Gå til innhold

Snipp, snapp, snute for bøker om ti år?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er sikkert flere som bruker nettbrett, men at codex-formatet er borte i løpet av så kort tid har jeg ingen tro på. Kanskje vil det være marginalisert i de rike delene av verden i løpet av 20-30 år, men for resten kan jeg ikke se hvordan et nettbrett skal erstatte bibliotekene, eller hvordan alle verkene som kun finnes i codex-format skal overføres til nettbrett i løpet av den tiden.

 

Det er imidlertid en god ide å ha digitale kopier av alle fysiske verk, spesielt verk av en viss verdi. På samme måte er det viktig å ha fysiske kopier av alle digitale verk, for en litteraturarv som kun eksisterer i den grad man har tilgang til elektrisitet vil være altfor sårbar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å lese bøker på Kindle/Nook/Sony Reader er genialt. Slik det er i dag foretrekker jeg å lese skjønnlitteratur på min Kindle, fremfor å fylle opp hjemmet med bøker som kun leses en gang. Den store ulempen slik det er i dag er at jeg omtrent utelukkende leser litteratur på engelsk... (Når det kommer til faglitteratur og bøker som krever grafisk innhold så foretrekker jeg fortsatt fysiske bøker. Det er ingen grafiske nettbrett som har hatt apper som lar meg navigere hurtig nok frem og tilbake, følelsen av oversikt er ganske enkelt for dårlig. I tillegg er det også alt for mange distraksjoner på grafiske nettbrett...)

Endret av blured
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å lese bøker på Kindle/Nook/Sony Reader er genialt. Slik det er i dag foretrekker jeg å lese skjønnlitteratur på min Kindle, fremfor å fylle opp hjemmet med bøker som kun leses en gang. Den store ulempen slik det er i dag er at jeg omtrent utelukkende leser litteratur på engelsk... (Når det kommer til faglitteratur og bøker som krever grafisk innhold så foretrekker jeg fortsatt fysiske bøker. Det er ingen grafiske nettbrett som har hatt apper som lar meg navigere hurtig nok frem og tilbake, følelsen av oversikt er ganske enkelt for dårlig. I tillegg er det også alt for mange distraksjoner på grafiske nettbrett...)

 

Ganske enig i det du skriver her.

 

Til all skjønnlitteratur har ebokleser erstattet bøker for min del, da bøker rett og slett tar for mye plass både i sekken og i bokhylla.

Lenke til kommentar

Kan skjønne at avviser, magasiner, tegneserier og slikt blir erstattet i større grad, nett comics er jo rett og slett genialt for oss som vil henge med på amerikanske utgivelser i stede for å betale tredobbel pris for tegneserien ett år senere på Outland.

 

Når det kommer til lengre bøker derimot, har jeg ikke helt troa. Hvis det skjer noe HELT revolusjonerende innenfor skjermverdenen som gjør at det føles nærmeste identisk som å titte på en vanlig bok så kan jeg kanskje bli overbevisst. Ellers så bruker jeg nok av timer i løpet av dagen til å titte på en skjerm, trenger ikke begynne å lese bøker på en også.

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar

Når det kommer til lengre bøker derimot, har jeg ikke helt troa. Hvis det skjer noe HELT revolusjonerende innenfor skjermverdenen som gjør at det føles nærmeste identisk som å titte på en vanlig bok så kan jeg kanskje bli overbevisst. Ellers så bruker jeg nok av timer i løpet av dagen til å titte på en skjerm, trenger ikke begynne å lese bøker på en også.

Revolusjonen heter eInk, og har vært på markedet ganske så lenge...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
eller hvordan alle verkene som kun finnes i codex-format skal overføres til nettbrett i løpet av den tiden.

http://en.wikipedia....ki/Google_Books

"April 2013 Google's database encompasses more than 30 million scanned books". De har til og med fått scanne originalversjonene av en rekke viktige verker som f.eks Darwins origin of spicies.

I tillegg er det mange andre som driver med scanning av papirbøker. Norges Nasjonalbibliotek har scannet i årevis og har et fastsatt mål om når de skal være ferdige med å scanne eldre bøker. Jeg husker ikke årstallet, men vil tippe innen 2025 eller noe sånt. Aner ikke om de ligger i rute. Tilsvarende offentlig finansierte prosjekter finnes i mange land, i tillegg til at flere private selskaper driver med det samme. Da tenker jeg både aviser, tidsskrifter osv som scanner sine egne historiske verker og selskaper som Amazon som scanner ting de kan tjene penger på (annonseinntekter, salg via lesebrett etc).

 

"Problemet" med dagens lesebrett er hovedsaklig hvordan det er å lese på skjermen. Elektronisk blekk er forbildet, men jeg må skyte inn at i dårlig lys foretrekker jeg LCD-skjerm. Vekt går som oftest i nettbrettenes favør (særlig hvis man trenger flere bøker), mens batteritid går i papirformatets favør. Faglittereatur som hele tiden er i endring, f.eks et leksikon, er i nettbrettenes favør. Holdbarhet er jeg usikker på for papir morkner og går fort med i en brann, mens digitale verker er lett å ha backup av, men krever konvertering til nyere digitale formater med jevne mellomrom. På fysisk lagringsplass vinner nettbrettene soleklart. Ett nettbrett kan erstatte hundretalls hyllemeter med bøker.

 

Alt i alt: Jeg tror begge formater vil eksistere og utfylle hverandre i svært lang tid fremover.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er sikkert flere som bruker nettbrett, men at codex-formatet er borte i løpet av så kort tid har jeg ingen tro på. Kanskje vil det være marginalisert i de rike delene av verden i løpet av 20-30 år, men for resten kan jeg ikke se hvordan et nettbrett skal erstatte bibliotekene, eller hvordan alle verkene som kun finnes i codex-format skal overføres til nettbrett i løpet av den tiden.

 

Det er imidlertid en god ide å ha digitale kopier av alle fysiske verk, spesielt verk av en viss verdi. På samme måte er det viktig å ha fysiske kopier av alle digitale verk, for en litteraturarv som kun eksisterer i den grad man har tilgang til elektrisitet vil være altfor sårbar.

 

4 av 10 tror ikke bøker vil forsvinne om ti år, de tror det ikke vil være den foretrukne måten å lese på, det er to ganske forskjellige ting.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hah!

Typisk svensker !

 

Men nei, som en halv-aktiv leser så kan jeg trygt si at det kommer ALDRI til å skje.

 

Hadde nok selv sluttet nesten helt å lese om alt ble elektronisk.

Ja, jeg har lesebrett som jeg bruker når jeg reiser.

Men aldri om jeg vil bytte ut hardback-bøkene mine.

Lenke til kommentar

Hah!

Typisk svensker !

 

Men nei, som en halv-aktiv leser så kan jeg trygt si at det kommer ALDRI til å skje.

 

Hadde nok selv sluttet nesten helt å lese om alt ble elektronisk.

Ja, jeg har lesebrett som jeg bruker når jeg reiser.

Men aldri om jeg vil bytte ut hardback-bøkene mine.

 

Du tar feil, uansett hvor aktiv leser du er.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...