Gå til innhold

Den overraskende store hybel i Trondheim-tråden


Han Far

Anbefalte innlegg

Siden Holgers lille NTNU-tråd stadig blir fylt med diskusjoner om hvordan man kan finne seg et sted å bo i Trondheim mener jeg at det er rimelig å lage en egen tråd hvor slikt kan samles. Dette er den tråden.


SiT Bolig
Oversikt over SiTs studentbyer
Private annonser fra hybel.no
Dine rettigheter og plikter ved leie av bolig
Styr unna disse utleierne!


Takk til Flin for FAQ:

Jeg flytter til Trondheim, hvor finner jeg et sted å bo?
www.sit.no/hybel
finn.no
utleiemegleren.no/
voll.no/
studenterhjem.singsaker.no/
hybel.no

Hvordan fungerer egentlig alle disse bolig greiene?
Det vanligste er å leie, da betaler du en fast sum i måneden.
Noen ganger er strøm og nett inkludert i denne prisen, hvis ikke
må du ordne det på egne hånd.

Når du flytter inn betaler du en sum, ofte to eller tre ganger leia, i depositum. Disse pengene er en slags forsikring for huseier, hvis er uaktsom eller ødelegger ting med vilje kan du miste disse pengene.

Hva ligger leia på?

Her vil det variere, men min personlig følelse er at normen er på rundt 4000kr og at max og min ligger henholdsvis rundt 6000 og 3000 kr.

Hvor burde jeg bo?
Her er det mange meninger, men karte fra nyitrondheim.no kan hjelpe.

t3DJF.png

Vider vil jeg si at hvis du bor langs en av de mest trafikkerte busslinjene så hjelper det veldig. Buss 5 og 8 går ofte. Linjer som 22 går ikke like ofte men er du fra landet som meg så er det uansett en forbedring. ATB.no er stede for å sjekke ut når og hvor bussen går.

Personlig har jeg bodd midt i sentrum og på Steinan studentby. Det var billig og rolig på studentbyen. Kan også nevnes at SIT har en god nett linje. På andre siden er det litt dyrere å bo i byen og det er mye mer bråk, men jeg trives her nede også. Begge deler fungere fint, men er du nye i byen ville jeg fokusert på å finne meg et sted å bo først. Liker du det ikke kan du alltids flytte.

Du kan finne en oversikt over studentbyen her: https://www.sit.no/kart

Jeg vet ikke om jeg kommer inn, kan jeg søke hos SIT?
Ja, men hvis du takker ja til tilbud som du senere sier i fra deg må du regne med å betale litt.

Når burde jeg begynne å lete etter hybel?
Så tidlig som overhode mulig. Skal du søke hos SIT burde dette skje før påske.

Hjelp, jeg har ikke fått meg noe sted å bo!

Frykt ei! "Tak over hodet" hjelper deg.
http://www.studiebyen.no/no/tak-over-hodet

Jeg skal ta forkurs i realfag på HiST, får jeg hybel gjennom SiT?
Nei, SIT regner det som videregåendefag.

Endret av Han Far
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I samme gate kan vi nevne Torstein Tran. Selv har jeg bare hatt dårlige erfaringer med

http://www.stiftsstaden.no/

Så hold dere unna der og.

 

Kan nevne jeg har bodd med narkomane, personer som stjeler, personer som spiller afrikansk musikk langt ut på natten. Kjøleskap som aldri blir fikset, låser som ikke blir fikset, nedslitt og langt under standard.

 

1. Les http://www.adressa.no/, for annonser.

2. Skriv på finn at du/dere søker bolig.

 

Kjenner mange som har fått seg hybel gjennom nevnte kanaler.

Endret av Nebuchadnezzar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vær obs på en kjenning i både Trondheim og Bergen by, som driver storstilt svindel i alle ledd, og baserer seg på de med mindre penger aka. studenter.

Hans firma og navn er Torstein Tran, og har bla. fått ubetinget fengsel for skattesnyltning, men tro ikke at dette begrenser seg til å snylte på staten. For her kan jeg dra mye dritt fram, i alt innenfor svindel, forferdelige boforhold, missbruk av tillitt, "innbrudd", tvang/trusler og livsfarlig ignorering på høyt plan. :omg:

Han eier alt fra frisørsalonger som ikke betaler skatt (tar selvsagt ikke kort), eksotiske butikker og kiosker av ymse slag (også dømt offentlig for å ha falske skilt), samt en god del leiligheter og en haug av personlige slaver (studenter, polakker og ymse andre dårligerestile personer)

Har selv vært personlig "slave", som man raskt kan bli om man ønsker å få tilbake depositum, eller få godtkjent innbetalinger du allerede har betalt, og har derfor vært vitne til mye.

 

Da inkludert Torstein og sine "innbrudsrutiner" hvor han plutselig befinner seg midt i leiligheten din for å "fikse" noe, eller hvor han har vært helt ærlig på å stjele større mengder strøm.

Ligger også på svartelisten over utleiere i Trondheim som du finner her: http://svartelista.w...s.com/utleiere/

Edit: Personen er også en kjendis og har sin egen hatgruppe på facebook her: http://www.facebook....s/111798606954/

 

Ja, med mindre du ønsker en litt spennende tid med mye rart som vil skje. :eek: For kommer du inn i det miljøet så er det rene ville westen.

Endret av Andrull
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Er alltid nervepirrende første gang man flytter opp, spesielt om man ikke kjenner noen man i verste fall kan bo midlertidig hos. Det løser seg alltid, ikke bekymre deg. :)

Klart å komme i samme situasjon i år igjen da jeg vil bytte hybler, så jeg krysser fingrene selv. Heldigvis har jeg jo nå bekjente her oppe jeg i verste fall kan bo midlertidig hos.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan går man egentlig fram når man skal få tak i hybel privat?

 

Ser at mange hybler med langtidsleie er ledig fra 1.juli.

Men jeg er veldig usikker på om det blir studier i Trondheim til høsten i det hele tatt, og vet jo ikke dette før i juni når jeg får svar på eksamen. Har uansett ikke mulighet til å flytte inn noe sted før i starten av august. Hvordan gjør jeg det da egentlig? Hvis jeg sier jeg er interessert i en hybel som er ledig fra 1.juli, men ikke har mulighet til å flytte inn før en måned senere.

 

Og føler også at det er litt dumt å lage avtaler som det kanskje ikke blir noe av, selv om jeg skjønner at jeg må det. Er jo litt dumt å ikke ha noe sted å bo når høsten kommer.

 

Vet bare ikke helt hvordan jeg skal gå fram..

Lenke til kommentar

Hvordan går man egentlig fram når man skal få tak i hybel privat?

 

Ser at mange hybler med langtidsleie er ledig fra 1.juli.

Men jeg er veldig usikker på om det blir studier i Trondheim til høsten i det hele tatt, og vet jo ikke dette før i juni når jeg får svar på eksamen. Har uansett ikke mulighet til å flytte inn noe sted før i starten av august. Hvordan gjør jeg det da egentlig?

 

Boligmarkedet kommer til å eksplodere med studentboliger som har leie fra august på ca det tidspunktet hvor studentene får svar på om de er kommet inn på skole eller ikke, dette fordi utleiere vet at studentene ikke får svaret før da. Så da kommer valgmulighetene til å bli større, men også konkurransen hardere, så hvis du har mulighet til å skaffe bolig før da bør du absolutt gjøre dette.

Lenke til kommentar

Det er jo alt for sent å begynne og lete etter hybel i slutten av juli, så jeg burde begynne å lete nå.

 

Men jeg vet bare ikke hvordan jeg skal gå fram.. Er det vanlig og "greit" å si at man er interessert i en hybel, selv om man ikke har mulighet til å flytte inn før i august, når det står at hybelen er ledig fra 01.07?

Eller må jeg bare vente til det kommer hybler hvor det står at det er ledig fra 01.08 i stedet for.

Lenke til kommentar

Det er ingen spesiell norm rundt det, for det avhenger mest av hvor tidlig ute utleier er med sine visninger.

Hvis det er visninger 1 måned før de som bor der flytter ut, så har du i det minste 1 måned du slipper å betale.

 

Nå flytter de fleste studentshybler etc. ut rundt slutten av mai, eller starten av juni, og det er nok ventet at du må¨betale for Juli måned og utover.

Huseierer liker ikke at leiligheter står tomme, og tviler på at du vil klare å leie en slik leilighet uten å måtte betale for juli.Det kan dog finnes unntak hvor folk flytter ut sent, eller huseier skal pusse opp/fikse problemer med leiligheten etc.

 

Hadde ikke mulighet til å leie på forhånd når jeg først flyttet til Trondheim og måtte satse på at jeg klarte å skaffe leilighet i August. Det var et knallhardt marked og måtte klare meg med dyr og dårlig leilighet, men det er ikke umulig å få noe over hodet, så lenge du ikke er veldig kresen. Tok deretter å flyttet ut i juletider til en billigere og finere leilighet, hvor markedet er langt roligere.

De fleste klarer nok å leve litt dyrere/dårligere enn snittet et par måneder til markedet har roet seg. ;)

 

Driver selv å flytter igjen, og er mye styr for å få huseier til å akseptere at leiligheten står tom en måned, men selv i disse tider så er det gjerne 40-50 søkere på leiligheter et godt stykke fra sentrum.

Lenke til kommentar

Går det an for noen med mer rettigheter enn meg å sakse over den utmerkede FAQen til førsteposten uten at all formateringen går dukken? Hvis ikke ordner jeg det en gang jeg har lyst til å prokrastinere.

 

EDIT: Kjedelig å legge seg ...

Endret av Han Far
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...