Gå til innhold

Hevder at Panasonic vil kutte ut plasma-TV-er


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
Selskapet sies å mene det er lite lønnsomt å både tilby LCD- og plasmaskjermer, og vil derfor kun fokusere på førstnevnte fremover.

De er altså best på Plasma, men skal kutte ut den biten til fordel for LCD som samtlige andre også leverer. Høres ut som et snodig regnestykke i beste økonom stil.

Lenke til kommentar

Jeg antar bare plasma er en del dyrere i produksjon enn LCD som sikkert er" dirt cheap" i produksjon, nesten uansett modell.

Smart programvare du bare trenger å lage en gang, et par lysdioder, et enkelt kontrollerkort med en IC og kanskje noen få diskre komponenter, et syltynt LCD-panel med få piksler og gode "yields", og en tynn og liten alluminimsramme.

Sikkert vanskelig å opprettholde inntjeningen mot slikt. Bare se på Pioneer...

At det ville vært ganske negativt for oss forbrukere er rimelig klart. Ja, frem til OLED så vil ikke plasma kunne erstattes i noen særlig stor grad, så det er kjipt om dette stemmer.

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er vel egentlig ikke så overraskende. Med OLED på trappene kommer snart plasma-teknologien til å miste sin siste bastion, bildekvalitetsentusiastene. LCD kommer nok til å stå litt lenger i kampen mot OLED, ettersom det er billig og moden teknologi, og har flere "mainstream"-fordeler enn plasma.

 

Jeg ser imidlertid lyst på Panasonic og Sony sitt samarbeidsprosjekt om OLED.

http://www.techradar.com/news/television/hdtv/eyes-on-sony-and-panasonics-56-inch-4k-ultra-hd-oled-tvs-1123767

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Selskapet sies å mene det er lite lønnsomt å både tilby LCD- og plasmaskjermer, og vil derfor kun fokusere på førstnevnte fremover.
De er altså best på Plasma, men skal kutte ut den biten til fordel for LCD som samtlige andre også leverer. Høres ut som et snodig regnestykke i beste økonom stil.

 

Jeg er vel blant de som synes dette er trist, men samtidig ser jeg jo at best ikke betyr mest lønnsomt. Pioneer var best på plasma, og de kutta for lenge siden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Panasonic LED selger ihvertfall der jeg jobber UFATTELIG dårlig! Greit nok at de har god bildekvalitet, men det er de ikke alene om. Smart-TV delen til Panasonic er en vits, og det samme er økosystemet rundt produktene deres.

 

Jeg hadde aldri betalt like mye for en Panasonic som jeg hadde for en god Phillips eller LG TV pr. dags dato. Dog håper jeg virkelig at de kan forbedre seg i framtiden, og gleder meg veldig til å se hva Panasonic og Sony kan få til sammen med OLED samarbeidet sitt.

Lenke til kommentar

Smart-TV er en vits uansett da. Du får bedre økosystem og flere, raskere og bedre funksjoner/programmer med en PC tilkoblet.

 

Og i dag så er PCer for slikt så små at de nesten kan stues bak TVen, eller i det verste kobles til med en enkel HDMI-kabel og stues ned i skuffen blant dekoder/reciever etc. man måtte ha bruk for.

 

OLED derimot vil forandre markedet mer enn det vi har sett de siste 10 årene nå. :)

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

De lager da plasma i alle priskategorier. En god LCD mot en dårlig plasma kan selvsagt gi positivt utslag i sistnevntes favør. I tillegg vil plassering og resten av rommet avgjøre i hver sin retningr. LCD sliter om du har stor sofa i liten sta som gjør at du vår en viss vinkel, mens plasma ikke er så god i kraftig belysning.

 

Har til gode å faktisk se et LCD-panel som faktisk er skikkelig BRA når kvelden trenger på, og/eller stuen får en naturlig svak belyst tone når man skal se film etc. Joda, toppmodellene til samsung sparker godt fra seg i butikken, men verken toppmodellen der eller til Philips har gitt noe annet enn et lite "neeh" rykning på nesen.

 

På hverken LCD eller plsma-siden har det skjedd så fryktelig mye de siste årene, bortsett fra utseendet/design og eventuelle fordummende funksjoner som er lagt på.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jeg hadde aldri betalt like mye for en Panasonic som jeg hadde for en god Phillips eller LG TV pr. dags dato. Dog håper jeg virkelig at de kan forbedre seg i framtiden, og gleder meg veldig til å se hva Panasonic og Sony kan få til sammen med OLED samarbeidet sitt.

 

 

Jeg hadde gladelig betalt mer for en Panasonic plasma UTEN all "smart"-driten enn for en Philips, LG eller Samsung "smart"-TV.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Her kan vi vell kort å greit putte brukere i to forskjellige kategorier:

 

#1:

 

De som foretrekker "opp" i bildet, altså oversaturerte farger hvor det mørke går for mørkt, det lyse går for lyst, det blå blir for blått, det røde blir for rødt osv osv..

 

De som foretrekker syltynne TV-er og syntes generell design på TV-en er en stor del av pakka.

 

De som "har hørt" at LED er det store og overlegne på markedet og automatisk tar det som god fisk, om det så bare er Edge LED og ikke full LED med local dimming.

 

 

#2:

 

De som kjøper TV utelukkende for bildekvaliteten. De som vil ha så dypt sortnivå som mulig og verdsetter et realistisk og naturtro fargespekter.

 

De som ønsker minimalt med input lag (fint til spilling) og ønsker høy motion resolution og generelt bedre flyt, kontrast og varme i bilde.

 

 

 

LED-LCD er fint og flott for folk flest som bare skal ha en TV i stua, hvor det er åtte vinduer som lyser inn, det er helt ukontrollerbare lysforhold og hvor de bare ønsker noe som ved første øyekast ser bra ut, uten at det nødvendigvis trenger å føle noe realistisk fargeskala og spektrum.

 

Hvor man kan slippe å tenke på noe som helst som har med innbrenning, varmeutvikling og støy, eller generelt høyere strømforbruker osv.. Det er også fryktelig lett for Ola og Kari Nordmann å la seg påvirke av all hypen i media og fra produsentene om hvordan LED-LCD er det eneste som gjelder for tiden, til tross for at flere LED-LCD skjermer utrolig nok er dårligere enn flere tradisjonelle LCD-TVer på markedet.

 

 

Men det er nå engang sånn, at en toppmodell innen Plasma fremdeles er endel rimeligere enn en toppmodell innen LED-LCD. Spesielt om du er ute etter noe i størrelsen 50"++ så får du rett og slett bedre Plasma til en rimeligere penge sammenlignet med LED-LCD.

 

Om du har et noe lyskontrollert rom, bryr deg om at skarpheten ikke skal gå rett ut vindu i bevegelige scener, clouding i bilde, helo effekter og generelt høy input lag som er lite ideelt til spilling så er jo faktisk stortsett Plasma alltid å foretrekke.

 

 

Har til gode å se en eneste LED-LCD som kan matche min Pioneer Kuro LX5090H, og har vell til gode å se noen nyere generasjon TV-er som har vært på nivå Panasonic sin VT-serie. Denne forandrer seg ikke med det første heller, LED-LCD markedet er på mange måter fullstendig modnet, det er svært liten forbedring å spore i nyere generasjoner, det meste av fokuset ligger nå på "Smart-TV" funksjonalitet og ikke på forbedring av bildekvalitet, så innen OLED er på et fornuftig prisnivå så vil alltid plasma ha en plass i markedet, utfordringen ligger vil i langt strengere krav til strømforbruk som vell stort sett skaper krøll for produsenter av plasma.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Reddet en toppmodell fra Pioneer. Kanskje man skal "redde" en fra Panasonic også? :p

 

Jeg var så dum at jeg lot sjangsen den gang gå fra meg, det gjør jeg ikke igjen. Folk kan si å mene hva de vil for min del om designet og funksjoner, men selve bildet; det er overlegent på plasma!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Reuters tok feil forrige gang de hevdet dette, skal vi tro på dem denne gangen?

 

Siden Pioneer gav opp i 2008 har Panasonic vært ledende med bildekvalitet, men det var riktig nok først i 2012 at de klarte å gå forbi Pioneers fire år eldre teknologi. 2012 var også året der mellomklasse-plasma-TVer ble bedre enn noen gang, med ST50 som leverte bildekvalitet nær verdens beste (VT50) til en svært attraktiv pris. Aldri før i historien har noe så nær det beste vært så billig.

 

Nå er det vel alt minst 2 år siden Sony la ned sin plasma TV produksjon, eller rettere sagt, bygget den om til LCD TV.

Har en kammerat som har en Panasonic plasma TV og det er faktisk ikke like bra som en god LCD... Logisk beslutning etter min mening.

F.eks. ST50 har minst like god bildekvalitet som LCD-TVer til den doble prisen.

 

De er altså best på Plasma, men skal kutte ut den biten til fordel for LCD som samtlige andre også leverer. Høres ut som et snodig regnestykke i beste økonom stil.

Du sier noe, bare en idiotisk økonom vil finne på å gjøre noe sånt. Panasonic er heller på ingen måte markedsledende innenfor LCD-teknologi. Hvis dette stemmer, så vil det være en enorm tragedie for forbrukerne.

 

Jeg antar bare plasma er en del dyrere i produksjon enn LCD som sikkert er" dirt cheap" i produksjon, nesten uansett modell.

Smart programvare du bare trenger å lage en gang, et par lysdioder, et enkelt kontrollerkort med en IC og kanskje noen få diskre komponenter, et syltynt LCD-panel med få piksler og gode "yields", og en tynn og liten alluminimsramme.

Sikkert vanskelig å opprettholde inntjeningen mot slikt. Bare se på Pioneer...

Større plasma-skjermer er faktisk ikke så dyre å produsere, til større cellene er; til enklere er de å fremstille og bedre blir bildekvaliteten. Panasonic har ganske gode marginer på sine plasmapaneler, det er ikke uten grunn at de kan prise seg betydelig lavere enn LCD-TVer de konkurrerer mot i bildekvalitet. Hadde ikke markedet og forhandlere hatt fordommer mot plasma så hadde nok Panasonic knust konkurransen, de leverer kanonprodukter på tvers av hele plasma-utvalget, og ST50, GT50 og VT50 er uslåelige i sine respektive kategorier.

 

Produksjonsprisen på LCD-paneler varierer veldig, og har tett sammenheng med panelkvalitet. Selv om folk flest tror det er omtrent ingen forskjell, så er det enorme variasjoner mellom TN-(små), VA- og IPS-paneler som brukes i TVer.

 

... frem til OLED så vil ikke plasma kunne erstattes i noen særlig stor grad, så det er kjipt om dette stemmer.

Selv om OLED kan løse mange av de største problemene til LCD, nemlig innsynsvinkel, sortnivå og responstid, så gjenstår det å se om OLED kan måle seg med plasma i fargerom og fargedybde.

 

Jeg hadde gladelig betalt mer for en Panasonic plasma UTEN all "smart"-driten enn for en Philips, LG eller Samsung "smart"-TV.

Så gå for en profesjonell plasma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er jo veldig triste nyheter for de som er brenner for bildekvalitet samt å ha lav input lag.

 

Jeg har bare hatt Plasma fra Panasonic i de 2 siste TVene mine.

 

Før hadde jeg Panasonic G10. Nå har jeg hatt Panasonic G30 som er uten 3D heldigvis og har veldig bra bildekvalitet, sortnivå og har en av de laveste input lag av alle TVene som er veldig viktig hvis du ser en god del på filmer og spiller mye på TVen noe som jeg gjør.

 

Den gangen så sparte man rundt 3000kr til 4000kr på å kjøpe en TV uten 3D teknologi.

 

Så Panasonic G seriene var egentlig veldig populære og var ett røverkjøpt på grunn lav pris i forhold til ekstremt bra bildekvalitet og lavt input lag. Det var ikke rart at disse G seriene fikk alltid best i test med tanken på prisen og de ble mest solgte Plasma TVene fra Panasonic.

 

Jeg tror at det er Plasma Tven som Panasonic Tjener mest på siden de får veldig skryt av Tester. For det gjør de ikke med LCD og LED TVene fra Panasonic.

 

Hadde jeg vært Panasonic så hadde jeg venta med å kutte ut Plasma TVene før jeg kunne lage noenlunde like bra LCD og LED TVer som Philips eller Samsung noe som de ikke gjør nå ut i fra testene.

Lenke til kommentar

Plasma er best.

Må si jeg finner innlegget ditt smått ironisk mtp. ditt nick.

 

Har en kammerat som har en Panasonic plasma TV og det er faktisk ikke like bra som en god LCD... Logisk beslutning etter min mening.

Er veldig nysgjerrig på å høre hvordan LCDen er bedre. De fleste som er noe interessert i TVer sier det motsatte, Panasonic har hatt noen knallgode serier som ST50 som har gruset alt på bildekvalitet for pris. Uten noen mer teknisk begrunnelse så kan det bare være at TVene er feilkalibrert som gjør at en normal forbruker syns en LCD ser bedre ut...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...