Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Dritt lei av romkameraten


Anbefalte innlegg

I sommer flyttet jeg inn i et kollektiv sammen med en venninne og en kompis.

Problemet startet allerede første dag. Leiligheten var så dårlig vasket da vi flyttet inn, så vi fikk 1000 kr av huseier fordi vi måtte vaske den selv. Det tok to hele dager før vi ble ferdige, og det var bare jeg og gutten som vasket. Jenta var og besøkte familien sin (som bor 500 meter unna), og mente at hun ikke hadde tid til å vaske.
Selv om hun visste hvor mye og lenge vi hadde vasket, så mente hun at hun skulle ha 1/3 av de 1000 kronene. Vi nekter selvfølgelig å gi henne pengene, men hun spør fortsatt etter de.

 

Vi har nå bodd her i snart 5 måneder ( vi har hatt husordensregler hengende på kjøleskapet siden dag 1.), og hun har bare kjøpt inn dopapir én gang. Det var bare fordi vi andre var borte i en uke, og det ikke var mer dopapir igjen hjemme. Hun har heller aldri kjøpt noe annet som håndsåpe, oppvasksåpe, vaskemiddel, eller tatt ut søpla.

 

Hun har også en stor hund som røyter så mye at vi må støvesuge minst 3 ganger om dagen for at vi skal slippe å ha 386 hår i maten vår. Badet er også fullt av brune hundehår, og det virker det som hun trives med.

Vi har aldri sett henne støvesuge eller vaske. Stekepanner og kjeler står på kjøkkenbenken og mugner, og tallerkener og glass kan godt stå i stua en uke om vi ikke rydder det bort for henne.
Strømregningene driter hun fullstendig i. Her om dagen hadde hun satt varmekablene på badet på 42 grader, og dratt på skolen uten å skru de ned/av.

Når hun vasker klær lar hun alltid klærne ligge i vaskemaskinen i 4-5 dager før hun tar de ut, og det fører til at vi andre nesten aldri får vasket noe selv.

Vi har tatt opp dette med henne mange ganger, men hun sier bare at hun aldri har tid til å gjøre noen av delene. Hver dag sitter hun på rommet sitt og ser på serier så fort hun kommer hjem fra skolen, og gjerne til litt utover natta.
Hun burde ikke være noe mer sliten eller ha mindre tid enn oss, for vi kommer begge to hjem på samme tidspunkt som henne.

 

Hver gang vi avtaler å sette oss ned sammen for å prate om regler og innkjøp, blir hun plutselig borte og ofte borte over natten. Uten å si ifra.

 

Nå har vi fått nok av henne, og vil ha henne byttet ut.

Jeg vet at hun ikke har noen andre steder å bo, og hun tør ikke å flytte inn i et annet kollektiv. Hun har heller ingen venner eller familiemedlemmer hun kan bo hos.
Jeg kjenner henne godt, og vet at hvis vi plutselig skal bytte henne ut, har hun ingen steder å gjøre av seg.

 

Hun er forresten 18 år, og vi andre er 22.

Så spørsmålet mitt er om dere har noen tips til hvordan vi kan få henne til å vaske og rydde etter seg, eller om vi rett og slett bare skal bytte henne ut.

Setter pris på alle svar.



Anonymous poster hash: d3c77...cc8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Si det rett ut, enten starter du å gjøre din del av jobben eller så er det ut. Da burde hun ta hintet.

 

Anonymous poster hash: 97646...f3a

 

Det har vi gjort mange ganger. Hun pleier å si at hun skal prøve å skjerpe seg, men det er ikke bra lenger enn 1-2 dager, så ser det like jævlig ut her igjen.

 

Men som jeg også skrev, hun pleier alltid å stikke av når hun vet at vi vil prate om det.

 

Anonymous poster hash: d3c77...cc8

Lenke til kommentar

Er det ingen fellesregler for kollektiv? Husker det var det i et jeg flyttet inn i (men det var på et annet verdenskontinent). Hvis det er det, kan hun ikke trues med å kastes ut dersom de ikke følges? (Etter SKRIFTLIG advarsel først)

 

Klær osv som hun ikke tar ut av vaskemaskinen er lett å fikse. Du sier at du måtte vaske klær, så da tar du de ut, og legger de under den støvete og møkkete vasken i mens. Tallerkner og bestikk som hun har brukt legger dere inn på rommet hennes, og forteller at dere er dritt lei av å ha det flytende rundt. Til slutt blir hun vel nødt til å vaske det?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Prøv å prate med henne. Spør om hun er deppa. Virker ikke helt bra slik hun holder på. Si at det er greit hun har hund, men at det ikke skal gi merarbeid for dere andre. Hun må støvsuge selv.

 

Si at dersom hun ikke tar klærne innen rimelig tid etter maskinen er ferdig, så legges de på gulvet. De kan surne inni der også...

 

Men prøv å prate med henne. Forklar at dere er lei. Gi henne en sjanse til å endre seg/skjerpe seg.

 

Men: er hun deprimert? Alene på rommet og ser serier hele kveldene, mangel på tiltak etc...

Lenke til kommentar

 

Det har vi gjort mange ganger. Hun pleier å si at hun skal prøve å skjerpe seg, men det er ikke bra lenger enn 1-2 dager, så ser det like jævlig ut her igjen.

 

Men som jeg også skrev, hun pleier alltid å stikke av når hun vet at vi vil prate om det.

 

Anonymous poster hash: d3c77...cc8

 

Om dere har gitt henne KLAR beskjed opptil flere ganger er det bare å fullføre det da, klag til styret/kollektivet og få hun ut.

 

Anonymous poster hash: 97646...f3a

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

1)

Ha klare husordensregler nedskrevet (gjerne undertegnet av alle). Det beste er å ha dette klart før innflytting. Ta med ting som rengjøringsfrekvens, innkjøpsfordeling, tidspunkter for ro, etc.

 

2)

Send skriftlig advarsler ved brudd. Undertegnet av alle andre enn den som mottar advarselen.

Dukumenter brudd om mulig (bilde etc)

3)

Ved et fastsatt antall gjentatte overtredelser; Bytt lås.

Send nota om når eiendeler kan hentes.

 

 

Om hun ikke er digg, har stor hund PLUSS at hun er en lat rotekopp : hiv henne ut!

 

Det er ikke helt enkelt (rettslig sett) om man ikke har dokumentasjonen iorden.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Det beste her er kanskje i si i fra ganske klart, men det finnes andre ting som også kan gjøre at hu tar hintet.

 

Klær i vaskemaskinen er det bare å ta ut. Sleng de på gulvet eller et annet sted. Ikke noe vits å la de være der inne om man vil vaske selv.. Begynn å samle opp all oppvasken hennes så hu ser det. Sette det på bordet der hu pleier å sitte etter liknende. Begynn å la dopapiret stå på rommet og ta med ut når du trenger det, sånn at hu skjønner hu må kjøpe selv også. Har måttet gjøre det her jeg bor nå, da jeg etter hvert endte opp med å kjøpe papir for så si alle en periode følte jeg. Nå bor jeg med hele 8 stk fra forskjellige land, kulturer og rutiner, så er litt verre å få en samkjøring på det.

 

Ikke hatt en så kjip kollektiv-nabo som beskrives her før, men har da hatt noen som irriterer. Å gjøre et poeng ut av ting fungerer ofte, sånn det synes godt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Høres ut som denne jenta har bodd hjemme hos mamma helt til hun flytta på kollektiv.

 

Det virker som hun bor hos mamma enda, ikke helt fått med seg at hun bor på kollektiv.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Fjernet svar til slettet innlegg
Lenke til kommentar

Prøv å prate med henne. Spør om hun er deppa. Virker ikke helt bra slik hun holder på. Si at det er greit hun har hund, men at det ikke skal gi merarbeid for dere andre. Hun må støvsuge selv.

 

Si at dersom hun ikke tar klærne innen rimelig tid etter maskinen er ferdig, så legges de på gulvet. De kan surne inni der også...

 

Men prøv å prate med henne. Forklar at dere er lei. Gi henne en sjanse til å endre seg/skjerpe seg.

 

Men: er hun deprimert? Alene på rommet og ser serier hele kveldene, mangel på tiltak etc...

Aner ikke om du er deprimert, men for å være ærlig så gir jeg blanke faen.

Selv om hun er deppa skal det ikke gå ut over oss.

 

Egentlig sitter vi alle på rommene våre, men grunnen til at jeg gjør det er bare fordi det ser så jævlig ut i stua...

Ja, hun har faktisk flyttet rett fra mor og sammen med oss.

Skjønner godt hvorfor mora ville ha henne ut av huset.

 

Anonymous poster hash: d3c77...cc8

Lenke til kommentar

Sett skitne kasseroller, tallerkner og kopper og annet rot inn på rommet hennes.

Da blir det gjerne ikke noe igjen å lage mat i...

Ja, jeg snakker av erfaring.

 

Til Ts: Ta kontakt med huseier og be om at vedkommende leier inn rydde/vaskehjelp på hennes regning når hun ikke vasker. Dette burde gå fint å få innlemmet i ordensreglene.

Lenke til kommentar

 

Aner ikke om du er deprimert, men for å være ærlig så gir jeg blanke faen.

Selv om hun er deppa skal det ikke gå ut over oss.

 

Anonymous poster hash: d3c77...cc8

Antar du siktet til henne og ikke meg. Min mentale status er ikke relevant.

 

Uansett: prat med henne. Si hvordan dere fller det. Ikke legg noe mellom. Begynn å ta ut klær så dere kan vaske egne etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...