Gå til innhold

Savner du den gamle Startmenyen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Første uken med Windows 8 satt jeg å kjeftet, sendte meldinger til alle mine venner om hvor dårlig Windows 8 er. Etter andre uken når jeg virkelig fikk satt meg inn i operativsystemet så skiftet meningen til at jeg virkelig ELSKER Windows 8.

 

Grensesnittet er ikke bare for touchskjermer, jeg garanterer at jeg slår hvilken som helst Win7 bruker i å starte programmer og i ryddighet hvis jeg sitter på en Win8 maskin. Måten programmer du mest bruker organiserer seg og hvor kjapt du kan bla gjennom programmer er ufattelig bra laget. Særlig om du sitter på flere skjermer så er det en drøm med Windows 8. Problemet er at man må være erfaren med Windows, og da mener jeg type "nerd" som liker å utforske selv hvis man virkelig skal dra nytte av det.

Er vel der problemet ligger, nye brukere som ikke kan mye vil gi opp fort. De roter vel seg oppi fullscreen apps og alt mulig tenker jeg i starten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg starter programmer på nøyaktig måte som jeg har gjort siden jeg brukte Launchy i Windows XP, Startmenyen i Windows 7, og hva det nå kalles i Windows 8. Jeg skriver det jeg vil ha (eller første bokstavene) og trykker Enter (eller velger med piltastene først) for å starte programmet.

 

Finnes det en raskere måte?

 

Jeg har fjernet omtrent alt av apps, tiles og andre forstyrrende elementer som er default.

Lenke til kommentar

Jeg starter programmer på nøyaktig måte som jeg har gjort siden jeg brukte Launchy i Windows XP, Startmenyen i Windows 7, og hva det nå kalles i Windows 8. Jeg skriver det jeg vil ha (eller første bokstavene) og trykker Enter (eller velger med piltastene først) for å starte programmet.

 

Finnes det en raskere måte?

 

Jeg har fjernet omtrent alt av apps, tiles og andre forstyrrende elementer som er default.

Det var dette jeg endte opp med å gjøre. Jeg var vant til startmenyen, men Win8 tvang meg over til dette, og jeg er bare fornøyd med det. Bruker nesten ikke Windows, så jeg visste ikke om funksjonen.

Lenke til kommentar

Savner den ikke i det hele tatt. Tiden det tar å starte et nytt program har falt drastisk for meg.

 

Hvordan åpnet du programmer i Windows 7 vs Windows 8 som gjør at tiden har falt så drastisk? Metro tilbyr ingen revolusjonerende funksjon i forhold til å starte programmer. De aller mest brukte programmer ligger på oppgavelinjen, resten er festet til startmenyen eller bare populerer den basert på bruk. Men uansett så bruker jeg 95% av tiden kun søkefunksjonen i start menyen. Windows tast -> skrive "outl" -> enter for å åpne outlook. Har ikke brukt "alle programmer" i startmenyen på årevis untatt for veldig obskure ting.

 

Hvis du er en av dem som hadde for vane å ha alle ikoner liggende på skrivebordet, eller brukte "alle programmer" i start menyen for å starte programmer så kan jeg forstå at ting går fortere. Men det er ikke windows 7 sin feil at du da hadde en ineffektiv arbeidsmetode.

Lenke til kommentar

Hvis du er en av dem som hadde for vane å ha alle ikoner liggende på skrivebordet, eller brukte "alle programmer" i start menyen for å starte programmer så kan jeg forstå at ting går fortere. Men det er ikke windows 7 sin feil at du da hadde en ineffektiv arbeidsmetode.

Nei, men det er Windows 8 sin skyld at jeg gikk bort fra den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg starter programmer på nøyaktig måte som jeg har gjort siden jeg brukte Launchy i Windows XP, Startmenyen i Windows 7, og hva det nå kalles i Windows 8. Jeg skriver det jeg vil ha (eller første bokstavene) og trykker Enter (eller velger med piltastene først) for å starte programmet.

 

Finnes det en raskere måte?

 

Jeg har fjernet omtrent alt av apps, tiles og andre forstyrrende elementer som er default.

Windows 8 hadde fungert mye bedre for meg om metro ikke hadde poppet opp om du ikke explicit trykker på knappen som åpner den. Er man i desktop så er man i desktop, er man i metro er man i metro, helt til man gjør valget å bytte til den andre delen. Et godt eksempel er når jeg åpner et bilde i windows 8, åpnes dette i metro som default. Jeg vet det kan endres til å åpne i desktop, men for den gjennomsnittlige bruker er det ikke helt enkelt.

 

Et spesifikt eksempel: Jeg får et bilde i en mail i outlook. Har en PC jeg fjernstyrer opp i dameware (fjernstyringsprogram). Nå skal jeg sammenligne bildet jeg fikk på mail med det jeg ser på den eksterne PC'en. Problemet er at bildet ble åpnet i metro, noe som til og med skjuler oppgavelinjen. Nå må jeg begynne å knote for å endre standard bildevisningprogram, slik at windows kan brukes til noe fornuftig.

 

En ting til som hadde forbedret windows 8 betraktelig for meg er om de hadde splittet søkefunaliteten helt fra Metro. Man burde f.ex kunne satt windows tasten til å åpne et metro-søk. Metro-søk er bare et lite tekstfelt som du kan starte å skrive i, som viser programmer etterhvert som du begynner å skrive.

 

Denne personen forklarer ganske godt hva problemer Windows 8 har uten å være noe særlig negativ:

http://www.zdnet.com/start8-and-modernmix-windows-8s-last-best-hope-for-normality-on-the-desktop-7000012471/

Endret av Cerru
Lenke til kommentar

Nei, men det er Windows 8 sin skyld at jeg gikk bort fra den.

 

 

Fair enaugh, det er et poeng jeg ikke har tenkt på.

 

Bruker Windows 8 på alle mine PC'er, så jeg har ikke noe voldsomt imot det. Men bruker Start8 og har deaktivert absolutt alt av charms, samt at jeg aldri ser metro lengre. Er månedsvis siden jeg sist så metro. Så nå fungerer Windows 8 ypperlig for meg, med en brukeropplevelse som er veldig nært Win7. Men det tok litt tid å sette opp Win8 på denne måten, samt finne alle "loopholes" som dro meg inn i metro mot min vilje.

Lenke til kommentar

lit pussig dette .
De flest likte w7 veldig godt før de gikk over til w8
Så endret de vane og menr så at w8 fungerer bedre

Jeg ser ikke hvorfor w8 er noe bedre av den grunn
hvis det oppleves raskere så har det jo lite med designet å gjøre men hell på hvordan man gjør jobber

jeg skulle ha likt å kunne sammenligne denne arbeidsmetoden ågså på w7 .

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Jeg starter programmer på nøyaktig måte som jeg har gjort siden jeg brukte Launchy i Windows XP, Startmenyen i Windows 7, og hva det nå kalles i Windows 8. Jeg skriver det jeg vil ha (eller første bokstavene) og trykker Enter (eller velger med piltastene først) for å starte programmet.

 

Finnes det en raskere måte?

 

Jeg har fjernet omtrent alt av apps, tiles og andre forstyrrende elementer som er default.

I win 7 lister jeg automatisk de 25 mest brukte programmene I start menyen, har pinnet noen some ikke kommer opp det er all tilpassing jeg har gjort.

Howevproblemet med win 8 er ikke manglen på start knapp men at start skjermen ikke støtter undermapper.

 

Har stort sett brukt Windows 2012 server som bruker same interface, med noen tilpassinger.

På denne har jeg instalert Sql server 2012, Office 2012 samt noen features og tredjepart features.

Dette er nok til at start skjermen går utover en full hd skjerm.

Alle mulige sære utilites kliner seg opp på den.

Ting som hører hjemme under /office/office verktøy/

Notepad derimot ligger under apps et helt annet sted.

 

Og morsomst av alt dette er Microsoft programmer designet for win 8.

Viser hvor lange ut på jordet de har rodd seg.

 

Såklart, det er mye mer gøy når du skal forklare dette til en stressa sjef på 60 år.

 

Endret av magne.moe
Lenke til kommentar

Windows 8 hadde fungert mye bedre for meg om metro ikke hadde poppet opp om du ikke explicit trykker på knappen som åpner den. Er man i desktop så er man i desktop, er man i metro er man i metro, helt til man gjør valget å bytte til den andre delen. Et godt eksempel er når jeg åpner et bilde i windows 8, åpnes dette i metro som default. Jeg vet det kan endres til å åpne i desktop, men for den gjennomsnittlige bruker er det ikke helt enkelt.

 

Et spesifikt eksempel: Jeg får et bilde i en mail i outlook. Har en PC jeg fjernstyrer opp i dameware (fjernstyringsprogram). Nå skal jeg sammenligne bildet jeg fikk på mail med det jeg ser på den eksterne PC'en. Problemet er at bildet ble åpnet i metro, noe som til og med skjuler oppgavelinjen. Nå må jeg begynne å knote for å endre standard bildevisningprogram, slik at windows kan brukes til noe fornuftig.

 

En ting til som hadde forbedret windows 8 betraktelig for meg er om de hadde splittet søkefunaliteten helt fra Metro. Man burde f.ex kunne satt windows tasten til å åpne et metro-søk. Metro-søk er bare et lite tekstfelt som du kan starte å skrive i, som viser programmer etterhvert som du begynner å skrive.

 

Denne personen forklarer ganske godt hva problemer Windows 8 har uten å være noe særlig negativ:

http://www.zdnet.com/start8-and-modernmix-windows-8s-last-best-hope-for-normality-on-the-desktop-7000012471/

Jeg har som nevnt fjernet alt av apps fra Metro (tile-oversikten), og har erstattet alle apps med "vanlige" programmer. Eksempelet med bilder er litt moro, for det var det første som irriterte meg med Win 8. Når man åpner et bilde fra en mappe har det "alltid" vært standard at det åpnes i forhåndsvisning, og man kan enkelt bla gjennom bildene i samme mappe ved hjelp av piltastene eller pilene under bildet. I Win 8 åpnes det default i en app og det er det. Piltastene gjør ingenting, og for å komme til neste bilde må appen lukkes og neste bilde må åpnes. Ihvertfall var det eneste måte som fungerte for meg når jeg testet sist. Håpløst tungvint.

 

Nylig installerte jeg skype, og fikk da som default alternativ for nedlasting app-versjonen. Jeg valgte desktop selvsagt.

 

Kan godt hende apps fungerer bra når man blir vant til det, men for føles det som å late som om pc'en min er en mobil og har touch. Ingen av delene er sant.

 

I win 7 lister jeg automatisk de 25 mest brukte programmene I start menyen, har pinnet noen some ikke kommer opp det er all tilpassing jeg har gjort.

Howevproblemet med win 8 er ikke manglen på start knapp men at start skjermen ikke støtter undermapper.

 

Har stort sett brukt Windows 2012 server som bruker same interface, med noen tilpassinger.

På denne har jeg instalert Sql server 2012, Office 2012 samt noen features og tredjepart features.

Dette er nok til at start skjermen går utover en full hd skjerm.

Alle mulige sære utilites kliner seg opp på den.

Ting som hører hjemme under /office/office verktøy/

Notepad derimot ligger under apps et helt annet sted.

 

Og morsomst av alt dette er Microsoft programmer designet for win 8.

Viser hvor lange ut på jordet de har rodd seg.

 

Såklart, det er mye mer gøy når du skal forklare dette til en stressa sjef på 60 år.

Savner hverken undermapper eller en logisk oppbygging av hvor ting ligger så lenge jeg søker opp det jeg skal vil starte. Her snakker vi selvsagt bare om snarveier. Filer er noe ganske annet.

 

Jeg vil jo også tro en sjef på 60 bruker et mindre antall programmer. Da er jo søk desto mer perfekt, siden man typisk vet nøyaktig hva man ser etter. Bare ikke hvor. Det var ihvertfall mye lettere å lære svigerfar enn å finne frem via startmenyen.

 

Alt som ikke er av interesse er bare å unpinne fra oversikten. Ettersom jeg bruker søk er dette i praksis alt, men jeg har latt noen få ting ligge igjen siden det så veldig tomt ut uten.

 

Største utfordring med søk er jo åpnebart når ting ikke heter det man forventer, f.eks når programmer legger alle snarveier i egen mappe og kaller de "Start", "Settings" og "Uninstall". :)

 

Jeg prøver også å bruke musen minst mulig, og da er søk et åpenbart valg fremfor den tradisjonelle startmenyen. Men jeg trenger ikke et eget skjermbilde for å søke. En liten meny (som i Win 7) hadde vært bedre. Ikke minst fordi Windows 8 bugger iblant med å tegne opp skrivebordet etter at Metro er tatt i bruk hos meg.

Lenke til kommentar

Savner hverken undermapper eller en logisk oppbygging av hvor ting ligger så lenge jeg søker opp det jeg skal vil starte. Her snakker vi selvsagt bare om snarveier. Filer er noe ganske annet.

 

Jeg vil jo også tro en sjef på 60 bruker et mindre antall programmer. Da er jo søk desto mer perfekt, siden man typisk vet nøyaktig hva man ser etter. Bare ikke hvor. Det var ihvertfall mye lettere å lære svigerfar enn å finne frem via startmenyen.

 

Alt som ikke er av interesse er bare å unpinne fra oversikten. Ettersom jeg bruker søk er dette i praksis alt, men jeg har latt noen få ting ligge igjen siden det så veldig tomt ut uten.

 

Største utfordring med søk er jo åpnebart når ting ikke heter det man forventer, f.eks når programmer legger alle snarveier i egen mappe og kaller de "Start", "Settings" og "Uninstall". :)

 

Jeg prøver også å bruke musen minst mulig, og da er søk et åpenbart valg fremfor den tradisjonelle startmenyen. Men jeg trenger ikke et eget skjermbilde for å søke. En liten meny (som i Win 7) hadde vært bedre. Ikke minst fordi Windows 8 bugger iblant med å tegne opp skrivebordet etter at Metro er tatt i bruk hos meg.

 

Klart du kan søke, gjør det for ting som regedit.

Men det er da noen ganger mer jobb en å finne noe på en kort liste.

Regner med du ble vant til det i tidligere windows versjoner der start menyen ikke hadde mest brukte programmer og all programs ikke var skillelig alfabetisk.

 

Tror du missforstår den med skjefen, problemet er at han ikke er pc analfabet, han har ingen problemer med vanlige pc oppgaver, instalere programmer, finne noen dokumenter på netverket, lage et zip arkiv og maile disse.

Men han prøver ikke ting for å se om virker men bruker det han har lært over 20 år.

Trolig en veldig stor brukergruppe, kansje den største. De får problemer.

Lenke til kommentar

Klart du kan søke, gjør det for ting som regedit.

Men det er da noen ganger mer jobb en å finne noe på en kort liste.

Regner med du ble vant til det i tidligere windows versjoner der start menyen ikke hadde mest brukte programmer og all programs ikke var skillelig alfabetisk.

 

Tror du missforstår den med skjefen, problemet er at han ikke er pc analfabet, han har ingen problemer med vanlige pc oppgaver, instalere programmer, finne noen dokumenter på netverket, lage et zip arkiv og maile disse.

Men han prøver ikke ting for å se om virker men bruker det han har lært over 20 år.

Trolig en veldig stor brukergruppe, kansje den største. De får problemer.

Jeg ble vant til søk fremfor startmeny ved Windows XP, da muliggjort gjennom programmet Launchy, som jeg fortsatt mener fungerer bedre enn det innebygde i Windows. Men det er nære nok i Win 7 og 8. Det er en grunn til at denne funksjonaliteten kom i Windows 7, og videreført i 8. Det er effektivt.

 

Søk via startmenyen (eller Metro i Win 8) oppfører seg helt annerledes enn søk på fil eller i regedit. Poenget er nettopp at man bare begynner å skrive det man vil, så kommer det matchende programmet fort. Det er altså ikke snakk om å sette i gang et søk, vente på svar, for deretter å bruke det videre. Windows-knappen, skriv "out", enter. Og Outlook åpnes. Stort raskere får det ikke blitt. Mye raskere enn å finne noe i en liste, alfabetisk eller ei. Uavhengig av om man bruker mus eller tastatur egentlig.

 

Jeg er klar over at det er skrevet litt med teskje over. Det er ikke ment nedlatende, men for å være sikker på at vi snakker om det samme. Det kan og hende jeg faktisk misforstår. :)

 

Om sjefen er såpass oppegående at han klarer å installere programmer med tunga rett i munnen (forhåpentligvis uten å ha 20 ekstra toolbars i IE), så tror jeg det å gå over til søk eller en ny måte å bruke startmenyen på er en smal sak. Noen trøbler nok mer enn andre selvsagt. Men jevnt over er ting blitt enklere, ikke vanskeligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...