Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Spørsmål anngående leige av leilighet/bolig


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt å flytte vekk fra foreldrene mine innen 2015, men lurer på hvordan folk flest som leiger ut leilighet/bolig reagerer på hull i vegger og løse dører. Jeg sliter nemlig en god del med sinne (blir fort sint over småting osv) og det skal som oftest ikke mye til før jeg slår hull i veggen, sparker løs døren og hiver den ned trappa. Ett par dårlige runder med Battlefield er som regel alt som skal til. Er det sånn at jeg blir nesten garantert kastet ut eller vil utleiger ikke bry seg så lenge jeg får fikset det før jeg drar? Jeg vet jo at dette vil variere fra person til person, men jeg tenker sånn generelt sett altså.

Endret av The Priest of YouTube
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Jeg har tenkt å flytte vekk fra foreldrene mine innen 2015, men lurer på hvordan folk flest som leiger ut leilighet/bolig reagerer på hull i vegger og løse dører. .

På vegne av samtlige utleiere i kongeriket kan jeg svare at dette er særdeles upopulært.

 

Det skjønner jeg jo selvfølgelig, men jeg lurte bare på hvordan folk flest ville ha reagert på det. Blir jeg kasta ut eller er det greit så lenge jeg fikser det før jeg drar? Hva er mest sannsynlig? Og hvor går egentlig grensen for folk flest?

Endret av The Priest of YouTube
Lenke til kommentar

Ja, har jo noe med innstilling/holdning å gjøre her vil jeg si. Når man leier en leilighet så låner man en annens eiendom, mot betaling. Personlig prøver jeg å være forsiktig med mitt eget også, men spesielt hvis jeg har å gjøre med en annen persons eiendom.

 

Men som det sies ovenfor så kommer det helt an på utleier og bosituasjonen ellers. Dersom utleieren gir litt faen, så lenge du ikke gjør ubotelig skade og fikser før du er ferdig med den stakkars leiligheten, så er vel det greit. Men det kommer jo også an på om du bor omkring andre, da disse kan finne sånt noe sjenerende.

 

PS: takk for et godt flir, da jeg ikke ventet dette spørsmålet da jeg så navnet på tråden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Er dette seriøst, eller er det trolling?

 

2. Jeg leier ut en leilighet i samme hus som jeg bor i, og om noen lagde den støyen som man får av å slå hull i vegger og slenge dører rundt omkring, ville jeg nok bedt deg om å være roligere, og hevet leieforholdet pga mislighold hvis det gjentok seg.

 

3. Jeg ville ikke godtatt at du reparerte skader selv dersom du ikke er veldig hendig og fikk ting til å se minst like bra ut som før. Jeg ville heller ha fått deg ut fort som f, og gjort krav på depositumspengene for å bruke dem på profesjonelle håndtverkere

 

4. Du ville selvsagt ikke fått en referanse der jeg anbefalte deg som leieboer hos andre utleiere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er dette seriøst, eller er det trolling?

Nei, dette er ett seriøst spørsmål fordi jeg vil vite om det er stor sjanse for at jeg blir kastet ut på gata sånn som jeg holder på. Ellers er det jo lite vits i å flytte for meg selv hvis jeg bare får lov til å være der i ett par uker/måneder. Bare fordi jeg reager så voldsomt når ting ikke går min vei vil det vel ikke si at jeg troller? Enkelte har mer problemet med sinne enn andre.

Endret av The Priest of YouTube
Lenke til kommentar

Du bør vente med å flytte til du har litt kontroll på sinnet ditt.

Legen kan antagelig hjelpe deg med å få litt kontroll, nå er det boligen det går ut over, om ett par år er det potensiellt noe mye værre det kan gå ut over...

 

Du kan regne med å få STORE problemer med utleier, både pga. bråk og skader, depositumet kan du bare glemme å få igjen, med mindre du er veldig flink til å fikse vegger, dører osv. selv, noe jeg nekter å tro på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvor hendig han er selv spiller ingen rolle. Huseier kan med loven i hånd få profesjonelle håndtverkere til å reparere skadene uten samtykke fra leieboer og følgelig vil denne utgiften bli tatt fra depositumet. Et hull i veggen koster som regel ikke allverdens, men om du river av en dør og ødelegger både karm og dørblad blir det fort dyrt.

 

Svaret på spørsmålet til TS er i grunn ganske enkelt: Ja, sjansen er meget stor for at du blir kastet ut, eller i det minste at leiekontrakten blir sagt opp. Selv om du bor i en bygård e.l. hvor huseier ikke normalt er tilstede vil slike ting som regel bli plukket opp av naboer, og huseier varslet. Bråk skal det som regel mye til for å bli kastet ut på grunn av, men ved omfattende hærverk er det hjemmel for både oppsigelse og utkastelse. Se husleieloven §9-9.

 

Det normale i slike tilfeller er at det blir gitt advarsler. Dersom disse ikke etterfølges kan huseier si opp utleiekontrakten og si at om du ikke flytter innen en viss tid vil du bli begjært utkastet.

 

Anbefaler det aklla sier eller Sampson skriver. Få hjelp, eller slutt å game.

Lenke til kommentar

Det har nok juridisk sett antagelig lite å gjøre, men tror ikke det er mange som klager så lenge det blir gjort bra av leietager. Men, en gamer med sinne-problemer som bor hjemme er oftest ikke mye til håndtverker :)

 

Ellers kan hullet potensiellt bli dyrt, med gips er det ikke så ille men med f.eks smartpanel er det plutselig en del værre å fikse. Så må man jo muligens male hele veggen etterpå også, med gips. Aner ikke pris, men man snakker jo om snekker og maler i værste fall, så noen tusen blir det nok..

Endret av aklla
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke bare å fikse et hull i en gipsvegg... Først må ødelagt plate fjernes, så skal det sparkes mot tilstøtende og så må hele veggen eller rommet males på nytt. Og det er forutsatt at det ikke er et branncelleskille. Er det branncelleskille er det to lag gips som må fjernes, med tilhørende 4 eller 5 gipsplater (iogmed at de er sideforskjøvet). Tak- og gulvlister må fjernes og legges på nytt. Er det utenpåliggende strømbokser i nærheten må de demonteres....

30-40'000 tusen kroner forsvinner overraskende fort når det kommer til å pusse opp etter vandaler. Og jeg hadde ikke godtatt at slasken gjør det selv, for man har ingen forutsetninger for å forvente at arbeidet blir bra utført.

Lær deg å oppføre deg normalt. Alternativt kjøp ditt eget sted

Lenke til kommentar

Jeg hadde aldri ville hatt deg som leietaker. Jeg skjønner ikke at det er så vanskelig for deg å ikke slå hull i en vegg eller rive en dør. Hvis du ikke klarer å styre kroppen din, så burde du ikke leie med det første.

 

Synes ikke det blir noe fint når man sparkler over hull i veggen. Det synes veldig tydelig at det er sparkel der.

Lenke til kommentar

Det er ikke så lett å fikse deler av veggen. Gipsplater har nedsenking på begge langsidene for å bruke papirbånd eller glassfiberbånd for å unngå sprekkdannelser mellom gipsplater. Sparkel er ikke elastisk nok til å unngå slike skjemmende streker/sprekker.

Avhenger selvfølgelig med alder på leiligheten, men jeg hadde funnet det totalt uakseptabelt med slike streker i skjøtene.

 

Løse dører er jeg heller ikke spesielt gla i, men det er ofte billigere og mindre krevende arbeid å bytte en dør enn å fikse et hull i veggen.

 

Hos meg hadde imidlertid depositumet på 3-6x månedsleie forsvunnet rimelig fort hvis du var leietaker...

Lenke til kommentar

Man kan fint lage disse forsenkelsene selv, slik man gjorde før det kom ferdig sånn fra fabrikk :)

 

Eller sparkle bredt uten forsenkning. En sparklet gipsvegg blir uansett aldri helt perfekt, særlig når man lyser langs den. Det er bare om å gjøre å være god nok til å sparkle så man får det godt nok til at man aksepterer det.

 

Er det branncelleskille er det to lag gips som må fjernes, med tilhørende 4 eller 5 gipsplater (iogmed at de er sideforskjøvet).

 

Dette er litt drøyt: For det første er en vegg med dobbel gips så mye stivere enn en enkel at man neppe slår hull i den med bare nevene uten å knuse knokene. Og om man skulle klare det, er det null problem å fikse det undre laget som ingen ser med sementbasert mørtel/sparkel som f.eks. Hey'di Lettrep og beholde fullgode brannegenskaper og bare bytte den ytterste plata.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...