Gå til innhold

200 000 Snapchat-bilder skal være lekket


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kva er det eigentleg som er hacka her?

 

Om eg har forstått det rett så er ikkje dette snakk om bilder som er lagra gjennom snapsave og deretter offentleggjort? (Slik som med alle mulig andre nakenbilder av kjærester og ekser).

 

Er det snakk om at alt som har blitt sendt til nokon som har snapsave aktivert, har blitt lagra på snapsave sine servere i påvente av at bilde/video skal bli åpna og lagra hos mottakaren?

Og at det er denne databasen som er hacka?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Meh, så det nesten komme. Har passt på å aldri sende noe som helst sensitivt over snapchat uansett. Nå er jo 200 000 snaps en dråpe i havet også da.

 

Tommelfingerregelen for ALT slikt (apps, skytjenester, sosiale medier etc.) er å aldri sende eller laste opp noe du du ville hatt noe i mot at hvem som helst så. Det er og blir utrygt, med mindre du er hundre prosent sikker på at det er kryptering og gode sikkerhetsrutiner med i bildet.

 

Mulig jeg er litt paranoid, men jeg synes alt for mange har manglende kunnskaper og er generelt uforsiktige med slikt. De bryr seg ikke, rett og slett. Men når uhellet først er ute, DA blir det bråk. Ser det gang på gang.

Lenke til kommentar

Meh, så det nesten komme. Har passt på å aldri sende noe som helst sensitivt over snapchat uansett. Nå er jo 200 000 snaps en dråpe i havet også da.

 

Tommelfingerregelen for ALT slikt (apps, skytjenester, sosiale medier etc.) er å aldri sende eller laste opp noe du du ville hatt noe i mot at hvem som helst så. Det er og blir utrygt, med mindre du er hundre prosent sikker på at det er kryptering og gode sikkerhetsrutiner med i bildet.

 

Mulig jeg er litt paranoid, men jeg synes alt for mange har manglende kunnskaper og er generelt uforsiktige med slikt. De bryr seg ikke, rett og slett. Men når uhellet først er ute, DA blir det bråk. Ser det gang på gang.

 

Det er kanskje en dråpe i havet per snap som blir sendt, men det er vel også grunn til å tro at de som er lagret til snapsave er verre om lekker ut en den gjennomsnittlige snap?

 

AtW

Lenke til kommentar

Kva er det eigentleg som er hacka her?

 

Om eg har forstått det rett så er ikkje dette snakk om bilder som er lagra gjennom snapsave og deretter offentleggjort? (Slik som med alle mulig andre nakenbilder av kjærester og ekser).

 

Er det snakk om at alt som har blitt sendt til nokon som har snapsave aktivert, har blitt lagra på snapsave sine servere i påvente av at bilde/video skal bli åpna og lagra hos mottakaren?

Og at det er denne databasen som er hacka?

 

Tror ikke scenarioet ditt stemmer, da verken avsender eller snapchat ønsker at bildene skal lagres av snapsave, og de vil derfor ikke sende bildene direkte til deres servere. Nå bruker jeg verken snapchat eller -save, så er ikke sikker på hvordan det tekniske vedrørende appen fungerer, men den eneste muligheten jeg kan se for meg der ditt scenario stemmer er om snapsave bruker brukerens autentiseringsinfo for å hente bildene for mellomlagring. Det kunne jo forsovidt stemt ganske bra i forhold til antallet bilder, men jeg kan ikke se for meg at snapchat ikke har blokkert muligheten for slik funksjonalitet da lagring av snaps generelt sett er noe de er lite begeistret for.

 

Er selv nysgjerrig på hva bildene egentlig har å gjøre på snapsaves servere i utgangspunktet, da jeg ser for meg at lagring av bildene kan håndteres både enklere og billigere lokalt på brukerens enhet.

Lenke til kommentar

Det er kanskje en dråpe i havet per snap som blir sendt, men det er vel også grunn til å tro at de som er lagret til snapsave er verre om lekker ut en den gjennomsnittlige snap?

 

AtW

 

Jo, du sier noe der. Det kommer vel an på om applikasjonen lagrer alle snaps som blir mottatt automatisk eller om det er manuelt. Som Sondre K sier er det også litt rart at bildene som blir lagret i det hele tatt havner på servere ute på nettet, og ikke kun lokalt på telefonen.

 

Uansett er det massive sikkerhetsproblemer rundt det hele, om man i utgangspunktet ønsker at Snapchat skal være noenlunde privat. Men det har det kanskje aldri vært.

Lenke til kommentar

 

Kva er det eigentleg som er hacka her?

 

Om eg har forstått det rett så er ikkje dette snakk om bilder som er lagra gjennom snapsave og deretter offentleggjort? (Slik som med alle mulig andre nakenbilder av kjærester og ekser).

 

Er det snakk om at alt som har blitt sendt til nokon som har snapsave aktivert, har blitt lagra på snapsave sine servere i påvente av at bilde/video skal bli åpna og lagra hos mottakaren?

Og at det er denne databasen som er hacka?

Tror ikke scenarioet ditt stemmer, da verken avsender eller snapchat ønsker at bildene skal lagres av snapsave, og de vil derfor ikke sende bildene direkte til deres servere. Nå bruker jeg verken snapchat eller -save, så er ikke sikker på hvordan det tekniske vedrørende appen fungerer, men den eneste muligheten jeg kan se for meg der ditt scenario stemmer er om snapsave bruker brukerens autentiseringsinfo for å hente bildene for mellomlagring. Det kunne jo forsovidt stemt ganske bra i forhold til antallet bilder, men jeg kan ikke se for meg at snapchat ikke har blokkert muligheten for slik funksjonalitet da lagring av snaps generelt sett er noe de er lite begeistret for.

 

Er selv nysgjerrig på hva bildene egentlig har å gjøre på snapsaves servere i utgangspunktet, da jeg ser for meg at lagring av bildene kan håndteres både enklere og billigere lokalt på brukerens enhet.

 

Jeg stusset også på dette, siden de fleste apper fungerer ved å logge inn som brukeren, for deretter å lagre bildene direkte utenom Snapchat. Snapchat har ganske dårlig sikkerhet, så det er forholdsvis lett å sette opp en app eller nettside som gir tilgang til bildene. Gitt at man har innloggingsdetaljer selvsagt. Det er en egen kommando man sender Snapchat for å markere et bilde som sett. Jeg har testet dette selv.

Lenke til kommentar

På et kjent nettsted ligger det nå en torrent på 500 MB tilsynelatende med snapchatvideoer fra denne leaken. Jeg sjekket det ut selv, og det er for det meste dansker og norsker, noe som passer bra med opplysningene i saken. Dette er kun videoer, og bare 800 av dem. De fleste videoene var dagligdagse ting, og et fåtall snuskete.

 

Det som er oppsiktsvekkende er om alle bildene blir lagt ut i en søkbar database etter brukernavn, slik det ryktes det vil bli.

Lenke til kommentar

Ut i fra det jeg har klart og lese frem fra div sider er det snakk om bilder som har blitt lagret med tjenesten snapsaved.com

Snapsaved.com ble oppdatert i går og peker til hostgator, samme host som nettsiden der blant annet dagbladet har postet screenshots fra, så det kan vel stemme.

Endret av Sondre K
Lenke til kommentar

Kva er det eigentleg som er hacka her?

 

Om eg har forstått det rett så er ikkje dette snakk om bilder som er lagra gjennom snapsave og deretter offentleggjort? (Slik som med alle mulig andre nakenbilder av kjærester og ekser).

 

Er det snakk om at alt som har blitt sendt til nokon som har snapsave aktivert, har blitt lagra på snapsave sine servere i påvente av at bilde/video skal bli åpna og lagra hos mottakaren?

Og at det er denne databasen som er hacka?

 

[ Har selv kjennskap til saken. ]

 

Korrekt.

 

Det som er blitt hacket er stoff direkte fra databasen til SnapSave. Både mottaker og senders sine bilder er rammet. Inkl. videoer (.mp4 filer) og bilder (jpg).

 

Eksempel på stoff som er lekket; i dette tilfelle en video av to unge (Norske) jenter.

http://i.imgur.com/aemwMb5.png - (OBS. Har sensurert bildet, grunnet av lav alder hos fornærmede!)

 

Har selv oppdaget at det er de fleste fra Norge og Danmark som er rammet. Alt fra danske / norske tekster til skandinavisk talende har jeg oppdaget. Også et unntak av noen engelsktalende.

 

At 4chan hackeren står bak begge fappening og snapenning er uklart. Men basert på innhold jeg har funnet på databasen til siden hvor innholdet hostes finner jeg spor av fappenning handlingene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...