Gå til innhold

Skal slutte å lage raske harddisker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne utviklingen er jo fullstendig logisk, men det er rart med det, når en gir noen en del millioner i gasje klarer de ikke se den mest logiske ting.

 

Skulle ønske et Laptop leverandørene kunne oppgi hvilken modeller som har 2 stk HDD slots slik at det var enkelt å vite hvem som kunne settes opp med SSD + stor HDD. Hjalp en kammerat med å kjøre en Asus for en stund siden og selv en mail til Asus fabrikken ga ikke svar. Endte dermed opp med det som den gang var toppmodellen som var levert med SSD (ja penger betydde mindre enn ytelse :) )

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nå har visst pipen fått en annen lyd,

Jeg er uenig i det. Harddisker generelt fases ikke ut, men de "konverteres" fra 7200 rpm til 5400 rpm og hybrid SSD+5400 rpm.

 

Merk også at det er et pågående skifte fra lokal lagring (i bærbar/stasjonær hjemme) til nettlagring og strømmetjenester. Det betyr økt lagringsbehov i servere på bekostning av lagringsbehovet hjemme hos folk. Om få år kan det bli vanlig å ikke ha roterende harddisker hjemme i det hele tatt. Men det totale disksalget vil nok fortsette å være høyt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Harddisker generelt fases ikke ut, men de "konverteres" fra 7200 rpm til 5400 rpm og hybrid SSD+5400 rpm.

Er det mye dyrere å produsere 7200rpm enn 5400rpm disker ?

 

Jeg synes det er litt underlig at de ikke faser ut 5400 rpm siden de er helt ubrukelig treige. Kan såvidt leve med 7200rpm dersom mengden ram er stor nok. Dersom det etterhvert bare er 5400rpm disker på markedet vil kun SSD være aktuelt, med de begrensninger av plass det gir.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Denne utviklingen er jo fullstendig logisk, men det er rart med det, når en gir noen en del millioner i gasje klarer de ikke se den mest logiske ting.Skulle ønske et Laptop leverandørene kunne oppgi hvilken modeller som har 2 stk HDD slots slik at det var enkelt å vite hvem som kunne settes opp med SSD + stor HDD. Hjalp en kammerat med å kjøre en Asus for en stund siden og selv en mail til Asus fabrikken ga ikke svar. Endte dermed opp med det som den gang var toppmodellen som var levert med SSD (ja penger betydde mindre enn ytelse :) )

 

Det du trenger er kanskje noe slikt : http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=761528

De aller fleste pcer har en ledig slot.

 

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke vi skal savne 2.5" HDDer som roterer med 7200 rpm. Om mulig er disse enda mindre stabile end de med 5400. Toleransene er små, de store diskene har mindre enn 0.1mm mellom platene og selve diskrammen (innvendig). Dette betyr at det ikke skal mye slag i PCen til før dette går meget dårlig. Så er HDDer i bærbare PCer også de eneste HDDene jeg har skiftet pga feil de siste åra. Mulig jeg er heldig selvsagt :)

 

Jeg tror at 80% av alle som kjøper en Laptop i dag klarer seg med 90-120G SSD, og da uten HDD. Opp til 95% klarer seg med 250G SSD. Og av de resterende 5% som er innom WH.no (og leser dette) så klarer 90% seg med en 120G SSD + en 1T/5400 HDD i sin Laptop.

Da blir det svært få som trenger noe mer.

Endret av morten_b
Lenke til kommentar

Det du trenger er kanskje noe slikt : http://www.komplett....aspx?sku=761528 De aller fleste pcer har en ledig slot.

 

Ja det kunne vært en løsning men fant ikke noe slikt tilgjengelig den gangen.

Han kjøpte den dyreste Asus'en med SSD og 1T HDD og er kjempefornøyd. Rask, kald og solid maskin med super skjerm. Og når han som er så kresen er fornøyd er alt bra :)

Endret av morten_b
Lenke til kommentar

Skulle ønske et Laptop leverandørene kunne oppgi hvilken modeller som har 2 stk HDD slots slik at det var enkelt å vite hvem som kunne settes opp med SSD + stor HDD. Hjalp en kammerat med å kjøre en Asus for en stund siden og selv en mail til Asus fabrikken ga ikke svar.

Enig der. Styret veldig før jeg kjøpte min egen ASUS. Sendte mail til Komplett og ASUS, begge mente det ikke var ledig slot. Tok sjansen og kjøpte, var ledig. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Styret veldig før jeg kjøpte min egen ASUS. Sendte mail til Komplett og ASUS, begge mente det ikke var ledig slot. Tok sjansen og kjøpte, var ledig. :)

Makalaust inkompetente svar tydeligsvis, slike ting får produsenter til å havne på min svarteliste relativt fort. (Så det er vel ikke så snodig at jeg har Asus på den lista)

 

I det hele tatt er produktdetaljer mangelvare over hele varelinja på nettet. Markedsavelingene rundt om sørger kun for å promotere skryte-stats, mens alle andre data tydeligvis havner i det store intet. Det blir oftere og oftere slik at en må via entusiast forum eller omtaler for å finne detaljer siden hverken produsent eller detaljist ikke vet hva de selv lager/selger.

 

Takk og lov for angrefristen.

 

Så kan en jo spørre om det ikke er smått misbruk av ressurser når en må sende ting frem og tilbake slik at kunden kan få svar på hva denne måtte undre seg over mht. gjenstandens fysiske egenskaper.

Lenke til kommentar
Jeg tror at 80% av alle som kjøper en Laptop i dag klarer seg med 90-120G SSD, og da uten HDD. Opp til 95% klarer seg med 250G SSD. Og av de resterende 5% som er innom WH.no (og leser dette) så klarer 90% seg med en 120G SSD + en 1T/5400 HDD i sin Laptop.

Da blir det svært få som trenger noe mer.

Selvfølgelig klarer man seg med det du beskriver. Men det er mellom dobbelt så dyrt og fire ganger så dyrt som en 7200rpm-disk med tilsvarende plass.
Lenke til kommentar
Er det mye dyrere å produsere 7200rpm enn 5400rpm disker ?

 

Jeg synes det er litt underlig at de ikke faser ut 5400 rpm siden de er helt ubrukelig treige. Kan såvidt leve med 7200rpm dersom mengden ram er stor nok. Dersom det etterhvert bare er 5400rpm disker på markedet vil kun SSD være aktuelt, med de begrensninger av plass det gir.

Det er litt dyrere å produsere 7200 rpm siden det setter høyere krav til toleranser og begrenser kapasiteten litt.

 

5400 rpm er ikke ubrukelig tregt. Sekvensiell hastighet er ofte på samme nivå. IOPS er rundt 25% lavere. Det gir ikke noen stor ytelseforskjell mellom 7200 og 5400 rpm.

 

Merk deg at de ikke er noe enten eller. Man skal få i pose og sekk. Enten separat SSD og 5400rpm eller hybriddisk med begge deler i én enhet. Begge løsningene vil nok yte langt bedre enn rene 7200 rpm disker på vanlige bruksmønstre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

5400 rpm er ikke ubrukelig tregt. Sekvensiell hastighet er ofte på samme nivå. IOPS er rundt 25% lavere. Det gir ikke noen stor ytelseforskjell mellom 7200 og 5400 rpm.

Jeg har erfart 5400rpm's som "ubrukelige". Det kan imidlertid ha å gjøre med omkringliggende faktorer, som lavere diskminne eller dårligere kontroller. Har byttet tre-fire disker i laptops fra original 5400rpm til innkjøpt 7200rpm disk og samtlige ganger har forskjellen vært påtagelig.

 

Har ikke prøvd å bytte fra 5400rpm til 7200rpm når diskene ellers er like.

Merk deg at de ikke er noe enten eller. Man skal få i pose og sekk. Enten separat SSD og 5400rpm eller hybriddisk med begge deler i én enhet. Begge løsningene vil nok yte langt bedre enn rene 7200 rpm disker på vanlige bruksmønstre.

Finnes flere SATA porter er det ikke noe problem. Det er vel neppe heller noe problem med kun SSD på sikt ettersom størrelsen på disse vokser og nettlagring blir mer vanlig. Hybrid er noe sære greier (hvordan styrer de trim, defrag etc på noe slikt ?).

 

Jeg forstår også vitsen med å redusere vareutvalget mht. HDD's, men ser ikke helt hvorfor de ikke kunne fjernet 5400rpm istedenfor 7200rpm diskene. Den selfølgelige antagelsen er da at selskapene tjener mer på å gjøre det på den måten (ergo at prodkost er lavere på 5400rpm's).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...