Gå til innhold

Krøllalfa skaper trøbbel for politiet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Folk må gjerne gjøre narr av navnet, men det er en seriøs side her som folk ikke ser.

 

Poenget med et arkivsystem er å blant annet ta vare på dokumenter og vedtak som hører sammen.

Jens søker trygd, og fyller ut en søknad. Søknaden går inn arkivet. Så går saksbehandleren og gjør en vurdering om Jens har rett på trygd, lager et notat, lagrer dette i arkivsystemet OG knytter dette sammen med søknaden.

Slik holder man orden på ting.

Norge har en egen standard for dette som heter NOARK. Den er vel i versjon 5 eller 6 tror jeg.

 

Her har noen innkjøpere vært udugelige. De har ikke forstått at de har hatt behov for å markere ting som sensitivt, eller for sensur. Så de ringer firmaet og ber dem lage et billig hack. "La oss bruke snabela".

Nå er vi i den posisjonen at man enten ikke kan ha snabela på litt snodige steder i samfunnet. Så vi kan enten nekte det, lage et nytt hack som whitelister titler som ikke betyr det de betyr. Eller lage ordentlig løsning, samt konvertere data i basen slik at de får riktig "tag".

 

Poenget mitt - siden jeg er utvikler og har sett mye rart - at slike hacks er mer vanlig enn unntaket. For all del, det gir meg masse arbeid og penger, men det gørrkjedelig jobb.

Det er nemlig ikke kunskapsfulle utviklere som lager ting i norge. Det er en masse wannabees, som setter intetsigende IT merkelapper på seg - for så å diktere igjennom sine rare ideer i et forsøk på å karre til seg høyere lønn og bonuser.

 

Jeg kaller det misbruk av dine skattepenger, og det fordyrer produkter i vårt samfunn der man trenger IT, som bilettsystemer, fakturasystemer etc.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Her har noen innkjøpere vært udugelige. De har ikke forstått at de har hatt behov for å markere ting som sensitivt, eller for sensur. Så de ringer firmaet og ber dem lage et billig hack. "La oss bruke snabela".

Nå er vi i den posisjonen at man enten ikke kan ha snabela på litt snodige steder i samfunnet. Så vi kan enten nekte det, lage et nytt hack som whitelister titler som ikke betyr det de betyr. Eller lage ordentlig løsning, samt konvertere data i basen slik at de får riktig "tag".

 

Poenget mitt - siden jeg er utvikler og har sett mye rart - at slike hacks er mer vanlig enn unntaket. For all del, det gir meg masse arbeid og penger, men det gørrkjedelig jobb.

Det er nemlig ikke kunskapsfulle utviklere som lager ting i norge. Det er en masse wannabees, som setter intetsigende IT merkelapper på seg - for så å diktere igjennom sine rare ideer i et forsøk på å karre til seg høyere lønn og bonuser.

 

 

Helt enig, er ikke direkte utvikler, men tror det fleste her skjønne at dette var en veldig ufin ad-hoc måte å løse ting på, hele arkivsystemet er sikkert full av slike løsninger.

 

Men jeg lure jo på, siden norge har denne arkiv standarden, om kanskje standardene er dårlig og kreve at slike ting gjøres på den måten, hadde ikke forundret meg.

 

Å lese om IT(relatert) i norge er generelt smertefull, leste ganske nydelig i avisen: ELEVENE fikk ekstra opplæring på nettvett fordi LÆREREN ikke låste Maskinen sin med åpne dokumenter på og elevene fikk skrive fritt frem på ulkeplanen, og selvfølgelig har ingen vært å sett over uke-planen før den ble delt ut. Ikke en hint av selvinnsikt blant de ansatte på skolen. Vil ikke se at det elevene gjord var bra, men det er vel ansatte på skolen som treng opplæring, elevene viste nøyaktig var det holdte på med. Og det er noe ved den arrogante holdningen til ansatte, spesielt ovenfor elevene som irretere meg noe sinnssykt.

 

Samme utgave, Dagligleder fikk cracket epost sitt fordi han åpent en link på en epost der han skrev inn bruker navn og passordet hanes. Så et eller annet med at han advare folk og være forsiktig etc. ikke et hint av sjølinnsikt her heller, man sko tror at folk uten noen som helst form for nettvett var unntak og ikke regel i 2014.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Krøllalfa eller alfakrøll? :hmm:

Tomeito tomato.

Poteito potato.

Tror nok begge uttalelser blir mottatt og forstått på samme måten.

 

@ uttales egentlig ÆTT eller at på engelsk.

Lenke til kommentar

Får gjøre som Microsoft. Hvorfor ikke bare kalle det IKT4(for, four)Politet og Fellestjenester2Politiet. "Kult" og ungdommelig er det jo også..

 

Ubrukelige politiledere som gikk ut av ordinær polititjeneste når Microsoft 3.1 var nytt og nå har funnet ut at de vil være strategiske ledere hos Politidirektoratet......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...