Gå til innhold

Guide: Spill på flere skjermer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bra jobbet.

Fint om dere forklarer litt om aktive displayport adaptere også :)

 

For de som vurderer AMD Eyefinity så er det litt mer info her: http://www.amd.com/u.../eyefinity.aspx

http://www.youtube.com/results?search_query=eyefinity+landscape+vs+portrait&oq=Eyefinity+landscape+vs+p&gs_l=youtube.1.0.33i21.10957.22226.0.25394.14.14.0.0.0.0.83.711.14.14.0...0.0...1ac.1.xbHQ0e8xuEs

Endret av jetzbullet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eyefinity med 3 skjermer er en kul opplevelse ja.

 

Bula mi:

nsywqy.jpg

 

FPS spill med støtte for høy oppløsning er moro. Får jo masse ekstra synsvinkel.

Kan være noe urettferdig mot andre spillere.. men men. Anbefales for de som har muligheten til noe slikt.

Endret av Merko.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Heh, om dere ikke fikk Bezel compensation til å funke hos ATi og artikkelbildet er oppsettet dere forsøkte med så kan jeg forklare NØYAKTIG hva som er problemet.

 

Årsaken er at ATi er sær på skjermene du får bruke og sjekker nøye EDID informasjonen fra skjermen.

Det spiller INGEN rolle om skjermene er samme merke, oppløsning og størrelse (MERK! Fysisk størrelse her, ja dette ligger i EDID også) så får du IKKE bezel compensation.

 

Dette er ikke en driverbug men noe ATi pusher av en eller annen grunn, til tross for protester fra communitiet, det har vært hackede drivere som har gått forbi denne og latt deg sette EDID infoen i software (Velge skjerm i Windows enhetsbehandling.) og dermed få bezel compensation.

 

Så skal dere prøve ATi sin løsning, så må dere ha 3x DØNN like skjermer av samme merke og modell, noe annet tolereres ikke av driveren.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Heh, om dere ikke fikk Bezel compensation til å funke hos ATi og artikkelbildet er oppsettet dere forsøkte med så kan jeg forklare NØYAKTIG hva som er problemet.

 

Årsaken er at ATi er sær på skjermene du får bruke og sjekker nøye EDID informasjonen fra skjermen.

Det spiller INGEN rolle om skjermene er samme merke, oppløsning og størrelse (MERK! Fysisk størrelse her, ja dette ligger i EDID også) så får du IKKE bezel compensation.

 

Dette er ikke en driverbug men noe ATi pusher av en eller annen grunn, til tross for protester fra communitiet, det har vært hackede drivere som har gått forbi denne og latt deg sette EDID infoen i software (Velge skjerm i Windows enhetsbehandling.) og dermed få bezel compensation.

 

Så skal dere prøve ATi sin løsning, så må dere ha 3x DØNN like skjermer av samme merke og modell, noe annet tolereres ikke av driveren.

Hmm?

Jeg kan slå sammen min XL2410T + U2312HM og aktivere bezel compensation uten problemer?

Lenke til kommentar

Det anbefales likevel at du kobler til så mye som mulig gjennom Display Port (DSP), og du er påkrevd å minst koble én av skjermene til gjennom en slik.

Hvis skjermkortet ditt for eksempel har to DVI-utganger, én HDMI-utgang og én DSP-utgang, må du dermed la enten HDMI-utgangen eller den ene DVI-utgangen stå ubrukt. Det betyr at du enten må ha en skjerm med en inngang for DSP, eller et DVI-til-DSP-adapter.

 

Fint om dere forklarer litt om aktive displayport adaptere også :)

 

Ja... For å levere en noe mer "forklarende" forklaring enn i artikkelen:

Et vanlig AMD skjermkort har to "klokkegeneratorer" [kilde] og hver av disse kan drifte én skjerm. Displayport-skjermer trenger ikke en slik. Dermed kan man koble rett på flere DP-skjermer, men man er begrenset til en total på to stk DVI- og HDMI-skjermer.

 

Hvis man kobler på et passivt displayport til DVI-adapter, hjelper det ingenting. Dette gjør at man kan koble til en DVI-skjerm på en displayport-inngangen, men man må fortsatt bruke en av skjermkortets to klokkegeneratorer.

 

Derfor trenger man et aktivt adapter. Dette har en innebygget klokkegenerator, som gjør at man kan kjøre en vanlig DVI (eller HDMI)-skjerm uten å bruke en av hovedkortets to klokkegeneratorer.

 

Det finnes to typer aktive DP-adaptre. Den gamle typen er dyr, trenger ekstern strøm, og leverer dual link DVI. Den nye typen er rimelig og leverer single link DVI-signal. Det har vært endel trøbbel med første generasjon av disse single-link adaptrene.

 

Da jeg selv skulle prøve Eyefinity, hadde jeg to skjermkort i maskinen, så jeg opplevde ikke problemstillingene. Koblet til tre DVI-skjermer som jeg hadde fra før, og HDMI til TV'n. Men det ene skjermkortet slutta å virke, og da trengte jeg plutselig adapter. Jeg tenkte "DP til DVI-overgang, har de kanskje på Elkjøp". Joda, de hadde det på Elkjøp. Uten prislapp. Da jeg kom til kassa viste det seg at de skulle ha ett og et halvt tusen for kabeln. Jeg la den igjen i kassa.

 

Så gikk jeg på eBay. Jeg bestilte en DP til DVI-overgang for en femtilapp, ventet i to uker, fikk den, plugga den i, og det virka ikke. Fikk liv i hvilken som helst kombinasjon av to skjermer, men ikke tre. Da først fant jeg ut at man trenger aktivt adapter. Bestilte nytt adapter, igjen fra eBay, litt dyrere. Da fikk jeg liv i tre skjermer samtidig.

 

Det er verd å nevne Sapphire's Flex-serie. Forskjellen på et radeon-kort med Flex og et vanlig radeon-kort, er at de har putta en ekstra klokkegenerator på Flex-kortene. I likhet med illustrasjonsfotoet til Merko har disse kortene altså tre klokker. Dermed kan de drive opp til tre skjermer som ikke støtter displayport. Jeg kjøpte et sånn, og siden jeg allerede hadde et aktivt adapter kan jeg nå drive tre DVI-skjermer pluss TV'n over HDMI fra samme skjermkort.

Endret av tommyb
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det er heller ikke sånn at spill uten videre er klare for Eyefinity. Teknologien er kanskje i salg men er ikke ennå problemfri.

 

Skyrim krever for eksempel både mods og hacks for å støtte Eyefinity. Ikke fikk jeg valgt oppløsningen. I tillegg skalerer den menyene kun basert på bredden, slik at menyene blir helt ubrukelig store og UI forsvinner ut over skjermene. Bezel fix virket heller ikke - men dette fikk jeg til å virke på desktop'en, hvor det slett ikke er nyttig... :B Muligens det da var bare to av skjermene som var koblet i Eyefinity, jeg har to identiske skjermer og en dyrere en.

 

De to første problemene løste jeg med et program som heter Flawless Widescreen, hvor man i tillegg kan endre på forvrengningsgraden på sideskjermene.

Endret av tommyb
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bezel-justering på AMD Eyefinity har jeg aldri hatt problemer med (har hatt 3-skjerm-oppsett et par år) - men har derimot vært mye annet grums med driverne fra AMD. Spesielt problematisk at de rett som det er glemmer presets man har satt opp og lagret for raskt å kunne bytte mellom f.eks. 3-skjermer med/uten bezel-justering.

Lenke til kommentar

Prøvde dette en gang med bf3, ble bare surr.. foretrekker en skjerm :)

 

Jeg var heller ikke noe særlig fan av 3 skjermer. Blir jo sikkert bedre når man blir vandt til det, men jeg klarer meg fint med 1 skjerm å spile på. Hadde jeg sluppet unna kantene mellom skjermene så hadde jeg nok vurdert å kjøre trippel skjerm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte tre skjermer i 2010 men jeg tror ikke jeg har spilt i Eyefinity tre siden da. Det var rett og slett for mye pes å bytte mellom Eyefinity og ordinært utvidet skrivebord. Skulle tro at det var nok å lagre et preset i driverinnstillingene, men det ble alltid rot. Vet ikke om det har blitt enklere siden, men jeg så uansett aldri den helt store ekstraverdien i å ha to ekstra skjermer under spilling.

 

Derimot så har det vært helt fantastisk å ha tre skjermer til hjemmejobbing. I så måte har det så absolutt vært verdt investeringen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...