal gå på batterier


Anbefalte innlegg

Hvis systemet konfigureres sånn at det kan bruke bilens batteri og dermed redusere kostnadene kraftig så begynner kostnaden å bli forsvarlig.

Ja det eneste som gir litt mening er om man kan benytte seg av allerede eksisterende bilbatterier. Men igjen blir det et økonomisk spørsmål om det er verdt å forkorte bilens batterilevetid pga. dette

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men igjen blir det et økonomisk spørsmål om det er verdt å forkorte bilens batterilevetid pga. dette

Eventuelt forelenge bilens levetid med dette. Jeg kunne godt tenkt meg å kjøpe en billig ukjørbar Tesla model S om 10-20 år for å bruke den som UPS, forutsatt at UPSen ikke koster vanvittig mye. Selv om batterilevetiden er såkalt utgått (redusert med over 30%). Hvem vil vel ikke ha en kul vetaranbil i garasjen som atpåtil har en flott huslig funksjon?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

Eventuelt forelenge bilens levetid med dette. Jeg kunne godt tenkt meg å kjøpe en billig ukjørbar Tesla model S om 10-20 år for å bruke den som UPS, forutsatt at UPSen ikke koster vanvittig mye. Selv om batterilevetiden er såkalt utgått (redusert med over 30%). Hvem vil vel ikke ha en kul vetaranbil i garasjen som atpåtil har en flott huslig funksjon?

 

Hehe, tror nok ikke det er så mange som vil ha en UPS av uviss kvalitet som attpåtil er like stor som en bil :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Batteriet i Tesla Model S av uviss kvalitet? Neida, jeg skjønner hva du mener, men det bør være fult mulig å få en batteristatus på UPS-bilen før man kjøper noe sånt brukt.

 

Model S er ikke noen traust grå UPS som skal gjemmes bort i en krok og ta minst mulig plass. Det blir verdens kuleste UPS med medfølgende bilspillsimulator-seter, koppholder og godt lydanlegg :p Ok, jeg er sær som kunne tenkt meg en sånn permanent installert i en oppvarmet garasje.

Lenke til kommentar

 

Hvis systemet konfigureres sånn at det kan bruke bilens batteri og dermed redusere kostnadene kraftig så begynner kostnaden å bli forsvarlig. 

 

"Mamma, mamma, hvorfor er det så mørkt?"

- "Pappa skal bare på forretningsreise med batteriet vårt..."

 

Ca ingen har bil-UPS for belysningen per i dag, likevel er det en ikke-eksisterende dialog. Hvorfor skulle det bli vanlig når man i framtida har samme fravær av bil-UPS?

Lenke til kommentar

Nå har de vær reklamert før med at man kan jo la bilen gi fra seg strøm til huset når den ikke er i bruk

 

bare det gir meg betenkt.

Det får det til å høres ut som el-bilen aldre går tom for strøm, samtidig så ladder man bilen bare når man ikke bruker strømmen til huset , eller er kjører med den

 

her må det være noen som bokstavelig talt er ute og kjører.

 

Det er jo nettop når man har gått tom at man har bruk for den strømmen

samtidig så vet nok de fleste at nettleien utgir mesteparten av prisen man betaler for strømmen

Da vil det jo koste når man skal ladde batteriene , med mindre man får diverse fritak , slik det er med el-bilene

 

 

forresten hvis behovet for reservestrøm var så stort så vill man nok allerede ha installer et aggregat til huset

Lenke til kommentar

Tror kanskje ikke Norge med strøm for 24 øre pr kwh 24 timer i døgnet er målgruppa. Dette er for folk med solceller etc. i land med mye dyrere strøm. De kan da a) bruke egen strøm når det trengs og/eller b) selge strøm til nettet når den er som dyrest, noe som er bra for alle parter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Musk viser nå frem og markedsfører produkter Panasonic/Toshiba/Hitachi (og andre) har hatt i det japanske markedet en stund allerede. Batteripakkene er nå hyllevare og brukes i kombinasjon med solceller for å optimalisere disse og for å flate ut strømtrekket i fra nettet. I tillegg mikser japanerne dette med hydrogen fuelcell generatorer som ekstra backup. Kombinerer man store nok solcellepakker, batterier og fuelcell trenger man nesten ikke tilkobling til strømnettet i det hele tatt. De har eksperimentert og solgt dette side 2009-2010 så vidt jeg har skjønt. Leste et eller annet sted at de hadde solgt 100000 enheter av dette i Japan i løpet av de siste årene.

 

Har man tid kan man lese MASSE om tilsvarende løsninger.

Søk på "Ene farm battery solar panel" eller liknende og man finner mye rundt dette med batterier, fuel cell og solpaneler mm.

Eks.

http://phys.org/news180778009.html#nRlv

 

http://cleantechnica.com/2012/06/06/energy-storage-for-homes-panasonic-europ/

 

http://fujisawasst.com/EN/service/energy.html

En hel by/bydel med ca 1000 hus som har batteripakker og solceller). De første familiene begynte innflytting i 2014.

 

Litt om fuelcell her:

http://phys.org/news/2013-01-panasonic-trims-ene-farm-fuel-cell.html

 

Musk er ikke først ute i det hele tatt (ca 5-6 år etter faktisk), men han bruker sin markedskunnskap til å komme tidlig i gang med dette i USA og Europa. Siden han har godt samarbeide med Panasonic på batteriene har nok de bidratt med mye i prosjektet. En vinn vinn situasjon for Panasonic som får fokus på denne typen produkter i USA, gjennom en god markedsfører, samtidig med at de leverer "råvarene" til Tesla.

 

I Norge/norden er ikke dette veldig aktuelt foreløpig pga lave energipriser og ren produksjon av strøm, men i andre deler av verden venter folk i spenning på å få dette på plass og kutte i fossil energiproduksjon.

Lenke til kommentar

Nå må vi ikke glemme at Tesla starter opp en massiv batterifabrikk. At nær monopolet på Li-Ion batterier forsvinner og produksjonen skyter i taket burde følgelig gi vesentlig billigere batterier.

 

"Hvem vil da kjøpe strøm når den er dyr og "alle" selger ?"

Så lenge folk ikke sover på natta så vil det fortsatt være mest strømforbruk på dagen. Og spesielt så fremt det er kraftverk som ikke bare kan skru seg av på natten.

 

Tenker du på det urealistiske scenarioet hvor absolutt alle fikk seg et hjemme-batteri? Det vil utvilsomt jevne seg ut som i de fleste andre markeder. Etter pris og etterspørsel.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Hvis man ser bort fra teknologiske og økonomiske sider ved dette, så er det jo lurt å bruke nettstrømmen til å lade et batteri, som igjen forsyner huset! (Se min post over)

 

Så når batterier blir billigere og tryggere vil nok dette komme.

Kraftverkene kan da kjøre på mye jevnere produksjon, da batteriene vil sørge for å jevne ut belastningen døgnet igjennom.

 

Men jeg har ingen tro på at det er bilen som blir batteriet, det blir nok innebygd i huset.

Lenke til kommentar

"Hvem vil da kjøpe strøm når den er dyr og "alle" selger ?"

Så lenge folk ikke sover på natta så vil det fortsatt være mest strømforbruk på dagen. Og spesielt så fremt det er kraftverk som ikke bare kan skru seg av på natten.

Rent teknisk er jeg enig, men dette er myntet på private husholdninger og det finnes ingen belønningsordning for døgnutjevning av kraftbruk. (AMS blir ikke fult rullet ut her hjemme ennå og jeg er usikker på om de vil få noe sånt i USA i overskuelig fremtid)

 

Men jeg har ingen tro på at det er bilen som blir batteriet, det blir nok innebygd i huset.

Da tror jeg du ser bort fra kostnadsperspektivet. Velger man permanent installerte batterier skal det mye mer til å forsvare kostnaden. Det blir neppe pålagt oss, for eksempel via TEK-normene før i 2030 og neppe med tilbakevirkende kraft (altså kun nybygg). Velger man bilens batteri blir kostnadene kraftig redusert, selv med bedre konkurranse og produksjonskapasitet på batterier. Prislappen kan bli såpass spiselig at folk velger det på eget initiativ, uten subsidier eller tvang, slik folk i dag velger luft/luft varmepumpe for å spare penger. Det gjelder selvsagt bare de som uansett har eller skaffer seg elbil. For de som skal handle bil vil dette bli et punkt på lista over argumenter for elbil. Per i dag er det så vidt jeg vet ikke et argument fordi løsningene er for dårlige og bilkjøpere tenker ikke over muligheten.

Lenke til kommentar

En interessant gevinst ved batterier spredt rundt i strømnettet er sannsynligvis at netteierne vil kunne få redusert behov for å oppgradere sitt nett. Strømnett er dyrt!

Det kan bety at de vil ha interesse av å ta noe av regninga når "vi" installerer batterier og eventuelt legger solceller på taket. Eksempelvis i form av litt lavere strømpris eller nettleie. Vil det skje? Tja. Kanskje om en mann som Elon Musk bruker sine muskler, litt politisk tilrettelegging skjer og forbrukermakt utøves. Men jeg ville ikke holdt pusten mens jeg ventet på at alt skulle være på plass.

Lenke til kommentar

En interessant gevinst ved batterier spredt rundt i strømnettet er sannsynligvis at netteierne vil kunne få redusert behov for å oppgradere sitt nett. Strømnett er dyrt!

Ja, men problemet er at forbrukeren betaler uten å få noen direkte kostnadsreduksjon. Hadde netteieren investert i batteriene i stedet for forbrukeren ville kostnad og gevinst havnet hos én part.

Lenke til kommentar

 

"Hvem vil da kjøpe strøm når den er dyr og "alle" selger ?"

Så lenge folk ikke sover på natta så vil det fortsatt være mest strømforbruk på dagen. Og spesielt så fremt det er kraftverk som ikke bare kan skru seg av på natten.

 

jeg vet ikke om jeg er helt med på svaret dit her

 

de fleste sover om natta , da er strømmen billig og da passer det også å ladde opp batteriet

hvis man så skulle selge dyr strøm om dagen så lurte jeg på hvem som var villig til å betale for dyr strøm om dagen når man kunne få den billig om natta

jeg forstår jo at litt strøm må man bruke også om dagen , men man vil jo unngå den dyre strømmen i størst mulig grad 

 

hvis en husstand  ladde opp hus batteriet om natta og så forsøker å selge strømmen tilbake om dagen , når den koster mere hvem vil betale dette når de like god kunne inversere i et slikt batteri selv  ?

 

 

 

med tanke på at det er likestrøm:

det var en tråd her på forumet der man tenkte seg at man begynte på nytt med strømmen til husene .

da ble det også påstått at stikkontaktene mest sannsynlig hadde flere spenninger man kunne koble till

 

hvis man skal bruk batteri så må man enten konvertere til vekselspenning for at apparatene skal få riktig type strøm, som medfører en del tap  , eller  man   må ha spesialdesignet både el-nett i huset  og samtidig ha spesielle strømforsyninger til alle apparatene

Lenke til kommentar

 

 

"Hvem vil da kjøpe strøm når den er dyr og "alle" selger ?"

Så lenge folk ikke sover på natta så vil det fortsatt være mest strømforbruk på dagen. Og spesielt så fremt det er kraftverk som ikke bare kan skru seg av på natten.

jeg vet ikke om jeg er helt med på svaret dit her

 

de fleste sover om natta , da er strømmen billig og da passer det også å ladde opp batteriet

hvis man så skulle selge dyr strøm om dagen så lurte jeg på hvem som var villig til å betale for dyr strøm om dagen når man kunne få den billig om natta

jeg forstår jo at litt strøm må man bruke også om dagen , men man vil jo unngå den dyre strømmen i størst mulig grad

 

hvis en husstand ladde opp hus batteriet om natta og så forsøker å selge strømmen tilbake om dagen , når den koster mere hvem vil betale dette når de like god kunne inversere i et slikt batteri selv ?

Egentlog nøyaktig det jeg svarte på i forrige innlegg. Det er markedet som bestemmer hvem som kjøper slik. I starten så sparer man mest, og folk vil (gitt at det er eneste hensikt) og det dabber så av til at innkjøp av batteriet koster like mye som besparelsen.

 

Ja, ikke stort forskjellig fra andre markedskrefter. Du spør hvem, jeg svarer de som ønsker å gjøre langsiktige investeringer. Et hypotetisk tilfelle hvor ALLE gjør det samme vil aldri sjke om det er eneste incentiv. Nettopp fordi inntjeningen VS investeringen vil balanseres ut etter en stund. Dette er da selvsagt gitt at man får opp måler som rapporterer ofte og automatisk og tar hensyn til prisvariasjon i løpet av et døgn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...