Gå til innhold

Første norske busselskap på iPhone Passbook


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nice, dette liker man! Får håpe også flere tar i bruk denne applikasjonen :)
Evt at man ikke låser billettkjøp til i-produkter. Bruk et åpent system som alle plattformer kan benytte seg av istedet.
Fullstendig enig.

 

Synes det er litt trist at en ikke kan bruke nfc-standarden, som jeg regner med at til og med iphone 5s kommer med.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nice, dette liker man! Får håpe også flere tar i bruk denne applikasjonen :)
Evt at man ikke låser billettkjøp til i-produkter. Bruk et åpent system som alle plattformer kan benytte seg av istedet.
Fullstendig enig.
Synes det er litt trist at en ikke kan bruke nfc-standarden, som jeg regner med at til og med iphone 5s kommer med.

 

Helt enig... I tillegg til at ved å bruke Passbook er det kun iPhone-brukere som får tilgang til tjenesten. Å eksludere såpass store deler av mobilmarkedet er ikke en særlig fremtidsrettet løsning..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Synes det er litt trist at en ikke kan bruke nfc-standarden, som jeg regner med at til og med iphone 5s kommer med.

NFC er en standard for kommunikasjon mellom enheter, ikke for billetter som sådan. Det er ikke noe åpent system eller standard for det Passbook gjør. Det er billigere og mer utbredt å bruke en strekkode/QR-kode som vises til en scanner på bussen enn å basere seg på NFC uansett...

 

Forøvrig satser Apple foreløpig på Bluetooth 4.0 istf. NFC for kommunikasjon.

Lenke til kommentar

Ubehagelig å se hvordan selskapene underkaster seg Apple. Aktørene i norsk næringsliv burde holde seg for gode til å bidra med låsing til en plattform og en leverandør.

Helt enig med flere over, mer åpne standarder kreves. Ja, jeg vet at NFC ikke er en standard for billetter, men det er en kommunikasjonskanal som gjør dette ekstremt brukervennlig og funksjonelt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Som vanlig er fandroid gjengen ute og kommenterer negativt over noe som er positivt.

 

Her skjer det framskritt, ting går i riktig retning, og det er som vanlig Apple som står for framskrittet.

 

Og hva gjør dere? Klager over dette bare funker på en platform, noe som forsåvidt er et godt poeng. Men alt begynner i det små.

 

Klager over at det burde funka med NFC.. Som er så sikkerhetsutsatt at dere burde vite bedre.

 

Passbook er genialt, apple klarer å få med seg aktører til å bruke dette. Noe som er flott!

 

Google er jo bare ute etter å stjele informasjonen om deg, det er jo det de jobber med!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Nice, dette liker man! Får håpe også flere tar i bruk denne applikasjonen :)
Evt at man ikke låser billettkjøp til i-produkter. Bruk et åpent system som alle plattformer kan benytte seg av istedet.
Fullstendig enig.
Synes det er litt trist at en ikke kan bruke nfc-standarden, som jeg regner med at til og med iphone 5s kommer med.

Litt rart at iphone ikke fikk NFC. Hadde de gitt den det så hadde jo NFC bruken eksplodert

 

 

Lenke til kommentar

Som vanlig er fandroid gjengen ute og kommenterer negativt over noe som er positivt.

 

Her skjer det framskritt, ting går i riktig retning, og det er som vanlig Apple som står for framskrittet.

 

Og hva gjør dere? Klager over dette bare funker på en platform, noe som forsåvidt er et godt poeng. Men alt begynner i det små.

 

Klager over at det burde funka med NFC.. Som er så sikkerhetsutsatt at dere burde vite bedre.

 

Passbook er genialt, apple klarer å få med seg aktører til å bruke dette. Noe som er flott!

 

Google er jo bare ute etter å stjele informasjonen om deg, det er jo det de jobber med!

 

Akkurat i dette tilfellet vil jeg ikke si det går i riktig retning, å få properitære plattformspesifike løsninger til slikt er ikke "riktig retning".

 

Jeg regner med apple ikke innhenter noe brukerinformasjon da? Eller er det det at google bare gjør det som er problemet? De burde heller "stjelt" informasjon OG penger som apple? Eller kanskje vi bare skal hoppe over slik tulleretorikk, og heller være litt seriøse?

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tipper dette er relativt dyrt for Nettbuss. Noen som vet hvor stor andel av bilettprisen som går til Apple i denne betalingsløsnigna?

Da tipper du feil. Det koster ikke noe å bruke.

Nettbuss i likhet med NSB og Ruter betaler heller ikke noe til Apple for salg av billetter i appen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Synes det er litt trist at en ikke kan bruke nfc-standarden, som jeg regner med at til og med iphone 5s kommer med.
NFC er en standard for kommunikasjon mellom enheter, ikke for billetter som sådan. Det er ikke noe åpent system eller standard for det Passbook gjør. Det er billigere og mer utbredt å bruke en strekkode/QR-kode som vises til en scanner på bussen enn å basere seg på NFC uansett...Forøvrig satser Apple foreløpig på Bluetooth 4.0 istf. NFC for kommunikasjon.

 

Det må jo en enhet til for å "identifisere" billetten du trenger, så ser ikke poenget ditt. Du kan også ha et "klistremerke" med nfc på... akkurat som strekkode...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hvis jeg har forstått hvordan Passbook virker riktig, så er det ikke en tjeneste for å kjøpe billetter. Det fungerer ikke som app store hvor apple tar 30%.

 

Det Passbook derimot er, er en tjeneste for å samle alle billetter og rabattkort osv.

Du må fortsatt kjøpe billetten via nsb, ruter, filmweb osv. Men i stedet for å måtte nsb appen for å vise frm togbillettet, ruter appen for å vise bussbilletten og filmweb appen for å vise kinobilletten, kan disse appene kommunisere med Passbook og sende billetten til den. Da behøver du bare åpne Passbook, så har du alle billettene dine tilgjengelig der.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...